LPE = Language Proficiency Endorsment

Volgens mij kan je je ook laten aftekenen voor level 6 tijdens een LPC bij je werkgever. Het zou kunnen dat dit alleen op het eiland kan, maar dat weet ik niet zeker.
 
Moraal van het verhaal: weer 200 euro vakkundig uit de zakken geklopt van vliegers en leerlingvliegers. Bedrijfjes zoals atc comm spinnen er garen bij. Ik dacht dat je bij het ivw net zo als destijds met morse examen kon doen.
Laatst was ik voor een recurrent bij FSI in parijs, de instructeur vertelde dat daar gewoon door middel van een interview via de telefoon(5 min) beoordeeld wordt. Indien ok, hatsaklats, een level 6 op je license
 
wordt tijd dat ze dat dan ook voor de atc'ers gaan doen, vooral in die bananelanden.

Die gasten/vrouwen moeten echt gewoon eens normaal engels leren! pffff

edit: oh ja en de Fransen moeten gewoon level 1 krijgen :S
 
Hoho! Alle SPL-vkl's zijn gestest! (Lvl 6 voor ondergetekende:cool:) Maar inderdaad, de Fransen mogen allemaal -6 op hun brevet krijgen, zelfs piloten uit bananenlanden begrijpen nog meer!:passed:
 
Last edited:
Het klopt dat je middels een telefooninterview getest wordt. Echter, dit is vrij simpel daar er tijdens de selectie bij in ieder geval AF zeer uitgebreid op je engelse taalkennis wordt getest. Dat is ingevoerd een flink aantal jaar terug en de oude garde hebben dat toen ook moeten doen en dat niveau staat kennelijk gelijk aan level 6. Dat wist ik dan niet. Ik moet mijn telefooninterview nog krijgen! Hoe het bij Corsair, Transavia France, Britair, etc. is weet ik niet. De franse ATC krijgen dacht ik ook middels een interview een aantekening, want die worden ook uitgebreid getest op hun engelse kennis dacht ik. Maargoed, in principe merk je nooit wat van die engelse kennis in, om en rond CDG. Af en toe, hoor je wat oerhollands Engels uit een KLM kist en dan ATC'er: repieeet pliezzz.... Altijd leuk om te horen, maargoed in Spanje en Italie is het net zo erg!

Wat ook wel grappig is om te vermelden, is dat buitenlandse AF piloten en ook buitenlanders van andere Franse maatschappijen een LPE moeten afleggen in Frans daar Frans ook een ICAO taal is. Maar, ik ben al paar maanden uitgeschreven in Nederland en mag me dus officieel Fransman noemen. Dus ik hoef die test niet te doen en krijg level 6 voor français er ook nog eens bij :cool:
 
Last edited:
RELTA-test, is deels luisteren en deels spreken..duurt ongeveer 1 dagdeel. Daarna een week of 3 wachten op de uitslag uit Australië, krijg je een certificaat met daarop je score's op verschillende onderdelen, de laagste score is meteen je eindscore. Geen idee wat het kost, maar 't zal vast niet goedkoop zijn.

Heb alleen bij mijn selectie een engelse test via de telefoon gehad, maar daar hing toen geen score aan vast. (Althans, voor zover ik weet)
 
Last edited:
Volgens mij kan je je ook laten aftekenen voor level 6 tijdens een LPC bij je werkgever. Het zou kunnen dat dit alleen op het eiland kan, maar dat weet ik niet zeker.

Alléén als je je engelse caa brevet hebt!
Heb zelf inmiddels van 2 engelse TRE's een verklaring Level 6, maar IVW in al haar " wijsheid" (€€€€€€) doet daar niets mee. Want Nederlenders kunnen beter je beheersing van de engelse taal bepalen dan de Engelsen.... toch?

" Another money making exercise" niet meer en niet minder! ik dacht dat met de invoering van JAA, men elkaars examens/verklaringen accepteert. Wat ben ik toch naïef
 
Last edited:
salaam/hallo,

ik ben niet voor niks de topic gestart. dus zal ik ook mijn ervaring hier met jullie delen:

gister mijn LPE-test gedaan via ATC-comm.
het werd gehouden op Vliegschool Hilversum.
luistertest (mc-vragen) en spreektest zijn goed te doen. de "examinator" (hij neemt alleen de test af, maar beoordeeld je niet) loodst je perfect(!!!) door de test heen. als je jip en janneke-engels gebruikt dan haal je het ook!
de test op de site van Relta is een goed voorbeeld!
Luistertest: je krijgt audio maar 1x te horen.

Spreektest bestaat uit 3onderdelen:
  1. taxi van gate naar baan. hierbij kan van alles gebeuren. Handig om te weten zijn termen als taxi via A-B-C, holdshort at rw, crossing rw 19L, at holdingpoint rw 26, giving way to B777, behind .... behind, closed taxiway due to...., etc.
  2. een vlucht waar ook alles in kan gebeuren. deur gaat open, brand in de motor, ken termen als mayday mayday mayday. etc.
  3. intervieuw: er worden wat plaatjes getoond over je voorgaande vlucht (onderdeel 2) vertel er maar iets over. kunst is denk ik zoveel mogelijk informatie te geven gebruik desnoods je fantasie! het gaat om je engels-spreekvaardigheid. enwaar je je ook een klein beetje op kan voorbereiden is voor het interview.
    Een beetje verdiepen in algemene luchtvaartzaken als commercieel-vliegen. wat komt er kijken bij het vliegen van passagiers en vracht. General-aviation, veiligheid, milieu, geluidsoverlast, je eigen ervaringen, etc. handig om te weten zijn termen als brand in cockpit/ motor, snelheid neemt af, toeren neemt af. temperatuur te hoog, oliedruk is hoog/laag etc.

het maakt trouwens niet uit als je bijvoorbeeld zegt: rw twenty-six of rw two-six. maar ja, je geeft dan wel aan of je weet waar het over gaat of niet.

nu is het drie weken wachten omdat je gesprek opgenomen wordt op MP3 en naar DOWN-UNDER wordt gestuurd. daar wordt het beoordeeld.

voor wie het nog moet doen: succes!
ik ben er (voorlopig) vanaf.

Grt RAH! ;)
 
Bedankt voor de info. Ik heb mijn test morgen. Dus het is luisteren, verhaaltje vertellen en wat zinnetjes oplezen?
 
Bedankt voor de info. Ik heb mijn test morgen. Dus het is luisteren, verhaaltje vertellen en wat zinnetjes oplezen?

Oplezen is niet het juiste woord.
je kan beter zeggen: plaatjes oplezen:
Je krijgt van TWRhet volgende te horen: turn left to heading 230 and descent to 4000ft
jij krijgt dan een plaatje waar je een vliegtuig koers 230 ziet draaien en een ander plaatje waarin je vliegtuig 8000ft ziet verlaten en naar 4000ft gaat. vertel maar wat je ziet. indirect is het dus het teruglezen van de klaring.

je krijgt een klaring om na een passerende a330 naar rw05 te taxiing via alpha-bravo-charilie-julliete1 holdshort at rw26L and RW26R.
je krijgt dan een plaatje te zien van een vliegveld met precies de route die je moet gaan nemen. vertel maar wat je ziet. indirect is het dus het teruglezen van de klaring.

je hoeft zelf niks te houden of te schrijven. je moet het doen van de plaatjes!

dit zijn voorbeelden!!! nogmaals de test op de site is niet meer en niet minder dan wat je kan verwachten.

succes!!!!
 
Ik heb net de test gedaan. Was best te doen, al moet je wel heel goed opletten mbt de conversaties in section 1. Niet te snel een conclusie trekken en denken het is goed, want voordat je het in de gaten hebt, wordt er nog een andere statement gegeven en let je niet goed op wat verwarring geeft (bij ondergetekende dan). De rest is niet echt moeilijk. Spreek deel ook goed te doen, klaringen lezen en een interview op het einde. Nu afwachten.
 
LEVEL4
ik heb de luistertoets een beetje verknald.
Anyway, het is binnen en ik ben er voorlopig even vanaf.
Toch maar wat vaker naar de BBC kijken ;)

grt RAH
 
Even nog over hoe je score bepaald wordt.

Je wordt beoordeeld op 6 onderdelen:
  • Pronunciation
  • Structure
  • Vocabulary
  • Fluency
  • Comprehension
  • Interactions

Voor ieder onderdeel krijg je een score van 1 t/m 6
Minder dan een 4 score is killing/einde oefening :huilt:
Ik had 2x een 4 en de rest hoger.
Blijkbaar is je score, je laagste cijfer.

Anyway: prettig weekend :biertje:

Grt RAH
 
Back
Top