'Ander toestel mogelijk oorzaak crash'
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3355557/___Ander_toestel_mogelijk_oorzaak_crash___.html?p=2,1
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3355557/___Ander_toestel_mogelijk_oorzaak_crash___.html?p=2,1
'Ander toestel mogelijk oorzaak crash'
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3355557/___Ander_toestel_mogelijk_oorzaak_crash___.html?p=2,1
Je kan niet vroeg genoeg beginnen met de Theorie, PH-BFG:
Even serieus, van de meeste verhalen die je hier graag naar voren brengt klopt nog weinig. Of werk je voor de telegraaf? Want dan ik me voorstellen dat je lekker wilt spammen...
Niettemin is het zeer zorgelijk dat er binnen het OM zo veel onbegrip (je zou haast zeggen: onbenul) heerst als het gaat om vliegveiligheid:Hulde aan de onderzoeksraad, het OM moet gewoon pas op de plaats maken en niet gaan rotzooien in het onderzoek. Of er een strafzaak moet gaan komen of niet, moeten ze maar opmaken als het onderzoek van de onderzoeksraad klaar is en een conclusie heeft kunnen trekken over de oorzaak van het ongeluk.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=95408&tijdlijn=1AMSTERDAM De onderzoeksraad heeft een verzoek van Justitie om een kopie van de vluchtgegevens en cockpitgesprekken te ontvangen, naast zich neer gelegd. Dit meldt het Algemeen Dagblad vrijdagochtend.
Volgens Mr. Pieter van Vollenhoven van de raad zou het onderzoek op dit moment geschaad worden door mee te werken aan strafrechtelijk onderzoek. Justitie is verbijsterd , maar de raad beroept zich op bestaande afspraken. De zwarte dozen met vluchtinformatie worden momenteel in Parijs onderzocht.
Dit zou dan tevens bevestigen dat de voorgaande 757 van NW ook op de 18R zat. Wellicht kan Surferboy enig licht laten schijnen op de separatie.
Een mogelijke stall-recovery onder de glide-slope icm met nog heersende wake van de voorganger is geen ideale situatie, en de 757 is nasty.
GF.
Bron: Hurriyet DailyNewsThe Turkish Airlines plane crash in Amsterdam is likely to have been caused by "wake turbulence" from a larger aircraft, ruling out the earlier suggestions of an engine problem. (UPDATED)
Officials from the Turkey Airline Pilots' Association (TALPA) said in a press meeting on Friday that there is some information regarding a Boeing 757 type plane that landed in Schiphol Airport just two minutes before the Turkish Airlines flight.
A Boeing 737-800 plane, operated by Turkish Airlines, crash-landed in Amsterdam en route from Istanbul on Wednesday. At least nine people, including four crew members, were killed and 84 others injured in the accident. The plane had been carrying 128 passengers and seven crew members.
"If this is the case, then air traffic controllers and Dutch aviation officials are the ones that should be accused. There are international limitations on such cases," chairman of the TALPA, Ali Ziya Yilmaz, said.
He said the plane descended very rapidly and this does not happen when the engines have stopped.
Violent mini-tornadoes can hang in the air for minutes in the wake just under the path of slow-flying heavy jets.
"When the two planes get closer to each other, the larger one should warn the smaller plane. The control tower should have opened the distance between the two aircraft. Everything seems normal until the last minute. One thing that remains uncertain is the information on the previous plane," the official added.
Airliners are separated by air traffic controllers to avoid flights encountering such dangerous turbulence.
Aircraft have been known to be sent out of control after following too closely behind and slightly below a preceding large aircraft.
TALPA RAISES NEW QUESTIONS
"We are asking. Was the required distance placed between the two planes or not? Did the (air controller) inform the pilots of our plane that there was an aircraft ahead in the category of wake turbulence? Those questions should be answered," the TALPA General Secretary Savas Sen also told at the press conference.
The officials also ruled out the possibility of the insufficient fuel. "When this plane hit the ground, it had 4,100 kilograms of fuel. That means the plane had enough fuel to land in Cologne (nearest airport) and operate there (on the ground) for half an hour," Sen, a pilot himself, added.
He said according to the plane's speed at the time of the accident it should have descended 1,500 meters a minute, but instead it started to drop rapidly.
"If there were problems with the engines, the descending would not have been like this... Our pilots have put the plane on the ground as required," Sen said.
The pilots, Hasan Tahsin Arısan, Murat Sezer and Olgay Ozgur, all confirmed dead, have been hailed as heroes for the minimal loss of life despite such a serious accident.
Hoeveel NM is 2 minuten normaal gesproken voor commercial jets?
Hoeveel NM moet een Medium na een Heavy hebben?
Trouwens, een 737-800 wordt ook gezien als een heavy... dus ik verwacht dat de 5 NM separatie niet voor die kist geldt. Iemand op de 738 die me dat kan confirmeren?
Jullie weten allemaal dat human error op dit moment de grootste bijdrage levert aan ongevallen/incidenten, en ik vind dat dit best als oorzaak/bijdrage aan het ongeval genoemd en bediscussieerd mag worden, mits dit op basis van feiten en onderbouwde meningen gebeurd.
Right on!Daarvoor wacht ik wél het onderzoek af, maar ik sluit het zeker niet uit, en om dan hier roomser dan de Paus te zijn, op een pilotensite, vind ík ongepast!
¿Que? Dacht dat de grens ergens bij 136T ligt, m.u.v. de B757.Trouwens, een 737-800 wordt ook gezien als een heavy...