IR en kleurenblindheid

tediek

New member
Goedemorgen, heeft er iemand binnen het forum een IR rating terwijl de piloot kleurenblind is? reden voor de vraag is in de opleidings specs staat dat je een PPL-A plus NQ moet hebben. Bij kleurenblindheid mag je niet na de daylight periode vliegen. Weet iemand of er een uitzondering mogelijk is voor een daylight IR rating?
 
Kleurenblindheid bestaat in verschillende gradaties. Zelfs met bepaalde afwijkingen kan je nog steeds colour-safe bevonden worden. Geen night qualif (EASA) betekent geen IR (in België).
 
Ik heb hier wat persoonlijke ervaring mee.

Ik ben niet volledig kleuren blind, maar ik zie 6 van de 10 van die Ishihara testen niet (de gekleurde bolletjes met nummers erin,je kent ze wel). Mij is verteld dat ik kleur intensiteiten anders (minder) zie dan anderen, maar ik weldegelijk alle kleuren van de regenboog zie.
Ik wist ook niet dat ik dit had tot mijn keuring voor de luchtmacht (blijkt een familie probleem).

Verder geen probleem, maar ik kreeg echter een melding op mijn PPL brevet; daylight only.

Een tijdje geleden heb ik een zogenaamde lantaarntest laten doen om te bepalen hoe erg het nou precies was gesteld, en daaruit kwam dat ik niet nighttime mag vliegen. IR halen kan dus wel, maar met de restrictie dat ik alleen daglicht mag vliegen. Beetje jammer dus.

Op basis daarvan zou ik verwachten dat niemand die volledig kleurenblind is IR kan halen zonder aantekening.
Maar ik hoor het uiteraard heel graag als ik ernaast zit (en het me dus verkeer verteld is).


Ik heb zelf ook een vraag.
Weet iemand hoe dit is geregeld bij de FAA?
 
Bedankt voor de info. Ik heb inderdaad ook een aantekening daylight only. Ik zie wel kleuren en ik heb laatst in de USA ook een night vfr vlucht gemaakt onderleiding van een IR piloot en ik had geen moeite de gekleurde lichten naast de baan te zien. natuurlijk is dat niet officieel maar geeft de burger moed. ik ga het eens verder checken. bedankt voor de input.
 
Tediek, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik gebruik maak van jouw draadje, maar in het verlengde van jouw vraag heb ik ook een vraag. Ik ben zelf niet kleurenblind, maar vroeg mij af of je qua medical nog iets extra's moet hebben als je IR wilt doen. Ik heb zelf klasse 2. Moet je dan bijvoorbeeld klasse 1 hebben?
 
Tediek, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik gebruik maak van jouw draadje, maar in het verlengde van jouw vraag heb ik ook een vraag. Ik ben zelf niet kleurenblind, maar vroeg mij af of je qua medical nog iets extra's moet hebben als je IR wilt doen. Ik heb zelf klasse 2. Moet je dan bijvoorbeeld klasse 1 hebben?

Nee, geen klasse 1. Je moet op je klasse 2 wel de "IR checked" naar "Yes" laten zetten. Dit doe je door een gehoortest af te nemen (bij de eerst volgende herhalingskeuring). Kost wel iets (geloof ca. 35 euro).
 
Afhankelijk van waarvoor je IR wilt laten bijschrijven (later ook nog CPL?) zou ik wel direct class 1 medical halen. Scheelt je veel teleurstelling en kosten mocht het later niet te lukken om een class1 te halen.
 
@QED Bedankt, had geen idee hoe dit werkte.

@ JC Ik heb (nog) geen intentie om aan IR of CPL te beginnen, dus ook niet gelijk aan klasse 1 te denken. Zeker niet omdat de onder de huidige omstandigheden (vlieg VFR) klasse 2 volstaat en goedkoper is. Maar mocht het zover zijn heb je wel een punt.
 
Ik wil graag nog ff mijn vraag onder de aandacht brengen. Weet iemand misschien hoe het zit onder FAA regels? Ik weet dat ze daar anders omgaan met oog 'problemen', maar ik kan niet goed terugvinden wat in dit geval van toepassing is. Iemand met ervaring?
 
ik heb er (nog) geen ervaring mee. Ik weet de FAA website geeft veel info. Ik heb tevens goede kontakten aldaar, ik zal eens een navraag doen. Natuurlijk wanneer er een airworks member ervaring heeft, altijd welkom.
 
Een soortgelijke vraagstelling heb ik voorgelegd aan de in de inspectie van Verkeer en Waterstaat.

Inmiddels ben ik gestart met de opleiding theorie IR. Mogelijk dat jullie hier iets aan hebben.


Vraagstelling:
Geachte heer ........., Allereerst mijn dank voor uw reactie. Helaas ben ik bang dat de keuringsinstantie mij niet verder kan helpen daar zij zich niet specifiek in deze regelgeving hebben verdiept. De vraag heb ik destijds voorgelegd aan de keurende arts en zij kon de vraag na het lezen van de regelgeving niet beantwoorden. Ook zij verwees mij door door naar het IVW. Een instructeur aan de vliegopleiding Zestienhoven bevestigd mijn verhaal zoals ik onderstaand heb weergegeven echter ik wil wel graag
zekerheid voordat ik behoorlijk wat middelen investeer in de opleiding. Niet dat twijfel aan de kundigheid van de instructeur omtrent de regelgeving, maar toch. Wilt u misschien nogmaals de vraag beoordelen en met name in het licht van de 5 uur DBO. Tijdens deze 5 uur DBO is de PIC de instructeur. Ik overtreed dan geen enkele regelgeving. Na het behalen van de IR blijft mijn medical mij toch beperken tot dagvluchten. In die zin wordt deze medical niet overruled door de IR-aantekening. Graag zou ik dit
willen analyseren met de wetgeving hieromtrent echter deze is voor mij minder paraat dan voor u. Zelf ben ik fiscaal jurist en geen civiel jurist en al zeker niet als het gaat om luchtvaartwetgeving. Bij voorbaat mijn dank voor uw inzet bij deze niet alledaagse vraagstelling.

Antwoord----------

Excuses, het antwoord het ik al enige tijd van onze arts binnen en heb dat zojuist nog even voorgelegd aan een vlieginspecteur van de IVW.

Hetgeen u voorstelt is correct en geven geen belemmeringen om de NQ te behalen. De 5 uur kunnen DBO gevlogen worden en later als u aan alle voorwaarden hebt voldaan voor de bevoegdverklaring IR (Zie JAR-FCL subdeel E) kan deze in brevet worden bijgeschreven.
 
Bedankt voor de input bo1a. Dus zou niets te maken kunnen hebben hoe kleurenblind je bent? Dit geeft de burger moed...
 
Maar zoals ik Bo1a lees, blijft dan nog steeds de aantekening staan dat je alleen overdag mag vliegen en blijft die beperking dus ook gelden als je IFR vliegt.

Zelf ben ik niet kleurenblind, maar ik moet zeggen dat ik deze discussie met belangstelling in de gaten houd.
 
Het nachtvliegen heb ik al lang aan de kant gezet... het gaat me meer om dat je IR/IFR de lucht in kan tijdens daglicht..
 
Back
Top