WW1 Flying Ace
New member
SCHIPHOL - KLM is tegen de uitbreiding van het aantal vluchten van prijsvechter EasyJet op de luchthaven Schiphol. Maar de luchthaven probeert de prijsvechter juist over te halen om fors uit te breiden op Schiphol.
Volgens de KLM komen er geen verbindingen bij door een toename van het aantal vluchten van EasyJet en beperkt het de groeimogelijkheden van de KLM. Terwijl Schiphol wil dat EasyJet een vast steunpunt opent op de luchthaven, dus met toestellen die daar hun thuisbasis hebben met Nederlandse piloten en stewardessen.
Volgens de KLM vliegt de prijsvechter op dezelfde bestemmingen die zij ook aandoen en zijn de vluchten van EasyJet geen uitbreiding van het bestaande netwerk. Twee jaar geleden hebben bewoners, de overheid en de luchtvaartsector afspraken gemaakt om het aantal vluchten minimaal uit te breiden. Een zo groot mogelijk netwerk van rechtstreekse verbindingen was het uitgangspunt, omdat dat internationale bedrijven aantrekt en werkgelegenheid biedt. De groei van vooral vakantievluchten van goedkope maatschappijen zou moeten uitwijken naar Lelystad en Eindhoven.
De KLM is bang dat EasyJet start- en landingstijden inneemt in de spitsuren, die de maatschappij in de toekomst nodig heeft voor het openen van nieuwe bestemmingen.
Volgens een woordvoerder van EasyJet is de KLM bang voor concurrentie en wil zij niet dat Nederlandse passagiers kunnen kiezen.
Mooi verhaal: KLM is tegen een vrije markt op Schiphol want dat kan hun wel eens goede slots, passagiers en dus geld gaan kosten. Het argument dat het niets toevoegt omdat er geen nieuwe bestemmingen bij zouden komen is wel erg gedacht uit het oogpunt van een monopolist.
Wat moet Air Lingus dan wel niet zeggen in Dublin bijvoorbeeld?