Lijnvlucht vergeet te landen

V

Verwijderd_

Guest
Twee piloten van een Amerikaanse lijnvlucht zijn woensdag vergeten op de bestemming Minneapolis te landen. Zij waren afgeleid door een levendige discussie over hun werkgever, luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines.
Het toestel vloog 230 kilometer te ver voordat de piloten hun vergissing opmerkten. Dit heeft de Nationale Verkeersveiligheidsraad (NTSB) van de VS donderdag laten weten.
De piloten waren zo afgeleid door hun discussie dat zij ook de oproepen van de luchtverkeersleiders niet hoorden. De Airbus met 144 passagiers en vijf bemanningsleden aan boord landde uiteindelijk met meer dan een uur vertraging in Minneapolis.
De piloten zijn geschorst in afwachting van de resultaten van nader onderzoek.
 
Hoe kan dit? Zo'n toestel vliegt tegenwoordig toch nagenoeg bijna tot de bestemming op de auto-pilot en zullen er op enig moment toch de nodige "toeters en bellen" de piloten opmerkzaam maken op het feit dat de landing procedures gestart dienen te gaan worden?
 
Dit is inderdaad wel een héél erg vreemd verhaal. Naar mijns inziens zou er d.m.v. de autopilot inderdaad toch wel ''iets'' binnen gekomen moeten zijn. Toch een vreemd verhaal.
 
Zou het niet kunnen zijn dat ze hun top of descent een kleine 200 km voorbij zijn gevlogen, iets wat met weinig waypoints niet zo lastig hoeft te zijn tijdens een vurige discussie. En dan ben je iets later op de grond dan geplanned...
 
Twee piloten van een Amerikaanse lijnvlucht zijn woensdag vergeten op de bestemming Minneapolis te landen. Zij waren afgeleid door een levendige discussie over hun werkgever, luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines.

Die levendige discussie OVER hun werkgever zal nu wel een levendige discussie MET hun werkgever worden:grijns:
 
Da's een mooie krul voorbij MSP. Toch vaag, als je een uur lang geen RT opmerkt (wat ik al niet geloof) dan heb je tegenwoordig al heel snel daar een fighter naast je hangen lijkt me. Vaag...
 
Ik ken de bus niet, maar de Boeing geeft een FMC message : no LNAV track after ..."
Als er geen route is, welke route vliegt de kist dan? Of vlogen ze lekker op de hand, goed uitgetrimd ;)
 
De E190 heeft ook nog een knopje met daarop "HDG". Da's een soort ongelimiteerde LNAV track maar dan zonder variatie correctie. Weet niet hoe ze het doen, maar best geinige feature. Misschien heeft een bus ook wel zoiets?
 
Ik herinner me vaag zoiets van de Diamond Da40, die had dat ook...

Ff zonder gekheid, dat hadden ze dus of:
- een vector
- of ze hebben gedacht "kom, we zijn nu aan het lullen, lekker in hdg verder, dan duurt de vlucht langer"
 
Ik herinner me vaag zoiets van de Diamond Da40, die had dat ook...

- of ze hebben gedacht "kom, we zijn nu aan het lullen, lekker in hdg verder, dan duurt de vlucht langer"

Vraag dan gewoon of je n half uurtje mag holden ;)! Erg raar verhaal overigens, kan het me bijna niet voorstellen.
 
De E190 heeft ook nog een knopje met daarop "HDG". Da's een soort ongelimiteerde LNAV track maar dan zonder variatie correctie. Weet niet hoe ze het doen, maar best geinige feature. Misschien heeft een bus ook wel zoiets?
De bus descent niet vanuit zichzelf bij ToD... dus als de approach al in de fm was gezet, vliegt deze gewoon lateraal de approach, maar dan op crz level, je krijgt wel allemaal leuke berichtjes enzo op je scherm.
Als je de approach er nog niet in hebt gezet, krijg je tussen destination en laatste waypoint een flight plan disconinuity, waar je in HDG verder tuft.
 
De piloten van luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines die vorige week vergaten te landen, blijken druk in de weer te zijn geweest met gesprekken over een nieuw werkrooster en activiteiten op hun privé-laptops.
Dat maakte de Nationale Raad voor de Transportveiligheid in de Verenigde Staten maandag bekend.
Een dag eerder waren de ervaren piloten afzonderlijk van elkaar vijf uur lang verhoord over de gang van zaken afgelopen woensdag. De twee moesten hun vliegtuig met 147 passagiers laten landen op het vliegveld van Minneapolis maar vlogen 230 kilometer te ver.
In hun verhoren spraken de piloten geruchten tegen dat ze in slaap waren gevallen. Ze beweren de tijd te zijn vergeten door hun andere bezigheden.
Ook hebben de twee inmiddels geschorste piloten toegegeven dat ze een uur lang het contact hebben verloren met de luchtverkeersleiding. Die vermoedde een kaping en alarmeerde het leger. Gevechtsvliegtuigen werden in staat van paraatheid gebracht, maar kwamen uiteindelijk niet in actie.
Het Northwest-vliegtuig landde uiteindelijk alsnog in Minneapolis, nadat een ander bemanningslid opheldering had gevraagd bij de piloten over de ontstane vertraging.
 
misschien ging de automaat aan het einde van de route over in iets vergelijkbaars als ControlWheelSteeringRoll bij B737, indien de bank minder dan 6graden is rollt hij terug naar nul en houdt hij HDG vast
 
De Amerikaanse Federale Luchtvaartdienst heeft de licenties ingetrokken van de piloten van luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines, die vorige week vergaten te landen. Dat meldde de nieuwszender CNN dinsdag.
De twee ervaren gezaghebbers moesten hun vliegtuig met 147 passagiers vorige week woensdag laten landen op het vliegveld van Minneapolis maar vlogen 230 kilometer te ver.
In hun verhoren spraken de piloten geruchten tegen dat ze in slaap waren gevallen. Ze beweren de tijd te zijn vergeten doordat ze gesprekken voerden over een nieuw werkrooster.
Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat de twee hun werkzaamheden verzaakten omdat ze bezig waren met andere activiteiten op de privé-laptops die ze tegen alle bedrijfsregels in hadden meegenomen naar de cockpit.
De twee hebben toegegeven dat ze 78 minuten lang geen contact hebben gehad met de luchtverkeersleiding. Die vermoedde een kaping en alarmeerde het leger.
Gevechtsvliegtuigen werden in staat van paraatheid gebracht, maar kwamen uiteindelijk niet in actie. Het Northwest-vliegtuig landde uiteindelijk alsnog in Minneapolis, nadat een ander bemanningslid opheldering had gevraagd bij de piloten over de ontstane vertraging.
 
...en inmiddels zijn ze (terecht!) hun brevet kwijt!

Waarom vindt je dat terecht ?????????

Je zou dit voorval moeten gebruiken om van te leren, straffen helpt niet in het voorkomen van vergelijkbare incidenten.

Ik dacht dat we in Nederland verder waren dan straffen.
Het bespreekbaar maken van dit soort voorvallen kan helpen bij het verder voorkomen van soortgelijke incidenten. Dit werkt alleen maar in de hand dat je je kaken op elkaar houdt als jezelf iets overkomt wat niet door anderen opgemerkt wordt.

Het komt best regelmatig voor dat ook in Nederland een verkeersvliegtuig vliegt waarmee geen radiocontact is. Heel recent hebben we nog een onderschepping gehad. Daarna was alles weer als normaal.
Zal wel met human factors van de piloten te maken hebben. Dat kan je aanpakken en verbeteren of straffen door het afnemen van het brevet.
Deze piloten kunnen het niet weer doen maar de kans is groot dat iets vergelijkbaars nog met andere piloten gebeurd.
 
Volgensmij als het je lukt 78 minuten niet met ATC te praten of het vliegtuig in de gaten te houden is het wel meer dan terecht dat je je brevet kwijt bent.
 
Back
Top