Invulling tijd

FP7

New member
Beste allemaal,

De reden waarom ik dit topic aanmaak gaat over mijn aspiraties om verkeersvlieger te worden. Korte tijd geleden heb ik mijn studie (universitair, 1e jaars) stopgezet, gezien ik heb besloten mijn jongensdroom achterna te gaan, piloot worden.

Echter heb ik nog wel natuurkunde nodig. Deze cursus zal ik 31 mei beginnen aan het James Boswell Institute. Afgezien van het voorbereiden van deze cursus en mijn start met zweefvliegen, heb ik, vanaf 5 maart tot 31 mei (bijna 3 maanden dus) weinig te doen. Ik wil dit niet als een verloren jaar beschouwen, en daarom deze periode nuttig gaan invullen. Daarom wil ik iets gaan doen, wat enerzijds mijn toekomstplannen ondersteund en daarnaast goed voor mijn CV is. Dit is immers ook niet geheel onbelangrijk.

Nu heb ik echter het probleem dat ik niet goed weet wat ik precies kan gaan doen ter ondersteuning van dit doel. Mij leek een engels cursus het meest logisch, maar gezien ik drie jaar engels geschoold ben (heb geen proficiency, maar toch), lijkt mij dit overbodig. En veel verder kom ik momenteel niet. Ik heb de keus gemaakt om hier met overtuiging voor de volle 100% voor te gaan, dus wil ik ook, dat ik aan hetgene wat ik ga doen, wat zal hebben in mijn toekomst.

Nu zijn veel mensen hier al in hun opleiding of allang klaar en hebben jullie waarschijnlijk een betere kijk op zaken op dergelijke zaken, gezien jullie de fase waarin ik zit allang voorbij zijn.

Daarom wil ik jullie vragen of jullie misschien suggesties hebben voor de invulling van komende tijd.

Groet,
FP7
 
Ik zou als ik jou was een zo goed mogelijk betalende baan zoeken en zoveel mogelijk sparen. Zo kan je je eventuele levensonderhoud tijdens de opleiding bij elkaar verdienen.
 
Je kunt ook eventueel werk verrichten bij je nieuwe zweefvliegclub.
Ik weet dat er bij ons op de zweefvliegclub altijd wel iets te doen was en zo leer te toch een hoop over bijv het onderhoud aan kisten maar ook algemene technische kennis :)
De onderhoudsmensen bij ons op de club waren ook ervaren vliegers en kunnen je ook veel vertellen over het vak.
Verder is dat advies hierboven ook wel erg nuttig ;)
 
Je kunt ook eventueel werk verrichten bij je nieuwe zweefvliegclub.
Ik weet dat er bij ons op de zweefvliegclub altijd wel iets te doen was en zo leer te toch een hoop over bijv het onderhoud aan kisten maar ook algemene technische kennis :)
De onderhoudsmensen bij ons op de club waren ook ervaren vliegers en kunnen je ook veel vertellen over het vak.
Verder is dat advies hierboven ook wel erg nuttig ;)


Resy, dankje voor je reply.

Ik ga zweefvliegen bij een zweefvliegclub met maar 1 toestel en een beperkt aantal leden die vliegen vanaf Valkenburg en Terlet. Dus in hoeverre ik daar kan bijdragen en werken op die club vraag ik me af. Ik zou het uiteraard wel doen indien de mogelijkheid er is. Ook de algemene technische kennis lijkt me interessant. Echter zijn er denk ik relatief weinig ervaren vliegers op de club waar ik ga vliegen gezien het een initiatief is dat voornamelijk studenten laat vliegen.

Dus ik ben bang dat deze optie niet heel veel invulling zal krijgen.
 
Hey FP7,

Zou inderdaad gaan werken en zo veel mogelijk sparen voor bijvoorbeeld je levensonderhoud. Wat voor een baan maakt denk ik niet zo veel uit, in die 3 maanden krijg je echt niks op je CV wat van belang kan zijn voor je toekomstige carriere vrees ik. De centjes kun je meer dan goed gebruiken voor bijvoorbeeld levensonderhoud.

Mvg,

Accu M
 
Waar ga je je opleiding doen en waarom daar? Waar ik me altijd over verbaas, is dat er mensen zijn die zeggen dat vliegen hun jongensdroom is, terwijl ze toch het verkeerde vakkenpakket hebben.
 
@Koning Lucht:

Het wordt KLS ofwel EPST (moet nog selecties gaan doen eind dit jaar). Op dit moment neig ik zelf naar de EPST, om tal van redenen. Kort samengevat, denk ik dat andere maatschappijen argwaan zouden hebben je van de KLS komt. Ik zou dan immers KLS hebben gedaan en indien ik een kans zou krijgen om daar aan de bak te kunnen, meteen weg zijn. Verder vind ik het een domper dat de KLM de preferred supplier status tov. KLS niet meer heeft, om het nog maar niet te hebben over het feit dat er zoveel mensen op de wachtlijst staan en bij aanname je nog 1.5 jaar oid. moet wachten (dit zou natuurlijk ook wel goed van pas kunnen komen mbt. de crisis, maar dat weet niemand natuurlijk).

Daarnaast lijkt Oxford mij euker. Anderhalf jaar lang Engels spreken, een nieuwe ervaring, een gemotiveerde omgeving, weg van het thuisfront, zou mij denk ik (nog) meer stimuleren en minder afleiden, dan wanneer ik in Nederland zou zitten. Tevens denk ik dat de carriere mogelijkheden beter en breder zijn na de EPST, gezien je 'niet gebonden' bent. Je bent dan een echte vrije markter, zeker meer dan wanneer je van de KLS afkomt. Als laatste kan je na je opleiding bij de EPST ook nog je skills current houden door op een 737 te simmen.

Mijn pro voor de KLS zou zijn, dat ik wel graag bij de KLM zou willen vliegen later. Uiteraard wil ik gewoon vliegen en zeker niet perse bij de KLM, maar het zou wel een uiteindelijke voorkeur zijn, gezien ik er een emotionele band mee heb doordat ik ermee ben opgegroeid.

Echter neig ik vooralsnog dus meer naar EPST.

Ik zeg overigens niet dat het zo is zoals ik zeg, dit is alleen mijn mening en hoe ik erover denk.

Wellicht ga ik btw en bestuursfunctie vervullen bij een stichting die ten doel heeft educatie in de Balkan te verbeteren. Afgezien van het feit dat het goed op mijn CV staat, spreekt dit mij ook wel aan. Ik denk dat ik hier veel van kan leren, en gezien ik er niet inmens veel tijd aan kwijt zal zijn, denk ik dat ik dit wel ga doen. Daarnaast hoop ik uiteraard ook nog iets anders erbij te kunnen gaan doen, waar ik meer tijd aan kwijt zal zijn. Maarja, iets dergelijks heb ik dus nog neit gevonden..

Groet,
FP7
 
... Waar ik me altijd over verbaas, is dat er mensen zijn die zeggen dat vliegen hun jongensdroom is, terwijl ze toch het verkeerde vakkenpakket hebben.

Ik kan me de opmerking en vraagstelling voorstellen, maar denk dat het ook een gevolg is van keuzes die iemand op dat moment moet maken en gekeken wordt naar die mogelijkheden die bijdragen aan het zorgen voor een baan en inkomen.

Voor mij was en is het vliegen nog steeds de grote ambitie en het grote doel. Alleen toen ik destijds de leeftijd (12-14) had om de keuzes te maken was de markt (net als nu) niet goed en werd de vakkenkeuze mede bepaald op adviezen van decanen en de overredingskracht en het beste met je voorhebben van je ouders. Dus op dat moment een keuze gemaakt waarbij ik niet direct alle benodigde vakken had om op een later moment bij een FTO in te stromen.

Gelukkig is het nu beter mogelijk om met behulp van internet, Airwork enz. om een bredere afgewogen keuze te maken.
 
Het wordt KLS ofwel EPST (moet nog selecties gaan doen eind dit jaar). Op dit moment neig ik zelf naar de EPST, om tal van redenen.

Je weet dat je, als je eenmaal begint met selecties, zo een half jaar daarmee bezig kan zijn indien succesvol? Dan inderdaad in het geval van KLS nog een hele lange tijd wachten tot begin (in 2010 geen opleiding begrijp ik), maar ook in het geval van EPST kan het zo een half jaar duren voordat je kan beginnen. Dan heb je het dus over eind 2011, begin 2012.

Verder vind ik het een domper dat de KLM de preferred supplier status tov. KLS niet meer heeft,

Dit is niet waar, KLS is en blijft de preferred supplier van KLM. Het enigste dat verandert is de garantie op een selectie meteen na je opleiding. Selecties kan je doen als er ook daadwerkelijk selecties voor vacatures zijn bij KLM, in welk geval nog steeds KLSers als eerste natuurlijk de kans krijgen.
 
Je weet dat je, als je eenmaal begint met selecties, zo een half jaar daarmee bezig kan zijn indien succesvol? Dan inderdaad in het geval van KLS nog een hele lange tijd wachten tot begin (in 2010 geen opleiding begrijp ik), maar ook in het geval van EPST kan het zo een half jaar duren voordat je kan beginnen. Dan heb je het dus over eind 2011, begin 2012.



Dit is niet waar, KLS is en blijft de preferred supplier van KLM. Het enigste dat verandert is de garantie op een selectie meteen na je opleiding. Selecties kan je doen als er ook daadwerkelijk selecties voor vacatures zijn bij KLM, in welk geval nog steeds KLSers als eerste natuurlijk de kans krijgen.

Ja ik weet dat de selecties deze tijd in beslag kunnen nemen. Althans, volgens mij duurt het zo'n vier maanden gemiddeld. Ik ben daarom van plan om mijn papieren voor de selecties bij EPST op te gaan sturen, als ik het einde van mijn natuurkunde cursus nader. Dan kan ik als het goed is begin augustus beginnen met de selecties. Wie weet schrijf ik me ook in voor Aviation Studies, maar dat is aan de andere kant ook weer niet handig, gezien ik wellicht geen tijd zal hebben om mijn P te halen. Moeilijk dus.

Wat betreft de preferred supplier status heb ik het dan verkeerd begrepen. Dank voor de correctie.
 
Waarom niet nu al beginnen met selecties? Ik snap het uitstel niet, dat scheelt je zo een half jaar. En je weet waar je aan toe bent dan, zodat je eventueel tijdig een andere studie kan beginnen in September (in feite scheelt het je een jaar dan dus).
 
Waarom niet nu al beginnen met selecties? Ik snap het uitstel niet, dat scheelt je zo een half jaar. En je weet waar je aan toe bent dan, zodat je eventueel tijdig een andere studie kan beginnen in September (in feite scheelt het je een jaar dan dus).

Klopt, dat zou ook tijdtechnisch gezien beter zijn. Echter zijn er een aantal persoonlijke redenen die ik hier liever niet publiekelijk maak, waardoor ik pas rond die tijd zal kunnen beginnen met de selecties. Maar het zijn iig gegronde redenen waardoor ik eigenlijk niet anders kan dan pas op dat moment te beginnen. Ik ga er echter vooralsnog vanuit dat het me gewoon gaat lukken, gezien dit echt is wat ik wil. Uiteraard weet ik dat er altijd een kans bestaat dat ik het niet haal, maar ik heb vertrouwen.

Ik zal sowieso geen studie meer beginnen per 1 september, tenzij ik werkelijk op alles faal en een enorme randdebiel blijk te zijn zonder enige aanleg voor het vak. Vooralsnog ga ik daar niet van uit en ga ik er volledig voor.

Groet,
FP7
 
Ik zal sowieso geen studie meer beginnen per 1 september, tenzij ik werkelijk op alles faal en een enorme randdebiel blijk te zijn zonder enige aanleg voor het vak. Vooralsnog ga ik daar niet van uit en ga ik er volledig voor.

Zelfs als je geen rand debiel bent en je wel aanleg voor het vak hebt is de kans van zakken redelijk groot. Bedenk dat je 3 jaar middelbare school (zonder voorbereiding van de normale jaren daarvoor dus!) samengevat krijgt in 3 maanden, dat is gewoon heel erg zwaar omdat het heel erg veel is. Met andere woorden, je tijd van Maart tot en met Mei kan je maar beter vast besteden met keihard voorbereiden en studeren op die stoomcursus.

Je hebt, als je het haalt, dan alsnog minstens een jaar de tijd om nuttige dingen te gaan doen voordat je kan beginnen aan een vliegopleiding (als je door die selecties zou komen). Die 3 maanden vertalen naar een totaal van een half jaar studeren voor VWO certificaat natuurkunde (stof van 3 jaar!) komt dan zeker niet raar over in een cv. Natuurkunde niet halen en vervolgens uiteindelijk met een gat van totaal 2 jaar zitten in cv tot aan begin opleiding is iets waar je je veel meer zorgen om zou moeten maken. Oftewel, halen die boeken en studeerse! :)
 
Zelfs als je geen rand debiel bent en je wel aanleg voor het vak hebt is de kans van zakken redelijk groot. Bedenk dat je 3 jaar middelbare school (zonder voorbereiding van de normale jaren daarvoor dus!) samengevat krijgt in 3 maanden, dat is gewoon heel erg zwaar omdat het heel erg veel is. Met andere woorden, je tijd van Maart tot en met Mei kan je maar beter vast besteden met keihard voorbereiden en studeren op die stoomcursus.

Je hebt, als je het haalt, dan alsnog minstens een jaar de tijd om nuttige dingen te gaan doen voordat je kan beginnen aan een vliegopleiding (als je door die selecties zou komen). Die 3 maanden vertalen naar een totaal van een half jaar studeren voor VWO certificaat natuurkunde (stof van 3 jaar!) komt dan zeker niet raar over in een cv. Natuurkunde niet halen en vervolgens uiteindelijk met een gat van totaal 2 jaar zitten in cv tot aan begin opleiding is iets waar je je veel meer zorgen om zou moeten maken. Oftewel, halen die boeken en studeerse! :)

Haha, had het niet over de natuurkunde cursus Nosig, maar over het vliegen zelf als vak, wat zal blijken bij de selecties (of ik dus daadwerkelijk een motorisch gestoorde randdebiel ben). Daar ga ik dus vooralsnog niet vanuit.

Wat betreft die natuurkunde, ik heb zelf vwo gedaan, maar ga de natuurkunde op havo niveau doen, gezien dit in het speciaal voor vliegopleidingen is, volgens het JBI. En ik verwacht eigenlijk dat ik het op havo niveau prima moet kunnen halen. Uiteraard ga ik wel beginnen met voorbereiden komende tijd voor deze stoomcursus gezien het zoals je zegt, behoorlijk wat stof is.

Maar bedankt voor the advice, ik ga zeker snel beginnen met het doel die cursus met een dik cijfer te gaan halen! :)
 
Haha, had het niet over de natuurkunde cursus Nosig, maar over het vliegen zelf als vak, wat zal blijken bij de selecties (of ik dus daadwerkelijk een motorisch gestoorde randdebiel ben). Daar ga ik dus vooralsnog niet vanuit.

Wat betreft die natuurkunde, ik heb zelf vwo gedaan, maar ga de natuurkunde op havo niveau doen, gezien dit in het speciaal voor vliegopleidingen is, volgens het JBI. En ik verwacht eigenlijk dat ik het op havo niveau prima moet kunnen halen. Uiteraard ga ik wel beginnen met voorbereiden komende tijd voor deze stoomcursus gezien het zoals je zegt, behoorlijk wat stof is.

Maar bedankt voor the advice, ik ga zeker snel beginnen met het doel die cursus met een dik cijfer te gaan halen! :)

Dit vind ik wel heel denigrerend tegenover de mensen die zakken op de selectie. Heb je enige idee hoeveel mensen er afvallen op zulke selecties?! Dit zal wel rond de 90% liggen, dus maar 10% haalt dit ongeveer. En dit zijn allemaal mensen welke van te voren aan de eisen voldoen vwb opleiding.
 
Dit vind ik wel heel denigrerend tegenover de mensen die zakken op de selectie. Heb je enige idee hoeveel mensen er afvallen op zulke selecties?! Dit zal wel rond de 90% liggen, dus maar 10% haalt dit ongeveer. En dit zijn allemaal mensen welke van te voren aan de eisen voldoen vwb opleiding.

Het is absoluut niet denigrerend bedoeld, maar kennelijk haal je dat er niet uit. Wat ik probeer te zeggen is eigenlijk dit:

Mijn wil om dit te bereiken is zo groot dat ik pas van mijn droom af zal zien als ik een motorisch gestoorde debiel blijk te zijn. Dan zal ik realistisch zijn en het opgeven. Maar indien ik dus wel enige aanleg heb, maar bijv. niet meteen zou worden aangenomen bij mijn eerste selectie, ben ik ervan overtuigd dat ik het met mijn doorzettingsvermogen uiteindelijk ga redden om mijn doel te bereiken. Hopelijk begrijp je nu wat ik bedoel.

Daarnaast voldoen tal van deelnemers aan de selecties wel aan de voorwaarden, maar hebben een hele andere insteek/motivatie dan waarmee ik de selecties zal ingaan. Ik heb behoorlijk wat mensen zien afvallen die zich niet goed hadden voorbereid en soms eigenlijk niet helemaal wisten wat de opleiding exact inhield. Dan is het niet gek dat het merendeel van hen afvalt, en terecht ook, als je het mij vraagt..

Groet,
FP7
 
Ik bewonder je doorzettingsvermogen, FP7. Persoonlijk had ik die universitaire studie doorgezet en het op 'safe' gespeeld door mijn brevetten modulair te halen. Maar jij gooit alles in de strijd. Respect!
 
Wees maar niet bang dat je die natuurkunde cursus niet haalt, al helemaal als je hem op Havo doet. Als je gewoon goed oplet en zorgt dat je bij blijft komt dat helemaal goed;).
Vergeet niet dat je alles wat je daar leert ook echt niet meer kan, mag en moet vergeten. Dit alles dient als basiskennis voor de opleiding, hier gaan ze in de opleiding ook vanuit. Ik spreek uit ervaring.

Ik persoonlijk had geen moeite met de cursus van het JBI, als je goed oplet komt het helemaal goed en is studie vooraf totaal niet nodig.

Gr
 
Klopt, dat zou ook tijdtechnisch gezien beter zijn. Echter zijn er een aantal persoonlijke redenen die ik hier liever niet publiekelijk maak, waardoor ik pas rond die tijd zal kunnen beginnen met de selecties. Maar het zijn iig gegronde redenen waardoor ik eigenlijk niet anders kan dan pas op dat moment te beginnen. Ik ga er echter vooralsnog vanuit dat het me gewoon gaat lukken, gezien dit echt is wat ik wil. Uiteraard weet ik dat er altijd een kans bestaat dat ik het niet haal, maar ik heb vertrouwen.

Ik zal sowieso geen studie meer beginnen per 1 september, tenzij ik werkelijk op alles faal en een enorme randdebiel blijk te zijn zonder enige aanleg voor het vak. Vooralsnog ga ik daar niet van uit en ga ik er volledig voor.

Groet,
FP7

...Al had je nog zoveel vliegaanleg, het 'randdebiel-gehalte' komt niet voort uit het eventueel afvallen op een selectie, maar meer door het feit dat je serieus overweegt om nu 150K te lenen om een vliegopleiding te gaan doen...

Dit is wellicht niet wat je wil horen, maar even serieus. Als je dan echt zó graag wil gaan vliegen en er alles voor over hebt dat je cursussen gaat volgen om te voldoen aan eisen, dan kan een cursus duits of frans er ook nog wel bij om in aanmerking te komen voor een sponsorship. (LH of AF)

groet
 
Het is absoluut niet denigrerend bedoeld, maar kennelijk haal je dat er niet uit. Wat ik probeer te zeggen is eigenlijk dit:

Mijn wil om dit te bereiken is zo groot dat ik pas van mijn droom af zal zien als ik een motorisch gestoorde debiel blijk te zijn. Dan zal ik realistisch zijn en het opgeven. Maar indien ik dus wel enige aanleg heb, maar bijv. niet meteen zou worden aangenomen bij mijn eerste selectie, ben ik ervan overtuigd dat ik het met mijn doorzettingsvermogen uiteindelijk ga redden om mijn doel te bereiken. Hopelijk begrijp je nu wat ik bedoel.

Daarnaast voldoen tal van deelnemers aan de selecties wel aan de voorwaarden, maar hebben een hele andere insteek/motivatie dan waarmee ik de selecties zal ingaan. Ik heb behoorlijk wat mensen zien afvallen die zich niet goed hadden voorbereid en soms eigenlijk niet helemaal wisten wat de opleiding exact inhield. Dan is het niet gek dat het merendeel van hen afvalt, en terecht ook, als je het mij vraagt..

Groet,
FP7

Sorry dan is het een misvatting van mijn kant geweest. Dat een groot deel terecht afvalt ben ik ook wel met je eens. Wat je aangeeft voornamelijk mensen die niet of nauwelijks voorbereid zijn etc. Good luck met je weg naar Rome!
 
Back
Top