Info mbt dienstverband etc. (geen salaris oid)

JC

Active member
Wie heeft er meer info mbt het dienstverband met Ryanair?

- Moet ik een eigen bedrijfje opstarten om voor Brookfield als "contractor" in dienst te treden? In welk land registreren?
Ik heb van mijn belastingadviseur gehoord dat het absoluut niet mogelijk is om zelfstandige te zijn als piloot????

- Hoe kan ik mijn typerating af trekken? Scholingskosten, als investering voor eigen bedrijf?
- Ik moet binnenkort mijn medical verlengen (voor aanvang TR). Moet dit al in Ierland?
- In welk land staan jullie insgeschreven (ik ga er van uit dat ik de 4 dagen vrij in NL woon en de 5 dagen werken niet)

Verzekeringen:
Ik heb totaal een schuld van zeg ff 50,000 pleuro. Nu lijkt het me handig dat ik hiervoor een overlijdensverzekering afsluit.
Dan kan ik nog kiezen voor LOL en inkomensverzekering. Ik geloof dat dit laatste uitkeerd (jaarlijks dan wel maandelijks) bij arbijdsongeschiktheid (verlies medical?) en werkloosheid.
De LOL is alleen voor verlies medical om je SCHULD af te lossen?

Alle info is welkom!
 
-Eigen bedrijf kan in principe wel. Je hebt dan wel minimaal 3 opdrachtgevers nodig waarvan Ryanair er 1 van kan zijn. Zie je kans om nog 2 andere opdrachtgevers te factureren dan zijn er wel mogelijkheden. (je moet dan wel de hele handel opstarten; inschrijven KvK, belasting inlichte etc..)

-Typerating kan afgetrokken worden als je belasting betaald in Nederland. Vanaf een bepaalde leeftijd (ik geloof 27jr) mag dat tot een bepaald bedrag per jaar als particulier zijnde. Dit bedrag staat ergens op de toelichting van je aangifteformulier vermeld.

-LoL is idd alleen om je schuld af te lossen ivm medical.
 
-Typerating kan afgetrokken worden als je belasting betaald in Nederland. Vanaf een bepaalde leeftijd (ik geloof 27jr) mag dat tot een bepaald bedrag per jaar als particulier zijnde. Dit bedrag staat ergens op de toelichting van je aangifteformulier vermeld.

In principe is het maximum 15.000 euro tenzij het in je 'standaard studie periode' valt tussen je 18e en 30e levensjaar. Je mag zelf aangeven wanneer deze periode begint. Deze periode mag maximaal 4 jaar duren.

Verder zou je eventueel als een soort free lancer kunnen werken en dan je belasting in NL betalen (en dus je typerating en andere scholingskosten aftrekken). Vriend van me is daar mee bezig dus kan er binnekort meer uitsluitsel over geven.
 
Je hoeft geen eigen bedrijf te starten. Brookfield doet het voorkomen alsof je puur als freelancer werkt, maar je zal geen eenmansbedrijf of zo hoeven op te zetten. Zelf er ook naar een belastingconsulent mee gegaan die wel meer Ryanair piloten afhandelt.

Die medical kan je gewoon in NL doen. Ryanair zal je vragen je brevet om te zetten naar een Iers brevet, en dan gaat je medical gewoon mee.

Ik sta in NL ingeschreven. Ik heb wel een appartementje in Duitsland, maar daar zit ik eigenlijk alleen als ik werk. En dan heb je natuurlijk ook nog vrije dagen.

Ik heb ook een levensverzekering om mijn schuld te dekken in geval van overlijden (voorwaarde van de bank). Inkomensverzekering zit ik op het moment zelf ook nog naar te kijken.
 
Tnx everybody

Tnx everybody

LOKO,
dat van 3 werkgevers is me idd bekend. Wordt lastig denk ik. 2 lukt wel, maar 3 niet. De 2e is dan niet luchtvaart gerelateerd.
Daarnaast moet je als ZZPer geloof ik opdrachten kunnen weigeneren, m.a.w. "eigen baas " zijn. Dat gaat als piloot niet lukken (echte freelancers daar gelaten).

SG,
Standaardstudieperiode heb ik ook opgegeven voor mijn MCC. Dat van 4 jaar klopt idd, maar je moet er ook >50% van de tijd aan besteden. Wordt waarschijnlijk voor de rechter uitvechten of ik naast een fulltime baan toch >50% besteed heb.

Graag verneem ik txt meer info over het freelancen.

Fish,
krijg je van Brookfield dan wel een contract waar je als werknemen te boek staat? Welke adviseur heb jij?
Dit betkend dus ook dat je kosten als uniform ed niet af kan trekken omdat dat a) geen studiekosten zijn en je b) als werknmenr geen beroepskosten kunt aftrekken? Of heb je een omweg?
Levensverzekering heb ik van de bank niet nodig omdat ik van mijn ouders' overwaarde leen, maar wellicht wel fair naar hen toe om de af te sluiten (zij hebben het niet). Heb je een speciuale luchtvaart verzekering of een standaard commerciële?
Heb je daarnaast ook nog een LoL? Ik begrijp eigenlijk niet waar de ene in de andere over gaat.

Kliko,
is dat wat je bent of weet je dat dit kan bij Brookfield of dat dit moet?
Ik hou ook van heerlijk helder, maar dan Heineken en niet kort ;)

Nogmaals bedankt allemaal!
 
Wat in het Brookfield contract staat:

The Pilot will not be deemed to be an officer or agent, employee or servant of the Hirer or the Contractor.

Echter, er is wel sprake van een arbeidscontract, een regelmatig loon, gezagsverhouding (je kan moeilijk tegen Ryanair zeggen dat je geen zin hebt) en slechts een enkele werkgever (Ryanair). Dit strookt niet met het idee van een freelancer / ZZP-er. Kortom, ook al zegt Brookfield dat je geen werknemer bent - daar heeft het wel alle kenmerken van. Ik laat nu mijn belasting doen door BDO accountants.

Levensverzekering lijkt me iets wat je persoonlijk moet beslissen. LoL dekt in geval van medische ongeschiktheid om te vliegen, levensverzekering in het geval dat je dood gaat (is niet leuk). Er zijn echter LoL verzekeringen die ook uitkeren bij overlijden.
 
Tnx again.

Dus eigenlijk ben je "niets": geen employee maar ook geen ZZPer. Wat ben je dan wel?
Wleke vestiging / persoon van BDO gebruik je? Ken er zelf wel iemand, is zelf ook (privé) piloot, maar of die hier kaas van gegeten heeft....
(S., als je zelf iemand weet?)
 
Wat je dan wel bent? Geen idee. Ik denk dat er al genoeg specialisten hoofdschuddend naar zo'n Brookfield contract hebben zitten kijken.

BDO Amstelveen overigens.
 
(S., als je zelf iemand weet?)

Zelf weet ik even niemand, maar misschien dat je bovenstaande persoon even kan pm-en.
Het lijkt me handig als jij dan ook contact opneemt met die persoon. Dan hoeft BDO bij jou in de buurt niet het wiel opnieuw uit te vinden.


Greetz,
De vliegende accountant.
 
Back
Top