In de cockpit kijken als passagier?

Ontopic ;)

Iemand een idee of je bij ArkeFly nog een kijkje kan nemen in de cockpit? Ik vlieg volgende week met hen naar Curacao.
 
Als jullie je check doen in de Level-D voor de noodprocedures, wordt je ook geacht om alles volgens het boekje uit te voeren zonder dat je écht kunt crashen.
Op dat moment ben je dus ook maar een Simpiloot...
DAT is mijn punt in dit verhaal...

Lees nog even wat ik schreef over verantwoordelijkheid, geestelijke gesteldheid en een examen (vergelijkbaar met een profcheck) of een proefexamen doen.

Je hebt het trouwens over captains die zonder brevet resp. op een A340 en een 737-800 vlogen. Kan je me een bron of medium noemen waar je je op baseert wat betreft die A340-vlieger? Ik heb die info nergens kunnen vinden.

Nou, als level-D sim instructeurs VERBAASD zijn over zoveel kennis en kunde van Flightsimpiloten die hun spaarcentjes bij elkaar harken om het eens niet achter de statische PC te doen maar in een echte 6 asser, mag je jezelf dan toch wel eens achter je oren gaan krabben of zoveel arogantie of ivoren toren gedrag als heuse ATPLer met ratings zus en zo nog wel van deze tijd is.

Nou, je ziet in mijn airwork info dat ik maar een PPLér ben maar wat je niet ziet is wat niét meer current is dus kom mij niet de les lezen over het verschil van met een echte kist de lucht in gaan. Daar GAAT het ook helemaal niet over... en wil ik het verder maar bij laten.

Dat sommige ATPL'ers erin uitblinken om hoog van de cockpit kunnen blazen, tja... Of ze dat vooral doen in reactie op mensen die lager in de piramide staan? Ik denk dat je als 'lagere piramideriaan' iets dergelijks vooral kunt beleven als je naar hun idee onzin verkondigt.
Vraag is natuurlijk altijd weer wat onzin is en wie dat bepaalt.
Zolang ATPL'ers zich dat recht toe-eigenen waar het het vliegen van een 'echte kist' betreft, lijkt het me niet meer dan logisch dat zij hier het meeste recht van spreken hebben.
Ik sta soms werkelijk versteld dat mensen die zelfs nog op de middelbare school zitten antwoorden geven op vragen die toch niet voor niets op een pilotenforum worden gesteld.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook wel voorbeelden gezien van reacties van ATPL'ers in topics over compleet andere zaken waarbij ik dacht: vlieger, houd je bij je flightdeck en laat je niet zo leiden door wat er bij brevet, TR en uren van iemand staat vermeld.
Kom maar op met de feedback!

:biertje:
 
Jammer dimona, ik ben inhoudelijk op je post ingegaan, maar daar reageer je niet op.

Nou, wil ik best even doen hoor, je gaf zelf al helder de verschillen aan en dat is prima natuurlijk. Kennelijk heb je zelf ervaring met simmers en natuurlijk zit er een groot verschil tussen Virtual en Reality... De procedures, planning en ATC afhandeling zijn echter exact hetzelfde. Klopt, je kunt niet echt crashen, je hebt niet de workload en de verantwoording en al helemaal niet het gevoel maar dat is ook niet de discussie. ja, daar wordt de discussie naar toe geleid...

echter,

Mijn reactie is gestoeld op het bijvoorbaat afbranden van iemand die een PC sim video van hoge kwaliteit heeft gemaakt waarop ik de topic starter heb gewezen om eens te zien wat er zoal gebeurt in de cockpit. Niet meer en niet minder. Als de bewuste WC eend en Man bijt hond pilots deze video nu eens bekeken hadden met een biertje en een zak chips in de hand en inhoudelijk van op of aanmerkingen hadden voorzien, hadden ze misschien nog enig recht van spreken gehad. Nee, gewoon vergenoegzaam afserveren want het is maar een simulatie die kennelijk totaal niets met de werkelijkheid heeft te maken en ik kan je vertellen, niets blijkt minder waar en geeft uitstekend de werkelijkheid weer.

Anders zou ik die Esther ook niet getipt hebben met deze film.

Het valt mij op dat er een aantal zich in de tail gebeten voelen door de hoge kwaliteit van PC simulators tegenwoordig en er bekruipt mij zo'n gevoel van, bescherming van status... Welke prijsvechter was het ook al weer die stesjes wilden opleiden tot PPL om bij nood in de right seat plaats te laten nemen? Nou, ik persoonlijk denk dat een PPLér met een goede opleiding op een sim prima die rol zou kunnen vervullen maar dat is dan weer een geheel andere discussie...

Voor diegene die het gemist hebben, inhoudelijk thuis zijn op een 767 en misschien nog mooier, ook nog ervaring op LOWI. Hier is tie nog eens en ik zou een ieder met inhoudelijke kennis willen uitnodigen om deze gefundeerd van op en aanmerkingen te willen voorzien. Ook negatieve zolang het maar gegrond is en niet ongezien afserveren. Zet je youtube player op HD 1080 en geluid aan en draaien maar.

http://www.youtube.com/playlist?list=PLE8D269242338298C&feature=playlist-comment
 
Dimona, je verkondigt op AIRWORK, het hol van de leeuw, dat een flightsimvideo een veel betere kijk op de zaak geeft dan een video die daadwerkelijk is geschoten in een cockpit. Natuurlijk kun je veel leren van een flightsim, maar dat is niet het punt. Alleen al het feit dat je het over 'ATPL-ertjes' hebt. Praat jij ook zo tegen je arts of tegen de onderwijzer van je zoon of dochter? Ik hoop het niet!

Het is de toon die de muziek maakt zeggen ze in Frankrijk.
 
Dimona, je verkondigt op AIRWORK, het hol van de leeuw, dat een flightsimvideo een veel betere kijk op de zaak geeft dan een video die daadwerkelijk is geschoten in een cockpit. Natuurlijk kun je veel leren van een flightsim, maar dat is niet het punt. Alleen al het feit dat je het over 'ATPL-ertjes' hebt. Praat jij ook zo tegen je arts of tegen de onderwijzer van je zoon of dochter? Ik hoop het niet!

Het is de toon die de muziek maakt zeggen ze in Frankrijk.

Ken je de video's van WAR? Heb je de simvideo bekeken? zoek de verschillen qua gedetaileerd informatie i.p.v. wat hap snap shots.

En aangaande ATPLér, Ik WAS er een... en op de 767, vandaar dat ik uitstekend die video kon toetsen en op een paar hele kleine dingetjes die denk ik meer sim gerelateerd zijn is er niets op aan te merken en niet van WC eend of Man bijt hond kwaliteit.... Nee, dát zette lekker de toon...
 
Ja, ik ken de (oudere) Just Planes video's. Ik vond ze best te doen. Ze waren niet altijd even gedetailleerd, maar ze gaven wel de werkelijkheid weer. Samen met mijn flightsim en deze video's had ik een aardig idee van hoe het er aan toe gaat in de cockpit. Had ik jouw video destijds gezien dan had ik daar ook wat aan gehad. Het zijn allemaal brokjes waardevolle informatie voor iemand die geïnteresseerd is in de luchtvaart.

Maar wat bedoel je met je tweede alinea? ATPL-er op de 76, hoe moet ik dat zien? Je hebt een PPL volgens je profiel..
 
Ik heb even door het landing filmpje gescrold, en zag meteen een procedure fout: gear down al voor vóór downwind, in plaats van abeam the threshold.

En inderdaad, heb jij je ATPL en vlieg je ATPL? In deze post vraag je nog om informatie over de B757/B767, en al je andere posts gaan voornamelijk over PPL's etc...
 
Heb de video bekeken, leuk voor de flight simmers, maar er zitten zoveel fouten in en dat wordt mij teveel om alles op te noemen.
Als het een linecheck was geweest, dan had de instructeur terug moeten vliegen.
 
Dimona, bij de landing heb je bijna een tailstrike, en zoals al eerder verkondigd doe je je gear te vroeg naar beneden. Je baas zal blij zijn met extra brandstof die je hebt verstookt. Om andere fouten te vinden moet ik 't filmpje weer opnieuw bekijken, maar deze twee zijn 't best blijven hangen.

Afgezien daarvan, mijn WC Eend opmerking ging totaal niet over het wel of niet realistisch zijn van jouw filmpje. Meer om 't feit dat jij als MAKER van het filmpje beweert dat je eigen filmpje beter is dan WAR of Just Planes.
 
Dimona, ik ben zelf lang lang geleden met eerste generatie flightsim te gebruiken (fs4 ed) omdat dat kan helpen. Uit nieuwsgierigheid heb ik de filmpjes bekeken, maar ik kan alleen Wingstalker en anderen bijtreden: mocht dit een echte vlucht zijn zou dit totaal onaanvaardbaar zijn. Een linecheck als dit is compleet onaanvaardbaar. Ik heb gekeken tot het begin van het tweede filmpje, waar de copiloot "80 Kts" roept tijdens de takeoff roll... dan heb ik het noodgedwongen afgezet. Elke piloot weet dat daar de copiloot controls overneemt van de captain en het opstijgen afbreekt. De captain is of dood, of hij neemt zo'n vaartje met de procedures dat de copiloot VERPLICHT is zijn controls af te nemen en te stoppen op de baan.

Het probleem is dat je wel boeken kan lezen over procedures die je moet volgen, maar de werkelijkheid is dat de procedures bestaan voor specifieke "redenen" en je die redenen ook moet kennen. Procedures hebben een DOEL, en dat doel kennen flightsimmers dus duidelijk niet. Een fuel slip is niet zomaar een ticketje dat toont hoeveel je getankt hebt, er wordt iets mee gedaan. Klopt de brandstof met de vereiste brandstof? Klopt de uplift, is die logisch? Enz... Maar dat beschouw ik dan nog als details. Hoe hier checklist worden gelezen zonder ook maar enige notie van area of responsability bij Boeing (en zuurstof voor de copiloot is blijkbaar onbelangrijk hier...), hoe push back wordt gevraagd zonder een truck reeds aanwezig, en dan de engineer laten loskoppen om op eigen houtje je motoren te starten zonder backup van buitenaf,... sorry ik kon het niet meer aanzien vanaf de 80kts call. Om nog maar te zwijgen van het oeverloze misplaatste gebruik van het woord "check", maar dat wil ik dan nog over het hoofd zien want echte piloten kunnen er ook wat van :).

Natuurlijk ga je respect krijgen van een instructeur als je in een simulator een 767 aan de grond kan zetten, maar je moet het ook kunnen op één motor, met flapproblemen, in slecht weer, je moet ook kunnen beslissen wanneer het veilig is en wanneer niet en het maar beter is uit te wijken. Dat inschattingsvermogen is er niet bij flightsimmers (en afgaande op de commentaren op de landing).

Hopelijk is dat een beetje de feedback die je zocht (niets persoonlijk, maar commercieel piloot is een beroep dat je niet kan leren op de flightsimschool).
 
Dimona, bij de landing heb je bijna een tailstrike, en zoals al eerder verkondigd doe je je gear te vroeg naar beneden. Je baas zal blij zijn met extra brandstof die je hebt verstookt. Om andere fouten te vinden moet ik 't filmpje weer opnieuw bekijken, maar deze twee zijn 't best blijven hangen.

Afgezien daarvan, mijn WC Eend opmerking ging totaal niet over het wel of niet realistisch zijn van jouw filmpje. Meer om 't feit dat jij als MAKER van het filmpje beweert dat je eigen filmpje beter is dan WAR of Just Planes.

Ja, ja, leuk geprobeert, verdiep je eerst maar eens in de echte High Drag approach voor LOWI en die bijna tailstrike, tja, bijna hé, want wij van wc eend...
 
Dimona, ik ben zelf lang lang geleden met eerste generatie flightsim te gebruiken (fs4 ed) omdat dat kan helpen. Uit nieuwsgierigheid heb ik de filmpjes bekeken, maar ik kan alleen Wingstalker en anderen bijtreden: mocht dit een echte vlucht zijn zou dit totaal onaanvaardbaar zijn. Een linecheck als dit is compleet onaanvaardbaar. Ik heb gekeken tot het begin van het tweede filmpje, waar de copiloot "80 Kts" roept tijdens de takeoff roll... dan heb ik het noodgedwongen afgezet. Elke piloot weet dat daar de copiloot controls overneemt van de captain en het opstijgen afbreekt. De captain is of dood, of hij neemt zo'n vaartje met de procedures dat de copiloot VERPLICHT is zijn controls af te nemen en te stoppen op de baan.

Het probleem is dat je wel boeken kan lezen over hoe procedures die je moet volgen, maar de werkelijkheid is dat de procedures bestaan voor specifieke "redenen" en je die redenen ook moet kennen. Procedures hebben een DOEL, en dat doel kennen flightsimmers dus duidelijk niet. Een fuel slip is niet zomaar een ticketje trouwens dat toont hoeveel je getankt hebt, er wordt iets mee gedaan. Maar dat beschouw ik dan nog als details. Hoe hier checklist worden gelezen zonder ook maar enige notie van area of responsability bij Boeing, hoe push back wordt gevraagd zonder een truck reeds aanwezig, en dan de engineer laten loskoppen om op eigen houtje je motoren te starten zonder backup van buitenaf,... sorry ik kon het niet meer aanzien vanaf de 80kts call. Om nog maar te zwijgen van het oeverloze misplaatste gebruik van het woord "check", maar dat wil ik dan nog over het hoofd zien want echte piloten kunnen er ook wat van :).

Natuurlijk ga je respect krijgen van een instructeur als je in een simulator een 767 aan de grond kan zetten, maar eigenlijk moet je weten dat in veilig commercieel vliegen we dat ook door een computer kunnen laten doen. Zoals al gezegd, het is niet omdat ik met een mes in incisie kan maken voor een operatie en die nadien kan toenaaien, dat ik mezelf plots chirurg kan noemen.

Hopelijk is dat een beetje de feedback die je zocht (niets persoonlijk, maar commercieel piloot is een beroep dat je niet kan leren op de flightsimschool).

Ja, ja. nog zo'n wanabee, 80kts call out door de F/O is om de landing af te breken... tuurlijk joh... en een APU start heb je zeker ook nooit van gehoord en van de rest weet je al helemaal niets, jonge, jonge
 
Gear down en flaps 20 tijdens de nadering op INN met een rate of descent van 1200 ft/min is normaal.
Voor de rest is de vlucht vol met procedure fouten. TL 95 bv is niet altitude 9500 ft
 
Ik ben de laatste die het voor Dimona opneemt, maaruh rustig aan gasten. Er zijn verschillende maatschappijen met verschillende procedures.

INN. Wij vlogen de circling 08 ook met gear down op ILS 26.

Ik heb gekeken tot het begin van het tweede filmpje, waar de copiloot "80 Kts" roept tijdens de takeoff roll... dan heb ik het noodgedwongen afgezet. Elke piloot weet dat daar de copiloot controls overneemt van de captain en het opstijgen afbreekt. De captain is of dood, of hij neemt zo'n vaartje met de procedures dat de copiloot VERPLICHT is zijn controls af te nemen en te stoppen op de baan.

Ik begrijp helemaal niet wat je hier mee bedoelt. Ik weet dat een aantal mensen hier maar bij 1 maatschappij hebben gevlogen en dat hun SOPs de enige zijn, maar zo werkt het niet bij ELKE maatschappij in de wereld.

Bij BA roept idd de co-pilot (NHP) "80kts" en daar hoeft niet op geantwoord te worden de rest van je verhaal begrijp ik hier niet zo goed.

Voor Dimona.

Ik run ook sims (level D) met corporate customers en vaak ook fantieke simmers. Soms zijn ze best goed kwa procedures en MISSCHIEN zelfs nog met een standaard landing. Maar geef ze 40kts cross wind (laat ik ze meestal zien) en dan realiseren ze zich ook waar hun skill ophouden.

Zoals anderen al zeiden het feit dat je de procedures kent, betekent niet dat je een kist (jet) veilig kan opereren.

Ik kan zo een tiental (redelijk standaard) scenarios bedenken waar een simmer / onervaren piloot in zn eentje het er moeilijk levend vanaf brengt!

Ok flt sim is redelijk geavanceerd. Om maar een andere vergelijking te trekken ik speel regelmatig Modern Warfare, maar ben realistisch genoeg om te weten dat ik het in real life zou afleggen tegen een echte SEAL / Delta / SAS operator (en niet zo'n klein beetje ook.... Ik zou het waarschijnlijk 2 1/2 seconden uithouden)
 
Ja, ja. nog zo'n wanabee, 80kts call out door de F/O is om de landing af te breken... tuurlijk joh... en een APU start heb je zeker ook nooit van gehoord en van de rest weet je al helemaal niets, jonge, jonge

Hij heeft het over de takeoff roll... Wat is volgens jou de reden dat de PM "80 knots" moet roepen??

Verder zou ik als 'leek' de JustPlanes/WAR filmpjes toch interessanter vinden. Die laten namelijk veel meer cockpit filmmateriaal zien. In jouw flightsim video ben je constant bezig om de buitenkant van het vliegtuig te laten zien en hoe het eruit ziet vanaf een passagiersstoel, met een hinderlijk muziekje op de achtergrond. Het zal een kwestie van smaak zijn, maar ik vind deze beelden absoluut niet interessant als ik wat over cockpitprocedures te weten wil komen. Daarnaast mis ik de crewbriefings en uitleg aan de hand van de navigatiekaarten/procedures zou ook een mooie toevoeging geweest zijn.
 
Beste Dimona.....

Elke post maak je jezelf steeds omgeloofwaardiger.
D gevraagde uitleg of jij een ATPL hebt blijft weg, op andere dingen reageer je niet of alleen maar met wij van WC eend achtige antwoorden.

Ga lekker je sim in, ga daarna lekker slapen en zet direct ook je wekker, je droomt namelijk nog.
BTW vergeet niet je airwork-account op te heffen, je maakt jezelf volstrekt ongeloofwaardig en als je nog verder gaat zal helemaal niemand je meer serieus nemen.
 
Back
Top