arthorizon
New member
Heb het boek, Jachtvlieger in de koude oorlog, zoals in een ander topic hier reeds vermeld, even als leidraad genomen.
Allemaal zo herkenbaar voor degenen die in de zestiger jaren van de vorige eeuw opgegroeid zijn. Waaronder Ome Art.
Van een noodzakeljk kwaad je beroep maken. Welke jongensdroom ging daar niet van uit? “Van schoolbank tot schietstoel”. Met rode oortjes gelezen en, "dat moet ik ook”
Maar nu, November 2010.
NRC http://www.nrc.nl/binnenland/article2638368.ece/Meer_Nederlandse_F-16_s_buiten_dienst?
We hebben nog 87 F16’s en kunnen ze door bezuinigen niet meer in de lucht houden. Straks hebben we voor elke fighter een Generaal in dienst. Want die zijn er nog genoeg.
En een eerder bericht dat er maximaaal 35 JFS’s komen reist bij mij de vraag, gaan de laatste lichting KLu jachtvliegers nu de opleiding in?
Heeft de KLu top ook geaccepteerd vanuit een voortschrijdend inzicht dat Jan de Vlieger niet meer nodig is straks?
Als dat zo is dan is het met weemoed terugdenken aan 104’s die met mach 0.95 op 500 ft naar het oosten knalden om een signaal af te geven of op FL 450 naast een TU Bear te gaan hangen verklaarbaar.
De Jachtvlieger als uitstervend beroep. Wie had dat ooit gedacht. Is het echter ook zo en heeft de technologie het fenomeen overbodig gemaakt? Het lijkt er wel op.
Vijfendertig JSF’s, twee squadrons. Zucht. Kunnen we de handel dan niet maar gewoon opheffen en het aan de Luftwaffe overlaten? Ik heb inmiddels ook uit andere bronnen vernomen dat de UK RAF zich dat ook al begint af te vragen.
Art gaat straks met een passend flesje nog eens de DVD van de BOB bekijken. Niet uit romantische overwegingen. Er is niets romantisch aan het gegeven leeftijdsgenoten uit de lucht te schieten. Het is, was , een noodzakelijk kwaad.
Dat het na 1914 een tot de verbeelding sprekend beroep is geworden moge duidelijk zijn. Of het nu op sterven na dood is zou ik wel eens bediscussieerd willen zien.
Any takers?
Cheers
Art
Allemaal zo herkenbaar voor degenen die in de zestiger jaren van de vorige eeuw opgegroeid zijn. Waaronder Ome Art.
Van een noodzakeljk kwaad je beroep maken. Welke jongensdroom ging daar niet van uit? “Van schoolbank tot schietstoel”. Met rode oortjes gelezen en, "dat moet ik ook”
Maar nu, November 2010.
NRC http://www.nrc.nl/binnenland/article2638368.ece/Meer_Nederlandse_F-16_s_buiten_dienst?
We hebben nog 87 F16’s en kunnen ze door bezuinigen niet meer in de lucht houden. Straks hebben we voor elke fighter een Generaal in dienst. Want die zijn er nog genoeg.
En een eerder bericht dat er maximaaal 35 JFS’s komen reist bij mij de vraag, gaan de laatste lichting KLu jachtvliegers nu de opleiding in?
Heeft de KLu top ook geaccepteerd vanuit een voortschrijdend inzicht dat Jan de Vlieger niet meer nodig is straks?
Als dat zo is dan is het met weemoed terugdenken aan 104’s die met mach 0.95 op 500 ft naar het oosten knalden om een signaal af te geven of op FL 450 naast een TU Bear te gaan hangen verklaarbaar.
De Jachtvlieger als uitstervend beroep. Wie had dat ooit gedacht. Is het echter ook zo en heeft de technologie het fenomeen overbodig gemaakt? Het lijkt er wel op.
Vijfendertig JSF’s, twee squadrons. Zucht. Kunnen we de handel dan niet maar gewoon opheffen en het aan de Luftwaffe overlaten? Ik heb inmiddels ook uit andere bronnen vernomen dat de UK RAF zich dat ook al begint af te vragen.
Art gaat straks met een passend flesje nog eens de DVD van de BOB bekijken. Niet uit romantische overwegingen. Er is niets romantisch aan het gegeven leeftijdsgenoten uit de lucht te schieten. Het is, was , een noodzakelijk kwaad.
Dat het na 1914 een tot de verbeelding sprekend beroep is geworden moge duidelijk zijn. Of het nu op sterven na dood is zou ik wel eens bediscussieerd willen zien.
Any takers?
Cheers
Art