lpe

Zijn er ook PPL-ers die een JAA UK geregistreerd brevet hebben en een LPE test in NL doen?

Ik zit zelf in zo'n situatie. Ergens in 2008 kreeg ik een endorsment voor 3 jaar dat ik "language proficient: English" ben. Dit zou moeten staan voor level 4.

In februari heb ik contact gehad met de CAA met de mededeling dat ik in NL mijn LPE test kon doen bij organisaties die door het IVW/Kiwa erkend zijn. De organisatie die de LPE test afnam had geen ervaring met UK brevetten.

De LPE test heb ik met een level 6 afgesloten. Hoe krijg ik dit op mijn brevet?

In Lasors, onder sectie A20 ICAO AND EASA LANGUAGE PROFICIENCY REQUIREMENTS FOR FLIGHT CREW staat het volgende:

The transition to EASA rules will require that the majority
of existing UK licences be replaced with EASA licences.
To facilitate the issue of EASA licences existing licence
holders are strongly recommended to be tested
before 2012 and to ensure that the CAA is provided
with notification of the result. A test that shows that an
individual is at Level 6 shall be notified to the CAA using
the Form SRG1199.

In het formulier staat onderaan dan weer het volgende:

This form should only be used when the assessment of ICAO Language Proficiency is being undertaken during a flight test
with a CAA Flight Examiner or a CAA Authorised Flight Examiner.

Vervolgens heb ik het CAA weer gebeld en nu vertelde de mevrouw dat ik geen level 6 kan halen, omdat de examinator een Nederlander is. Het formulier kan ik daarom niet gebruiken. Vervolgens had zij het er ook over dat de tijd om je te hertesten verlengd is met een jaar, dus tot 2012 heb ik de tijd. (Wat de tekst uit Lasors verklaard)

Ik snap er ondertussen niet veel meer van.

Mag ik op dit moment wel de lucht in? Moet mijn brevet verlengd worden zodat de LPE bijgeschreven kan worden? Moet ik een formulier invullen? Wat zijn jullie ervaringen in deze situatie?
 
Volgens mij krijg je wel een LPE 6 op je FAA brevet/gelijkstelling als je een nieuw exemplaar aanvraagt voor 2 dollar.

Nee, er komt op je brevet een regel te staan met de tekst "English Proficient". Voor zover ik weet werkt de FAA helemaal niet met LPE levels, maar eist wel van iedere brevethouder dat die fatsoenlijk Engels begrijpt en spreekt (wordt bij het PPL examen informeel getest). En daarmee wordt voor wat betreft je FAA brevet aan het ICAO advies voldaan.

Maar aan die regel heb je verder niets als je naast je FAA ook een JAA brevet hebt; EASA accepteert geen FAA language proficiency kwalificaties . . .

Overigens had je dat nieuwe brevet met die extra regel tekst wettelijk gezien al moeten hebben. Als je die nu nog aan moet vragen ben je eigenlijk te laat. Op compleet nieuwe brevetten staat de regel tekst al.
 
Even ter aanvulling op mijn eerdere post:

Mijn brevet heb ik in 2005 behaald. Rond 2008 kwam er een brief van de UK CAA over de LPE en dat er een overgangsperiode was van 3 jaar. Iedereen met een ouder brevet kreeg automatisch een level 4 toegewezen voor die 3 jaar.

Vandaar dat ik nu opnieuw de test gedaan heb.
 
Op mijn UK PPL heb ik ook alleen 'English Proficient' staan, geen level. Ik heb toen contact opgenomen met de CAA en die hebben mij een ondertekende brief gestuurd waarin staat dat ik level 6 heb.

Ik weet niet of zoiets ook mogelijk is voor een Nederlandse test? Dus je CAA brevet met een aparte brief/bevestiging dat je LPE level 6 hebt?
 
Fixedgear, ik zit met hetzelfde, intussen de LPE 3x gedaan om 3 autiteiten tevreden te stellen -- FAA (dure grap) IVW (was niet echt nodig maar uit solidariteit cursusje meegedaan) en UK CAA (dat was de goedkoopste, gratis met de profcheck mee). Die laatste optie staat ook voor jou met je CAA brevet open, gewoon tijdens een leuk tripje naar Engeland, wat let je? Overigens kan het in Rotterdam ook tijdens een profcheck geregeld worden, maar dan moet je weer tegenover de Engelse autoriteiten bewijzen dat de examinator in staat is om het afgegeven niveau te beoordelen en dat is een hele klus.
De Engelse route is dus de makkelijkste en verreweg de goedkoopste ook nog, de kosten voor dat leuke tripje niet meegerekend uiteraard.
 
Bedankt voor de reacties.

Op dit moment heb ik een e-mail uitstaan bij de CAA met mijn LPE uitslag en een kopie van de goedkeuring door IVW van de organisatie waarbij ik test heb gedaan en de vraag of de CAA dit ook erkend.

Eens kijken waar de CAA mee terug komt.
 
Vandaag heb ik bericht gekregen van de CAA dat ze de test op level 6 accepteren.

Uiteindelijk kostte het een email met de nodige attachments en 9 dagen wachten. Al met al valt het reuze mee. :)

Daarbij helpt het dat ik de test bij een "Language Assesment Body" (LAB) heb gedaan en een kopie van de goedkeuring van het IVW voor dat LAB heb meegestuurd. Op zowel het testresultaat als op de goedkeuring staat een LAB nummer.
 
Overigens had je dat nieuwe brevet met die extra regel tekst wettelijk gezien al moeten hebben. Als je die nu nog aan moet vragen ben je eigenlijk te laat. Op compleet nieuwe brevetten staat de regel tekst al.

Ik gebruik de FAA gelijkstelling niet, aangezien ik geen N-kisten vlieg, alleen JAA geregistreerde. Heb hem ooit eens afgehaald bij een FSDO in Amerika, maar nog niks mee gedaan....

Bedankt voor de opheldering in ieder geval,
 
Last edited:
Back
Top