Leuke velden in UK

Dat is toch wel algemeen bekend denk ik. Het staat ook duidelijk op hun website:

http://www.flybrighton.com/pilots/airport-customs-and-immigration
LOL ;)

General Aviation Report (GAR / Gendec) must be sent to the relevant Agency (✓, see table).
KMAR staat (table) er niet tussen.

Je dient outbound (of inbound) Schengen X uur op voorhand 'ook' 'n General Aviation Report (GAR / Gendec) in te dienen. Dit is wat de KMAR knakker bedoelde.

Immers, handhaven (KMAR) kunnen ze inbound/outboud alleen voor NL grondgebied, of op verzoek (voorbeeld) van HMRC & Immigration (UK).
 
Ik vertrok naar Lydd en niet naar Shoreham .. heb achteraf op de site van Lydd ook een verwijzing naar de procedure gevonden. Het zit verstopt achter 'Border force and special branch'.

En dan ...

Gisteren ZONDER formulier teruggevlogen van Shoreham naar EHLE.

Op Shoreham niemand die vroeg of ik zo'n form had ingevuld. En dat terwijl in Wales niet zo heel ver daar vandaan de NATO top bezig was.

Na voorspoedige vlucht op EHLE geland. En raad eens .. moest na landing me melden bij de KMAR .. en raad eens .. GEEN WOORD OVER HET FORMULIER! Na paspoortcheck alles ok.

Het zal er nog wel van komen hoor dat het allemaal strenger gecontroleerd gaat worden .. maar ik vind het vallen onder de categorie nutteloze 'werkverschaffing' ...
 
Gisteren ZONDER formulier teruggevlogen van Shoreham naar EHLE.

Op Shoreham niemand die vroeg of ik zo'n form had ingevuld.
Valt onder verantwoording van de gezagvoerder.
Idem, PNR

Na voorspoedige vlucht op EHLE geland. En raad eens .. moest na landing me melden bij de KMAR
Moest?

Het is wederom de verantwoording van de gezagvoerder om zich (met kroost), na landing, DIRECT en zonder omwegen te melden bij de KMAR.

Juiste procedure (Ter Info), respecteer PNR - General Aviation Report (GAR / Gendec) e.d., taxi (na landing) DIRECT naar het hoofd platform en niet naar S&T (naar ik aanneem, was je met ET), meldt je (met kroost) DIRECT en zonder omwegen aan bij de KMAR. Pas hierna, mag je naar het toilet, havendienst, FBO enz.

Velen gaan er van uit, dat FPL ACK (non permanent KMAR), voldoende is.
Helaas, de gezagvoerder is/blijft verantwoordelijk voor tijdige (PNR - General Aviation Report (GAR / Gendec) e.d) aanmelding (KMAR).

Dat havendiensten, deze ongeschreven service verlenen, doet geen afbreuk aan de eindverantwoordelijkheid van de gezagvoerder.

Het zal er nog wel van komen hoor dat het allemaal strenger gecontroleerd gaat worden ..
Correct.

Er wordt wat (af)geklooid in de kleine luchtvaart, m.n. vanaf de kleine(re) velden.

Om je 'n indruk te geven.
Willekeurig Klein GA veld wordt (2006 - 2007) onder de loep genomen, wat blijkt.
131 vluchten met in totaal 289 passagiers, zijn zonder enige vorm van controle het Schengen gebied in- en uit gevlogen. Kers op de taart was 200 kg cocaïne.

Tevens zijn er meerdere beweegredenen (lees: motieven), aan het licht gekomen.
De voornaamste:
1. Onbekendheid Schengen en non-Schengen regels.
2. Tijdwinst
3. Brandstof besparing
4. Omzeilen 'Rip-off' landing- en handling €

Idem:
Omzeilen 'Rip-off' Boarding Cards (o.a. RTM)

maar ik vind het vallen onder de categorie nutteloze 'werkverschaffing' ...
Non controle heeft 'n vervelende bijwerking.

M.n. personen met minder goede bedoeling, zoals terroristen, drugs- en mensen smokkelaars enz. enz.

Ben benieuwd of je er nog zo over denkt ;)
 
REMINDER (NL AIS Effective 21 AUG 2014)

GEN 1.2 ENTRY, TRANSIT AND DEPARTURE OF AIRCRAFT
Aircraft landing in or departing from the territory of The Netherlands must first land at or finally depart from an international airport (see AD 1.3).

Opm. drie (3) niet internationale velden (EHAL, EHDR en EHTL) hebben 'n uitzondering (Schengen Treaty countries permitted).

4 PRIVATE FLIGHTS
4.1 Advance notification of arrival
The information contained in the flight plan is accepted as adequate notification of the arrival of incoming aircraft.

Sommige velden hebben ID Checks gedurende openingsuren (o.a. LEY).
Andere gedurende openingsuren, X uur PN.

Nice to know voorbeeld:
EHMZ (1 uur PN): International civil air traffic coming from non-Schengen countries has to be reported to customs one hour before arrival and notification other than by (VFR) flight plans to aerodrome authority as appropriate.

Departure wordt niet 'specifiek' genoemd ;)
 
Last edited:
Dank voor les luchtvaartwetgeving .. was niet mijn sterkste kant en zal het ook wel nooit worden.

Wat ik er van vind doet feitelijk niet terzake; zal volgende keer beter mijn best doen om 'to comply":eek:

Maar ok .. omdat GBoF er naar vroeg ..
Als captain ben ik en voel ik me verantwoordelijk. En dus ben ik graag bereid verantwoording af te leggen .. als daar om wordt gevraagd! Zoals bij terugkeer op EHLE donderdag jl.
Heb er moeite mee a priori verantwoording af te leggen.
Verder. Die forms zijn bijna kopie van vliegplan .. alleen aangevuld met persoonlijke gegevens van captain en pax.
KMAR/Douane kunnen a.d.h.v. vliegplan zelf afleiden of het misschien interessant is de captain eens langs te laten komen.
Tot slot .. boeven zullen papieren nooit waarheidsgetrouw invullen.
M.a.w. ik vind het dus nutteloze toevoeging. Maar zoals aangegeven ... 'wilco' de volgende keer.
 
Tsja, ik voel nogal met je mee. Het komt er allemaal van dat die belachelijke eilanders niet willen meedoen met Schengen. Binnenkort referendum, en dan een jaartje of twee-drie om de administratie te regelen, en dan vliegen we Schengen-vrij naar Schotland! ;)
 
Maar ok .. omdat GBoF er naar vroeg ..
GBoF pleit al jaren voor Freedom of Flight :biertje:

Geen verplichte VFR vliegplannen Schengen, geen Schengen advance notification of arrival, NVFR (NL), PCL enz. enz.

De enige €USSR lidstaat waar Freedom of Flight begrepen wordt, is Duitsland.
 
GBoF pleit al jaren voor Freedom of Flight :biertje:

Geen verplichte VFR vliegplannen Schengen, geen Schengen advance notification of arrival, NVFR (NL), PCL enz. enz.

De enige €USSR lidstaat waar Freedom of Flight begrepen wordt, is Duitsland.

Waar zit de [like] knop als je hem nodig hebt..
 
Waar zit de [like] knop als je hem nodig hebt..
Geen like knop, wel 'n "nose digger" pica :biertje:

049ACCE7-CFFC-4C82-80B5-1A8F46DD4EDA.png
 
Last edited:
Trek maar gerust een halve dag uit voor Duxford of Old Warden.
Shoreham heeft The Bridge Inn B&B op loopafstand met ertegenover een goed Indiaas restaurant.

Ik kan beamen dat dit een prima plek is om te verblijven. Let wel op met het veld; als het weer er dichttrekt dan ben je de sjaak! Je kunt er dichte mist en laaghangende bewolking verwachten die afhankelijk van de wind, toch wel eens wat langer kan blijven hangen tegen de bergen.
 
WHITE WALTHAM EGLM bij Maidenhaid. Ligt iets ten noorden van ILS 09L EGLL op ca 10 Nm.

Verdomd leuk GA gras veldje met veel bi-planes aerobatic kisten etc. In de zomer erg levendig en gezellig. De Pub met gezellig terras is het centrale middelpunt van alle activiteiten.
 
Back
Top