LuchtvaartNieuws, LuchtvaartReclame

49015

New member
DRIEBERGEN*- Afgestudeerde piloten moeten steeds vaker de grens over om aan het werk te kunnen. Onder meer in groeimarkten als Turkije en Indonesië is veel vraag naar vliegers. Zo maakt de Stella aviation academy in navolging van vliegopleiders CAE-NLS en DFA bekend dat afgestudeerde studenten aan de slag gaan bij het Indonesische Lion Air.

Die luchtvaartmaatschappij heeft in totaal 178 Boeing 737-900ER’s besteld. In Indonesië zelf zijn niet genoeg piloten om op deze vliegtuigen ingezet te worden, en staan ze te springen om vliegers uit het buitenland. Europese vliegopleiders spelen daar op in.

“De luchtvaart is grillig en gevoelig voor de economische ontwikkelingen en conjunctuur. Als pilotenopleider moet je constant opzoek naar luchtvaartmaatschappijen waarvan je weet dat ze op de langere termijn medewerkers nodig hebben”, zegt Evert-Jan Hilgeman, directeur van Stella aviation academy.

Volgens Hilgeman moeten piloten anno 2011 hun ‘scope’ verbreden. “De Nederlandse markt zit de komende jaren nog op slot. Je moet als piloot dus de wereld in trekken om je baan te bemachtigen. Je eerste vlieguren ‘maken’ is inderdaad veelal de drijfveer en belangrijk, maar een goed salaris ook.”

De afgestudeerde piloten die bij Lion Air aan de slag gaan krijgen na afronding van hun type-rating op de Boeing 737 een contract aangeboden voor de duur van minimaal twee jaar. Het salaris dat ze ontvangen is “conform de Europese standaard”.

Goede relaties
De strategie is om met meerdere luchtvaartmaatschappijen verspreid over de wereld goede relaties aan te knopen, zegt Hilgeman. “In groeimarkten zoals Azië en Oost-Europa maar ook in West-Europa. Zeker zeventig van onze huidige leerlingen zijn bezig met de verschillende fases van selectie bij maatschappijen in Duitsland.”

Stella aviation academy plaatste eerder deze maand tien studenten bij Sun Express en*vier leerlingen zijn gestart bij Borajet in Turkije.*

Wat verdient een piloot bij Lionair?
Wat kost die job?
 
2500 euro bruto, klopt dat?
Is dat de Europese standaard tegenwoordig?
Als je een 6 op 1 af rooster Europees standaard noemt, vraag ik me af waar de heren van Luchtvaartnieuws journalistiek hebben gestudeerd.
 
Als je een 6 op 1 af rooster Europees standaard noemt, vraag ik me af waar de heren van Luchtvaartnieuws journalistiek hebben gestudeerd.
LuchtvaartNieuws is niets anders dan een veredeld schoolkrantje van een groepje luchtvaartondernemingen (zie partners, waaronder bijv. een aantal vliegscholen... :eek:) die het internet afstruinen om zoveel mogelijk een "happy happy joy joy" imago van de luchtvaart (lees: hun belangen) naar buiten willen brengen.

Op zich niks mis met zo'n lobbygroep met hun eigen Televaag-achtige clubblaadje, maar neem ze vooral niet te serieus omdat het woordje "nieuws" in hun naam voorkomt! Zoals je zelf al aangaf, LuchtvaartReclame zou een toepasselijkere naam zijn! :D
 
Last edited:
Zie ook mijn reactie in het topic voor CAE Lion Air (bij Azië).
Ik ben aangenomen in februari 2009 (dag dat Turkish bij Schiphol verongelukte), en ze hebben die vliegers zó erg hard nodig, dat ik en nog iemand anders sindsdien steeds maar horen van een "wachtlijst" en dat we nog even geduld moeten hebben.
Geen contract en de "waiver" duurt ook maar eeuwig. (geloof ik weinig van)

Daarentegen hoor ik van verschillende, dat er aardig wat nieuwe 737's daar staan te verroesten, omdat L A vanwege de crisis besloten had de mensen dan maar niet aan te nemen en op te leiden. Veranderlijk als het weer dus indien deze info klopt.

Mijn aanbod was een contract van 2 jaar (niets minimaal, ze kijken wel of ze verlengen), en TQ kostte toen (was via CAE) 24k euro alles incl.

Wel mooi propaganda praatje trouwens weer in het artikel.
 
Basis salaris: 17.500.000 Indonesische roebeliah -> 1400 Eurootjes en dat is bruto. Kun je je rente nèt niet van betalen.

Gelukkig krijg je wel 3 euro per vlieguur extra...
 
Basis salaris: 17.500.000 Indonesische roebeliah -> 1400 Eurootjes en dat is bruto. Kun je je rente nèt niet van betalen.

Gelukkig krijg je wel 3 euro per vlieguur extra...

Tja je zou op een salaris van 2500 per maand uit kunnen komen, maar dan moet je wel flink doorvliegen. Dit is de laatste info welke ik van CAE , maar ja die wachtlijst he. Wil niet pessimistisch zijn, maar aangezien het eeuwig duurt kunnen ze zoveel zeggen.

En aangezien ze schijnbaar zo makkelijk eerst zoveel mensen willen aannemen, en dan ook met het grootste gemak deze laten wachten en nieuwe kisten op de grond laten staan (splinternieuw, nu al verroest, en enkel vlieguren op de teller van Seattle - Jakarta), denk ik dat als de economie slecht gaat, je die uren ook wel kan vergeten en het met basis moet doen.
 
Zeker zeventig van onze huidige leerlingen zijn bezig met de verschillende fases van selectie bij maatschappijen in Duitsland

Zet niemand hier zijn vraagtekens bij ?
 
Een sollicitatiebrief gestuurd hebben naar een maatschappij kun je ook al als selectiefase omschrijven ;-).

Cheers!
 
Ja idd dat bedoel ik, elke jan lul met een (f)atpl kan bij DLR zn skills testen voor het Lufthansa Concern maar ze doen het voorkomen alsof hun dat geregeld hebben achjah miss moeten we er ook maar geen woorden aan vuil maken.
 
Dan moet je 1100 euro aan flight pay verdienen. Dit zijn 350 vlieguren. Dat KAN gewoon niet...

Sorry, had ik er niet bij gezet. In eerste instantie ging het om een startsalaris van 700 euro + onderdak, met na het eerste jaar een verdubbeling naar 1400 euro. Alles x12 en geen extra uitkeringen.
De flight paywas inderdaad ook iets van 3 euro en dit kwam er dan nog bij in beide gevallen. 1000 uur per jaar is daar max. dus in het gunstigst geval komt er dus 3000 per jaar bij.

Al in maart daarna werd het ineens verhoogd naar "Europese maatstaven" en werd het 2100 euro + onderdak. Dus met max. uren zou je dus in de buurt van dat bedrag kunnen komen.
Daarbij echter geen verhoging in jaar 2!

Achteraf is het natuurlijk ook wel gekkenwerk. Mensen uit "mijn lichting" zitten allemaal zo rond de 800 euro rente per maand, en ik hoor van mensen die nu starten dat het al dicht tegen 1000 euro per maand zit.
En als je een baan heb, wil je natuurlijk dus ook gaan aflossen. Lijkt me met zo een inkomen niet erg snel gaan.
Nou ben ik er zelf nog nooit geweest, maar hoor van een buurman die er geboren is, dat Jakarta ook geen stad is waar je bijna alles voor gratis kopen kan.
 
Ik begreep dat de jongens die er via DFA zitten $ 3400,- vangen per maand. Dat is voor Indonesische begrippen veel geld.
 
Ik begreep dat de jongens die er via DFA zitten $ 3400,- vangen per maand. Dat is voor Indonesische begrippen veel geld.

150.000 Euro, dat's pas veel geld voor Indonesische begrippen... (Voor Nederlandse ook trouwens)

Niemand betwist dat men in Indonesië vaak alleen maar kan dromen om dit te verdienen, het gaat erom wat de kosten-baten verhouding is. Als men al $ 3400,- per maand (2300 Euro) bruto krijgt, moet je eens uitrekenen wat je overhoudt, nadat je je rente betaald hebt?!
 
150.000 Euro, dat's pas veel geld voor Indonesische begrippen... (Voor Nederlandse ook trouwens)

Niemand betwist dat men in Indonesië vaak alleen maar kan dromen om dit te verdienen, het gaat erom wat de kosten-baten verhouding is. Als men al $ 3400,- per maand (2300 Euro) bruto krijgt, moet je eens uitrekenen wat je overhoudt, nadat je je rente betaald hebt?!

Je zou theoretisch 1300 euro overhouden. Je betaald natuurlijk wel belasting, maar als je in NL betaald en een regeling treft, kan je wel maandelijks/kwartaal je aftrek terug ontvangen.

Nu de grote vraag natuurlijk, is er iemand die daar onlangs gewoond heeft of daar nog is, en kan zeggen of je daar goed rond mee mag komen.

Ik begrijp overigens dat het plan van de compound waarin je komt te wonen van de baan is en dat je zelf wat moet regelen? Ook niet geheel onbelangrijk rekening mee te houden.
 
Je zou theoretisch 1300 euro overhouden. Je betaald natuurlijk wel belasting, maar als je in NL betaald en een regeling treft, kan je wel maandelijks/kwartaal je aftrek terug ontvangen.

Onzin, als je in Nederland geen inkomen hebt, betaal je ook geen belasting in Nederland. Ergo: je hebt ook geen belastingvoordeel.
 
Onzin, als je in Nederland geen inkomen hebt, betaal je ook geen belasting in Nederland. Ergo: je hebt ook geen belastingvoordeel.

Je heb altijd nog zoiets als wereldinkomen en keuzerecht. Als je in NL ingeschreven blijft, dan verdien je enkel je geld daar.
Nu moet ik helaas wel zeggen dat ik geen belastingdeskundige ben, en dat ik voor de praktijk het woord moet laten aan iemand die ervaring heeft met werken in Azië.
Het lijkt me namelijk niet dat Indonesië, belastingverdragen met ons heeft, maar gezien de geschiedenis is het wel mogelijk.
 
Men moet eens realiseren wat je met 1600 euro per maand kan in dat land.
Welvaart kan je het daar gerust noemen. Mijn tante krijgt zo'n 100 euro in de week, tel maar na voor een verloskundige met eigen praktijk. En ow ze heeft het nog aardig ook, want ze heeft geen buren, wel last van vocht in de muren:biertje:

Dat ik hier bij de Mac 6,95 betaal voor een menu en daar voor een 10tje een 4 gangen menu in een plek met kroonluchters voor 4 personen kan betalen spreekt al voor zich.
Dat ik daar een villa in Pondok Indah (voor de leken een villawijk in hartje Jakarta) heb voor 120.000 US dollars ook.

Een beetje meten naar de maatstaaf van de maatschappij in het desbetreffende land is nodig, kijk niet alleen naar die van je eigen, want dan kom je "voorlopig" altijd hoger uit.
Dat je hier altijd meer verdient is niet gegarandeerd hoor. Het gaar daar veel beter in getallen omhoog dan hier en die trend zet zich voort...
Ik pak als ik klaar ben met mijn studie lekker mijn koffertjes in en ga mijn heil in Azië zoeken bij luchthaven/luchtvaartmaatschappij of engineeringbureau. Die landen daar hebben goed opgeleid personeel nodig.

Als je standaarden in het leven gewend bent zou je sowieso geen piloot moeten worden....
Echter vervelend dat je met die dure opleiding hierzo zit, maar probeer eens te verhouden hoeveel je kwijt bent aan de gemiddelde levensbehoeften, wat je daarbij kan opsparen enz.
Niet te vergeten dat je daar niet de helft kwijt bent aan de dienstkloppers, gemeentelijke belastingen enz.
 
Last edited:
150.000 Euro, dat's pas veel geld voor Indonesische begrippen... (Voor Nederlandse ook trouwens)

Niemand betwist dat men in Indonesië vaak alleen maar kan dromen om dit te verdienen, het gaat erom wat de kosten-baten verhouding is. Als men al $ 3400,- per maand (2300 Euro) bruto krijgt, moet je eens uitrekenen wat je overhoudt, nadat je je rente betaald hebt?!

Daar kan je zeker niet meer van leven.
Maar goed, sommigen zullen het via de harde weg ontdekken.

150.000 + 30 000€ aan rente terugbetalen met een loontje uit Indonesië :1855:

Vergeet het maar...
 
Back
Top