IVW doet inval bij zakenjetoperator Solid Air

Ik vond het al een boevenclub....

Volgens mij iets van 40K voor een TR en dan 2000 euro p/m bruto verdienen met een 2-jarig contract. Dus 40K uitgeven en 48K in die 2 jaar terugverdienen....

Ik heb klasgenoten afgeraden om er aan te beginnen omdat het je echt niet verder brengt als je voor een habbekrats jezelf gaat verkopen...

Denk helaas dat er nu dus jongens/meiden in de problemen komen als SolidAir haar vliegactiviteiten niet kan voortzetten en de gedane investeringen in een TR zomaar niets meer waard zijn...
 
Ik hoop dat deze jongens/meisjes de club meteen aansprakelijk hebben gesteld voor de schade. Ogenblikkelijk beslag laten leggen op vliegtuigen panden etc.
 
Meestal zijn de bezittingen niet in eigen bezit en hebben andere schuldeisers een hogere prioriteit...

Wel toevallig dat ze nu een bedrijfsadministrateur zoeken... die hadden ze daarvoor zeker nog niet in huis...?
http://www.solid-airline.nl/jobs.asp

En nog een reactie van Solid aiR van 15 september JL
http://www.solid-airline.nl/download/reactie_persbericht_ivw.pdf

En in andere topics gaat het er ook nog niet al te best aan toe...
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=235
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=3339
 
Laten we hopen voor alle betrokkenen dat ze binnen de gestelde 3 maanden hun zaken op orde hebben, dan is niet alles verloren..
 
Iemand een idee hoeveel piloten bij Solid air vlogen? Hoeveel personeel had men in het totaal? Weer een pak mensen die op straat staan :-(
 
Geweldig nieuws dat Solid Air op z'n gat ligt! Grotere boeven bestaan er niet dus nu kunnen ze het trucje niet meer uithalen door 40K te ontfutselen voor een nutteloze TR!

Owja, natuurlijk wel kut voor die desperate gasten die zich hebben laten paaien voor deze scam..., maar laat het eindelijk eens een keer een les zijn voor die mensen die zich inkopen in een bedrijf terwijl er geen gezond arbeidscontract tegenover staat....

Dus ja, voor het groter geheel van de arbeidsmarkt ben ik blij dat ze er niet meer zijn!
 
Nou dat vind ik wel erg hard hoor Tampie!

Ik ken een zeer ervaren gezagvoerder die bij hun gewerkt heeft (13900 TT) en hij heeft nooit hoeven te betalen voor zijn TR. Het enige wat ik wel weet is dat hij weer op straat staat, met een hypotheek en een gezin.

Het is een vrije markt en de markt dicteert! Daar hebben we denk ik allemaal aan bijgedragen, direkt of indirekt. Het is nog steeds een vrije keuze om met een opleiding te beginnen en daarna om wel of geen TR (op welk type dan ook) te kopen.

Bij ons (easyJet) krijg je ook een slechter contract dan 5 jaar gelden. Echter we zijn 1 van de weinig airlines die aannemen (250 nieuwe FO's)! Aangezien er vele honderden en onervaren vliegers in Europe rondlopen kunnen die airlines doen wat ze willen. Misschien hadden de mensen die jaren geleden begonnen zijn niet zo naief moet zijn en zich eerst eens goed laten informeren hoe de vliegwereld echt in elkaar zit! Nu moeten ze zelf maar eens de consequenties aanvaarden, overigens niet generaliserend bedoelt! Ik zit er zelf pas 15 jaar in en begrijp er nog steeds geen ruk van!

Sterkte aan alle SA vliegers! Hopelijk vinden jullie snel een nieuwe job!

Zo nu naar de sim
 
Ik had ook wel het vermoeden dat er mensen werken die wel een gezond arbeidscontract hadden en logischerwijs leef ik mee met hun situatie!

Mijn relaas gaat over die P2F scam waar ze de laatste tijd hun operatie mee draaiende wisten te houden...

Ik vraag me serieus af hoeveel slechter de markt moet gaan worden voordat we de aantallen beginnende aan een vliegschool zien teruglopen... Voorlopig heb ik dat idee nog niet en mogen dergelijke rampverhalen iets meer belicht worden om anderen te laten nadenken over ongezonde arbeidscontracten...
 
Ik wens alle Solid Airline mensen het aller beste toe in deze moeilijke tijden. Laten we hopen op een doorstart aangezien het jammer zou zijn als zo'n bedrijf in zijn geheel zou verdwijnen.
 
Geweldig nieuws dat Solid Air op z'n gat ligt! Grotere boeven bestaan er niet dus nu kunnen ze het trucje niet meer uithalen door 40K te ontfutselen voor een nutteloze TR!

Dit soort argumenten snap ik dus nooit. Alle piloten hebben toch betaald voor hun 'nutteloze' brevet? (oke, op een paar na.) Maar de wereld staat op z'n kop als er ook nog een paar gaan betalen voor hun TR.

maar ja ,:eek:fftopic:
 
Vreemde gang van zaken.

Op 13 september doet IVW een inval bij Solid Air omdat men vermoedens heeft dat er zaken niet in orde zijn. De directeur (R.B) roept zo hard hij kan dat er niets aan de hand is en dat er gewoon doorgevlogen kan worden. Wel staat Solid Air vanaf dat moment onder verscherpt toezicht.
Twee weken later trekt IVW de vergunning voor bepaalde tijd in wegens grote misstanden met een structureel karakter. Ook het Openbaar Ministerie komt in beeld omdat er sprake lijkt te zijn van opzet.
R.B. weet dan te melden dat er feitelijk niet zo veel aan de hand is, "wat kleine onvolkomenheden die we vlot oplossen en dan vliegen we weer.." aldus de directeur.
Anderhalve week later blijkt Solid Air failliet en spreekt R.B. alweer over een mogelijke doorstart.

Bij een aantal zaken zou je toch een vraagteken kunnen zetten;

* Hoe heeft het zover kunnen komen?
Elke operator staat onder permanent toezicht. Toch blijkt het mogelijk te zijn dat er bedrijven zijn die al dan niet opzettelijk structureel hun zaken niet op orde hebben waarbij de vliegveiligheid ernstig in het geding is.
Onderbezetting door bezuinigingen bij IVW? Misleiding door het bedrijf? Verkeerde connecties? Volledige burocratische verzanding in onmogelijke procedures waardoor gericht toezicht onmogelijk is geworden?

* Hoe kan Solid Air zo snel failliet zijn gegaan?
Iedere AOC-houder moet tevens beschikken over een economische vergunning. Een van de eisen waaraan een AOC-houder moet voldoen is dat er voldoende gelden moeten zijn om tenminste 3 maanden lang de operatie gaande te kunnen houden zonder inkomsten.
Vanaf 28 september stonden de vliegtuigen aan de grond, anderhalve week later laat het bedrijf zich failliet verklaren.... Vreemd, die vereiste reserves waren er blijkbaar niet of worden voor andere doeleinden aangewend.

* Hoe kan R.B. het nou al over een mogelijke vlotte doorstart hebben?
Solid Air bleek in ernstige mate de regels met voeten te treden, is daarom ook tegen een schorsing aangelopen. Nu blijkt het bedrijf ook economisch een lege huls te zijn en zeker niet in staat om opnieuw op korte termijn een economische vergunning te krijgen.
Als een bedrijf failliet gaat vervalt het AOC. Een normale procedure voor afgifte van een nieuw AOC gaat vele maanden duren, in dit geval bleek er ook nog heel veel niet in orde te zijn, hoe zou je dan nog een snelle doorstart willen maken?

Mocht Solid Air binnen afzienbare tijd weer uit de as herrijzen dan zit daar zeker een luchtje aan, vooral naar de schuldeisers toe die maar al te vaak met lede ogen moeten toezien hoe hun uitstaande vorderingen verdampen waarna de schuldenaren weer vrolijk met een schone lei hun activiteiten voortzetten.

Daarnaast zijn natuurlijk een aantal werknemers nu zwaar in de problemen gekomen en voor die personen die part noch deel hebben aan deze ontwikkelingen is het te hopen dat ze snel elders weer aan de slag kunnen.
 
Back
Top