Invloed verkiezingen op luchtvaart NL

Avian

New member
Nu de verkiezingsuitslag bekend is wordt het duidelijk dat er een linkse(re), meer sociale, coalitie gaat komen met CDA, PvdA en SP, of meer waarschijnlijk CDA, PvdA en Christen Unie.

KLM-topman Van Wijk maakt zijn zorgen om de groei van Schiphol bekend in een artikel van Luchtvaartnieuws. http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=17209.

In hoeverre denken jullie dat deze verkiezingsuitslag de regelgeving van de (Nederlandse) luchtvaart gaat veranderen? Wat zijn de gevolgen?
 
Christen Unie in de coalitie? Dan gaat Schiphol op zondag dicht :D

En laten we er maar niet aan denken dat de SP gaat regeren...
 
Ik weet niet of dit de luchtvaart zal veranderen. Misschien zal er spraken zijn van een kleine stagnatie van de groei. Vooral als SP de touwtjes in handen krijgt...We zien wel!
 
extra belastingen op jet a1, extra geluids belastingen/toeslagen enz.....

hopelijk blijft het gewoon zoals het is maar ja... politiek he.. kan je toch niet voorspellen.
 
programma's

programma's

Uit het programma van de PvdA mbt luchtvaart:

"Uit Duurzame energie: met het oog op het klimaat

De CO2-emissiehandel wordt uitgebreid met de luchtvaart."

Uit het programma van de SP:

"Uit Investeren in openbaar vervoer

Weinig aandacht is er in de politiek voor de luchtvervuiling als gevolg van de toename van het autoverkeer. Hetzelfde geldt voor het milieubelastende vliegverkeer. Er is nog steeds geen brandstofheffing op kerosine. Ruim baan wordt gegeven aan Schiphol, waarvoor de milieuregels voortdurend worden bijgesteld. Nu al is de Nederlandse luchtvaart verantwoordelijk voor 10 procent van de klimaatemissies in ons land en bij ongewijzigd beleid zal dit cijfer de komende vijftien jaar verdubbelen. "

Uit het programma van de Christenunie:

"Uit Luchtvaart

De regionale luchtvaart wordt ontmoedigd door sluiting van regionale luchthavens tussen 22.00 en 07.00 uur."

Groen Links: "4. De overlast en de milieuvervuiling van de luchtvaart worden drastisch verlaagd. Luchthavens in Nederland worden minder gebruikt voor overstappers. Schoner vliegen wordt gestimuleerd door Europese en internationale afspraken over CO2-uitstoot. Nederland voert milieu- en geluidsheffingen op vliegverkeer in. De belastingvrijstelling in de Europese Unie voor kerosine wordt opgeheven. Er komen harde geluidsnormen voor de directe én wijde omgeving van Schiphol en andere (regionale) vliegvelden."

:eek!:

Bron: http://www.verkiezingsbijlage.nl/nl-Home-De_stemwijzer-Programmavergelijk_UvA.php
zoek op "luchtvaart"
 
Groen Links: "4. De overlast en de milieuvervuiling van de luchtvaart worden drastisch verlaagd. Luchthavens in Nederland worden minder gebruikt voor overstappers.

In nauwe samenwerking met Air France biedt KLM passagiers en verladers wereldwijd meer dan 250 bestemmingen aan. Het gaat daarbij om zowel non-stop verbindingen als verbindingen via een andere luchthaven. Een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking is de ‘dual-hubstrategie’: KLM en Air France hebben met Amsterdam Airport Schiphol, respectievelijk Parijs Charles de Gaulle elk hun eigen thuisbasis, tevens transferluchthaven in het gezamenlijke netwerk van verbindingen. Air France-KLM is, gemeten in omzet, de grootste wereldwijde luchtvaartcombinatie.

Bron: http://www.klm.com/travel/corporate_nl/mission_people/company_profile/index.htm?id=21971

Mag ik dus concluderen dat Groen Links het op AF/KLM gemunt heeft?
 
Ik snap niet waarom mensen zo links willen stemmen. Gaat t ineens weer even allemaal goed met Nederland, gut, wat zijn we dan allemaal zielig en meelevend.

De transport is de motor van de Nederlandse economie. Schiphol en KLM leven van de overstappers. Help dat om zeep, en je helpt de Ned economie om zeep.

Uiteraard hebben we daar nog altijd de tomaat (Marijnissen) die dan zegt: Ja maor ach, dan doen we toch gewoon de staatsschuld weer een bietske omhoog?

Behoorlijk teleurgesteld in de uitslag! Schiphol, KLM en de kleine vliegvelden kunnen zich opmaken voor een pittige regeringsperiode.
 
In denk dat een linkse regering voor rechtse mensen zowel linkse (indirect) mensen een nadeel geeft.
Grof gezien, als je links stemt dan help je Nederland naar een meer socialer land, wat voordelen heeft voor de arme mensen (waar ik van vind dat die ook wel een extra overheids centje kunnen krijgen(onder bepaalde voorwaarde)). Maar dit heeft alleen op korte termijn effect denk ik, doordat de economie hierdoor weer juist op achteruit gaat en uiteindelijk de arbeiders en dus ook de wat armere mensen de duper er van worden (slechtere economie -> bedrijven lopen slechter -> arbeiders worden er slechter van). Daarom denk ik dat een meer rechtse regering (bijv. VVD (CDA)), juist voor iedereen (arbeiders en bedrijven) in de positieve zin werkt. Sterkere en stabiele economie -> bedrijven lopen beter -> Arbeiders krijgen het beter (zekerder).

Zo zie ik het. Het probleem is denk ik dat de meeste Nederlanders het niet inziet en alleen maar denken VVD is voor mensen met een dikke portomonnee, dus ik stem daar niet op. Ik vind die politieke campagnes eigelijk maar net wie het mooiste praatje kan houden en het hardst kan schreeuwen. Want elke lijsttrekker roept bijvoorbeeld het hardst dat hun partij de meeste banen creeren, maar ik hoor geen feit of iets.

Ik ben pas 17 (bijna 18) en weet nog niet erg veel van de politiek af, dus misschien zit ik wel bij het verkeerde eind. Maar ik denk eigelijk dat de Nederlander kiest voor de partij waarvan de politieke punten hun het meest aanspreken, maar daarbij niet weten wat en hoe ze het aanpakken en of het wel realiseerbaar is. De PvdA helpt bijvoorbeeld de arbeiders wel op een beter bestaan, maar dit is misschien wel voor een korte tijd, want zoals ik hierboven beschreef (Linkse regering -> Beter voor arbeiders -> Slechter voor economie -> Bedrijven lopen minder -> Arbeiders zijn er uiteindelijk de duper van, waardoor er weer een heleboel mensen op een linkse regering stemmen.

DBX
 
DBX,

Ik ben helemaal met je eens!

Uiteindelijk is ook de SP links lullen en rechts vullen.

Zodra ze zien dat er heel wat banen verloren gaan zodra ze schiphol dichtgooien voor overstappers zullen ze direct weer met de wind mee gaan waaien en iets zeggen als "overstappers mogen alleen via schiphol als ze aankomen en vertrekken met 'milieuvriendelijke' vliegtuigen". Ook schiphol belangerijk voor de Nederlandse economie namelijk.

Je ziet het nu ook bij de cabinetsformatiegeruchten. Jan M. wilde eerst niks weten van regeren met de CDA. Maar nu regeren misschien zelfs toch mogelijk lijkt laat hij die optie in ééns toch open.

Zal er uiteindelijk echt veel gaan veranderen in Nederland?

Ik denk van niet.

Over een jaar klagen nederlanders weer net zo hard over deze regering als dat ze dat deden over de vorige regering balkenende en over paars, en over lubbers, en over van Agt, en over den Uyl etc etc etc...
 
KLM passage = 85% transfer!

De linkse praatjes doen het goed bij een groot deel van de bevolking, namelijk het deel met zo'n 150% modaal vermogen en minder. Krijg je dus stemmen mee, en die heb je nodig om invloed te hebben.

Overigens van de meeste rechtse jongen van allemaal (Wilders), ook allemaal praatjes. Miljarden euro's moeten terug aan belastinggeld een een miljard naar de AOW. Typisch praatjes om heel veel stemmen mee te krijgen. Hij weet toch al dat hij dat er nooit doorheen krijgt, dus hij kan het makkelijk zeggen! Waar moet dat geld vandaan komen? Ooh, we betalen "gewoon" minder aan Europa. Joepie, denkt ook hier weer jan modaal, meer geld. Loze beloften zijn het, die praatjes.

En praatjes vullen nog steeds geen gaatjes, daarom hebben ze praatprogramma's uitgevonden.

Als goede Nederlander hoor je je te schamen als je veel verdient (om één of andere bizarre reden). Laatst weer op het nieuws: De uitstroom is ook dit jaar weer groter dan de instroom. En wie zijn de genen die uitstromen? Juist, de hoger opgeleide mensen, de mensen met betere banen, mensen die de top in hun vakgebied vormen. Dat zal nog meer versterken met een linkser klimaat.
 
Nederland is inderdaad hard bezig om alle goedopgeleide mensen (en dus goedverdienende mensen!) weg te jagen. Steeds hogere belastingen (al vind ik belasting betalen een goede zaak, echter 50% is meer dan genoeg).

Iets anders is de hetze van de media tegen de topinkomens; CEO's die verantwoordelijk zijn voor het werk van duizenden mensen, mogen best goed verdienen. Soms is die hetze terecht; denk bijvoorbeeld aan de rel rond de bonus van Van Wijk, nadat deze eerst 3000 man de wacht had aangezet. Desalniettemin is deze trend doorgeslagen naar mensen die WEL een paar miljoen verdienen (en dan ook echt VERDIENEN), waardoor het klimaat voor topinkomens er niet beter wordt op Nederland.

Mocht de SP gaan regeren, dan zal dit alleen maar erger worden...

Gegroet,

Q-Nimbus (vanuit een internetcafe, omdat hij vanwege een verhuizing al 2 weken geen internet en TV heeft. Drama.)
 
Ik denk dat de emigratie de aankomende jaartjes ( lees linkse cabinet periode) nog wel wat versterkt zal worden. De arme komen binnen, de ' rijke' gaan er van door. Kan nog leuk gaan worden in de toekomst als dit doorzet.
 
Wat een gebral weer die politiek.
Er mag wel minder gevlogen worden maar owee als men op een beroerde tijd op vakantie moet of vertraging oploopt, dan komt er op eens een flinke portie eigenbelang naar boven, die kloteluchtvaart ook altijd :p

Maardus: geen van de bovenstaande partijen moet dus in de regering komen, dan is er weinig/niets aan de hand :)
 
Als het tot een coalitie komt met CDA en SP, zal het niet lang duren volgens mij. Want die tree-huggers zijn veel te radicaal. En met zo'n coalitie zul je toch compromisen moeten sluiten en die tomaten willen dat helemaal niet.
 
Ik vind het allemaal gezeik! Links of rechts maakt geen ene bal meer uit in Nederland. Allerlei belangen etc. Is het niet zo dat met een vvd regering de luchtvaart jarenlang stil heeft gestaan? Hoeveel werkeloze piloten waren(zijn) er wel niet ontstaan tijdens een cda regering? In duitsland hebben ze jarenlang een regering groen met rood gehad en is de luchtvaart evengoed beter af geweest dan in nederland met een christen en liberale regering. Dat links en rechts stamt uit de tijd van de extreme verzuiling maar nu zijn er teveel belangen mee gemoeid en heeft links of recht op economisch vlak denk ik nog weinig te betekenen. Iedereen schreeuwt maar wat om zieltjes te winnen maar als puntje bij paaltje komt en die partijen in de regering zitten ziet het er opeens weer heel anders uit. ohja..ik heb in ieder geval niet op de christenen, vvd of de populisten gestemd! Lekker puh!:p:

Cheers!

PS: ´t zijn zowieso allemaal zakkenvullers...
 
Even om dit topic nieuw leven in te blazen:

SP valt af in kabinetsformatie

Uitgegeven: 11 december 2006 18:01
Laatst gewijzigd: 11 december 2006 18:07
DEN HAAG - De SP is maandag afgevallen in de gesprekken over de vorming van een nieuw kabinet. Informateur Rein Jan Hoekstra heeft dat laten weten na afloop van een onderhoud met de fractieleiders Jan Peter Balkenende (CDA), Wouter Bos (PvdA) en Jan Marijnissen (SP).

Volgens Hoekstra is de afgelopen dagen gebleken dat de verschillen tussen met name CDA en SP "talrijk, zwaar en op sommige punten fundamenteel" zijn. De informateur zal zich nu richten op andere mogelijkheden.

Bron: http://www.nu.nll

Misschien toch nog toekomst in de luchtvaart :yeehaa:
 
Even om dit topic nieuw leven in te blazen:



Misschien toch nog toekomst in de luchtvaart :yeehaa:

Ben blij dat ons land een coalitie CDA-PVDA-SP bespaard is gebleven. Buiten het feit dat ze het nergens over eens zouden worden, was er naar mijn mening niemand beter op geworden. Zou er nu een coalitie komen met de Christen Unie, of gaan we over een jaartje weer gezellig naar de stembus?
 
Ik vind het een lastig onderwerp. Voor de (kleine) luchtvaart zal het zeker niet ideaal en goedkoper worden. Maar als ik zo terug kijk op de laatste jaren, kan ik ook niet constateren dat het toen wel allemaal zo goed is gegaan met onze (kleine) luchtvaart. Het nadeel van de afgelopen jaren VVD beleid, met hun liberalisme/privatisering is zo ver doorgevoerd dat er van liberté voor de (normale) mens weinig is overgebleven. Je kan veel, maar dan moet je wel een grote zak met geld hebben. Veelvuldig hebben we dus ook kunnen waarnemen dat er vele (top)managers gigantisch slecht beleid hebben gevoerd, terwijl ze enorme bedragen en gouden handdrukken toe kregen ! Het normale volk kwam daar zeer beroerd van af (volk wat jaren lang hard heeft gewerkt voor o.a. hun oude dag etc.). En met name in de sectoren die zo nodig geprivatiseerd moesten worden.
Gezondheidszorg, onderwijs, openbaar-vervoer (dus min of meer ook de luchtvaart) zijn er mijn inziens absoluut niet beter op geworden. Waar ik wel bang voor ben, is dat hetgeen wat we gezamenlijk de laatste jaren hebben opgebouwd, door het nieuwe kabinet onder de tafel geschoven gaat worden en wel met onze nieuwe premier nota bene ! Dan is alles helemaal voor niets geweest. Wellicht dat ons gehele verkiezingsysteem nodig herzien moet worden. Want PVDA in de regering moet toch vraagtekens geven, als je het nuchter bekijkt. Dat was toch de grote verliezer ! (vergeef me even m'n niet staatskundige opstelling). Wat ik wil aangeven is dat je altijd met dit systeem door de hond of door de kat gebeten gaat worden. Met vriendelijke groet !
 
Back
Top