Knipperende landingslichten????

windshear

New member
Ik zag afgelopen vrijdag een kist op een hoogte van 3000-6000 waarbij de landingslichten (een links en eentje rechts van de fuselage) knipperden. Het was heel regelmatig (dus geen verveelde co) en het verliep ongeveer per seconde.

Een seconde aan, een seconde uit. Ik heb het niet eerder gezien. Iemand een idee??? :wegkwijt:

WS
 
Hmmm, zakenkist... Ik dacht wellicht millitair maar het was donker...

Ik vermoed trouwens, gezien je woonplaats dat je hem ook over hebt kunnen zien komen ;-)

Hij vloog een koersje 270 vanover wooden richting newfun.

WS
 
Was het in de buurt van een testvlieg gebied? Verschillende fabrikanten experimenteren er momenteel mee. Het doel is de zichtbaarheid te vergroten en (denken ze) het aantal birdstrikes te reduceren.
 
Ik heb geen idee of ik het in een testvlieggebied heb gezien. Ben me ook niet zo bewust van dit soort area's in de Lage Landen... Wellicht had het iets met Soesterberg te maken. Ik reed toen wel in de provicie Utrecht, maar ja... of het daar mee te maken heeft en of ze daar testen op vrijdagavond 22:00 ?!?!?!?!

Your guess is as good as all of our others..


WS
 
De kans is groot dat het een Gulfstream is. Die heeft een pulse light voor op de neus. Normaal zetten we die nooit aan, maar vloog afgelopen week met een captain die het wel een leuk lampje vond! :D

De frequentie van de pulse light is hetzelfde als je beschrijft

Grtz Mike5
 
Hi Mike

Zat je ook in die kist afgelopen vrijdag avond??? :eek:

Wat een toeval als dat zo is... (en heel benieuwd of je nog weet hoe hoog je onder Utrecht doorkachelde...)

WS
 
Nee kwam donderdag vanuit India naar London. En laatste stukje was via luik en costa dus vloog ook nog een stukje zuidelijker.

Maar ben er vrijwel zeker van dat het een Gulfstream moet zijn.

Grtz Mike5
 
ik heb een keer een hawker 800 zien landen die ook kniperende landingslichten had! zag er vaag uit
 
Knipperended landingslichten verhogen de zichtbaarheid.
In je perifere gezichtsveld (maar ook "head-on) valt een pulserend licht meer op
dan een constant licht.
Dit is voor heli's maar het idee is hetzelfde;
http://www.helifire.com/light.html
Wordt in de VS al veel gebruikt en niet alleen door business jets.
 
Klopt, vele business jets hebben dit en als ik het goed heb vliegt Southwest er ook mee, maar dat weet ik niet zeker. Verhoogde zichtbaarheid maar ook statistisch bewezen minder birdstrikes.
 
Wij hebben het op de XLS ook. Inderdaad om de zichtbaarheid te verhogen. Ik gebruik het normaal alleen rond velden met veel VFR verkeer.

Erik.
 
Pulselite heet het en is reeds een jaar of 8 op de markt. Verhoogt de zichtbaarheid en verlengt de levensduur van de lampen. Inderdaad heeft SWA ze op de nieuwe 737's, veel nieuwe zakenjets hebben ze en vele kleine GA kistjes hebben ze als een modificatie geinstalleerd
 
flyboy.nl said:
Wij hebben het op de XLS ook. Inderdaad om de zichtbaarheid te verhogen. Ik gebruik het normaal alleen rond velden met veel VFR verkeer.

Erik.

Vraagje:

Als je snachts aan het landen bent en je zit dicht boven de baan, is dat dan niet vervelend/afleidend de laatste paar seconden voor de touchdown dat de runway licht/donker/licht/donker/licht/donker is door die landingslichten?

Lijkt mij wel namelijk!
 
Niets geheimzinnig aan, gewoon te koop :snore:

http://knots2u.com/pulselight.htm

Is ook een test geweest in www.aviationconsumer en het blijkt dat de landinglampjes dan wel tot 50 keer langer meegaan.

Vooral de recon lights op de tip zijn natuurlijk goed om te doen en gewoon een HID ( of Xenonlamp geheten) als taxi en een HID als landingslamp in de neus.

O ja, voor N-reg toestellen, natuurlijk. Als het JAA moet zal het wel weer moeilijk gaan.

F.
 
Okki,

Goede vraag, daar heb ik eerlijk gezegd nooit echt op gelet. Zoals ik zei, ik gebruik het eigenlijk alleen op velden met veel VFR verkeer en ik geloof niet dat ik onlangs in het donker op zo'n veld geweest ben. Ik zal er eens op letten.

Edit: heb het even opgezocht in het AFM-supplement. Tijdens de approach schakelt het systeem automatisch van pulse naar steady op 300ft AGL.

FlyEye,

onze vloot is CS- (Portugal), dus ook JAA.

Erik.
 
Back
Top