Levenservaring - Verder studeren in Engeland

Oja... België... sorry.... disregard all after good morning...
ambusy.gif
 
IIngewikkeld systeem als je het mij vraagt ;)

VMBO (voorheen MAVO) > sluit aan op MBO > met MBO kan je door naar HBO > met HBO kan je door naar universiteit

HAVO > sluit aan op HBO > met HBO kan je door naar universiteit

VWO > sluit aan op universiteit

Vandaar dat MBO = HAVO en HBO = VWO.

Als je net aan HAVO (TSO) aan kan is dat wel een andere situatie dan net aan VWO (ABO). Maar dan kan je volgens mij ook niet direct universitair verder na slagen, toch?
 
Met TSO kan je wel degelijk direct doorstromen naar de unief of hoge school, het valt eigenlijk niet te vergelijken met de Nederlandse opleidingen vind ik, vooral met dat doorstroom gedoe ;)

Om het even duidelijk uit te leggen, met ASO ben je bijna verplicht verder te studeren, anders sta je nergens.

Met TSO mag je ofwel werken of verder studeren aan de unief of hoge school

BSO = direct werken :p
 
BSO = direct werken :p

Nou dat is ook niet geheel waar, ik ken iemand die BSO volgde en nu verder studeert aan de Universiteit van Gent, uitzonderingen heb je altijd ;)

Maar met je diploma van TSO mag je direct de universiteit of hogeschool op.
 
Aangezien ik hier vaak lees dat MBO een beetje een probleem geval is bij vliegscholen & airlines, en volgens wikipedia TSO daaraan gelijk staat - zijn er dan eventuele problemen?

Ik heb verder genoeg wiskunde etc :)
 
Aangezien ik hier vaak lees dat MBO een beetje een probleem geval is bij vliegscholen & airlines, en volgens wikipedia TSO daaraan gelijk staat - zijn er dan eventuele problemen? Ik heb verder genoeg wiskunde etc :)
Nou, MBO is meestal vervolg op een VMBO opleiding. Waarschijnlijk zit je al op je top dan en is het niet verstandig om aan zo iets te beginnen (uitzonderingen daargelaten). HAVO, hoe gelijkwaardig dan ook, is een stap voor HBO. Toch net even anders. In principe zou het geen probleem moeten zijn, maar dat is heel persoonlijk. Ken mensen die met HAVO betere cijfers haalden dan VWOers maar ook die het absoluut niet haalden. Dat had meer met motivatie te maken, in combinatie met vaardigheid waarschijnlijk. Jij weet zelf wel wat je aan kunt en of dat meer met motivatie dan met kunnen te maken heeft, moeilijk om daar een hard antwoord op te geven.
 
En wat als je bvb ooit voor een bridge course bij de KLM aanklopt ? Niet dat ik gek genoeg ben om zoiets te doen, echt een zonde van je geld.

Dan kan die 'vergelijking' toch wel negatief werken niet ?
 
En wat als je bvb ooit voor een bridge course bij de KLM aanklopt ? Niet dat ik gek genoeg ben om zoiets te doen, echt een zonde van je geld.
Dan kan die 'vergelijking' toch wel negatief werken niet ?
Waarom is dat zonde van je geld? Bij de meeste andere airlines mag je je eigen type rating betalen, dan valt dit nog mee. Daarnaast heb je dan een baan voor het leven, met de beste CAO van Nederland, een carrière om te zoenen met zoveel vliegtuigtypes en bestemmingen, bedje gespreid, grote baanzekerheid en salaris dat zeer steady naar grote hoogte gaat. Als jij de kans krijgt om dat te doen als onderdeel van een selectie bij KLM (zou wel psycho keuring van te voren doen om dat vast in te koppen), zou ik dat meteen doen. Dat investering haal je er meer dan dik uit. Sterker nog, je krijgt bij aanname iets van 11.000 euro bruto (geloof ik, exacte bedrag moet ik even weer opzoeken) als tegemoetkoming voor de rentelasten, dus dan is het helemaal peanuts.

Maar KLS (en KLM) nemen gewoon HAVO aan, jij hebt zover ik lees gelijkwaardig daaraan. Sterker nog, je mag kennelijk universitair studeren daarmee, dus dat zou hoger zijn dan HAVO. Maar om als ab initio te solliciteren bij KLM moet je KLS hebben, danwel NLS of EPST in tijden dat er te weinig KLSers zijn. Als ervaren vlieger zijn de eisen vooralsnog KLS, NLS, luchtmacht of Marine luchtvaart dienst.
 
Wat als je bvb net van OAA afkomt (niet via EPST) en na enkele maande nog geen werk gevonden hebt, dan mag je wel de bridgecourse nemen niet ? Alhoewel je dan nog ab-initio bent

Daarom zei ik ook 'zonde van je geld' - als je nu geen studie schuld meer zou hebben zou ik daar natuurlijk niets op tegen hebben ;)
 
Wat als je bvb net van OAA afkomt (niet via EPST) en na enkele maande nog geen werk gevonden hebt, dan mag je wel de bridgecourse nemen niet ? Alhoewel je dan nog ab-initio bent
OAA is neem ik aan Oxford, die hebben volgens mij niet de deal die EPST heeft geregeld (alhoewel opleiding tuurlijk hetzelfde is, maar zo werkt het niet). Overigens, als je de kans als EPSTer (of NLSer) hebt om die bridgecourse te doen als onderdeel van een KLM selectie zou ik dat als eerste doen persoonlijk, niet als last resource (naast het feit dat de hele selectie paar maanden kan duren). Het is letterlijk als ab initio alleen mits KLS, NLS of EPST. Ervaren NLS of KLS. Luchtmacht en Marine luchtvaart dienst niets voor jou?
 
Daarom zei ik ook 'zonde van je geld' - als je nu geen studie schuld meer zou hebben zou ik daar natuurlijk niets op tegen hebben ;)
Wat is een extra 6000 euro (17000 min 11000) bruto nou op een schuld van 150.000 euro als je daarmee een topbaan kan krijgen? Zonde zou zijn om die kans te laten liggen... Maar ja, wellicht ben ik te blauw gekleurd.
 
Daar heb je wel gelijk in moet ik zeggen - zo had ik het nog niet bekeken.

Luchtmacht & marine is spijtig genoeg niets voor mij omdat ik iets van 0.75 & 1.25 heb (ben niet zeker of het nu + of - is)

In de Belgische luchtmacht is dat direct een dikke neen, heb onlangs gelezen over de laserbehandeling bij de Klu, maar ik heb nog niet zo een vertrouwen in die relatief nieuwe ingreep en mijn hart ligt ook meer bij de commerciële luchtvaart - alhoewel militaire luchtvaart (Transport excluded :biertje:) het échte vliegen is ;)
 
Luchtmacht & marine is spijtig genoeg niets voor mij omdat ik iets van 0.75 & 1.25 heb (ben niet zeker of het nu + of - is). In de Belgische luchtmacht is dat direct een dikke neen,
Bij de NL luchtmacht is dat een dikke ja (goede kans althans):
www.luchtmacht.nl said:
"Het is spijtig maar je maakt geen enkele kans om door de keuring te komen met een afwijking die groter is dan +2 of -6. Als je een correctie van maximaal -2 of +2 hebt maak je een goede kans dat je zicht voldoende is. Bij een afwijking tussen -2 en -6 bestaat een kans dat het zicht voldoende is."
Of het het echte vliegen is... I dunno. Volgens airwork zijn de zweefvliegers de echte vliegers. Volgens de ex luchtmacht jongens die ik af en toe naast me heb is het vliegen bijzaak, primair is je missie en het tactische spelletje daaromheen. Laten we dat maar aan een ander topic over...

Bij de Belgische luchtmacht mag je solliciteren als je Belg bent of inwoner van de Europese unie, ik neem aan dat dat ook voor de NL luchtmacht geldt (buitenlands diploma wordt ook gewaardeerd mits er Nederlands in zit, maar dat zal als Vlaming wel goed zitten neem ik aan).
 
Last edited:
Aangezien ik hier vaak lees dat MBO een beetje een probleem geval is bij vliegscholen & airlines, en volgens wikipedia TSO daaraan gelijk staat - zijn er dan eventuele problemen?

Ik heb verder genoeg wiskunde etc :)

In het "logbook to the sky" (informatiebundel van KLM Flight Academy) is te lezen:

"Voor Belgische kandidaten geldt de volgende vooropleidingseis: ASO of TSO tweede leerjaar van de derde graad succesvol afgerond en minimaal 3 uur wiskunde en 2 uur fysica per week."

Bij de luchtmacht in NL mogen je ogen niet gelaserd zijn volgens mij. Tijdens een voorlichtingsavond werd mij verteld dat er bij de enorme G-krachten in een straaljager zulke grote krachten op je ogen komen te staan dat er scheuren kunnen ontstaan als ze gelaserd zijn (weet niet precies wat dit inhoudt). In de burgerluchtvaart is dit geen probleem omdat je toch geen 8G trekt met je 737'tje. Maar volgens mij zijn er wel bepaalde criteria voor laseren, bijvoorbeeld dat je ogen niet achteruitgaan (lees: afwijking constant). Maar raadpleeg daarover je oogarts.
 
Last edited:
Bij de luchtmacht in NL mogen je ogen niet gelaserd zijn volgens

Van luchtmacht.nl:

www.luchtmacht.nl said:
"Laseren
Laseren is een techniek die nog vrij nieuw is: we zijn dus erg voorzichtig geweest om mensen met gelaserde ogen goed te keuren. Tegenwoordig mag je solliciteren met gelaserde ogen, maar alleen als het is gedaan met de methode PRK, Lasek of Lasik. Let op: als je gelaserd bent volgens de methode Lasik mag je geen F-16 vlieger worden. Als je een andere behandeling als deze drie hebt gehad wordt je niet goedgekeurd en heeft solliciteren dus ook geen zin.

Een laserbehandeling leidt er niet altijd toe dat je gezichtsvermogen helemaal aan onze eisen voldoet. Als je er over denkt om je ogen te laten laseren voor je sollicitatie ga dan even langs bij onze 'meten is weten' service voor een oogmeting en een advies.
"
 
Sorry dan was mijn info oud, was alweer 2 of 3 jaar terug dat ik dat hoorde, van een overigens professioneel voorlichter van de KLu (lees: z'n beroep was voorlichting geven) dus dat achtte ik wel een betrouwbare bron. Anyway de tijden gaan vooruit idd. Mooi dat het tegenwoordig dus mag op de heli's maar helaas niet op de F16. Dus alsnog geen optie voor mij als ik een oogafwijking had, mij niet gezien op zo'n slagroomklopper in stoffig Afghanistan! Respect overigens voor de genen die het wel doen, en dat meen ik.
(Zou trouwens best vracht op een turbopropje willen vliegen aldaar, 't is puur het militaire dat mij er van weerhoudt).
 
Mooi dat het tegenwoordig dus mag op de heli's maar helaas niet op de F16. Dus alsnog geen optie voor mij als ik een oogafwijking had,
Nee, je moet wel goed lezen... Komt ie nog een keer:

Tegenwoordig mag je solliciteren met gelaserde ogen, maar alleen als het is gedaan met de methode PRK, Lasek of Lasik. Let op: als je gelaserd bent volgens de methode Lasik mag je geen F-16 vlieger worden.
Dus je mag dus wel F16 vlieger worden met belazerde ogen zolang het met de methode PRK of Lasek was.

Je mag, wellicht, alle andere types (niet alleen heli's maar ook Hercules, Fokker 60, DC10, PC7, King Air, Gulfstream, Piaggio Avanti, iets vergeten?) op als het met diezelfde methodes PLUS Lasik was.
 
Leuk om te horen dat mijn TSO blijkbaar toch niet zo 'laag' is vergeleken met het Nederlandse niveau ;)

Militaire luchtvaart is echter niet echt iets voor mij. Burgerluchtvaart spreek me meer aan, zowel de kisten, het 'sociale' aspect en de bestemmingen.

Maar hoe kijkt men tijdens de selectie op als je bijvoorbeeld een half jaar / een jaar ofzo in het leger gediend hebt ? Daar wordt je tenminste 'man' en leer je teambuilden, dat zijn natuurlijk ook de pilaren waar een goede samenwerking in de cockpit en met de cabincrew op steunt

Sprong daarnet in men gedachten - wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik dit wil / zal doen

mvg
 
Back
Top