Iraqi overflights yes/no?

Brakes Released

New member
Chaps, graag leer ik wat van jullie over de huidge situatie. Viegen jullie (cargo, pax, corporate) over Irak of laten jullie het links (of rechts) liggen? Graag wat ervaringen over hoe de situatie momenteel is.
 
Iraq

Iraq

My Airline flies over Iraq - I've done it twice so far. Not a big deal.

We get an extensive briefing from Operations and a handout outlining the procedures.

Each flight is assigned a discrete transponder code (same flight number on a different day will have a different code).

Try to call ahead of time to let them know you're coming (Entering from Turkey you cannot get hold of Baghdad ATC until about 8 minutes after crossing the FIR Boundary).

Landings are prohibited. We use Diyakabir in Turkey and Kuwait as enroute alternates. Takes 1 hour from FIR entry to FIR exit. So far all my Iraq crossings have been with the A340 so no worries about engine failure.

Some controllers are American - very relaxed.

It's currently non RVSM airspace but we've always been able to continue flying RVSM levels. Commercial traffic volumes are low.
 
Last edited:
We hebben een tijdje van DXB naar FRA over Irak gevlogen.

-Constant bereikbaar op 121,5
-Alle lichten aan. Zowel extern als intern (hetgeen voor de pax nogal vervelend is als ze 's nachts willen slapen).
-US controllers.

De laatste tijd zijn onze routes over Iran.
 
-Alle lichten aan. Zowel extern als intern (hetgeen voor de pax nogal vervelend is als ze 's nachts willen slapen).

Ik neem aan dat je alleen alle lampen op heel grote hoogte aan doet... je wil niet al te zichtbaar zijn vanaf de grond natuurlijk.

Wat hadden jullie voor policy wat betreft uitwijkhavens?
 
Wij vliegen (euhh vlogen) er al een paar jaar overheen richting Koeweit, Dubai etc. Geen probleem. Doen ook geen extra lampen aan of uit. We doen ze wel uit over Afghanistan als we er ergens landen 's nachts.
 
Ben al een tijdje niet naar het midden oosten geweest maar normaal vliegen wij richting DXB, KWI, BAH, AUH etc gewoon over Irak. Ook soms richting BOM.

Voor elke bestemming een eigen discrete transponder code.

Tenzij in extreme emergency mogen Baghdad en Basra niet als diversion field gebruikt worden.

3 ATC zones binnen Baghdad FIR. KIRKUK, BALAD en ALI (van noord naar zuid). Kirkuk is soms moeilijk te bereiken bij de grens met Ankara FIR. Even een paar minuten wachten of een relaytje vragen....
Meestal Amerikaanse controllers (zoals Kabul als je daarmee bekend bent).

121.5 op box 2 maar dat doen wij sowieso altijd al.

Ons wordt een minimale hoogte van FL250 geadviseerd op de airways. Normaal geen probleem.

Als we uit KWI uitklimmen richting Irak moeten we minimaal FL130 halen voor de boundary maar dat is met de 777 geen enkel probleem :D Andersom trouwens ook. Min FL130 boven de boundary richting KWI

ALI en KWI hebben geen contact met elkaar dus geen coordinatie. 10 min voor de grens ff een belltje doen met de volgende ACC dat je eraan komt....

Wij doen overigens niks met extra lichten etc.
 
Last edited:
Irak is eigenlijk niets aparts, paar dingen waar je rekening mee moet houden. Afghanistan is daarentegen wel weer wat lastiger, vanwege de Hindu Kush (hoge uitlopers van de Himalaya). Maar zoals altijd is het gewoon vliegen, even bellen dat je eraan komt, of een relay vragen. Irak heb ik niet zoveel ervaring, maar voor zover ik weet hebben Turkmenabat en Lahore contact met Kabul, dus ze weten dat je er aan komt, voor zover ze het al niet in de computers zien hoe laat we er ongeveer aankomen naar aanleiding van onze vertrek-luchthaven.

Het is leuk dat je in Irak en Kabul met Amerikanen praat, maar een beetje vriendelijkheid is er ver te zoeken...
 
Wij gaan om Irak heen,

Afganistan komik vrij vaak overheen, nooit problemen daar met ATC.
Persoonlijk zou ik wat meer FLs vrijgemaakt zien, wij komen meestal uit Delhi en krijgen echt nooit het level, te druk, pas in turkmenistan kunnen we hoger

En over langzame airbussen maar te zwijgen:blabla:
 
Ik vertrouwde Iranian ATC over Iran meer dan de amerikanen over Iraq.... plus nog vriendelijker ook...
 
Contact Kirkuk Center (125.3) prior entering Iraq airspace from Turkey or Ali Center (132.775) prior entering from Kuwait..

Squawk will be assigned prior to departure and will be published in remarks column of the OFP.

Do not fly over the Iraq-Kuwait boarder under FL 160 (weapons with a max. range of 15000ft may be used in this region).

Operators are warned radio coverage in Iraq is extremely limited at the extremities of all air routes. In particular, east-bound flights along L200 and G202 should not expect radio contact with Baghdad ACC until passing Raplu. In the event of an emergency descent in an area of poor radio coverage, pilots are to attempt to contact any unit on a published frequency and/or the emergency frequency.

The pilot shall operate weather radar all times during the flight within Iraq airspace, regardless of weather conditions.

The pilot should ensure continuous display of aircraft exterior and cabin lighting and illumination of logo light, if possible.

To better enable U.S. military forces to identify civil aircraft, all civil aircrafts flying within or entering the Iraq airspace shall continuously monitor international emergency frequency 121.5.

RVSM is not approved in Iraq. The Iraq ACC will continue to provide 2000ft vertical separation for all aircraft above FL 290. In some instances RVSM levels may be used in Iraq however this is to ensure that aircraft are not transferred between RVSM and Non-RVSM altitudes when entering and exiting the Baghdad FIR.

Dit staat in de handout die wij gekregen hebben mbt Irak.
 
En wat ontzettend irritant is, is dat "Transmitting in the blind" waar Britten een handje van lijken te hebben. Het kan namelijk zijn dat een controller met een andere kist aan het praten is, maar dat jezelf nog buiten de range bent, waardoor de chaos alleen maar groter wordt. Iedere paar minuten een korte call. Ze weten best wel dat je komt.
 
En wat ontzettend irritant is, is dat "Transmitting in the blind" waar Britten een handje van lijken te hebben. Het kan namelijk zijn dat een controller met een andere kist aan het praten is, maar dat jezelf nog buiten de range bent, waardoor de chaos alleen maar groter wordt. Iedere paar minuten een korte call. Ze weten best wel dat je komt.

Of gewoon een relay vragen aan de kist voor je. Overigens staat me ook iets bij dat het contact van Baghdad naar Ali soms lastig verloopt.

Ik vraag trouwens de laatste tijd vaak aan de controller waar we zitten of zij de volgende controller willen bellen dat we eraan komen indien we een nieuw land binnen vliegen (bv Astana, Urumqi, Ulanbatar, Krasnoyarsk, Vladivostok, Sapporo, en ja, zelfs Lahore wil Delhi wel even bellen als je het vraagt). Scheelt weer een call van die 3 die je er per uur maakt. Ik weet het, het is lui, maar ja, daarom ben ik gaan vliegen ;).
 
Tis al weer een klein poosje terug maar ik mag Irak inmiddels ook op de lange lijst van bezochte landjes aanvinken. Was een redelijk makkelijke ops, Erbil, alleen de setup en initial clearance voor de vlucht was even wat werk. Het lastige is dat de Amerikanen (RAMCC Al Udeid) nu persee willen dat de Iraqi's zelf ook beslissingen/clearances nemen...
 
Back
Top