LPE = Language Proficiency Endorsment

RAH

New member
Hallo/Salaam,

Voor het geval je niet weet wat LPE is klik :blabla:

Voor de gene die hier al examen in hebben gedaan: Wat kan hij/zij hier over vertellen? goed te doen? lastig? Wat kan ik verwachten?

Ik heb dit al op internet weten te vinden. http://www.relta.org/proficiencytests.html
Misschien iets voor in kennisbank?

Anyway: mensen die ervaring hebben met dit examen, laat aub iets van u horen.

Grt RAH
 
Ik had mijn brevet al voor dat dat hele LPE werd uitgevonden (1998). Ik ben bang dat jij gewoon examen moet doen, maar het schijnt niet moeilijk te zijn.
 
Ik heb net een nieuwe brevet uitgifte gehad met een nieuwe rating. Meteen (automatisch) level 4 gekregen tot 2011 ofzo... Ik zou dus nog een paar jaartjes wachten tot dat het allemaal wat duidelijker is... als je nu begint met een LPE ben je volgens mij een proefkonijn voor de instellingen die deze trainingen gaan geven ...

PS. als je iets doet, zou ik het doen bij een trainer in NL en door het IVW erkend: deze bv http://www.atc-comm.nl/
 
LPE is zoals het nu is aangegeven verplicht voor de mensen die RT na maart 2008 hebben gehaald.

In mijn geval: RT in april 2008 gehaald (ook bij ATC-COMM), brevet nog niet.

Je kan PPL-praktijk examen al doen zonder dat je LPE hebt. Alleen krijg je je brevet niet.
 
ahh... weer wat geleerd.. Zo stellen ze elke generatie studenten weer voor een vernieuwing :niet_bli:

succes dan....
 
Heb vorige maand mijn LPE examen gedaan bij ATC COMM op Hilversum, het is best te doen. Ik begon met een luister deel van ongeveer 30 minuten verdeeld in drie delen, onder andere hoorde je een verhaal van een vlieger die verdwaald was en daar samen met de FIC uit probeerde te komen. De vragen gingen over wat de piloot bijvoorbeeld zag of wat de dame van de FIC vroeg. Een ander deel ging over een vliegtuig dat op een vliegveld taxi klaring kreeg, je moet daan aangeven in welke volgorde en wie je moet voor laten gaan. In totaal 30 meerkeuze vragen, waarvan ik er 4 fout had geloof ik. Een nadeeltje hier was dat je in de hal van een vliegclub zit waar iedereen luidruchtig met elkaar zit te praten terwijl jij je zit te concentreren.

Het tweede deel was een gesprek met een controller die tegen over je zit. Aan de hand van plaatjes moet je dan aangeven wat je ziet. Bijvoorbeeld een motor waar rook uit komt. Ook dit is best te doen al is het af en toe maar raden wat ze van je willen als je naar de plaatjes kijkt. Uitlslag komt over ongeveer een weekje, ben benieuwd.
 
Extending: Heel erg bedankt. ;)

Het is dus te vergelijken met het proef-examen op de site van RELTA.
Ik ben benieuwd.

Ik ben ook benieuwd of studenten van integrated opleidingen (stella/kls/nls etc) deze test ook moeten doen?

grt RAH
 
Wat ik ervan begrijp moet alle nieuwe piloten het doen. Degene die al in het bezit waren van een RT aantekening, hebben zonder er iets voor hoeven doen deze LPE level 4 al ontvangen. Deze is geldig tot 5 maart 2011.

Maar omdat level 4 dus maar 3 jaar geldig is, zal uiteindelijk iedereen deze test moeten doen. Dan kan je ervoor kiezen weer level 4 te doen, maar dan moet je na 3 jaar weer de test maken om current te blijven. Beter is in mijn opzicht gelijk level 6 te doen, die is gelijk voor de rest van je leven geldig.

Je heb ook nog level 5, die is 6 jaar geldig.
 
Ik vraag dit even voor 2 leerlingen van onze club:

Kan je de LPE ook samen met je RT examen doen? Of wordt dit al zo gedaan?
Je hebt toch beide nodig....
Het gaat in dit geval over de vfr RT.
 
Je moet in het engels aan TOWER duidelijk kunnen maken dat je linkermotor niet wil starten, stewardes niet van je af kan blijven en dat er smurfen op je vleugels staan te dansen. Ik zeg maar wat. Het gaat erom dat je jezelf in het engels begrijpbaar kan maken.

Met andere woorden: het zijn 2 totaal verschillende examens. LPE staat nu los van VFR RT.
Ik had het ook graag anders gezien, scheelt me even €200!

Grt RAH
 
Heb vorige maand mijn LPE examen gedaan bij ATC COMM op Hilversum, het is best te doen. Ik begon met een luister deel van ongeveer 30 minuten verdeeld in drie delen, onder andere hoorde je een verhaal van een vlieger die verdwaald was en daar samen met de FIC uit probeerde te komen. De vragen gingen over wat de piloot bijvoorbeeld zag of wat de dame van de FIC vroeg. Een ander deel ging over een vliegtuig dat op een vliegveld taxi klaring kreeg, je moet daan aangeven in welke volgorde en wie je moet voor laten gaan. In totaal 30 meerkeuze vragen, waarvan ik er 4 fout had geloof ik. Een nadeeltje hier was dat je in de hal van een vliegclub zit waar iedereen luidruchtig met elkaar zit te praten terwijl jij je zit te concentreren.

Het tweede deel was een gesprek met een controller die tegen over je zit. Aan de hand van plaatjes moet je dan aangeven wat je ziet. Bijvoorbeeld een motor waar rook uit komt. Ook dit is best te doen al is het af en toe maar raden wat ze van je willen als je naar de plaatjes kijkt. Uitlslag komt over ongeveer een weekje, ben benieuwd.

Was dit een level 6 examen ??
 
Ja, kreeg de uitslag gisteren te horen in een klein gezelschap. Was je daar toevallig bij? :rt:
 
Ja. Omdat iedereen die reeds in het bezit van een brevet standaard een level 4 krijgt toebedeeld, zal het over 3 jaar vechten zijn voor een plekje, tenzij er natuurlijk nieuwe punten bijkomen waar je de examens kan afleggen. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat je het vliegen verboden wordt indien je LPE niveau verlopen is, echter dat risico zullen vele niet willen lopen. Onze vrienden van de luchtvaart inspectie zijn nu niet altijd zo meedenkend.....
 
Last edited:
Eigenlijk is die LPE gewoon een rating op je brevet net zoals een IR of een type-rating, dus als je dan met een verlopen LPE rondvliegt ben je wel zwaar in overtreding. Heeft er iemand info wie deze belachelijke regeling in het leven heeft geroepen?
 
Back
Top