Luxeprobleem

Condor heeft dus de betere papieren volgens jullie? (was net te laat voor de sollicitatie ronde bij GWI die nu dus dicht is)

GWI dicht? Niet volgens Career.aero. Dacht ook dat er te weinig mensen door de selectie kwamen om de klassen te vullen. Iemand met info?

@ Thermal: succes met je verdere selectie!

Gr
 
Thanks, voor mij geldt dus dezelfde vraag als van Neos, alleen gaat het bij mij tussen Cityline of Condor?

Condor heeft dus de betere papieren volgens jullie? (was net te laat voor de sollicitatie ronde bij GWI die nu dus dicht is)

Sorry voor mijn onwetendheid maar wat is "de passage"?? is dit PAX vervoer bij 'het grote' Lufthansa.

Passage is inderdaad 'de grote' Lufthansa. Of beter gezegd, het onderdeel binnen het Lufthansa-concern dat passagiers intercontinentaal vervoerd.

GWI zit in het KTV (Konzern Tarif Vertrag) én is onderdeel van dit concern. Cityline is ook onderdeel van dit concern, maar zit niet in het KTV.
Ze hebben een eigen Tarif Vertrag, geen recht op een plaats op de Lufthansa KTV-senioriteitslijst en geen recht op een Übergangsversorgung die een inkomen tussen einde werk en begin pensioen regelt (Bij CLH moet je dus tot je 65ste werken, en niet tot je 56ste (of 58, of 60, weet ik het)) (In Duitsland is de pensioenleeftijd echter 67, en die 2 jaar worden nog nergens geregeld).

Condor zit niet in het KTV en is geen onderdeel van het concern. Zij zijn onderdeel van de Thomas Cook-groep.

Bij cityline heb je wel de mogelijkheid je op een wissel-lijst te laten zetten. Als je aan de eisen voldoet (Klasse-1 medical gehaald in Frankfurt, Abitur (Je P of VWO kunnen laten zien) en afhankelijk van je wensen, max 32 of 36 jaar oud) kun je via deze lijst, zolang LH mensen zoekt, zonder verdere selecties doorstromen naar Lufthansa. (maar er is dus een vrij lange lijst, wachttijd begint wel te lopen op het moment dat je je contract ondertekend, nu ongeveer zo'n 4 jaar geloof ik.)

Bij Condor bestaat deze lijst niet. Dat betekent dat je de selectie bij LH compleet overnieuw moet doen, maar als je hem haalt, wel "direct" kunt beginnen.

Ik ken mensen, die zijn tevreden bij Condor, en ik ken mensen die tevreden zijn bij Cityline. Het salaris is bij beide vrijwel gelijk, geloof ik. En in ieder geval genoeg om je schulden mee af te lossen.

Maar, zoals al werd gezegd, als je de keuze hebt, ga naar GWI.
Het schijnt, wat roosters aangaat, een beetje een puinhoop te zijn, blijkbaar zelfs in vergelijk met Cityline, maar een plaats op de KTV-Sen.Lijst is dat het wel waard.
 
Condor heeft dus de betere papieren volgens jullie? (was net te laat voor de sollicitatie ronde bij GWI die nu dus dicht is)

Sorry voor mijn onwetendheid maar wat is "de passage"?? is dit PAX vervoer bij 'het grote' Lufthansa.

Idd "Die Passage" is Lufthansa zelf.

Condor heeft op dit moment meer perspectieven dan CLH.

GWI is niet dicht, ze hangen aan een gebrek aan capaciteit in de selectie, maar zoeken nog steeds R/Es.

Groeten,
B'King
 
Maar, zoals al werd gezegd, als je de keuze hebt, ga naar GWI.
Het schijnt, wat roosters aangaat, een beetje een puinhoop te zijn, blijkbaar zelfs in vergelijk met Cityline, maar een plaats op de KTV-Sen.Lijst is dat het wel waard.

100% mee eens. Binnen bij GWI is binnen bij Lufthansa.
 
GWI is niet dicht, ze hangen aan een gebrek aan capaciteit in de selectie, maar zoeken nog steeds R/Es.

De aannames/opleidingen binnen GWI lopen op volle toeren. Bedrijf is de afgelopen tijd behoorlijk gegroeid en ook in 2012 komen er weer vliegtuigen bij. Omdat je op de KTV komt te staan, krijg je de mogelijkheid om na 4 jaar door te stromen naar Passage en dat gebeurd momenteel dan ook. Beetje nadeel voor Germanwings vanwege deze constructie en de vliegdienst heeft het zodoende erg druk met opleidingen...

Elke maand wel weer 8 man in opleiding en dat gaat maar door. Als je de selectie haalt dan kun je binnen een maand starten met de opleiding dus dat geeft wel aan hoeveel buffer ze momenteel hebben aan R/E's die de selectie hebben gehaald. (geen). Zoals Bumperking aangeeft loopt het traag met selecties en moeten veel sollicitanten erg lang wachten op bijvoorbeeld een datum voor de simulatorscreening. En daarnaast vallen er een heleboel mensen af in de selectie....

Vele Duitsers zouden een moord doen voor deze baan en daardoor best wel interessant om te zien hoeveel Nederlanders er de afgelopen tijd zijn aangenomen.

Gaan met die banaan!
 
Thermal gefeliciteerd, volgens mij heb ik op dezelfde dag als jij dlr gedaan.
Doe even een belletje naar interpersonal en waarschijnlijk kan je wel switchen van selectieproces. Ik had ook geen uitnodiging gehad van gwi voor de GU, maar zonder al teveel moeite (nieuwe Datenfreigabe erklärung invullen en opsturen) kun je de screening voor gwi doen.
Enige nadeel op dit moment is dat er een behoorlijke wachtrij staat voor de screening, begreep dat dit wel 2 maanden kan duren. Bij Cityline schijnt dat sneller te gaan..

In ieder geval de moeite waard om even uit te zoeken toch?
JM
 
Thanks voor alle tips.

De aannames/opleidingen binnen GWI lopen op volle toeren.

Hier snap ik niks van. Al sinds een aantal maanden kan ik mijn sollicitatie bij GWI op Interpersonal niet wijzigen/updaten?? Hij staat op afgesloten .... en dat heb ik niet gedaan ?!?!

Zie screendump uit mijn Interpersonal account
84658287.jpg


Ook kreeg ik van een klasgenoot die al wel bij GWI de DLR had gedaan te horen dat ze voorlopig dicht gingen??

Ik bel morgen Interpersonal wel effe.

@Jetman ik wil niet wisselen van selectie proces. Ik ga in juli (dus ook bijna 2 maanden wachten) de sim screening doen bij LHCL maar wil parallel Condor en Air Berlin (waar ik ook een uitnodiging voor heb) doen. Ik wil op zoveel mogelijk paarden tegelijk wedden.
 
Last edited:
Thanks voor alle tips.



Hier snap ik niks van. Al sinds een aantal maanden kan ik mijn sollicitatie bij GWI op Interpersonal niet wijzigen/updaten?? Hij staat op afgesloten .... en dat heb ik niet gedaan ?!?!


@Jetman ik wil niet wisselen van selectie proces. Ik ga in juli (dus ook bijna 2 maanden wachten) de sim screening doen bij LHCL maar wil parallel Condor en Air Berlin (waar ik ook een uitnodiging voor heb) doen. Ik wil op zoveel mogelijk paarden tegelijk wedden.

Eerst maar een kleine P.S. (ja, ik weet het, dan maak er een Pre S. van): We hebben LHC, dat is cargo, en CLH, dat is cityline. LHCL is er niet.. :angel: Ja, ik woon al te lang in Duitsland, en ja, daarvan wordt je dus een zeikerd.. :)

Verder zou het kunnen zijn (maar ik werk niet voor Interpersonal, dus ik garandeer niets) dat je sollicitatie bij GWI is afgesloten omdat je bij CLH hebt gesolliciteerd: Een dubbele selectie is sinds een paar maanden niet toegestaan, omdat Cityline erg vaak sollicitanten had, die ná de selectie op kosten van CLH, fijn bij GWI gingen vliegen. Op zich geen probleem, maar Cityline maakt z'n planning met deze jongens (jou, dus) en als die na succesvolle selectie dan allemaal verdwijnen naar GWI, dan loopt het allemaal in het honderd: Opleidingsslots weer leeg, maar halfvolle klasjes (If that..), het schoot niet op. Dus de nieuwe regel is: Of CLH, of GWI. Misschien dat dat dus inderdaad al bij IP wordt doorgevoerd?

Of GWI daarbovenop nu ook nog dicht zit, of niet, kan ik je ook niet zeggen, maar ik heb eigenlijk ook niet die indruk, aangezien ze inderdaad groeien, én veel co's nu naar LH omscholen?

Succes iig!
 
Op zich klinkt je verhaal heel logisch alleen is mijn sollicitatie bij GWI al in februari afgesloten. Lang voordat ik uitgenodigd werd door CLH.

Ik bel voor de zekerheid wel naar Interpersonal morgen.

iig bedankt
 
Ook gaan de selecties gewoon door. Ik mag 24 juni op voor de DLR voor GWI en een aantal anderen van mijn school 29 juli.
 
Gebeld met Interpersonal, ze snapten ook niet waarom mijn sollicitatie op 'gesloten' stond. Ze hebben hem gelijk weer open gezet.

Weird. Maar we zijn dus weer back in the race en ik moet dus nu even gaan kijken of ik bij Cityline of bij GWI de screening wil gaan doen.
 
O, ik dacht dat je eigenlijk al voor GWI had gekozen...

2 Maanden 'wachten' is echt geen verschil, gezien alles wat je er op den duur voor terugkrijgt. En ik weet niet eens of het 2 maanden verschil gaat zijn, Cityline had de afgelopen tijd ook erg veel problemen Slots te krijgen bij de DLR, aangezien LH die allemaal nodig had/heeft.

Verder: Cityline is een leuke club, goed geld en redelijk professioneel georganiseerd.
Of GWI een 'leuke club' is kan ik niet zeggen, ik ben er nooit geweest, maar het geld is ook goed, je komt direct binnen op de KTV-lijst. Het schijnt alleen, wat roosters e.d. aangaat, erg rommelig te zijn. Maar daar kunnen andere je misschien meer over vertellen.

Maar ik denk toch dat de meeste (ik in ieder geval wel) je aan zouden raden naar GWI te gaan.
 
Nogmaals: De keuze GWI of CLH is geen keuze! Je gaat dan voor GWI, aangezien je dan bij Lufthansa op de senioriteitslijst komt! Binnen 4 jaar zit je bij Lufthansa op de lange afstand. Daar hoef je geen seconde over te twijfelen :).
 
Je moet GWI en CLH niet met elkaar vergelijken! GWI is een lowcost zonder nightstops, korte turnarounds en wellicht wat on-christelijkere werkuren dan bij CLH. Maar zoals ik zeg moet je GWI niet met CLH vergelijken want het draait helemaal niet om GWI, het draait om een carrière bij Lufthansa!!!

Besef dat je NU voor de keuze staat of je bij Lufthansa of voor Cityline wilt werken. Da's indd geen keuze zoals Bumperking aangeeft en een dus moet je voor de selectie bij GWI gaan!
 
Allemaal leuk en aardig deze discussie, maar volgens mij mag je in deze tijden al lang blij zijn dat je überhaupt de kans krijgt om voor Cityline te mogen vliegen...

Groet,
PH-FLY
 
Ja ik weet dat de keuze tussen GWI en LHC geen keuze is. Jullie hebben de redenen goed duidelijk gemaakt. Dank daarvoor.

Alleen bedenk ik me dat ik voor LHC een uitnodiging in de pocket heb, dat is 100% zekerheid. Als ik wil switchen naar GWI moet ik nog maar hopen dat ik een uitnodiging krijg.

Ik ga in deze slechte tijden een '100% zekere sim screening' niet inruilen voor een 'kans op een sim screening'.

Als ik wat meer weet vanuit GWI kijk ik wel of ik alsnog kan switchen.
 
Uiteraard heb je wel een keuze!

Uit poenperspectief en vliegcarrierre kies je voor GWI en daarmee het konzern.
Maar CLH is een hele fijne club om voor te werken. De cockpitcollega´s hebben in de regel al wat meer gezien dan alleen een vliegschool. Daarmee heb je tegelijkertijd een enorme bandbreedte aan, laten we het maar CRM noemen. Die bandbreedte is bij passage duidelijk smaller, zo niet een trechter. Je bent bij CLH geen personeelsnummer. Als er op sociaal gebied wat aan de hand is, is dat bij CLH bespreekbaar. Bij passage, vanwege de enorme aantallen kollega´s en angst voor jurisprudentie, lukt er vrijwel niets buiten de regels om. Haat en nijd viert bij passage hoogtij. M.n. tussen de diverse medewerkersgroepen. Denk aan Ground/vliegend personeel. Maar ook al bij cockpit-cabine.

Echter, baanzekerheid, en dat gaf bij mij destijds de doorslag, is bij het moederbedrijf altijd meer aanwezig dan voor de andere onderdelen. Dit gezegd hebbende, vermoed ik dat CLH nooit kompleet de strot dichtgeknepen zal worden. Maar ze blijven een speelbal van macht en politieke spelletjes binnen het Konzern. Daar moet je ook mee om weten te gaan. Augen zu und durch is dan het beste credo.

Suc6 met de keus (als die er al is).
 
Het wordt wel duidelijk in dit topic dat GWI de beste keuze is.

Wat ik mij nu afvraag is, welke maatschappij is 'beter' om voor te werken, Condor Classic of Air Berlin? (als je de FU bij GWI/Cityline bv niet gehaald hebt)?

Met 'beter', doel ik dus vooral op de T/C:

- Doorgroeimogelijkheden (75/76 vloot en in de toekomst wellicht 78? vs A320/B737)?
Kijkend naar de huidige vloot, is het dan beter om voor Air Berlin te gaan? (ratings die handig zijn om op terug te vallen, mocht het bedrijf ten onder gaan?)

- Roosters (Zijn hier voor/nadelen om ICA resp EU te vliegen bij Condor resp Air Berlin?)

- Salaris (Ik las in een oud topic, dat men blij was dat Condor niet door Air Berlin was overgenomen, heeft Condor hier betere salarisvoorwaarden als Air Berlin?)

Ik weet dat ik de selectie nog niet gehaald heb en blij mag zijn een baan bij een van beide maatschappijen te hebben. Maar voor nu moet ik op korte termijn een keuze maken.

Wie heeft hier wijsheid in?
 
Back
Top