Lufthansa

Dr Bibber

New member
Beste Nederduitsers,

Ik heb na meer dan 7 jaar rondboren bij een lowcost maatschappij maar eens de online application van Lufthansa ingevuld en jawel ik ga in Februari een DLR test doen in Hamburg.:naund:


Nou zal ik jullie niet vermoeien met vragen over de DLR test maar ik heb wel een aantal vragen over Luftie zelf.. Het is overigens niet zo dat ik denk dat ik die DLR wel even in-kop maar misschien is het makkelijker op gemotiveerd te raken als je wat meer weet van het bedrijf.

- Ik heb zowel LH Cargo als Passage aangegeven, kan je makkelijk tussen deze twee overstappen later of is de initiële keuze erg belangrijk? (Zo ja wat kunnen jullie aanbevelen?)
- Begin je bij passage zowiezo op short- of kan je ook op long-haul beginnen?
- Is er snel/eenvoudig over te stappen tussen long- en short- haul?(En bij een command in de toekomst?)
- Hoe zien de roosters er uit op long- en short-haul en is het een beetje commutable?(naar AMS)
- Is het pensioen goed geregeld?
- Is stafftravel goed geregeld?
-En tot slot zou ik wat meer willen weten over startsalarissen bij Cargo/Passage. Is dit een functie van leeftijd en senioriteit of alleen senioriteit en wat zijn de stappen per jaar?

Ik heb het geprobeerd kort te houden maar het zijn toch best nog wat vragen geworden.. Mocht je deze informatie niet met de rest van de wereld willen delen stuur me dan aub een pm. Aan de andere kant misschien zijn er meer piloten die niet iemand kennen bij Luftie waaraan ze deze vragen kunnen stellen!

Alsvast Dank!
 
Beste Nederduitsers,

Ouch, fout begin.


- Ik heb zowel LH Cargo als Passage aangegeven, kan je makkelijk tussen deze twee overstappen later of is de initiële keuze erg belangrijk? (Zo ja wat kunnen jullie aanbevelen?)

Salaris & secundaire voorwaarden zijn bij beide gelijk. Overstap als FO van Passage naar Cargo kan voor bepaalde tijd of langer. Nu is het aanbod geloof ik 18 maanden. Omgekeerd weet ik niet.

- Begin je bij passage sowieso op short- of kan je ook op long-haul beginnen?
Alleen short.

- Is er snel/eenvoudig over te stappen tussen long- en short- haul?(En bij een command in de toekomst?)
Naar gelang senioriteit kun je naar longhaul. Als Fo mag je 1x van short naar long. Als Cpt weer terug naar short en dan longhaul. Alles strikt naar senioriteit. Reken er dus op dat je minstens weer 2 tot 3 jaar short doet. Je uren boeien de Personeelsraden niet. Onze CLH (=konzern) uren worden ook al door de plee getrokken.

- Hoe zien de roosters er uit op long- en short-haul en is het een beetje commutable?(naar AMS)
Tja, daar vraag je wat. Ik zit op 737 in DUS en heb gemiddeld door het jaar heen 14 dagen per maand vrij. Erbovenop 42 vakantie en 4 ouwelullendagen. Shuttelen is goed te doen, maar niet geheel stressvrij

- Is het pensioen goed geregeld?
ja
- Is stafftravel goed geregeld?
nee, zuigt major. LH heeft denk ik de slechste regeling ter wereld.
-En tot slot zou ik wat meer willen weten over startsalarissen bij Cargo/Passage. Is dit een functie van leeftijd en senioriteit of alleen senioriteit en wat zijn de stappen per jaar?
Geen lastige formules met leeftijd en ervaring erin. je begint onderaan. Startsalaris kun je zo opzoeken op internet.

Alsvast Dank![/QUOTE]
De rien +s
 
Dat LH Staff travel niet meer zo geweldig is als vroeger dat is waar. Maar het is nog steeds een van de betere regelingen in europa als je collega's van andere airlines vraagt. Het is iets wat ik nog steeds mis sinds ik bij CLH weg ben gegaan.
 
Ja Robin200 het gras is altijd groener bij de buren... zucht.
Stafftravel is duurder geworden door de jaren heen, maar er zijn niet zoveel bedrijven die ik ken waar je op je mobiel, nog geen uur van te voren even snel een ticket kunt boeken. om maar een voorbeeld te noemen...
 
Idd, onze stafftravel is toch echt niet slecht te noemen, hier een korte samenvatting: (info komt uit de PVinfo, dus mocht er iets niet kloppen...)

Onbeperkt ID90 (90%korting) standby tickets in eco en business voor jou, je partner en ouders.

Onbeperkt ID50 (50% korting) vast geboekte tickets in eco en business voor jou, je partner en ouders. Vast geboekt wil niet zeggen dat je zeker meekomt, maar je hebt wel recht op een hotel en een evt. omboeking mocht je blijven staan.

1x per jaar (cargo 2x) een ID90 standby vakantie vlucht met een hogere prioriteit, eco of business. Hier sta je boven alle andere standby’s en kom je eigenlijk altijd mee, tenminste ik ga op deze manier al jaren op vakantie en ben nog nooit blijven staan.

Na 10 jaar krijg je een vast geboekte vakantie vlucht in de business voor de prijs van een standby. Of een gratis standby ticket.

Tevens kun je per jaar 8 travelpartners (willekeurig persoon) meenemen, onder voorwaarde dat je er zelf als pax bij bent. Bij de Cargo kun je ook travelpartners meenemen als je zelf vliegt, alleen zijn de bestemmingen beperkt. Hoe dit bij passage is weet ik niet.
 
Ow ja,

En niet te vergeten dat alles enorm eenvoudig te boeken is en niet gebruikte tickets kun je gewoon teruggeven.

Sowieso kun je met alle airlines in de Star Alliance vliegen, maar je kunt bij ons bv ook tickets kopen voor de KLM, AF, BA of IB...
 
Ouch, fout begin.


Haha een gevoelig puntje begrijp ik..

Dank voor de informatie, dan heb ik een beetje een idee.. Heb je als je shorthaul vliegt nog veel night stops of kom je meestal terug naar je base? En die 14 dagen vrij is dat nog een dag of 3 per keer vrij of ook vaak 1 of 2 dagen?

Zijn er trouwens lezers die longhaul of cargo vliegen die iets kunnen zeggen over het aantal dagen vrij/commuten naar AMS? En de laatste van vandaag.. Ik neem aan dat van Cargo naar passage dus ook weer shorthaul inhoudt?

Wederom hartelijk dank!
 
I
Onbeperkt ID50 (50% korting) vast geboekte tickets in eco en business voor jou, je partner en ouders. Vast geboekt wil niet zeggen dat je zeker meekomt, maar je hebt wel recht op een hotel en een evt. omboeking mocht je blijven staan.

Waar kan je dit zwart op wit vinden? Ik heb nl. van collega's gehoord dat ze gewoonweg gedowngrade werden naar stby toen hun vlucht al vol was :confused:

Ik vlieg volgende week met Swiss confirmed en wil natuurlijk niet zo graag niet meekunnen en vervolgens geen omboeking of hotel krijgen.

tnx for info
 
'Dank voor de informatie, dan heb ik een beetje een idee.. Heb je als je shorthaul vliegt nog veel night stops of kom je meestal terug naar je base?'

Hangt van jezelf en je stationering af.. the main hubs (fra/muc) hebben beide en kun je naar believen requesten. De outstations (ham/dus) hebben meer dagdiensten.

'En die 14 dagen vrij is dat nog een dag of 3 per keer vrij of ook vaak 1 of 2 dagen?'

Hangt ook vnl af van hoe jij je rooster plant.

'En de laatste van vandaag.. Ik neem aan dat van Cargo naar passage dus ook weer shorthaul inhoudt?'

Nee, het is standaard shorthaul 737/320 (emb en crj evt) en dan langhaul 747/340/380. Je kunt de MD11 evt. als tussenstop nemen tussen short en long. Afhankelijk van uitzonderlijke behoeftes qua bezetting kan hiervan worden afgeweken.
 
Waar kan je dit zwart op wit vinden? Ik heb nl. van collega's gehoord dat ze gewoonweg gedowngrade werden naar stby toen hun vlucht al vol was :confused:

Ik vlieg volgende week met Swiss confirmed en wil natuurlijk niet zo graag niet meekunnen en vervolgens geen omboeking of hotel krijgen.


Het is te vinden in PSM 14.6 & 13.7.
 
Ach ja, even een CRA checkje en één der laatste replies op het ID vliegen

... aber ich weiß in der Tat, wie ich mit meiner Familie günstig in den Urlaub komme... mit LH hat das allerdings nichts zu tun... o_O

Wie auch immer, ceterum censeo, dass an den ID-Regeln gearbeitet wird, ist eine gute Nachricht...

Dit is een van de vele topics over het perfekte ID vliegen. Vooral de JU. Kun je lekker knicken. Ik heb het nog nooit gewaagd om in de kou te staan met de familie. Er is zelfs een topic over hoe je een member card bij AB aanvraagt om zo bij hun ID te vliegen :1855::1855::1855:

PS Inchecken met je eifeun kan iedere voetganger dus jij ook. Daar is geen verschil. Heeft ook niets met groener gras te maken.
 
Maar een ticket boeken via je eifeun kan niet iedereen. Dat kon ik laatst nog 10 minuten voor vertrek aan de gate in Verona. (en kwam natuurlijk mee) :)
 
Back
Top