KLM selectie 3 afwijzing

Happy camper

New member
net het rapport gelezen van iemand die top cijfers had voor Fase 1 en 2 maar net niet aan het "KLM profiel"voldeed. Ik ken de persoon goed en weet niet wat de psychologe had gedronken want het rapport was op zijn minst wazig en geen goeie reflectie va de persoon. Nu is de persoon afgewezen op basis van dit fase 3 rapport maar net aan... Heeft iemand ervaring met hoe hier mee om te gaan? Heb van collega's ook slechte dingen gehoord over de testen van ervaren mensen ( A380 captain met 10 jaar ervaring als oa TRE afgewezen, BA 777 FO en SFI afgewezen...)
 
Je hebt het ‘rapport gelezen’.
Hoe ben je aan het rapport gekomen en wat is je eigen background en ervaring om hierover te kunnen oordelen?
Je hebt van andere gevallen ‘gehoord’ maar dat zegt zo weinig.
Het is je eerste post, ben je die persoon zelf?
 
De kandidaat krijgt zijn rapport, duidelijk dat je zelf niet door selectie bent gegaan dus denk dat jij niet de juiste persoon bent om de KFA en KLM vraag te beantwoorden 😉 Zelf vlieger en in aanname commissies gezeten maar niet in NL.
 
Dus een A380 captain met 10 jaar ervaring is afgewezen bij KLM? Want die wilde daar starten als SO?
Wat een onsamenhangend verhaal.
EA stelt een goede vraag; wat is je expertise dat je op de stoel van een psycholoog kan zitten?

„Aanname commissie gezeten“ geeft daarin net zoveel classificatie als dat ik morgen Rechter kan worden. Ik was namelijk tijdens mijn opleiding griffier op de Rechtbank.
 
Wat een gezellig gezelschap is dit hier! Niemand die een simpele vraag kan beantwoorden maar heel goed is in detectiveje spelen. Gegroet en happy landings 👋
 
Het is misschien een goed idee om even te kijken op wie je reageert, en wat zijn staat van dienst is, voordat je zelf als nieuwkomer (zonder voorstelrondje) hoog van de toren blaast?
 
Hoi Happy Camper, welkom op dit board.

Het onderzoek is uiteraard maar een moment opname, wellicht had deze persoon niet zijn/haar beste dag en is dit rapport een reflectie daarvan. Mensen kunnen zich anders gedragen tijdens deze onderzoeken door spanningen.
Er wordt (volgens mij) gekeken naar het KLM profiel en de daarbij behorende competenties, wellicht kwam dit er bij deze persoon niet uit.
Misschien beter om het resultaat met de psychologe te bespreken dan 'zomaar' wat uitspraken op een bulletin board neer te zetten.

Zelf heb ik de selectie wel doorlopen maar ben niet van mening dat ik dan meer 'recht' heb om hier een mening over te hebben dan andere leden van dit board.

vriendelijke groet,

El Guiri
 
HC,

Je komt in je eerste post op dit forum vrij sterk uit te hoek met feitelijk een beschuldiging aan het adres van een psycholoog waarbij je het ook nog nodig vond om te vermelden dat het een vrouw is. Daaruit is af te leiden dat de afgewezen kandidaat hoogstwaarschijnlijk een man is
Dat klinkt allemaal een beetje zuur.
Vandaar mijn eerste antwoord.
Naar eigen zeggen heb je genoeg ervaring om onze mening niet nodig te hebben.
Chapeau.
 
@Happy camper Welkom op het forum. Ik weet niets van de specifieke eisen van KLM mbt fase 3 van de selectie. Heb ook geen ervaring als psycholoog, ofzo. Wat ik wel heb, is veel ervaring in verschillende rollen in de luchtvaart, bij verschillende maatschappijen op verschillende continenten. Als zodanig heb ik ook een aantal selecties van maatschappijen ondergaan. Ook heb ik in een ver verleden een cursus gedaan met het specifieke doel me voor te bereiden op selecties. Dit was destijds bij S und P training in Hamburg.

De rapporten die ik gezien heb over m'n eigen performance tijdens selecties waren allemaal behoorlijk accuraat, te meer omdat de psycholoog een inschatting moet maken in een betrekkelijk kort tijdsbestek. Natuurlijk was ik niet altijd blij met alle dingen die in de rapporten stonden.

Ik kan me voorstellen dat KLM naar een speciaal profiel op zoek is en dat de persoon over wie dit gaat, niet aan dat profiel voldeed. Niet meer, niet minder. Dat zegt niet noodzakelijkerwijs iets over prestaties als (toekomstig) vlieger. Wat het wel zegt is dat op het moment van observatie van de psycholoog, de persoon niet binnen het door KLM gewenste profiel paste. Ik heb zelf ervaring in de cabine (toen ik nog wat jonger en knapper was) en ervaring als co en captain in Europa, het Midden Oosten en sinds een aantal jaar in de VS. Ook heb ik in de trainingsafdeling gewerkt (zelfs heel even als wide-body TRE). Mijn ervaring is dat een goede co-piloot niet noodzakelijkerwijs een goede captain is en dat een goede captain niet per sé een goede instructeur is. Een goede instructeur is ook niet per definitie een goede examinator. Het profiel dat nodig is voor de verschillende rollen verschilt enigszins. Het profiel dat KLM verwacht van z'n toekomstige vliegers, is daarom mogelijk ook anders dan wat een Emirates van z'n vliegers verwacht.

Ik kan je ook vertellen dat een ervaren instructeur meestal binnen de eerste 5 minuten van een sim-sessie kan zien waar het niveau van een kandidaat ligt. Is dit altijd 100% correct? Nee, maar wel heeeel vaak. Ik kan me zo voorstellen dat een ervaren selectie psycholoog ook behoorlijk snel een inschatting kan maken van het vlees dat ze in de kuip heeft. Anekdotisch "bewijs" vind ik in dit topic ook niet heel erg relevant. "Kijk die domme KLM wijst zelfs een A380 TRE met 10 jaar ervaring af. Dan moeten ze het toch wel verkeerd hebben." Misschien was deze persoon een arrogante zak, waarbij de psycholoog een inschatting maakte dat dat tot toekomstige problemen zou kunnen leiden, omdat deze persoon weer onderaan als "SO" zou moeten beginnen.

Dan je vraag... Als ik de persoon was waar het rapport over gaat, zou ik het zeer zeer goed doorlezen. Vervolgens eerlijk bij mezelf te rade gaan, wat ik kan doen om de aangedragen punten te verbeteren. Mogelijk kan deze persoon het na een periode van 12(?) maanden nog eens proberen, nadat hij/zij zijn stinkende best gedaan heeft om de aangedragen punten te verbeteren.
 
Deze wil ik niemand onthouden. Hij heeft al eerder op het forum gestaan:

Dr. Havinga:
“In het algemeen zijn capabele vliegers atletisch gebouwd; zij zijn extrovert en reageren primair, in de regel is hun instelling optimistisch en opgewekt, voorzien van een flinke scheut humor. Vaak is er een merkbaar onvolledig gebruik van aanwezige intelligentie.
Op school zijn zij niet erg ambitieus en ze slagen voor hun eindexamen dankzij hun natuurlijke aanleg voor exacte vakken. Ze tonen opmerkelijk weinig leiderschap, meer door hun individualistische houding dan uit gebrek aan levenslust.Hun zelfvertrouwen IS vrijwel altijd boven het gemiddelde met een zweem van ijdelheid.
Opmerkelijk vaak zijn zij de oudste uit het gezin. In veel gevallen is hun gevoel voor mannelijkheid niet overdreven sterk ontwikkeld, wat compensatie vindt in nogal stoer sportief gedrag. Een orale fixatie is aantoonbaar, een gladde conversatie en veel roken en drinken lijken haast een “must”.
Een diepgewortelde passiviteit maakt hen vaak een soort opgewekte levensgenieters; zij bereiken meer in de levenskunst dan in de wetenschap, en hun houding is eerder praktisch dan filosofisch. Zij zijn vaak niet geheel volwassen, zonder kinderlijk te zijn, meer speels dan naïef, en hebben meer plezier in het bezig zijn dan in het opbouwen van een ver verwijderd ideaal. Het vliegerschap moet bijna als een hobby worden ervaren en in zóverre heilig zijn dat de wens om daarin succesvol te zijn een bescherming biedt tegen persoonlijke problemen doordat de prioriteit ervan hoger ligt.
Als gevolg van hun structuur zijn persoonlijke problemen in ruime mate te verwachten, vooral wanneer de compensatie plaats maakt voor overcompensatie in de vorm van overmatig drinken of vrouwenjagen”
 
Ja dat ben ik voor 100%


6997c7808ba439df5f2ba08833c7d232.gif
 
ik heb hem zelf nog in 2001 mogen meemaken, bij de selectie van het toenmalige Schreiner Airways.

”teken een boom”. Daarna: “teken een fantasie boom“. En als je daarmee klaar was, vroeg hij je om ook nog een “droom boom” te tekenen.
ook de inktvlek test (Rorschach test) was nog onderdeel van zijn repertoire.

blijkbaar volddeed ik aan het profiel, want ik ben toen nog wel door de selectie gekomen 😂
 
Ik kende ooit wel iemand die was bij de NLS aangenomen ondanks een chronisch gebrek aan gezond verstand en hoogstwaarschijnlijk autistisch/asperger.
Geen idee of er ooit iets van hem terecht gekomen is.
By the way, ik ben zowel bij de KLS als bij de Klu afgewezen.

1701359713919.jpeg
 
Last edited:
Back
Top