Luxeprobleem

Het wordt wel duidelijk in dit topic dat GWI de beste keuze is.

Wat ik mij nu afvraag is, welke maatschappij is 'beter' om voor te werken, Condor Classic of Air Berlin? (als je de FU bij GWI/Cityline bv niet gehaald hebt)?

......

Ik weet dat ik de selectie nog niet gehaald heb en blij mag zijn een baan bij een van beide maatschappijen te hebben. Maar voor nu moet ik op korte termijn een keuze maken.

Wie heeft hier wijsheid in?



Moet je een keuze maken? Mag je niet bij beide tegelijkertijd solliciteren? Voor zover ik weet hebben ze niets meer met elkaar te maken?

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik bij beide solliciteren (Zoekt AB überhaupt?) en kijken hoever je komt. Beide vliegen ze op bruikbare Type-ratings, zowel B737/A320 als B767/757 zijn natuurlijk graag geziene mogelijkheden. 767 als Wide-body, en 737/320 ook als instap-model. Als je redelijk uren hebt op om het even welk type, kun je wereldwijd aan de slag. Misschien geen top-jobs, maar voor een sollicitatie hier en daar genoeg.

Verder kan ik je een boel geruchten over Air Berlin vertellen, en een boel geruchten over Condor, maar feiten ken ik ook niet. Sorry...

Verder zit je hier in het Lufthansa-forum. Condorianers zitten hier wel wat, aangezien het een onderdeel van LH was, maar bij Air Berlin hebben hier niet zoveel gezeten. Moet je misschien toch nog ff een algemeen topic bij Duitsland openen...
 
Hmm..

Theoretisch wel, maar ik geloof dat er bij AB op het moment sowieso geen sprake is van doorstroming.

Tot nu toe was de 330 vooral het LTU-vliegtuig, en pogingen van AB daar veel 'eigen' personeel heen te sturen, zijn een beetje in het zand verlopen (onder andere door de een of andere crisis.)

Maar dan begeef ik mij alweer licht in het bereik van de geruchten, en dat is in de luchtvaart altijd een beetje een zwammig bereik.
 
Heb afgelopen weken met 2 ex-LTU gasten gesproken en die zijn allemaal niet erg happy dat ze nu onder de AB kleurtjes vliegen. Hoop intern gezeik mbt tot verschil in salaris, doorstroom enzo.

Wellicht dat er Airworkers bij AB werken (en iets beter ingelicht zijn) en die hier iets dieper op kunnen ingaan.
 
Hallo Lufthanseaten,

Zou het mogelijk zijn enkele Dienstpläne van de verschillende Langstreckenmuster te ontvangen?

Mocht iemand me hierbij behulpzaam willen zijn, natuurlijk volledig geanonymiseerd enzovoorts, bij voorbaat hiervoor mijn dank. Dit zou me erg helpen bij het krijgen van inzicht in het ´leven´ van Lufthansa Langstrecke en mijn mogelijke toekomstplannen.
 
GWI is sinds de laatste Tarifabschluss qua salaris gelijkgesteld met Lufthansa. Bovendien sta je meteen op de senioriteitslijst van Lufthansa. De Lufthansa-eigen Flugschueler worden vanaf nu ook gelijkelijk op beide bedrijven verdeeld.
 
Bumperking,

Even een ot vraag maar is er een keuze wat betreft welke Base en Onderdeel(Passage of GWI) van Lufthansa je terecht komt na je opleiding bij de Lufthansa schule ?

Bij voorbaat dank!
 
Tot voor kort wel - sommige NFF (=vliegscholieren) namen een senioriteits-verlies van 3-6 maanden op de koop toe om niet bij GWI te moeten beginnen. Nu het pensioen is gelijkgetrokken na de arbitrage van vorig jaar, en de betaling sinds 1 juli ook gelijk is, vinden zowel de VC (=de vakbond) als het management, dat het tijd is hiermee te stoppen en de collega's net als voorheen gewoon weer in te delen. Het "moeten" starten van je carriere bij GWI is geen straf; de senioriteit gaat lopen en na maximaal 4 jaar kan je alsnog naar de Passage.
 
Wat ik alleen nog raar vind is dat je als Ready Entry met minder dan 250 vlieguren pas recht op salaris hebt na het voltooien van je simcheck. Iemand die op een Cessna wel net die 'magische' grens van 250 uren heeft gepaseerd krijgt wel gelijk vanaf de eerste introductiedag salaris. Is een verschil van iets meer dan 2 maanden. Tot die tijd krijg je een "schulervertrag" en gaat al wel je bond lopen.

Destijds nog uitgezocht waarom dit zo is opgezet omdat dit een paar jaar geleden bij GWI nog niet het geval was. Andere collega's in hetzelfde schuitje beamen inderdaad dat ze geen salaris krijgen en ook Head of Flight Department bevestigde het verschil in betaling.

Nou kan ik me niet voorstellen dat die NFF-ers ook de eerste maanden niet betaald krijgen als ze bij Lufti aan de slag gaan. Is dit ook zo? In de berichtgeving van afgelopen week heb ik hier niets over teruggelezen...

Bumperking, weet jij hier toevallig meer van af aangezien je op de hoogte bent van het gelijktrekken van de condities binnen GWI?
 
BK weet bijna alles Tampie haha.
Bedankt voor uw antwoord Bumperking. En stel je wordt bij passage of GWI ingedeeld is er dan base keuze mogelijk of hebben NFFlers die keuze niet ?
 
Tampie: Inderdaad. NFFs krijgen pas vanaf hun TR-check salaris. Daarom zullen R/Es met weinig uren (direkt van de vliegschool) voor die tijd ook wel niet betaald krijgen.

Is in 2001 ingevoerd, om die 2 maanden salaris te besparen. Ik was in een van de klassen die een verandering van het oorspronkelijke contract kregen voorgelegd. Was mij wel duidelijk dat het me die 2 maanden salaris ging kosten, maar ik vond het wel ok: Zwart op wit een opleiding inclusief TR voor 40K (toendertijds). Ik weet niet of de contracten ondertussen wat waterdichter zijn, maar er stond nergens in wanneer ze het contract eenzijdig mochten opzeggen. Alle criteria gingen alleen over de geschiktheid voor een baan bij LH....
 
Last edited:
In principe krijgen R/E direct al salaris, NFF pas na de skill test in de simulator. De reden hiervoor is dat R/E een arbeidscontract moeten opzeggen en anders in een financieel gat zouden vallen, wat bij NFF niet geldt. Als GWI hiervan afwijkt is dat m.i. niet correct, maar aan de andere kant kunnen we niet echt beinvloeden wanneer het management iemand een contract aanbiedt, zowel niet vanuit de OR als vanuit de vakbond.

Het grootste probleem voor ons hierbij is dat een R/E dan in theorie ook eerder op de senioriteitslijst komt dan de NFF - dit willen we nog aanpassen.
 
In dit topic wordt veelvuldig aangegeven dat GWI de beste (of zelfs enige!) keuze is wanneer je de GU met succes weet te volbrengen.
Ik vraag me echter af hoe het traject er uit ziet voor de diverse partijen nadat alle selectieonderdelen succesvol doorlopen zijn en men een baan aangeboden krijgt. Oftewel, iemand enig idee welke maatschappij de kortste doorlooptijd kent van selectie tot actual flying?

Groet,
PH-FLY
 
Voor GWI had ik 4/5 april destijds mijn FU met positief resultaat. Daarna direct die middag een afspraak gemaakt voor de medische keuring op 12 april en vervolgens had ik op 3 mei mijn eerste dag.
 
Last edited:
En dat is dan ook de algemene tendens :) Bij GWI zoeken ze geloof ik nog steeds behoorlijk wat FOs. Je begint meestal binnen een maand na het behalen van je FU.
 
Back
Top