Lufthansa Cityline (DLR) selectie

Ik denk niet dat veel mensen op een uni en fachhochschule erg geinteresseerd zijn om voor dat salaris hun studie op te zeggen.
 
Voor het salaris bij air berlin?? Mm, dat weet ik zo net nog niet, maar ik denk overigens niet dat de dlr wordt afgeschaft. De Bazen zouden het misschien wel willen maar de personalvertretung zou dat nooit accepteren. De KTV (lh concern, incl condor etc) is redelijk dichtgetimmerd en zal dat ook wel blijven.

Cheers!
 
he luitjes, ik heb een paar vraagjes: Ik ben de "Online Bewerbung" aan het doen voor Lufthansa cityline, allleen ik loop vast bij het stukje "Wehrdienst" , ik moet een of andere datum invullen..heb alleen geen idee welke datum (datum vd afschaffing vd dienstplicht in NL?) wie weet hier meer van? 2: Als je geen duits diploma hebt, moet je je NL diploma opsturen naar duitsland, is het raadzaam om deze te laten vertalen, of volstaat het originele nederlandse document?

Alvast bedankt!!!

grusse
 
Zou bij Wehrdienst '40-'45 invullen.:grijns: Kijken of ze het kunnen waarderen. ;)

Nee, kan je bij Wehrdienst niet ergens wat tekst en uitleg geven dat dat in NL al was afgeschaft? Of gewoon open laten.

Voor w.b. die diploma's, volgens mij moet je een soort van getuigschrift opsturen welke aangeeft dat je NL diploma gelijk staat aan de Duitse variant... Weet effe niet meer hoe dat instituut heet waar je dat kan doen....weet 1 vd andere CLH sollicitanten hier wel...

suc6
 
weet iemand ook waar de 3e test, de 2 dagen lang durende asessment uit bestaat?
heb begrepen groepsopdrachten en gesprekken met captains, maar is niet helemaal duidelijk wat er precies wordt gevraagd. bvd!
 
hoi

ik heb volgende week maandag de DLR test (bu), heeft iemand nog tips?
heeft iemand hem onlangs nog gedaan?
en nog 1 vraag; wat moet je aan? pak met/zonder stropdas, casual?
wat willen ze graag zien?

alvast bedankt
gr
 
Gewoon in je pak gaan. Heb je al meteen een streepje voor op al die duitsers die dat niet (denken te hoeven) doen.
 
wie o wie kan mij het exacte POSTadres van de organisatie in Duitsland geven voor het gelijkstellen van diploma's in het duits. Ik heb wel de wesite gevonden maar geen speicifiek postadres voor de verzending. Ik wil het niet zomaar opsturen anders moet ik straks weer naar de notaris......

bvd, 747
 
he luitjes.....

zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik me voor het ATPL onderdeel van de Lufthansa GU het beste voorbereid.....? Gewoon al mn ATPL manuals weer doorrammen...(waar ik niet op zit te wachten...) of zijn er wellicht alternatieve methodes....circuleerd er niet toevallig een database ofzo...? Andere tips over boeken/sites/samenvattingen zijn ook van harte welkom!!!!

ps. "Der Pilotentest" van Hesse/Schrader schijnt een goed boek te zijn voor de DLR...nog iemand een mening hierover...?

DANK!
 
Zijn hier mensen, of kent een van jullie iemand die als Ready Entry bij Passage, Condor, Cargo of Germanwings is aangenomen, of daarvoor in de selectie zit...??

Heb het dan dus specifiek NIET over CityLine....enkel alleen de andere toko's....

Thanks.
 
Goedemiddag allemaal,

Heb ook zonet te horen gekregen dat ik 31 mei voor de DLR test naar Hamburg ga. Heb gewoon mijn cv op internet ingevuld en mijn vwo diploma gemaild. Dat was dus voldoende. Duurde bij elkaar 1 maand! Zie ik daar nog meer mensen?

Succes, groeten Bas
 
Vraag: Afgelopen vrijdag ben ik met goed resultaat door de sim-screening van cityline gekomen en moet 24 mei op voor de laatste test. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en evt ook tips hebben? B.v.d.
 
blijf lekker jezelf en probeer enigzins actief mee te doen. Niet te veul,niet te zunig.
zorg dat je enigzins duits kunt kakelen.

suc6...komt goed.
 
Even een kort verslag van de Hauptuntersuchung van 5 jaar terug.

DAG 1

Om 8:00 uur moesten we (6 duitsers, 1 belg en ik) ons verzamelen in het gebouw waar je ook je DLR hebt gedaan. Rond 9:30 kwam een psychologe vertellen hoe de dag er globaal uit zou gaan zie en dat iedereen op zijn eigen kwaliteiten beoordeeld wordt. Dat betekent dus dat iedereen er door kon komen en dat je niet elkaar concurrent bent die dagen. Tevens moet je hier een vragenlijst invullen waarop je o.a. aan kan geven hoe en waar je je voorbereid hebt. Ik heb keurig verteld dat ik bij ATTC geweest was.

Daarna werden we allen gezamenlijk meegenomen naar een kamertje met twee computers. Hier krijg je uitleg over het 'bruggen-belasting' programma. Dit programma moet je als volgt zien. Er zijn 4 verschillende straten die elk maximaal belast mogen worden met 60 ton. Jij bent degene die die belasting regelt aan de hand van verschillende soorten gewichten die je tot je beschikking hebt. Daarnaast krijg je ook nog voordat je begint en tijdens het spel mededelingen omtrent veranderingen in de belastbaarheid van enkele straten. B.v. "Straat 3 is voor 40% belastbaar". Dan reken je dus uit 60t X 40% = 24t. En je weet dan dat deze straat maximaal 24 ton kan hebben. Al met al niet te ingewikkeld en bedoeld om later op de dag je vermogen om samen te werken te bekijken.

Na deze uitleg gingen we terug naar de ontvangstruimte. Hier kregen steeds 2 personen achter elkaar een map met de uitleg voor het volgende onderdeel (ik herinner me dat mij opviel dat ik veel minder tijd kreeg om me voor te bereiden dan de ander die tegelijk met mij deze map ontving. Ik verdenk ze ervan dat dit ook een soort 'test' is dus ik heb er niets van gezegd). De uitleg was als volgt: Een passagier op jouw vlucht van München naar Berlijn, vertrektijd 8:30 aankomst 9:45, moet verteld worden dat ze niet met deze vlucht mee kan doordat er op het laatste moment nog een betalende klant mee moet. Deze klant is een IT-probleem oplosser voor een groot bedrijf (dit bedrijf is ook een goede klant van Lufthansa) en moet een computer probleem bij een vestiging oplossen. Elk moment dat dit langer duurt kost veel geld. De passagier die momenteel uit het vliegtuig gehaald moet worden bezit een standby-company ticket en is adviseur van een extern bedrijf dat training moet geven voor mensen van Lufthansa.
Je hebt dus ongeveer 5-10 min. om dit door te lezen en je mag aantekeningen maken in deze tijd. De aantekeningen mag je verder niet meer gebruiken in het gesprek dat er op volgt. Na de 5 min wordt je opgehaald en een kamer binnen geleid. Voordat je naar binnen loopt wordt je verteld dat als je de deur door bent je meteen moet beginnen met de 'case'. Midden in de kamer zat in mijn geval een vrouw te lezen. Dit was de passagier die eruit moest. Aan het eind van de kamer zitten 3 personen die je beoordelen. Vanaf dat moment was het dus de kunst om haar in het Duits ervan te overtuigen dat ze uit die stoel moest. Dat ging natuurlijk gepaard met veel tegenstribbelen. Toen ik uiteindelijk zei dat zij toch eigenlijk ook in dienst was van ons bedrijf en dat ze niet verantwoordelijk was voor de vertraging van haar eigen werkzaamheden later die dag begon ze in te stemmen. (Het schijnt zo te zijn dat deze 'acteurs' geheel op hun eigen gevoel af moeten gaan m.b.t. de antwoorden die ze geven.)

Daarna werd ik in de wacht ruimte gebracht en moest ik ongeveer 1,5 uur wachten totdat iedereen klaar was.

Vervolgens speel je in je eentje het computer spel wat ik boven beschreven heb. Dit duurt ongeveer 10 min. Aansluitend wacht je weer twee uur in de wacht ruimte om dan te horen te krijgen dat we 'smiddags verder gaan. Dus een uur pauze om wat te eten in de buurt. Bij terugkomst weer een uur wachten en daarna het groepen spel. Dit doe je met 4 kandidaten tegelijk en je wordt ondertussen beoordeelt door 4 mensen die om je heen zitten. Bij ons was de groepsopdracht als volgt. Je hebt 25 min om een cargo schema in elkaar te draaien. Het komt erop neer dat er 3 vliegtuigen zijn die dagelijks kunnen vliegen terwijl er vier mensen zijn die hun vracht vervoerd willen zien. Kortom.... hoe gedraag je je in deze situatie. Het is een kwestie van geven en nemen. Niet te dominant maar je ook niet onder laten sneeuwen en tevens weten dat de tijd die er voor staat ongeveer 1,5 uur te kort is om het plan volledig in te vullen. Dus wel op de tijd letten maar niet in paniek raken.

Dan is het weer tijd voor dik een uur wachten om vervolgens met 2 personen het bovenstaande computerspel te spelen. Nu moet je er rekening mee houden dat 1 de leider (captain) is en de ander de copiloot. Het spelletje is hetzelfde maar nu zit je beide achter een computer en op een gegeven moment valt het beeldscherm van de captain uit zodat er vervolgens door goede communicatie door geladen moet worden. Hierbij is het belangrijk dat de captain de leider blijft en de copi vnl. advies geeft en niet zelfstandig dingen gaat lopen doen. D.w.z. de captain laat zich informeren omtrent hoeveel gewichten er nog zijn en hoeveel ruimte er nog over is op de verschillende bruggen. Daarna geeft hij de opdracht tot het beladen hiervan. Dit onderdeel liep bij m'n sparringspartner en mij zeer gesmeerd. Hier geen tijd en woorden aan onnodige onzin verspillen en geconcentreerd blijven nadat het beeld weg valt. Dit speel je in totaal 5 keer.

Dit is het einde van de eerste dag. Nadat iedereen dit doorlopen heeft worden sommigen nog gevraagd om een onderdeel over te doen. Toen iedereen uitgetest was (het liep nu tegen 19:00 uur) werd er door de commissie beraadslaagd wie er door ging naar dag twee. Na een uur werd iedereen vrij vlot achter elkaar naar binnen geroepen en verteld of je kon afnokken of hoe laat je terug mocht komen de volgende dag. Bij ons ging 1 van de 8 naar huis. Dit schijnt meestal andersom te zijn dat 1 van de 8 mag blijven. Ligt natuurlijk voor een groot deel aan de hoeveelheid mensen die gezocht worden op dat moment.

DAG 2

Ik kon dinsdag rond 11:45 mijn opwachting maken. Bij aankomst bleek er reeds 2 uur vertraging te zijn wat in de loop van de dag uitliep. Uiteindelijk had ik rond 17 uur mijn interview. Dit vind plaats met 2 captains en 2 psychologen. Het gesprek begon zeer vriendelijk en vrolijk. Geen echt vervelende vragen. Meer in de richting van:
-vertel eens wat je hebt gedaan na je lagere school tot aan de vliegopleiding.
-hoe was de opleiding en in het bijzonder; de leraren.
-vertel eens een vervelende situatie die je hebt meegemaakt tijdens het vliegen.
-waarom cityline. heb je op dit moment nog andere sollicitaties lopen.
-wat zijn je slechte eigenschappen (niet rechtstreeks zo gevraagd maar hier kwam het wel op neer). Zouden die een probleem kunnen vormen in de cockpit.
-hoe vindt je/je gezin het als je moet verhuizen naar DLD.
-waar zou je graag wonen.

Aan het eind van het gesprek vond ik ze een stuk minder vrolijk kijken en ook heb ik de indruk gehad dat ze me niet geheel begrepen vanwege mijn gebrekkige Duits (kan ook allemaal gespeeld zijn geweest natuurlijk). Daardoor kreeg ik het gevoel dat ik het verknald had toen ik me in de wachtruimte mocht vervoegen.

Toen ik weer terug mocht komen en zij hun oordeel gevormd hadden maakten ze bij mijn binnenkomst een kleine vergissing waardoor ik meteen wist dat ik aangenomen was. Dat werd mij toen ook meteen verteld en vervolgens lopen ze nog even door al je test gegevens van alle voorgaande testen.

Het is wellicht helemaal niet meer actueel doordat het uit 2002 komt maar in ieder geval een indicatie.

Succes
 
Welk niveau van Duits verwachten ze eigenlijk?
Stel dat je een jaartje Duits volgt (avondcursus ofzo), haal je dan het niveau op aan de selecties deel te nemen?
 
laten we zeggen, dat ik na 4 vwo geen duits meer heb gepraktiseerd, om het vervolgens er wel mee te redden 15 jaar later. Comfortabel was het natuurlijk niet en was bijna mijn ondergang in de groepsdiscussie (mijn redding was dat ik dit in het interview ook ruiterlijk toegaf, dat dat onderdeel zeeeeeer slecht was gelopen, voor mijn gevoel). Zie maar eens te argumenteren als je de taal maar met moeite beheerst. Ik heb echter nog wel die ATTC laatste voorbereidingsronde gedaan, om het converseren enigzins te oefenen.

Echter, ze weten dat het Duits hard vooruitgaat bij de NL´ers.
 
Back
Top