Kosten afgifte brevet in buitenland?

Wepz

New member
Momenteel ben ik aan het inventariseren of de kosten voor het afgeven van een vliegbrevet in Nederland significant hoger liggen dan die in omringende landen. Deze inventarisatie zal worden aangeboden aan een medewerker van de tweede kamer die hier kritisch naar zal kijken om daarmee eventuele vervolgstappen voor het verlagen van de kosten te bewerkstelligen.

Graag hoor ik dus van jullie wat de kosten zijn voor het initieel afgeven van een brevet en de eventuele re-issue daarvan of het laten bijschrijven van een rating o.i.d. in het buitenland. Als jullie een link of een document daarbij hebben zou dat helemaal perfect zijn.

Many thanks!
 
Wellicht ben ik erg kritisch, maar volgens mij komt het niet goed over als je een inventarisatie aan de tweede kamer stuurt met als bron vermelding “een Airwork internet forum”

Zou je de prijslijsten niet gewoon opvragen bij de diverse autoriteiten?

Of wil je dat wij dat voor je doen?
 
http://wetten.overheid.nl/BWBR0023145

Officiële documentatie voor de tarieven.

De afgifte van mijn brevet koste mij 5% van mijn totale budget voor mijn PPL. Dit is puur en alleen het papiertje. Als ik de examinator, examenkosten, vliegtuighuur etc van het examen mag meetellen, bijna 10%.

Vergeet de theoriekosten niet: 138 per vak voor CPL, ATPL en voor PPL 93 euro per vak.
 
Zou je de prijslijsten niet gewoon opvragen bij de diverse autoriteiten?

Of wil je dat wij dat voor je doen?

Het liefst wel, maar wat ik daarmee bedoel is dat jullie wellicht bookmarks hebben naar officiële websites van de verschillende autoriteiten. Scheelt mij een hoop speurwerk en dan kan ik het sneller bundelen.
 
Ierland: http://www.iaa.ie/index.jsp?p=144&n=418

Frankrijk:

1
Licence de pilote de ligne
425 €
9
Qualification de classe MEP, qualification monomoteur à turbopropulseur
80 €
2
Licence de pilote en équipage multiple
340 €
10
Qualification de type autre que monomoteur à piston hélicoptère
80 €
3
Licence de mécanicien navigant
340 €
11
Qualification de vol aux instruments
80 €
4
Licence de pilote professionnel
225 €
12
Qualification d’instructeur
80 €
5
Autre licence de personnel navigant technique professionnel (parachutiste professionnel…)
110 €
13
Qualification de classe MEP, qualification monomoteur à turbopropulseur et qualification de type, passée dans un Etat étranger
170 €
6
Licence de pilote non professionnel
80 €
14
Décision d’aptitude à la pratique de la voltige élémentaire ou autorisation équivalente
80 €
7
Titre aéronautique de personnel navigant commercial (CFS)
65 €
15
Première qualification montagne
80 €
8
Duplicata
50 €
16
Qualification de saut en parachute biplace
80 €
Autres actes
* Cas
Tarifs
* Cas
Tarifs
17
Autorisation d’instructeur STI ou MCCI
80 €
20
Décision individuelle de validation d’une licence JAR FCL de PNT professionnel
170 €
18
Autorisation spéciale
170 €
21
Décision individuelle de validation d’une licence étrangère (privée ou professionnelle) pour l’exercice des privilèges de pilote privé
80 €
19
Carte de stagiaire
21 €
22
Instruction d’une demande de dérogation présentée au Groupe d’experts du CPN
110 €

Bron: http://www.developpement-durable.gouv.fr/Redevances-de-titres-aeronautiques,20396.html

Voor een grotere kans op succes is het handig om bij KIWA / IVW te vragen om een uitleg van hoe het tarief is opgebouwd. Je kunt wel gaan vergelijken met het buitenland, maar dat is een zeer eenzijdige benadering als je alleen de tarieven vergelijkt. Let ook op met de optelsom van de verschillende tarieven, initiele afgifte van een brevet is in Ierland een stuk goedkoper maar je moet dan nog een keer aftikken voor een typerating erop (is bv. in UK weer inbegrepen in de eerste afgifte) en die is in NL weer goedkoper...

Duur is het overal, denk dat het elkaar door Europa heen niet veel ontloopt.

SJ
 
Last edited:
Als ik even kijk naar wat ik betaald heb voor wat in Nederland een MLA brevet of weet ik veel wat is...

Initiële afgifte: ~90 euro.
Bijschrijving passagier rating: ~20 euro.
Beide inclusief verzending naar NL, hoewel ik de initieel gewoon heb opgehaald op kantoor. Kortom administratiekosten en verzending: 0 euro.

Dat zijn dus de prijzen in Duitsland.

Voor RPL/PPL MLA brevetten in Duitsland ga je naar de DAEC. Ondertussen zijn de prijzen overigens wel heel anders dan dat ik mij herinner. Maar goed, je vind ze hier. http://www.daec.de/lsgb/Aktuell/2011/GO_UL_Lizenzen.php
 
Ik heb me altijd afgevraagd wat ze bij het CBR voor die 90 euro per vak (7 voor PPL) doen. Ze hoeven enkel je antwoordformulier door een computer te halen en de gegevens in een database te noteren volgens mij. En dat kost dan 630 euro in totaal ? Als je alles in een keer haalt tenminste, want de manier van vragen stellen heeft niets met de praktijk te maken, maar is puur bedoeld om je erin te laten stinken zodat je het nog eens mag proberen voor 90 euro.

Een voorbeeld vraag; op welke wijze moet je de ICAO kaart vouwen? Dat is geen geintje!! Deze vraag heb ik serieus gehad!! :eek::stapelge::1855:

Wat zijn de verschillen met een theorie-examen van het CBR voor een rijbewijs? Dat kan al voor 30 euro. Ik zie geen verschillen tussen beide methoden van examen, allebei multiple-choice, klassikaal en automatische formulieren. Goedkoper kan bijna niet. Enige verschil bij mij was de locatie, bij het rijbewijs examen in een achteraf zaaltje en bij de vliegexamens in een dure van der Valk tent. Voor mij hoeft dat niet, zo'n dure conferentiezaal. Het heeft geen enkele meerwaarde, het is en blijft een simpel examen wat hooguit 1,5 uur duurt en dan ben je weer weg. Tafel, stoel, surveillant en stilte, meer is niet nodig.

Daarnaast heb ik me ook altijd afgevraagd waarom het uitprinten van een simpel PPL brevet 560 euro moet kosten? Hoeveel arbeid wordt daar nu feitelijk voor verricht?
 
Last edited:
Een voorbeeld vraag; op welke wijze moet je de ICAO kaart vouwen? Dat is geen geintje!! Deze vraag heb ik serieus gehad!!

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe moet je een ICAO kaart eigenlijk vouwen?
En moet je dezelfde wijze ook toepassen op een Jeppesen kaart of moet dat weer anders?
 
Zodanig dat je zicht hebt op het gebied waarover je vliegt en er zijn instructeurs die graag willen dat je dat ding dan ook met de vliegrichting naarboven houdt (dus in de vliegrichting). De vraag slaat er dus niet op hoe je hem in je tas stopt.
 
Zodanig dat je zicht hebt op het gebied waarover je vliegt en er zijn instructeurs die graag willen dat je dat ding dan ook met de vliegrichting naarboven houdt (dus in de vliegrichting). De vraag slaat er dus niet op hoe je hem in je tas stopt.

Ah, gelukkig. Ik had een beetje de indruk dat er weer ergens een regeltje was verzonnen op het gebied van vliegkaarten vouwen.( zou ik trouwens niet van staan te kijken)
 
Ik heb de thread niet helemaal doorgelezen, maar ik heb een Engels PPL brevet en de afgifte koste mij incl portokosten 195 pounds. Dat is ruwweg 228 euro.

Kwam gister per post binnen :)

(Komt trouwens in een prachtig luxe hoesje.)
 
Zodanig dat je zicht hebt op het gebied waarover je vliegt en er zijn instructeurs die graag willen dat je dat ding dan ook met de vliegrichting naarboven houdt (dus in de vliegrichting). De vraag slaat er dus niet op hoe je hem in je tas stopt.

Ik moet je teleurstellen, maar zo was de vraag niet. De vraag was echt bedoeld om erachter te komen hoe je hem weer in "nieuwstaat" zou krijgen. Dus 3x linksom vouwen en dan 2 x zus en zo, ofzo. Er waren dan 4 mogelijkheden om uit te kiezen.


Ah, gelukkig. Ik had een beetje de indruk dat er weer ergens een regeltje was verzonnen op het gebied van vliegkaarten vouwen.( zou ik trouwens niet van staan te kijken)

Je voorgevoel laat je niet in de steek dus.... ;)
 
Enige verschil bij mij was de locatie, bij het rijbewijs examen in een achteraf zaaltje en bij de vliegexamens in een dure van der Valk tent.

Heb jij je rijbewijs zeker gehaald in 't toilet van snackbar 't Pleintje in Den Dungen :stapelge:

p.s. Die vraag over de kaart komt misschien toch wel van pas ... telkens als je de huurkist verlaat word je er aan herinnert en vergeet je hem niet mee te nemen ... scheelt je weer kosten :biertje:
 
Last edited:
Nee, die kreeg ik bij een pak melk cadeau.

Rijbewijs ook zoiets, in de VS even een blokje rond rijden, 20 dollar en rijbewijs in de pocket. Aan de andere kant, ik moet er eigenlijk niet aan denken dat sommigen hier in NL zo aan hun rijbewijs komen....misschien is het maar goed zo....:grijns:
 
Ik moet je teleurstellen, maar zo was de vraag niet. De vraag was echt bedoeld om erachter te komen hoe je hem weer in "nieuwstaat" zou krijgen. Dus 3x linksom vouwen en dan 2 x zus en zo, ofzo. Er waren dan 4 mogelijkheden om uit te kiezen.

dan heb ik er geen woorden voor
:eek:
 
Back
Top