leuke velden bij Berlijn

JulietWiskey

New member
Ik vertrek vrijdag voor een x-country vlucht naar Berlijn-Tempelhof, en wil ook nog wat lokale vluchten maken in de omgeving.Ik ben benieuwd of jullie nog wat leuke GA velden weten in de buurt van Berlijn, of op heen /terugweg. Er liggen bijvoorbeeld ook veel oude Russische/Volksarmee velden, zoals Stendal, Cottbus, Brandenburg, Templin Und So Weiter.

hoor graag jullie tips en info!

JW
 
Zelf helaas geen input, maar ben zeer benieuwd naar ideeën aangezien we (klm aeroclub) in juni met 11 kisten naar Berlijn Tempelhof gaan voor een mega-mega-treffen (soort afscheid van Tempelhof indien het dicht zou gaan met vliegclubs uit heel Europa zoals BA, AF en LH club), de week voor een groot dakota (luchtbrug) festijn. Dus tips voor leuke veldjes tussendoor zou mooi zijn, al heb ik tot zover begrepen dat het tussen west Duitsland en Berlijn een redelijk grote leegte is (na Braunschweig).
 
Duitsland niet zo populair als Frankrijk en Italie??:naund::confused::confused:

JW!

Haha jawel hoor! Heerlijk om boven Duitsland te vliegen, helaas heb ik alleen beetje ervaring met het gebied van Duitsland in de buurt van Zuid Nederland, niks van Berlijn dus. Mocht je een keer lekker Grieks willen eten en niet meteen met je Piston naar Griekenland kunnen moet je meteen naar Koblenz Winningen gaan.

Het water (en ook de knoflook) loopt me nog steeds in de mond als ik er aan denk.
 
Zelf helaas geen input, maar ben zeer benieuwd naar ideeën aangezien we (klm aeroclub) in juni met 11 kisten naar Berlijn Tempelhof gaan voor een mega-mega-treffen (soort afscheid van Tempelhof indien het dicht zou gaan met vliegclubs uit heel Europa zoals BA, AF en LH club), de week voor een groot dakota (luchtbrug) festijn. Dus tips voor leuke veldjes tussendoor zou mooi zijn, al heb ik tot zover begrepen dat het tussen west Duitsland en Berlijn een redelijk grote leegte is (na Braunschweig).


Wanneer is dat exact? Wellicht leuk om heen te gaan met een groepje uit het Limburgse.....
 
@Andre

Thanks, heb ik wat aan! Idd handig die PIREPS met keurige comments van keurige Duitsers;) . En Tempelhof zelf is natuurlijk ook geweldig!

Bis schnell in das Dorinth!
 
Historische Berlijnse luchthaven Tempelhof moet dicht
De Berlijnse luchthaven Tempelhof, symbool van de luchtbrug die in de jaren 1948-1949 werd ingesteld om West-Berlijn te bevoorraden, moet dicht. Dit heeft een meerderheid van de Berlijners zondag in een referendum beslist.

Ongeveer 59,3 procent stemde voor de sluiting, aldus de plaatselijke autoriteiten nadat 80 procent van de stemmen was geteld. Maar met een opkomst van 19 procent werd het qorum van minstens een kwart van de 2,4 miljoen Berlijners niet bereikt.

De laatste hoop van de aanhangers van de luchthaven, die reeds alle juridische middelen hebben opgebruikt, lijkt daarmee te zijn vervlogen.

Tempelhof is een van de oudste luchthavens ter wereld. Tijdens de door de geallieerden ingestelde luchtbrug in 1948-1949 kon dankzij 277.000 landingen van Amerikaanse en Britse vliegtuigen het door de Sovjets geblokkeerde West-Berlijn worden bevoorraad.

Veel Berlijners blijven, vooral in het westen, aan de luchthaven gehecht. Niettegenstaande de luchthaven deficitair is en de landingsbanen te kort zijn om de grote vliegtuigen van vandaag te kunnen ontvangen.

Een door zakenlui gesteunde lobby wou Tempelhof veranderen in een zakenvliegveld en was erin geslaagd een niet-bindend referendum af te dwingen. (TIP)

21:08 - 27/04/2008
Copyright © Belga
 
EDDI

EDDI

Zonde, zonde...Tempelhof dicht.....:confused:

Gisteren terug gekomen van het veld... Geparkeert tussen Mooney s, DA40's, Cessna 560, Gulfstream, een dakota, ATR, etc etc... Jammer genoeg hebben weinig mensen de moeite genomen om te stemmen.

Wat leuke velden die we hebben aangedaan;

ETND Diepholz; stil veld, half militair (helikopters) met tip top baan, aanvliegverlichting (NVFR) bij groot meer, civiele platform en aaardige familie die tankstation/restaurant/cafe/toren runt :)

EDOV Stendal ; Oud militair MIG vliegveld ten noord-westen van Berlijn. Gigantische startbaan en rolbaan, in mooie natuur, met een vriendelijke (Duits) sprekende controller. ("EDOV Tower, where can we park our cessna? "Zjou cannn park die cessna next to die MIG ein-und-zwansig an rechter seite :cool:.Roger!

Op de terugweg een tussenstop gemaakt op EDYV; Porta Westfalica. Heel smal hard baantje,maar wel 800 meter met veel zweefvliegtuigen aan de rechterkant. Mooie aanvliegroute door het dal van een rivier en heuvels rechts en links. Een echte Biergarten aan het platform, afgeladen vol met families en spotters met lange tele-lenzen...:biertje::grijns::grijns:

Kortom; zo n tochtje met overal vriendelijke controllers zeker aan te bevelen. In Duitsland vinden ze het op de kleine velden nog echt LEUK als je op hun veld land. Landingen (behalve Tempelhof ; 2 dagen all in met 4 pax EUR 80,00) altijd zo rond de 5 tot 10 euro.
 


Ja uiterst spijtig, aangezien je niet vaak onder en dak staat geparkeerd, zoals op de foto. Vind het een van onze leukste bestemmingen, ook omdat het voor ons soms wat limited kon zijn qua performance.

De taxi is altijd briljant via North East taxi way, je waant jezelf in een park. En met de lokale familie vossen die voor je wilt oversteken en toch maar rustig wachten tot je voorbij bent. Het zal wsl uiteindelijk toch een park worden, dan zul je zien dat ineens de waarde van die appartementen aan de runway behoorlijk stijgen.

Ik ga er overmorgen gelukkig weer heen. ;-)
 
Back
Top