Vreemde gang van zaken.
Op 13 september doet IVW een inval bij Solid Air omdat men vermoedens heeft dat er zaken niet in orde zijn. De directeur (R.B) roept zo hard hij kan dat er niets aan de hand is en dat er gewoon doorgevlogen kan worden. Wel staat Solid Air vanaf dat moment onder verscherpt toezicht.
Twee weken later trekt IVW de vergunning voor bepaalde tijd in wegens grote misstanden met een structureel karakter. Ook het Openbaar Ministerie komt in beeld omdat er sprake lijkt te zijn van opzet.
R.B. weet dan te melden dat er feitelijk niet zo veel aan de hand is, "wat kleine onvolkomenheden die we vlot oplossen en dan vliegen we weer.." aldus de directeur.
Anderhalve week later blijkt Solid Air failliet en spreekt R.B. alweer over een mogelijke doorstart.
Bij een aantal zaken zou je toch een vraagteken kunnen zetten;
* Hoe heeft het zover kunnen komen?
Elke operator staat onder permanent toezicht. Toch blijkt het mogelijk te zijn dat er bedrijven zijn die al dan niet opzettelijk structureel hun zaken niet op orde hebben waarbij de vliegveiligheid ernstig in het geding is.
Onderbezetting door bezuinigingen bij IVW? Misleiding door het bedrijf? Verkeerde connecties? Volledige burocratische verzanding in onmogelijke procedures waardoor gericht toezicht onmogelijk is geworden?
* Hoe kan Solid Air zo snel failliet zijn gegaan?
Iedere AOC-houder moet tevens beschikken over een economische vergunning. Een van de eisen waaraan een AOC-houder moet voldoen is dat er voldoende gelden moeten zijn om tenminste 3 maanden lang de operatie gaande te kunnen houden zonder inkomsten.
Vanaf 28 september stonden de vliegtuigen aan de grond, anderhalve week later laat het bedrijf zich failliet verklaren.... Vreemd, die vereiste reserves waren er blijkbaar niet of worden voor andere doeleinden aangewend.
* Hoe kan R.B. het nou al over een mogelijke vlotte doorstart hebben?
Solid Air bleek in ernstige mate de regels met voeten te treden, is daarom ook tegen een schorsing aangelopen. Nu blijkt het bedrijf ook economisch een lege huls te zijn en zeker niet in staat om opnieuw op korte termijn een economische vergunning te krijgen.
Als een bedrijf failliet gaat vervalt het AOC. Een normale procedure voor afgifte van een nieuw AOC gaat vele maanden duren, in dit geval bleek er ook nog heel veel niet in orde te zijn, hoe zou je dan nog een snelle doorstart willen maken?
Mocht Solid Air binnen afzienbare tijd weer uit de as herrijzen dan zit daar zeker een luchtje aan, vooral naar de schuldeisers toe die maar al te vaak met lede ogen moeten toezien hoe hun uitstaande vorderingen verdampen waarna de schuldenaren weer vrolijk met een schone lei hun activiteiten voortzetten.
Daarnaast zijn natuurlijk een aantal werknemers nu zwaar in de problemen gekomen en voor die personen die part noch deel hebben aan deze ontwikkelingen is het te hopen dat ze snel elders weer aan de slag kunnen.