Jobs voor werkloze piloten

Ja, dat begrijp ik. Maar V1Rotate had het over liegen, oftewel het voordoen als gekwalificeerd.

Dan heb jij het verkeerd begrepen.

Ik ben tegenstander van het vermelden van qualificaties waar je eigenlijk niet over beschikt.

Alleen het niet vermelden van qualificaties die je wel hebt , maar kunnen tegenwerken bij het vinden van een baan buiten de luchtvaart is voor mij wel te tollereren als je hiermee in het ergste geval wel een baan kan vinden waar je normaal geld mee kan verdienen en ook nog het current houden van je papieren kan betalen.

In dit geval het weglaten van je F ATPL papieren op je CV als je gaat solliciteren bij een bijvoorbeeld Advocaten Kantoor.

Mvg,

V1
 
Kijk het is natuurlijk maar net hoe je het doet.

Het niet vermelden van het feit dat je over een (F)ATPL beschikt op het moment dat je solliciteert naar een baan als Jurist, daar kan ik wel inkomen. Het hebben van een (F)ATPL is in eerste instantie inderdaad niet relevant. Als je solliciteert naar een baan als Piloot vermeld je op je CV waarschijnlijk ook niet dat je toen je 12 was een folderwijk had.

Het wordt echter een ander verhaal als je tijdens je sollicitatie gesprek gevraagd wordt wat je dan die twee jaar van je piloten opleiding hebt gedaan. Als je dan niet vermeld dat je je ATPL hebt gedaan, ben je gewoon keihard aan het liegen. Dat lijkt mij persoonlijk een erg onprettig begin van een arbeidsrelatie.

De keren dat ik dit soort dingen heb meegemaakt, bleek later ook dat dergelijke personenregelmatig bij vervelende kwesties betrokken zijn.
(Denk aan een situatie waarbij in het handboek medewerker staat dat als een medewerker vertrekt, hij de leaseauto moet overnemen of afkopen. De medewerker ging weg en wilde de auto niet meenemen, dus werd het contract afgekocht. Daarna weigerde mijnheer (uiteraard?!?) om de rekening daarvan te betalen. Die rekening werd daarom ingehouden op zijn laatste salarisbetaling. Dat heeft hij dus voor laten komen en hij verloor die zaak glansrijk. Hij zegt nu nog steeds dat hij hoger beroep aan wilde tekenen, maar dat het bedrijf dit onmogelijk heeft gemaakt door een termijn te laten verstrijken....)

Kortom ik zal iemand die glashard gaat zitten liegen tijdens zijn sollicitatie, zeker niet aannemen. Wat mij betreft heeft een werkgever ook een onderzoeksplicht, dus als de werkgever je niet vraagt wat je die twee jaar hebt gedaan... Tja, zijn probleem dan.
 
Kijk het is natuurlijk maar net hoe je het doet.

Kortom ik zal iemand die glashard gaat zitten liegen tijdens zijn sollicitatie, zeker niet aannemen. Wat mij betreft heeft een werkgever ook een onderzoeksplicht, dus als de werkgever je niet vraagt wat je die twee jaar hebt gedaan... Tja, zijn probleem dan.

Dat laatste heb je uiteraard helemaal gelijk in.
Mocht hij er wel naar vragen, dan kun je altijd nog beslissen wat te doen.
Iemand die mensenlijk is zal ook wel begrijpen , dat wanneer je zegt 2 jaar gereist te hebben ipv dat je zegt een ATPL opleiding te hebben genoten en dat hij erachter komt dat dat reizen niet waar was, dat je dit zegt om toch nog enige kans te hebben bij hem of haar om een baan te krijgen.

Ik praat liegen ook zeer zeker niet goed. Zeer zeker niet, maar in sommige gevallen kan het uitkomst bieden.

Nogmaals, ik ben zeer tegen liegen.
 
Nogmaals, ik ben zeer tegen liegen.

Je voorstel om 'bedenk je wat plekken in de wereld waar je al eens ben geweest, en zeg je dat je rondgetrokken heb. Dan lijkt het meteen of je al super volwassen ben en zelfstandig en toon je je bereidheid om te reizen.' klinkt toch echt aardig als liegen.

Het niet vermelden van dingen op je CV kan ik nog wel begrijpen, zeker als je gaat kijken naar de relevantie met de positie waar je voor solliciteert, maar om maar even een leuk verhaal te verzinnen dat je 2 jaar rondgetrokken hebt terwijl dit niet waar is vind ik erg ver gaan. Maar, dat is natuurlijk zeer persoonlijk.
 
Ik zet het maar gewoon in mijn cv.
Welke werkgever gebruikt tegenwoordig geen google om hun kandidaten te bekijken. Als je mij googled vind je niks slechts, behalve wel een site van de school waarop mijn naam als leerling staat
 
Ik zet het maar gewoon in mijn cv.
Welke werkgever gebruikt tegenwoordig geen google om hun kandidaten te bekijken. Als je mij googled vind je niks slechts, behalve wel een site van de school waarop mijn naam als leerling staat

Als je mij zoekt vind je erg weinig. Alleen een paar naamgenoten. Met zelfde voor en achternaam. En nee heet geen Jan Jansen.

Maar snap het punt.
Ieder zijn of haar keuze.
 
Als je mij zoekt vind je erg weinig. Alleen een paar naamgenoten. Met zelfde voor en achternaam. En nee heet geen Jan Jansen.

Maar snap het punt.
Ieder zijn of haar keuze.

Hmm ik heb zelf een keer bij een bedrijf gesolliciteerd, en die vent had een zeer goed netwerk en is via via erachter gekomen dat ik een pilotenopleiding ging volgen. Geloof mij, ik stond perplex. De wereld is kleiner dan je denkt hoor.
 
Iemand die mensenlijk is zal ook wel begrijpen , dat wanneer je zegt 2 jaar gereist te hebben ipv dat je zegt een ATPL opleiding te hebben genoten en dat hij erachter komt dat dat reizen niet waar was, dat je dit zegt om toch nog enige kans te hebben bij hem of haar om een baan te krijgen.

Ik praat liegen ook zeer zeker niet goed. Zeer zeker niet, maar in sommige gevallen kan het uitkomst bieden.

Nogmaals, ik ben zeer tegen liegen.

Uhm, is niet gewoon liegen?
Tegen een (toekomstig) werkgever zeggen dat je twee jaar gereisd hebt, terwijl je in werkelijkheid een opleiding tot piloot gevolgd hebt? (Hoe kun je dit voorstellen en dan nog steeds fel tegen liegen zijn?)

Bovendien, mocht de markt nog steeds slecht zijn en je vervolgens 5 jaar voor dat bedrijf werkt, denk ik niet dat het in al die jaren niet uit zal komen dat je die opleiding gevolgd hebt.

Of een werkgever "menselijk" genoeg is het te begrijpen wanneer het wel uitkomt? Persoonlijk denk ik van niet. Hij zal zich bedrogen voelen en het zal de vertrouwensrelatie die je met je baas hebt flink schaden.
 
Uhm, is niet gewoon liegen?
Tegen een (toekomstig) werkgever zeggen dat je twee jaar gereisd hebt, terwijl je in werkelijkheid een opleiding tot piloot gevolgd hebt? (Hoe kun je dit voorstellen en dan nog steeds fel tegen liegen zijn?)

Bovendien, mocht de markt nog steeds slecht zijn en je vervolgens 5 jaar voor dat bedrijf werkt, denk ik niet dat het in al die jaren niet uit zal komen dat je die opleiding gevolgd hebt.

Of een werkgever "menselijk" genoeg is het te begrijpen wanneer het wel uitkomt? Persoonlijk denk ik van niet. Hij zal zich bedrogen voelen en het zal de vertrouwensrelatie die je met je baas hebt flink schaden.

Waarom zou je anders lekker een HBO of WO gaan doen na je middelbare school? Je ben dan alsnog kansloos he. Die Back Up heb je niets aan.

Bij mij op mn werk is het wel algemeen bekend dat ik een opleiding ga volgen.

Mijne heren. Ik respecteer de mening van een ieder. Ik ga hierover ook geen modder gooien. Ik zie het zoals eerder beschreven.

Eigenlijk ben ik zeer nieuwsgierig naar hoe de huidige werkeloze HBO en WO afgestudeerde Piloten aan een baan op de grond zijn gekomen en hoe zij die periode van 2 jaar verklaarde. Lima heeft het al gedaan en nog iemand anders, maar graag meer hierover is gewenst.

Aan dat soort ervaringen hebben wij meer dan mensen die menen het heilige boontje te zijn.

Ik wacht het rustig af.

Mijn felicitaties gaan uit naar de jongens en meiden die waarschijnlijk tijdelijk een dispatch job krijgen bij KLM. Dat is in ieder geval beter dan op de bank zitten.

Mvg,

V1
 
Waarom zou je anders lekker een HBO of WO gaan doen na je middelbare school? Je ben dan alsnog kansloos he. Die Back Up heb je niets aan.
dat vraag ik me ook wel eens af

Bij mij op mn werk is het wel algemeen bekend dat ik een opleiding ga volgen.
ja dat wisten ze ook overal voor ik begon, dat is niet hetzelfde als daarna. Je kan je huidige werk ook moeilijk niet vertellen dat je 2 jaar lang fulltime een opleiding gaat doen.

wat ik begrepen heb uit de post van jockey747 is dat die dispatch banen bedoeld zijn voor huidige KLM vliegers, niet toekomstig
 
Waarom zou je anders lekker een HBO of WO gaan doen na je middelbare school? Je ben dan alsnog kansloos he. Die Back Up heb je niets aan.

Hierbij neem je dan wel aan dat er geen enkele werkgever is die iemand zal aannemen waarvan hij/zij weet dat diegene een ATPL-opleiding heeft gevolgd?

Mijne heren.
(off-topic) Vrouw ook goed? :biertje:


Aan dat soort ervaringen hebben wij meer dan mensen die menen het heilige boontje te zijn.
Zie het persoonlijk meer als een ethische kwestie in plaats van 'het heilige boontje willen zijn'.
Hoe zou jij het -een werkgever zijnde- vinden als je zou worden voorgelogen door een van je (toekomstig) werknemers?

Anyway, hier komen we toch niet uit;)
Ben zelf ook wel nieuwschierig naar wat anderen hebben gedaan/doen in de tijd tussen het afronden van de opleiding en het daadwerkelijk krijgen van een baan als piloot.
 
Aan dat soort ervaringen hebben wij meer dan mensen die menen het heilige boontje te zijn.

Je komt zelf met het voorstel om te liegen over je CV, maar roept daarna heel hard dat je 'Heel erg tegen liegen bent'.

Klinkt mij meer als een heilig boontje dan de meeste commentaren hier.

Maar goed, ieder zijn visie. Ik denk dat de waarheid toch wel naar boven komt. 2 jaar, een vliegopleiding en een passie zijn moeilijk 'verborgen te houden', ook tegenover je collega's.
Lijkt mij een erg vreemde/vervelende situatie als je ergens nog werkzaam bent en je baas/collega's komen er achter dat je tijdens je sollicitatie de boel een beetje bij elkaar hebt lopen liegen. Al komt dit natuurlijk wel een klein beetje op de grote van het bedrijf aan, maar, ik zou het risico gewoon niet willen lopen.
 
dat vraag ik me ook wel eens af

wat ik begrepen heb uit de post van jockey747 is dat die dispatch banen bedoeld zijn voor huidige KLM vliegers, niet toekomstig

In eerste instantie zijn de overtollige KLM vliegers ingezet als dispatcher (aantal F50 vliegers bv.). Nu zijn het ook afgestudeerde kls'ers die op de wachtlijst staan bij de KLM.
 
Iemand die mensenlijk is zal ook wel begrijpen , dat wanneer je zegt 2 jaar gereist te hebben ipv dat je zegt een ATPL opleiding te hebben genoten en dat hij erachter komt dat dat reizen niet waar was, dat je dit zegt om toch nog enige kans te hebben bij hem of haar om een baan te krijgen.

[knip]

Nogmaals, ik ben zeer tegen liegen.

Zoals iemand anders ook al aangaf, hier komen we waarschijnlijk niet uit. Aangezien ik soms op de stoel van werkgever zit, wil ik echter hier toch even op ingaan. Dan ben ik in jou ogen maar een onmenselijk persoon. Echter als jij dergelijke fantasie verhalen ophangt, dan bouw je met mij geen vertrouwensrelatie op. Als er iets is dat ik absoluut noodzakelijk vind in een arbeidsrelatie, dan is het vertrouwen.
Ik wil er op kunnen vertrouwen dat jij je werk doet en ik wil dat jij er op kunt vertrouwen dat ik je netjes behandel. (Zo onderhandel ik min of meer uit principe niet of nauwelijks over mijn salaris met mijn werkgever, want ik ga er van uit dat hij mij een net salaris betaalt.)

Kortom als jij een dergelijk verhaal ophangt en ik prik daar doorheen, dan krijg je geen baan van mij. Ook niet als jij de enige kandidaat bent en je verder uitstekend in het team past, de juiste kwalificaties hebt en zo verder. Dan vraag ik mijn team eerder om een tijdje wat harder te werken en wellicht wat overuren te maken, dan iemand in het team op te nemen waar ik niet op kan vertrouwen.


n.b. Ik kan je uitspraak dat je zeer tegen liegen bent, ook absoluut niet rijmen met je andere uitspraken. Maar ook daar zullen we wel niet uitkomen.
 
Het verbaasd mij dat een groot deel van de discussie zo zwart wit gevoerd wordt. Natuurlijk zul je als afgestudeerde jurist/vlieger niet de droom baan als advocaat krijgen die je enkel als jurist misschien wel zou krijgen. Als ingenieur/vlieger zal je misschien ook niet bij Shell worden aangenomen als trainee. Net zo min als econoom/vlieger je een heel serieuze kans hebt op een baan als financieel analist bij een grote bank.
Dat is echter heel wat anders dan zeggen dat je gelijk achter de lopende band, als vakkenvuller, krantenjongen of wat dan ook terecht komt. Je gaat er van uit dat er helemaal niets tussen in zit, terwijl je banen vergelijkt die aan de 2 extreme uiteinden van de banenmarkt liggen. Er zijn legio banen waarbij een hoger opleidingsniveau wordt gevraagd dan havo/vwo maar die wel tijdelijk zijn. Misschien dat je wel elke paar maanden moet veranderen van werkgever maar so be it.
Bedenk ook voor je zelf hoe lang je zou kunnen werken. Verwacht je echt elk moment aan de slag te kunnen bij een maatschappij, of ben je nog niet eens ergens aan het solliciteren. Toen ik klaar was met mijn opleiding heb ik een tijdje op Schiphol Oost gewerkt en een tijdje bij een bank. Eerste baantje was een leuke omgeving maar was ik voornamelijk aan het wachten. Tweede baantje was veel beter. Via Randstad gezocht naar een baan. Ze hadden best een aantal baantjes die voor de korte termijn waren, maar wel voor HBO/WO niveau.
 
Zie het persoonlijk meer als een ethische kwestie in plaats van 'het heilige boontje willen zijn'.
Hoe zou jij het -een werkgever zijnde- vinden als je zou worden voorgelogen door een van je (toekomstig) werknemers?

.
Je kan het ook op een hele andere manier bekijken.

Als ik werkgever zou zijn en ik zou er op een later moment per ongeluk achter komen dat één van mijn werknemers met een frozen-atpl rond loopt zou ik daar eerlijk gezegd niet zo'n heel groot probleem van maken.
Het zegt namelijk wel iets over diegene. Hij/zij is bereid om creatief om te gaan met problemen om zo zijn/haar doel te kunnen bereiken, namelijk door het niet te vermelden van een genoten vliegopleiding. Binnen jouw bedrijf zal deze persoon waarschijnlijk een creatieve speler zijn die er veel voor over heeft een bepaald probleem te kunnen oplossen. Een persoon met lef welke bereid is een risico te nemen om zijn/haar doelen te kunnen bereiken. Wie geen risico durft te nemen bereikt vaak ook niets. Zo'n werknemer kan een hoop voordelen bieden voor jouw bedrijf.

Dat de werknemer in kwestie wat eerder vertrokken zou zijn vanwege dat vliegbrevet kan ik mij ook niet zo druk over maken. Ik denk dat de tijd nu wel voorbij is dat een werknemer zijn leven lang voor hetzelfde bedrijf werkt. Als iemand tegenwoordig vijf jaar bij hetzelfde bedrijf werkt is dat al erg lang. Je kan er als werkgever ook voor zorgen dat de werknemer juist wil blijven door te zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden.

Voor de duidelijkheid; Dit is slecht een mening en ik ben tegen liegen, maar bepaalde gegevens niet vermelden staat voor mij niet gelijk aan liegen.
 
Last edited:
Maar om even weer orde op zaken te stellen, wat zijn de ervaringen hier onder de net afgestudeerden met het vinden van een baan ''dicht bij het vuur''?

Iedereen heeft ooit een tijd gehad dat hij/zij net was afgestudeerd en ben erg benieuwd wat hij/zij toen heeft gedaan tot er een vliegende baan zich voordeed.

Mvg
 
Last edited:
Net als jij vind ik verzwijgen een heel ander verhaal dan keihard liegen. Met mijn werkgever pet op, neem ik iemand die liegt niet aan. Iemand die dit "vergeet" te vertellen, daar kan ik wel in komen. Als ik er achter kom, ga ik er dan wel van uit dat je wel gewoon de waarheid opbiecht en ook verteld waarom je in eerste instantie niet hebt verteld hoe de vork in de steel zit.

Nu werk ik zelf voor een wat kleiner bedrijf en bij ons is het verloop gelukkig een stuk minder dan 20%. (Of om het anders te zeggen, de actuele retentie tijd is bij ons op het ogenblik ongeveer 7~10 jaar en dat binnen een bedrijf dat zo nu en dan onstuimig groeit.)

n.b. Ik zou iemand die eerlijk vertelt dat hij een (frozen) ATPL heeft wel aannemen als die verder in het plaatje past. Uiteraard mits die persoon eerlijk over komt. Ook als die persoon aangeeft nog actief te zoeken naar een baan als Piloot, zou ik die persoon een baan aanbieden. Maar ja, dan moet het plaatje net weer een stukje beter kloppen. Daarbij wil ik dan natuurlijk wel de garantie dat ik bij tijds hoor als hij een vliegende baan krijgt aangeboden.

Dus niet wat er niet zo lang geleden bij ons gebeurde: Opdracht binnen gesleept waar we hard aan getrokken hebben, omdat we die opdracht speciaal geschikt vonden voor een bepaalde medewerker. Vervolgens vertelt die doodleuk 2 weken van te voren dat hij per 1-X opstapt en oh, ja hij wilde ook nog even zijn 6 vakantiedagen opmaken. Nu kan je op zo een moment wel proberen iemand aan zijn opzegtermijn te houden, maar het was wel duidelijk dat hij niet van plan was om zich in die periode nog voor het bedrijf in te zetten....

Maar nogmaals: Een (frozen) ATPL is geen blokkade om een andere baan te vinden. Het kan het wel een beetje ingewikkelder maken, maar als Piloot moet je over veel sociale vaardigheden beschikken. In veel gevallen moet je je daar dus langs heen kunnen worstelen. En ja, natuurlijk moet je er rekening mee houden dat je op zoek bent naar een short-term job, dus dat dat ook gevolgen heeft met betrekking tot de loyaliteit van je toekomstige werkgever.
 
Je kan het ook op een hele andere manier bekijken.

Als ik werkgever zou zijn en ik zou er op een later moment per ongeluk achter komen dat één van mijn werknemers met een frozen-atpl rond loopt zou ik daar eerlijk gezegd niet zo'n heel groot probleem van maken.
Het zegt namelijk wel iets over diegene. Hij/zij is bereid om creatief om te gaan met problemen om zo zijn/haar doel te kunnen bereiken, namelijk door het niet te vermelden van een genoten vliegopleiding. Binnen jouw bedrijf zal deze persoon waarschijnlijk een creatieve speler zijn die er veel voor over heeft een bepaald probleem te kunnen oplossen. Een persoon met lef welke bereid is een risico te nemen om zijn/haar doelen te kunnen bereiken. Wie geen risico durft te nemen bereikt vaak ook niets. Zo'n werknemer kan een hoop voordelen bieden voor jouw bedrijf.

Dat de werknemer in kwestie wat eerder vertrokken zou zijn vanwege dat vliegbrevet kan ik mij ook niet zo druk over maken. Ik denk dat de tijd nu wel voorbij is dat een werknemer zijn leven lang voor hetzelfde bedrijf werkt. Als iemand tegenwoordig vijf jaar bij hetzelfde bedrijf werkt is dat al erg lang. Je kan er als werkgever ook voor zorgen dat de werknemer juist wil blijven door te zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden.

Voor de duidelijkheid; Dit is slecht een mening en ik ben tegen liegen, maar bepaalde gegevens niet vermelden staat voor mij niet gelijk aan liegen.

Er zijn inderdaad verschillende manieren om het te bekijken en ben het met je eens dat er een verschil zit in tussen liegen over wat je die twee jaar hebt gedaan, of het 'per ongeluk' niet vermelden.

Maar ik vind het vergezocht dat een werkgever het als 'creatief' opvat dat iemand het niet vermeld. Naar mijn mening zal hij eerder iets denken in de trant van: 'als hij nu al tegen me gelogen heeft, wie geeft mij dan de garantie dat het niet nog een keer gebeurt.'
 
Maar ik vind het vergezocht dat een werkgever het als 'creatief' opvat dat iemand het niet vermeld. Naar mijn mening zal hij eerder iets denken in de trant van: 'als hij nu al tegen me gelogen heeft, wie geeft mij dan de garantie dat het niet nog een keer gebeurt.'

Nu ik het zo terug lees vind ik het eigenlijk ook wel een beetje vergezocht. Het geeft meer aan hoe ik erover zou denken als werkgever zijnde als mij dit zou overkomen. Maar ik besef ook tegelijkertijd dat er niet veel werkgevers zijn die hier hetzelfde over denken als ik.
Gelukkig ben ik ook maar een loonslaaf, ik zou te goed zijn voor mijn mensen als ik eigen baas zou zijn;)

Back on topic, ik ken twee mensen die net klaar zijn met hun vliegopleiding. Eén daarvan werkt nu bij de bagageafhandeling op Schiphol via een uitzendbureau en die ander is tijdelijk bij het bedrijf van z'n vader gaan werken en beiden verdienen genoeg om de rente te kunnen betalen. Waarbij ik moet aantekenen dat ze wel thuiswonend zijn. Wat mij in ieder geval belangrijk lijkt tijdens het "wachten" op een vliegbaan is dat je je kennis en procedures een beetje up-to-date blijft houden zodat je straks als de markt weer aantrekt niet links en rechts wordt ingehaald door mensen die net van school komen...

grtz
 
Back
Top