Luchtmacht - een goede start?

@ Wepz, lang niet gesproken man! Hopelijk is er licht aan de horizon.. Kom binnenkort wel weer ff langs op het Sqn!

@ wvogel, Ik zal proberen een beetje duidelijk antwoord te geven op je vragen.


Is het wat je verwacht had?
Het werk is zeker wat ik ervan verwacht had, voor zover je een redelijke verwachting kan hebben voor je begint. Ik heb er nooit spijt van gehad bij defensie te gaan vliegen! Feit blijft wel dat je in een organisatie werkt die onderhevig is aan politieke beslissingen (bezuinigingen, wel/niet aanschaffen nieuwe types, wel/niet aan een uitzending meedoen). Dat heeft natuurlijk een grote invloed op je eigen loopbaan, zoals Wepz terecht al aangaf. De een vliegt hierdoor wat meer en pakt meer ervaringen/uitzendingen mee dan de ander, als dat tegenvalt kan het soms frustrerend zijn, omdat je het niet zelf in de hand hebt. Ik kan je in ieder geval zeggen dat het een mooi bedrijf is, met heel veel mogelijkheden! Zo heb ik zelf jaren met heel veel plezier heli gevlogen en daarna de kans gekregen over te stappen naar fixed wing...maar goed, door de beperkte plaatsen is daar ook wat geluk voor nodig en kan je niet altijd naar de functie die je misschien het liefst zou willen.

Wat zijn de knelpunten tijdens de opleiding?
Welke knelpunten er tijdens de opleiding zijn hangt helemaal van de persoon af. Iedereen heeft zijn/haar eigen sterke en zwakke punten. Het belangrijkste is dat je tijdens de opleiding 100% gefocust en gemotiveerd bent. Ben je dat niet, dan is het sowieso al een gelopen race en zal je de opleiding hoogstwaarschijnlijk niet halen.

Hoe is het om in afghanistan te zitten?
Geen idee hoe het in Afghanistan is, maar ik kan je wel zeggen hoe het is om op uitzending te gaan: een fantastische ervaring. Je vliegt veel, gaat met een groep collega's (waar je het hopelijk goed mee kan vinden) voor langere tijd weg en maakt in die periode heel veel mee en doet veel ervaringen op. Keerzijde is natuurlijk wel dat je je thuisfront voor langere tijd moet missen. De een kan hier goed mee omgaan, terwijl de ander daar meer moeite mee heeft. Ga voor jezelf na hoe jij (en je omgeving) ermee om zouden gaan als je misschien wel 8 maanden in een jaar van huis bent. Je bent misschien wel van huis op belangrijke momenten. Hoewel er vaak goed overleg mogelijk is met 'de baas', is er niet altijd een keus en MOET je soms gaan. Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad en de kansen aangegrepen die ik kreeg, maar als je er wel moeite mee hebt dan kunnen die uitzendingen wel eens heel zwaar worden!

Wat doe je in Nederland op een "gewone" dag?
Als je niet op uitzending bent blijven er dus nog een aantal maanden per jaar over waarop je in Nederland werkzaam bent (en ook wel eens hele jaren, omdat je dat jaar niet op uitzending gaat). Wat je dan exact doet is natuurlijk afhankelijk van het type dat je vliegt, maar dat is een combinatie van trainingsvluchten, wellicht opleidingsvluchten voor een volgende functie/kwalificatie en operationele vluchten/opdrachten in Nederland. Dat kan variëren van QRA bij de F-16, tot pax vervoer en SAR-taken bij de heli's en alles wat daar tussen ligt. Verder kan je naast de uitzendingen nog oefeningen hebben in binnen- en buitenland.

Mocht je nog meer willen weten hoor ik het wel, maar bedenk dat er ook al heel veel oude topics over dit onderwerp zijn.. Je kan terug zoeken in het archief om meer te lezen.

Grtz Size
 
Jij bent naar de Kustwacht gegaan size44?? Mooie stap denk ik! Groeten aan Kjeld in dat geval.

Michiel
 
Yep, zeker een mooie stap en ook leuk voor een eventuele toekomst op de civiele markt..lekker wat fixed wing multi-engine ervaring opdoen :)! Ik zal 'm de groeten doen. Jij hebt zeker met hem op de Fokker gezeten?
 
Yep, zeker een mooie stap en ook leuk voor een eventuele toekomst op de civiele markt..lekker wat fixed wing multi-engine ervaring opdoen :)! Ik zal 'm de groeten doen. Jij hebt zeker met hem op de Fokker gezeten?

Ja, klopt! Met hem ook mijn eerste tour Curacao gedaan.
:biertje:
 
durf ook kritische vragen te stellen
Klopt! Is ook heel belangrijk

Wat als je na de "proefperiode van 6 maanden" de opleiding niet haalt? Moet je dan 10 jaar in een andere (aangewezen) functie?

Het lijkt mij trouwens logisch dat je contract ook uitloopt als je opleiding uitloopt, je tekent immers voor 10 jaar na de opleiding.

De teller staat echter nu al een jaar stil en over een paar maanden heb ik in twee jaar tijd slechts een aantal uur gevlogen dat op net 1 hand te tellen is.

Zuur, maar hoe kan dat? In dienst zijn als vlieger maar niet vliegen?

@ wvogel, Ik zal proberen een beetje duidelijk antwoord te geven op je vragen.

Keerzijde is natuurlijk wel dat je je thuisfront voor langere tijd moet missen.

Dat kan variëren van QRA bij de F-16, tot pax vervoer en SAR-taken bij de heli's en alles wat daar tussen ligt.

Mocht je nog meer willen weten hoor ik het wel, maar bedenk dat er ook al heel veel oude topics over dit onderwerp zijn.. Je kan terug zoeken in het archief om meer te lezen.

Heel erg bedankt voor het antwoorden. Ben er een stuk wijzer van geworden.

Hoe reageerde jouw thuisfront?

Wat is pax vervoer? Ikea kasten bezorgen?

En ik zal een keer rustig de tijd nemen om hier rond te neuzen, als ik dringende vragen heb zal ik ze stellen.
 
Wat als je na de "proefperiode van 6 maanden" de opleiding niet haalt? Moet je dan 10 jaar in een andere (aangewezen) functie?

Dan is het gewoon klaar. Contract gaat pas in na de opleiding. Wellicht zullen ze je wel een alternatief aanbieden.

Het lijkt mij trouwens logisch dat je contract ook uitloopt als je opleiding uitloopt, je tekent immers voor 10 jaar na de opleiding.

Het klinkt in principe heel logisch. Maar wat als die uitloop niet te wijten is aan jouw vliegaanleg, maar aan de organisatie? Klinkt het dan nog steeds logisch? Normaliter zit je 12-13 jaar bij defensie, maar met een uitloop kan dat ineens 15-16 jaar zijn. Het hoeft geen showstopper te zijn, zeker niet, maar ben je er van bewust.

Zuur, maar hoe kan dat? In dienst zijn als vlieger maar niet vliegen?

Er is momenteel een grote groep vliegers die weinig of niet vliegen.

Groep NH-90
Af en toe lees of hoor je het wel in het nieuws. Er wordt minder met die bak gevlogen dan verwacht. Minder vliegen = minder uren = minder mensen vliegen. De mensen die nu bijvoorbeeld wel vliegen zijn een beperkt aantal instructeurs.

Groep Cougar/Chinook
Mannen die net klaar zijn in Ft. Rucker en geen vervolg krijgen in Nederland, althans, niet direct. Ook weer te maken met minder vliegen = minder uren = minder mensen vliegen. Daarbij komt ook dat een deel van de Cougar vloot is wegbezuinigd, die vliegers mét ervaring moesten ook een plaats krijgen en die zijn verspreid over Apache, Chinook en NH-90.

Groep Apache doet het volgens mij wel redelijk.

De jet wereld ken ik niet zo goed, maar ik ken een paar jongens die stil staan of van jet naar rotary gaan. Dit zijn weliswaar mannen die nog in opleiding zitten en nog niet op de squadrons.

Realistisch gezien denk ik dat op een termijn van 2-4 jaar alles wel weer vlot getrokken is, tot die tijd is het behelpen. Aangezien een opleiding 3-4 jaar duurt kan het weleens een goede periode zijn om er aan te beginnen.
 
Hoe reageerde jouw thuisfront?

Over het algemeen werd ik heel goed door het thuisfront gesteund in mijn passie! Je moet wel zorgen dat je duidelijk bent. Mocht je een relatie beginnen/hebben, laat haar dan goed weten wat je wil en wat ze kan verwachten. Want 1 ding weet ik wel..lang van huis zijn is niet zo lastig, voor de achterblijvers kan het moeilijker zijn en niet iedereen kan daar tegen.. Ik heb genoeg relaties zien stranden door o.a. de uitzendingen ;)!

Wat is pax vervoer? Ikea kasten bezorgen?

haha, goed gevonden.. Pax staat voor passagiers; dus passagiersvervoer, VIP-vluchten, dat werk. Succes met je keuze en ik hoor het nog wel als je meer wil weten.
 
Het klinkt in principe heel logisch. Maar wat als die uitloop niet te wijten is aan jouw vliegaanleg, maar aan de organisatie? Klinkt het dan nog steeds logisch? Normaliter zit je 12-13 jaar bij defensie, maar met een uitloop kan dat ineens 15-16 jaar zijn. Het hoeft geen showstopper te zijn, zeker niet, maar ben je er van bewust.
Klinkt inderdaad minder logisch.
Ik zal het een keer vragen bij een open dag o.i.d.

Er is momenteel een grote groep vliegers die weinig of niet vliegen.

Groep NH-90
Af en toe lees of hoor je het wel in het nieuws. Er wordt minder met die bak gevlogen dan verwacht. Minder vliegen = minder uren = minder mensen vliegen. De mensen die nu bijvoorbeeld wel vliegen zijn een beperkt aantal instructeurs.

Groep Cougar/Chinook
Mannen die net klaar zijn in Ft. Rucker en geen vervolg krijgen in Nederland, althans, niet direct. Ook weer te maken met minder vliegen = minder uren = minder mensen vliegen. Daarbij komt ook dat een deel van de Cougar vloot is wegbezuinigd, die vliegers mét ervaring moesten ook een plaats krijgen en die zijn verspreid over Apache, Chinook en NH-90.

Groep Apache doet het volgens mij wel redelijk.

De jet wereld ken ik niet zo goed, maar ik ken een paar jongens die stil staan of van jet naar rotary gaan. Dit zijn weliswaar mannen die nog in opleiding zitten en nog niet op de squadrons.

Realistisch gezien denk ik dat op een termijn van 2-4 jaar alles wel weer vlot getrokken is, tot die tijd is het behelpen. Aangezien een opleiding 3-4 jaar duurt kan het weleens een goede periode zijn om er aan te beginnen.
Ik heb idd gehoord dat de NH-90 nog niet zo'n succes is.
Wat doe je dan op een "gewone doordeweekse" dag, als je al een jaar nauwelijks gevlogen hebt?
Heeft defensie ook meer vliegers dan vliegtuigen/helikopters? En waarom willen ze dan nog zo veel nieuwe mensen?
 
Als je tegen de 40 bent ga je bij de reguliere clubs geen baan meer krijgen, die vinden je dan te oud. Hoe het zit met corporate, offshore e.d. kan ik je niet vertellen. Niemand weet hoe de wereld er over 14 jaar uit ziet, maar het heeft er momenteel alle schijn van dat voor Europa de gouden eeuw van de burgerluchtvaart wel voorbij is.

Ik vind dit heel erg kort door de bocht. In Nederland denkt men misschien nog zo ouderwets, maar in het buitenland is dit niet mijn ervaring. Er moeten dan wel banen zijn natuurlijk. Maar ik werk met zat oudere collega's. Vergeet niet dat je tegen de tijd dat je uit de luchtmacht gaat ruime ervaring hebt. Waarschijnlijk zul je wel moeten investeren in een typerating, maar daar kan je tijdens je uitzendingen lekker voor sparen ;)

Maar nogmaals, de banen moeten er dan wel zijn.
 
Back
Top