Jachtvlieger, uitstervend beroep?

arthorizon

New member
Heb het boek, Jachtvlieger in de koude oorlog, zoals in een ander topic hier reeds vermeld, even als leidraad genomen.

Allemaal zo herkenbaar voor degenen die in de zestiger jaren van de vorige eeuw opgegroeid zijn. Waaronder Ome Art.
Van een noodzakeljk kwaad je beroep maken. Welke jongensdroom ging daar niet van uit? “Van schoolbank tot schietstoel”. Met rode oortjes gelezen en, "dat moet ik ook”

Maar nu, November 2010.
NRC http://www.nrc.nl/binnenland/article2638368.ece/Meer_Nederlandse_F-16_s_buiten_dienst?

We hebben nog 87 F16’s en kunnen ze door bezuinigen niet meer in de lucht houden. Straks hebben we voor elke fighter een Generaal in dienst. Want die zijn er nog genoeg.
En een eerder bericht dat er maximaaal 35 JFS’s komen reist bij mij de vraag, gaan de laatste lichting KLu jachtvliegers nu de opleiding in?
Heeft de KLu top ook geaccepteerd vanuit een voortschrijdend inzicht dat Jan de Vlieger niet meer nodig is straks?

Als dat zo is dan is het met weemoed terugdenken aan 104’s die met mach 0.95 op 500 ft naar het oosten knalden om een signaal af te geven of op FL 450 naast een TU Bear te gaan hangen verklaarbaar.

De Jachtvlieger als uitstervend beroep. Wie had dat ooit gedacht. Is het echter ook zo en heeft de technologie het fenomeen overbodig gemaakt? Het lijkt er wel op.
Vijfendertig JSF’s, twee squadrons. Zucht. Kunnen we de handel dan niet maar gewoon opheffen en het aan de Luftwaffe overlaten? Ik heb inmiddels ook uit andere bronnen vernomen dat de UK RAF zich dat ook al begint af te vragen.

Art gaat straks met een passend flesje nog eens de DVD van de BOB bekijken. Niet uit romantische overwegingen. Er is niets romantisch aan het gegeven leeftijdsgenoten uit de lucht te schieten. Het is, was , een noodzakelijk kwaad.
Dat het na 1914 een tot de verbeelding sprekend beroep is geworden moge duidelijk zijn. Of het nu op sterven na dood is zou ik wel eens bediscussieerd willen zien.

Any takers?

Cheers
Art
 
Als dat zo is dan is het met weemoed terugdenken aan 104’s die met mach 0.95 op 500 ft naar het oosten knalden om een signaal af te geven of op FL 450 naast een TU Bear te gaan hangen verklaarbaar.
Cheers
Art

Ja dat blijven leuke herinneringen!
Ik denk niet dat de jachtvliegers zullen uitsterven. Ze komen wel op de lijst van bedreigde beroepen :niet_bli: .

Voorlopig neemt de luchtmacht niemand aan. Op de luchtmachtsite:

'Gegevens achterlaten' betekent dat er nu geen vacature voor deze functie is. Je kunt je gegevens achterlaten en wij informeren je zodra de functie vrijkomt

En er staat dus..............
 
Interessante materie. Denk persoonlijk dat de KLu om in Top Gun termen te blijven: " Their ego is writing checks their body can't cash". Ze willen alle materiaal hebben en misschien hebben ze te hoge eisen voor een land van 17 miljoen inwoners en financieel hun hand overspeeld. Van attack heli's, airial refueling t/m JSF's. Het lijkt me dat ze te graag bij de grote jongens willen horen en een 'me too' mentaliteit hebben. Defensie moet niet klagen dat ze waarschijnlijk maar 35 JSF's krijgen want het budget voor de opvolger is hetzelfde gebleven. Het is een heel duur prestige project geworden. De KLu heeft nooit echt serieus naar (goedkopere) alternativen gekeken. Snap die mensen sowieso niet want als de VS weer een oorlog beginnen gaan ze zelf eerst de grote schoonmaak houden en het gepeupel mag dan het luchtruim patrouilleren. Heb je idd echt een JSF voor nodig. Alle respect voor de mensen die ze vliegen en onderhouden, goed werk dat ze doen maar als het puntje bij paaltje komt zal Uncle Sam toch eerst de touwtjes zelf in handen willen houden. Onze -destijds- high tech F-16's zijn nooit meer dan vliegende fotocamera's en bombtrucks geweest, afgezien van die MiG29 dan.
 
Last edited:
Sheik, niet gehinderd door enige kennis van zaken zou je commentaar niet misstaan als reactie van het gepeupel in de telegraaf. Ik ben waarschijnlijk niet objectief in deze, maar als je een zinssnede begint met "Met alle respect voor de mensen", om vervolgens diezelfde mensen af te schrijven met een grenzeloze onnozelheid, verdien je mijn respect in elk geval niet. De KLu heeft wel degelijk serieus alle andere opties overwogen, testgevlogen, beoordeeld, hertest en heroverwogen (maal 20), maar uiteindelijk is het de politiek (lees: jij, ik en tante Truus), die een uiteindelijke beslissing nemen. Jij, ik en tante Truus hebben dan ook besloten dat 35 JSF de voorkeur verdient. Als jij vind dat "onze -destijds- high tech F-16's zijn nooit meer dan vliegende fotocamera's en bombtrucks geweest" zijn, ben je ECHT niet goed op de hoogte. De Nederlandse KLuvliegers zijn altijd een belangrijk onderdeel geweest van de Allied Forces in zowel voormalig Joegoslavie en nu in Afghanistan en onze Amerikaanse bondgenoten zagen de Nederlanders dan ook met lede ogen vertrekken en niet enkel uit politiek oogpunt. De luchtsteun van de Nederlandse F-16's, de KDC-10's en alle transport-en gevechtsheli's zullen zeker gemist worden als we ze volledig terugtrekken. Onze F-16's MLU zijn uitgerust met avionica die de nieuwste Amerikaanse F-16's naar de kroon steken en zijn dus nog steeds uiterst high-tech. Dat de airframes helaas niet helemaal met hun tijd mee kunnen gaan, is tragisch en inderdaad inherent aan een klein land met grote pretenties op defensiegebied. TE grote pretenties? Met hindsight 20/20 waarschijnlijk wel, maar de uitbreiding van de KLu in de jaren 80 en 90 heeft Nederland internationaal gezien geen windeieren gelegd. Hoe vind je mijn stukje trouwens lezen zo? Is het een beetje te doen of was het net zo irritant als jouw stukje? Zal volgende keer de enter-knop wat vaker gebruiken als jij populistisch geleuter over het "gepeupel dat het luchtruim mag patrouilleren tot het de strot uitkomt" achterwege wil laten en je in de toekomst beter laat informeren voordat je drivel opschrijft. (Overigens is het "THEIR ego's...."). Liefs en kusjes van grote vriend MG.
 
Hoe vind je mijn stukje trouwens lezen zo? Is het een beetje te doen of was het net zo irritant als jouw stukje? Zal volgende keer de enter-knop wat vaker gebruiken als jij populistisch geleuter over het "gepeupel dat het luchtruim mag patrouilleren tot het de strot uitkomt" achterwege wil laten en je in de toekomst beter laat informeren voordat je drivel opschrijft. (Overigens is het "THEIR ego's...."). Liefs en kusjes van grote vriend MG.

Ha ha!! Bravo MG. Kon een dikke glimlach niet onderdrukken...
Ben het overigens helemaal met je eens. :biertje:
 
Sheik, niet gehinderd door enige kennis van zaken zou je commentaar niet misstaan als reactie van het gepeupel in de telegraaf. Ik ben waarschijnlijk niet objectief in deze, maar als je een zinssnede begint met "Met alle respect voor de mensen", om vervolgens diezelfde mensen af te schrijven met een grenzeloze onnozelheid, verdien je mijn respect in elk geval niet. De KLu heeft wel degelijk serieus alle andere opties overwogen, testgevlogen, beoordeeld, hertest en heroverwogen (maal 20), maar uiteindelijk is het de politiek (lees: jij, ik en tante Truus), die een uiteindelijke beslissing nemen. Jij, ik en tante Truus hebben dan ook besloten dat 35 JSF de voorkeur verdient. Als jij vind dat "onze -destijds- high tech F-16's zijn nooit meer dan vliegende fotocamera's en bombtrucks geweest" zijn, ben je ECHT niet goed op de hoogte. De Nederlandse KLuvliegers zijn altijd een belangrijk onderdeel geweest van de Allied Forces in zowel voormalig Joegoslavie en nu in Afghanistan en onze Amerikaanse bondgenoten zagen de Nederlanders dan ook met lede ogen vertrekken en niet enkel uit politiek oogpunt. De luchtsteun van de Nederlandse F-16's, de KDC-10's en alle transport-en gevechtsheli's zullen zeker gemist worden als we ze volledig terugtrekken. Onze F-16's MLU zijn uitgerust met avionica die de nieuwste Amerikaanse F-16's naar de kroon steken en zijn dus nog steeds uiterst high-tech. Dat de airframes helaas niet helemaal met hun tijd mee kunnen gaan, is tragisch en inderdaad inherent aan een klein land met grote pretenties op defensiegebied. TE grote pretenties? Met hindsight 20/20 waarschijnlijk wel, maar de uitbreiding van de KLu in de jaren 80 en 90 heeft Nederland internationaal gezien geen windeieren gelegd. Hoe vind je mijn stukje trouwens lezen zo? Is het een beetje te doen of was het net zo irritant als jouw stukje? Zal volgende keer de enter-knop wat vaker gebruiken als jij populistisch geleuter over het "gepeupel dat het luchtruim mag patrouilleren tot het de strot uitkomt" achterwege wil laten en je in de toekomst beter laat informeren voordat je drivel opschrijft. (Overigens is het "THEIR ego's...."). Liefs en kusjes van grote vriend MG.

Amen MG!
 
Hey Morning Glory, ik ben het eens met je verhaal, maar zolang je nog in je eigen taal fouten maakt, moet je iemand niet afrekenen op het foutief gebruiken van een vreemde taal...;)
 
Knap van MG dat hij nog met zoveel geduld weet te reageren op het clueloze puddingverhaal van sheik. De afgelopen jaren is er door de Klu in de zandbak Afghanistan maximaal luchtsteun geleverd aan coalition forces. Niet vaak bereikt zulk nieuws echter de media. Het naar beneden vallend ijzergehalte in de lucht boven Kosovo was destijds nog velen malen groter.

Die F-16 is altijd high-tech geweest en is dat heden ten dage nog steeds. Vooral vanwege het feit dat je kan blijven profiteren van het budget, investeringen en future growth van die zogenaamde 'yanks' in hun eigen vliegtuigen. Iets wat je nog maar af moet wachten bij Saab of een Frans toestel.

De vraag waarom er nu zoveel F-16's aan de grond staan (spareparts) en of we in de toekomst JSF's nodig zullen hebben is een hele andere.

Een stukje schrijven met wat Top Gun quotes en een aantal uit de heup geschoten niet op waarheid berustende losse flodders is echter wel een hele droeve bijdrage aan het fenomeen jachtvliegers, uitstervend beroep.

Wat mij betreft blijft sheik voorlopig nog maar even "rubber dogshit out of Hongkong" vliegen.
 
Last edited:
Dit is natuurlijk keihard de militairen tegen de niet militairen.

Maar sheik heeft absoluut een punt.
WTF moet nederland met zoveel Bef16's ? (uhm F-16's)
En dan nog eens Apaches etc etc. We zijn een land van 17 miljoen inwoners.
Ik persoonlijk kan dat ook niet begrijpen. En om dan te zeggen dat de JSF de goedkoopste optie is, daar geloof ik geen snars van.

Nederland zou in principe gewoon nieuwe F16's van de amerikanen kunnen kopen en dan zijn we weer helemaal het mannetje.
Of koop een saab grippen van mij part, maar je kunt mij echt niet overtuigen dat wij goedkoper uit zijn met een prestige project als de JSF.

En altijd state of the art geweest met de F16 ??
Misschien nu ja, maar vroeger viel er weinig te matten met onze f16 als de amerikanen al in een schijn gevecht een kill bevestigen terwijl jij ze nog niet eens op je radar had.

Maar ik vind dit niet alleen van de luchtmacht. Ook vind ik dat een land als nederland teveel boten heeft etc etc.
Als voorbeeld: We hebben tig mooie fregatten. Van deze fregatten kunnen we hele mooie raketten afschieten en dat is natuurlijk stoer :D Dont fuck with Holland.
Trieste geval is alleen dat er naar alle waarschijnlijkheid geen enkele boot van ons rond vaart met ook maar een raket aan boord. Waarom niet ? Omdat we dat niet kunnen betalen!!
Schiet oefeningen op zee moeten we samen doen met andere landen omdat we het solo niet kunnen betalen. Mijn moeder zei altijd, als je het geld niet hebt kun je het ook niet kopen.
Nederland denkt hier duidelijk anders over en heeft daarom ook nu naar mijn mening te veel en te geavanceerde apparatuur rond vliegen en varen.

Tuurlijk kunnen we trots zijn op het feit dat wij een goeie bijdrage leveren in oorlogs gebied e.d.
Maar wees wel eerlijk, we kunnen het eigelijk niet betalen.
We willen er te graag bij horen.

Fire away :D
 
Last edited:
Haha, cool, gevoelig snaartje geraakt. MG, bedankt voor het wijzen op mijn spellingsfouten. Beetje lagged dus had beter eerst kunnen pitten. Als je wat meer entertjes nodig hebt zal ik daar ook graag aan bijdragen. Ben de beroerdste niet. Ik wordt redelijk aangevallen op mijn vermeende naiviteit, maar kan niet zeggen dat de bijdragen van de andere posters zoveel beter is. Wordt van populisme beschuldigd, maar ik zie van jullie niet meer als populisme van de andere kant.

Verandert niks aan de discussie overigens. Snap het niet helemaal overigens. Je geeft me gelijk door te zeggen dat de Klu te grote pretenties heeft (gehad). Volgens mij spreken de feiten voor zich dan. De Klu heeft zich in de jaren 90 voorzien van allerhande materieel en kan nu de onderhoudsrekening niet meer betalen waardoor materieel nu gecanabaliseerd aan de grond staat. Het begint er op te lijken dat als je niet Pro-JSF bent je meteen tot het Telegraaf volk gerekend wordt.

Misschien is de JSF wel het beste wat de wereld te bieden heeft maar dan zijn landen als Belgie, Frankrijk, Duitsland, Zweden, etc gedoemd. De competitie, tsja, als je stealth in je verlanglijstje plaatst dan blijft er niet veel over.

Vorige week was een interessante week. Aan boord van vrachtvliegtuigen zijn bommen ontdekt, en we herinneren ons 9/11 nog wel. Daarbij hebben mensen geprobeerd hun onderbroek en schoenen op te blazen aan boord van civiele jets. Dit zijn onze vijanden. Wij worden door deze mensen aangevallen. Wat ga je precies met een JSF doen tegen deze soldaten.

Rubber dogshit vliegen, juist, 'k verdien er goed aan, en betaal bergen belasting waarvan een gedeelte....je snapt em wel.

Overigens, mijn respect is welgemeend.
 
Last edited:
Wow, voor iemand die de discussie niet aan wil gaan, ga je aardig tekeer.
Als je het zo cool vind om dit gevoelige snaartje te raken, moet je dat misschien een keertje doen in een Nederlandse (onder-)officiersmess.

Als eerste maar even een reaktie op je linkje m.b.t. generaal Sheehan.
http://www.towleroad.com/2010/03/general-sheehan-sorry-for-blaming-bosnian-genocide-on-gays.html
De generaal is inmiddels teruggefloten wat niet wil zeggen dat hij zijn eerste uitspraak niet meende, maar als jij de blabberings van een homofobe aarts-conservatief wilt aanhalen, be my guest.

Als je even verder googled op "Netherlands F-16's in Bosnia/Afghanistan", kom je toch al snel op enkele uurtjes interessant leesvoer.
Heb er een willekeurige voor je uitgepikt:
http://www.militaryphotos.net/forums/archive/index.php/t-14342.html
Als je te lui bent voor het hele artikel, kun je ook even doorscrollen tot de laatste paragraaf.

Ik reken je niet tot het telegraaf volk, omdat je niet pro-JSF zou zijn, maar omdat je mening lijkt te halen uit.....ja waaruit eigenlijk? Oh ja, de Nederlandse pers.
Aantoonbaar onjuiste argumenten gebruiken op openbaar anoniem forum is natuurlijk niet ongekend, maar ik schatte je iets hoger in.
Het zal je overigens interesseren dat enkele Nederlandse testvliegers ook niet de voorkeur gaven aan de JSF, maar JOUW politici besloten anders.

Overigens heb je volledig gelijk dat we NIETS, maar dan ook NIETS kunnen doen tegen de "soldaten" van Al-Qaida, dus laten we land-lucht-en zeemacht maar opheffen.
Kunnen we dan alsjeblieft hetzelfde doen met de nono's van G4s op Schiphol?
We zijn toch al verloren. Wat een drogredenatie.

Jammer dat je de discussie niet aan wilt gaan, omdat ik toegeef dat ik niet objectief zou zijn m.b.t. de luchtmacht (nog zo'n drogredenatie).
Wel weer fijn dat ik dan bij deze het laatste woord krijg en ook neem. Dat lukt me thuis nou nooit.

Zou graag verder typen, maar moet vanavond rubber dogshit uit Hong Kong naar Shanghai en kanariepoep en printerinkt weer terug vliegen. Letterlijk.

Oh ja, altimeter; als je schrijft dat "Nederland iets vind", bedenk dan dat jij en tante Truus dat zijn.
Ik niet meer, want ik vond dat jij en tante Truus iets te vaak uit jullie nek lulden en ben daarom maar verhuisd.

Art, sorry voor het offtopic gehalte, maar jou (een beetje) kennende, vind je deze ook wel interessant. Als meneer de Wit zich er maar niet mee gaat bemoeien!

Ook weer excuses voor mijn typevauten. LPE downgraded naar level 3!
 
Last edited:
Weet je MG. het heeft absoluut geen zin om met jou een discussie te hebben.

Ik heb jou soort reacties al veel te vaak gehoord.
Jij verdedigd in mijn ogen een slecht Nederlands beleid mbt defensie met argumenten als " kijk hoe goed we het daar doen!. En we zijn onmisbaar in internationaal verband."

Realiteit is gewoon dat nederland nu huidige F16's aan het canabaliseren is omdat het geen geld heeft om een veel te dure missie in het buitenland te ondersteunen.
En zo gaat het met vele dingen in defensie. En je mag denken wat je wilt van mij en tante truus. Maar je moet oppassen met wie je waar van beschuldigd.
Je doet alsof alleen jij kennis van zaken hebt. En dat bijvoorbeeld ik, in jou ogen een domme nederlander, geen kennis van zaken KAN hebben.

Maar goed MG. In wat voor opzicht lul ik uit mijn nek dan ?
Citeer uit mijn vorige tekst wat volgens jou niet waar is.

Dan pas kan ik mij verdedigen.
 
Tekeer gaan.... ben volgens mij netjes en respectvol. Probeer een eerlijke discussie te voeren maar jij komt niet verder als "if you're not with me you're against me" Je begon sterk aan je argument maar door met modder te gaan gooien (te lui????) en op de man af te spelen verlaag jij jezelf tot het Telegraaf niveau. Waarom zou ik een officiersmess binnenlopen? Daar krijg je alleen maar meer van deze propaganda te horen. Je pretendeert wel door kleinerende statements te maken als "ik had je hoger ingeschat" dat jij de wijsheid in pacht hebt maar ik lees alleen maar ongefundeerde tekst van jezelf.

Sorry dat ik mijn mening haal uit de Nederlandse pers. Waar moet ik het anders vandaan halen. Een onderonsje met de defensiestaf??? Hier op het PBB, heb nog niks zinnigs van jullie gelezen, alleen hoon en smaad. Hier verschillen we van mening denk ik. Je kan wel degelijk iets doen tegen Al-Qaida, maar als Nederland miljarden gaat uitgeven aan JSF's blijft er niks over om iets effectiefs te doen aan deze gasten. De oorlogen van vandaag en morgen worden niet meer met tanks en schepen gevochten. Hoezo offtopic...Overigens, jij claimt dat je JSF een beslissing was van ons allen maar bij mij weten is er nog geen keuze gemaakt door 'mijn' politici.
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3154977.ece/Rutte_stelt_aanschaf_JSF_uit.html
Door heel sneaky 2 testmachines te kopen dwing je een land uiteindelijk om deze keuze te maken omdat we er financieel al tot onze nek inzitten.

@Memba, voor je bij de hand gaat doen over het vliegen van rubber dogshit: Zou graag een krat pils willen hebben van elke KLu'er die een CV heeft liggen bij een rubber dogshit airline.
 
Last edited:
Ik verwacht en hoop dat er op termijn een europees leger komt waarbij ook gewoon nederlanders kunnen solliciteren op een baan als vlieger. Naast de overal benodigde besparingen toont dit ook de overtolligheid van veel legeronderdelen aan. Het zal de volgende stap van politieke stabiliteit betekenen binnen Europa en ondersteuning aan internationale oorlogstaken verbeteren.

Ik hoop als belastingbetaler dat dit snel gebeurt en als civiel vlieger dat de trainingsarea's in oost Polen en noord Finland komen te liggen....
 
Ik heb er alleen weinig vertrouwen in dat Europese samenwerking nou zoveel goedkoper gaat worden. Als je bedenkt hoeveel geld de gemiddelde defensie-instelling al in z'n eentje weet te verkwisten.
 
Het probleem met een budget is dat je het geld moet opmaken anders krijg je volgend jaar minder. Onderdelen voor F16's (als die al verkrijgbaar zijn) of een JSF-je (of 35) of scheepsraketten. We zijn van F-16's, F-27 / F60, Bo-105 en alouettes in 20 jaar tijd naar F-16, JSF, Chinook, Apache, C-130, KC-10 gegaan. Toch wel een aardige uitbreiding.

De VS heeft hetzelfde budget probleem. Men wil nieuwe tankers. Waarom? Om geld uit te geven. De KC135 is oud, Ok. De KC-10 vliegt amper. De kist met het hoogste aantal vlieguren heeft er ongeveer 10.000. Over 20 jaar vliegen! De gemiddelde civiele kist vliegt 3000 uur per jaar. Voordat deze KC10's de 100.000+ uur halen die de 30 jaar oude DC-10's hadden die ik gevlogen heb zijn we vele generaties verder. Als je naar een KC10 basis gaat dan staan er tientallen van deze vliegtuigen op de ramp. Waarom worden ze niet gebruikt? Ze hebben allemaal een vrachtdeur, en kunnen de ladingen die nu met civiele DC10's, MD11's en de meeste 747's gaan makkelijk aan. Dat geld zit niet in het luchtmachtpotje, en komt dus uit een ander militair potje. Ondertussen hebben we wel een record begrotingstekort, bezuinigen op defensie kan niet. De tanker zal dus wel komen.
 
He sheik , altimiter mijn support hebben jullie en wat betreft de kratjes bier ik help je graag want die krijg je van je levensdagen niet op. Klaarblijkelijk is de rest hier lid van "onze luchtmacht".

In de tijd dat de luchtmacht in Villa Franca zat klaagden alle F16 vliegers die achterbleven in Nederland dat ze niet konden vliegen omdat daar geen budget meer voor was..... Dat heet dus boven je stand leven.
De JSF zal zonder meer een goed vliegtuig zijn maar als ze met de F16's budgetair al niet tegen een stootje kunnen, dan wil ik liever niet ervaren wanneer ze met die kisten ergens in de wereld gaan deelnemen aan een militair conflict of vredesmissie.

just my 2 cents
 
Back
Top