KLU selectieve luistertest programma

Tjeerd

New member
Ik heb een programma gemaakt waarmee je kunt oefenen voor de selectieve luistertest van de KLU.

Wie wil het beta-testen? Als je geluids bestanden kunt maken van een betere kwaliteit, stuur me dan een mailtje.

http://pilotpage.monosock.org/fileadmin/files/selective_hearing_1.4.rar

source:
http://pilotpage.monosock.org/fileadmin/files/selective_hearing_1.4_source.rar

Tjeerd

Edit - Oh, en de link naar dat oude mp3tje van de luistertest werkt niet meer omdat die wanadoo site van mij definitief plat ligt. Maar dat is toch niet meer nodig nu we dit programma hebben.

Edit- Nieuwe versie
 
Last edited:
Heb m nog niet getest maar beter post je m ook in het KLu (defensie) gedeelte van het bulletin board :)
 
Hoi Tjeerd

Ik heb het programma even gedownload en getest en er zijn eigenlijk twee puntjes die misschien beter kunnen.

1. Het is niet helemaal duidelijk of je nou altijd de cijfers op moet schrijven van het oor waar je de toon hoort of dat je bij bijv. hoog links en laag rechts moet opschrijven. Als het dat laatste is is het misschien handig om (net zoals bij die vorige test) op het begin even RECHTS RECHTS en LINKS LINKS in het rechter en linker oor te horen zodat je zeker weet dat je je koptelefoon goed op hebt. En dan ook een vermelding bij of hoog nou links of rechts is.

2. op het moment dat ik één cijfer mis omdat ik het niet goed hoor of als ik eentje verkeerd in typ dan snapt het programma de rest van de reeks niet meer.
bijv. de goede reeks is:
1
2
3
4
5
en ik typ:
1
2
2
3
4
5

dan zijn alle rode cijfers fout, terwijl eigenlijk alleen de dikgedrukte 2 fout is. Dit zelfde geld als er een cijfer wordt gemist dus:
1
2
4
5

Ook hier zijn de rode cijfers fout terwijl er eigenlijk gewoon één getal mist.

Verder is het echt een top programma! ook handig dat het random letters en tekens achter elkaar zet, zodat je het vaak opnieuw kunt doen. Zijn de standaard instellingen eigenlijk de instellingen die het meest op die van de luchtmacht lijken? want ik durf verder niet aan de instellingen te zitten uit angst dat ik het verkeerd doe.

Groetjes en succes er mee
iWannabe
 
welke cijfers je moet opschrijven hangt af van de settings. Als je het programma download en de settings niet verandert (default) dan is het ingesteld dat je de cijfers moet opschrijven die je in je linker oor hoort als je een lage toon hoort (ongeacht in welk oor je de lage toon hoort).

Ik kan wel iets maken dat je bijvoorbeeld bovenaan het programma ziet welke toon wat is, maar bij de echte test heb je dat ook niet, dus ik weet niet of dat een goed iedee is. Anders maak ik wel een optie, dat je die feature aan of uit kan zetten.

Ik weet niet of de default settings realistisch zijn. Ik moet wat feedback krijgen van iemand die de echte test recent gedaan heeft. Iemand?

Een check-je-koptelefoon-orientatie feature kan ik wel maken.

En over de fout-detectie. Dat moeten we even checken of het inderdaad gedaan moet worden zoals jij zegt. Ik dacht namelijk dat het moest zoals het nu geprogrammeerd is. Bijvoorbeeld:

U=user
P=program (correct)

U P
1 1
2 2
1 3
4 4
5 5
6 6

Dus als je een getal niet goed hoort (je denkt dat het 1 is, maar het is 3) dan heb je maar 1 fout. Als je de 3 helemaal niet gehoord hebt, en je tikt dus in: 12456, dan ben je de pineut:

U P
1 1
2 2
4 3
5 4
6
5
x 6

Of misschien heb je 1 "punt" als er in de hele rij 1 of meerdere fouten zitten. In dat geval kan je maximaal 24 punten halen. Dat lijkt me wat waarschijnlijker omdat:

-Op de manier waarop het programma de score nu berekend heb je de test meteen gefaald als je in 1 van de 24 rijen in het begin van een rij ergens een getal hebt gemist.

-Het score systeem wat iWannabe suggereert is erg lastig na te kijken als ze het met de hand moeten doen (moet je de antwoorden van de echte test op de computer intikken of doe je het met pen en papier?) doordat de antwoorden verschuiven als je een getal mist en dan kan je niet meer een simpel overhead sheetje gebruiken om een score te berekenen.

Heeft iemand een idee?

Tjeerd


Edit: Ok, ik heb wat features toegevoegd op verzoek. Uit de changelog:
v1.3
- Removed silence from sound files.
- Added a scoring system option.
- Added option to slow down or speed up audio.
- Added option to display instructions.
- Added option to verify correct earphone position.

Edit:
v1.4
- Moved "Earphone chk" button to settings dialog.
- Added option to change volume of tones.
- Added option to preview tones.
 
Last edited:
Back
Top