@ Wepz, lang niet gesproken man! Hopelijk is er licht aan de horizon.. Kom binnenkort wel weer ff langs op het Sqn!
@ wvogel, Ik zal proberen een beetje duidelijk antwoord te geven op je vragen.
Is het wat je verwacht had?
Het werk is zeker wat ik ervan verwacht had, voor zover je een redelijke verwachting kan hebben voor je begint. Ik heb er nooit spijt van gehad bij defensie te gaan vliegen! Feit blijft wel dat je in een organisatie werkt die onderhevig is aan politieke beslissingen (bezuinigingen, wel/niet aanschaffen nieuwe types, wel/niet aan een uitzending meedoen). Dat heeft natuurlijk een grote invloed op je eigen loopbaan, zoals Wepz terecht al aangaf. De een vliegt hierdoor wat meer en pakt meer ervaringen/uitzendingen mee dan de ander, als dat tegenvalt kan het soms frustrerend zijn, omdat je het niet zelf in de hand hebt. Ik kan je in ieder geval zeggen dat het een mooi bedrijf is, met heel veel mogelijkheden! Zo heb ik zelf jaren met heel veel plezier heli gevlogen en daarna de kans gekregen over te stappen naar fixed wing...maar goed, door de beperkte plaatsen is daar ook wat geluk voor nodig en kan je niet altijd naar de functie die je misschien het liefst zou willen.
Wat zijn de knelpunten tijdens de opleiding?
Welke knelpunten er tijdens de opleiding zijn hangt helemaal van de persoon af. Iedereen heeft zijn/haar eigen sterke en zwakke punten. Het belangrijkste is dat je tijdens de opleiding 100% gefocust en gemotiveerd bent. Ben je dat niet, dan is het sowieso al een gelopen race en zal je de opleiding hoogstwaarschijnlijk niet halen.
Hoe is het om in afghanistan te zitten?
Geen idee hoe het in Afghanistan is, maar ik kan je wel zeggen hoe het is om op uitzending te gaan: een fantastische ervaring. Je vliegt veel, gaat met een groep collega's (waar je het hopelijk goed mee kan vinden) voor langere tijd weg en maakt in die periode heel veel mee en doet veel ervaringen op. Keerzijde is natuurlijk wel dat je je thuisfront voor langere tijd moet missen. De een kan hier goed mee omgaan, terwijl de ander daar meer moeite mee heeft. Ga voor jezelf na hoe jij (en je omgeving) ermee om zouden gaan als je misschien wel 8 maanden in een jaar van huis bent. Je bent misschien wel van huis op belangrijke momenten. Hoewel er vaak goed overleg mogelijk is met 'de baas', is er niet altijd een keus en MOET je soms gaan. Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad en de kansen aangegrepen die ik kreeg, maar als je er wel moeite mee hebt dan kunnen die uitzendingen wel eens heel zwaar worden!
Wat doe je in Nederland op een "gewone" dag?
Als je niet op uitzending bent blijven er dus nog een aantal maanden per jaar over waarop je in Nederland werkzaam bent (en ook wel eens hele jaren, omdat je dat jaar niet op uitzending gaat). Wat je dan exact doet is natuurlijk afhankelijk van het type dat je vliegt, maar dat is een combinatie van trainingsvluchten, wellicht opleidingsvluchten voor een volgende functie/kwalificatie en operationele vluchten/opdrachten in Nederland. Dat kan variëren van QRA bij de F-16, tot pax vervoer en SAR-taken bij de heli's en alles wat daar tussen ligt. Verder kan je naast de uitzendingen nog oefeningen hebben in binnen- en buitenland.
Mocht je nog meer willen weten hoor ik het wel, maar bedenk dat er ook al heel veel oude topics over dit onderwerp zijn.. Je kan terug zoeken in het archief om meer te lezen.
Grtz Size