Ik heb duidelijk hulp nodig

Tom123

New member
Hallo mensen!

Ten eerste wil ik vertellen dat dit mijn aller eerste post is en ik niet weet of ik in de juiste sectie post. Ten tweede loop ik al hele tijden rond met deze vragen en zal ik het heel fijn vinden dit allemaal beantwoord te krijgen.

Mijn naam is Tom en vanaf jongere jaren is mijn passie
ontstaan voor vliegtuigen. Momenteel 18 jaar en vandaag de dag vind ik het
nog steeds geweldig!
Ik kom van het vmbo af. Ben doorgestroomd naar een mbo-4 opleiding genaamd
Sociaal Maatschappelijk Werker. Ik kan niet anders denken dan dat ik later
piloot wil worden. Men zegt dat een hbo opleiding een musthave is. Neemt een
vliegopleiding perse mensen aan die hbo of hoger hebben? Kan ik bijvoorbeeld
niet zeggen na mijn 3-jarige mbo-4 opleiding; 'Ik stop, ik start met de
vliegers opleiding voor CPL'?.

Zelf heb ik ook rondgekeken en zal de opleiding 'Airline Pilot and Management' een optie zijn. Heb mij hier al goed laten informeren.
Ook is er de mogelijkheid dat ik in het buitenland kan studeren. Wat en waar kan ik die studie in het buitenland volgen?
Omdat ik van een sociale sector kom, beschik ik niet over de benodigde eisen die gesteld worden. Dat is het beheersen van natuurkunde en wiskunde, daarvoor zal ik een cursus moeten volgen. Dat is uiteraard geen probleem.

Zelf ben ik ook met een piloot in gesprek, een piloot die werkt bij British Airways op de Cityflyer Embraer 190 en 170 vanuit Londen City.

Hij heeft mij verteld dat ik naar opties buiten Nederland moet gaan kijken, de luchtvaart is nou eenmal internationaal en vaak vind je buiten Nederland betere deals qua vliegscholen/opleidingen. Oxford Aviation is bijvoorbeeld een goede school die veel jongens bij British Airways kan plaatsen. Hij maakt mij duidelijk dat ik tot in de puntjes nauwkeurig met mijn ouders moet gaan kijken en zoals hij zei ziet hij aan mijn mailtjes dat ik hier serieus mee om ga en snap wat er allemaal op het spel staat.

Nadat ik adviesbureau 'study globe' een mail heb gedaan kwam al snel naar voren dat Australië een goede plek is om een vliegopleiding te volgen. Ik begrijp dat buitenlandse studies geheel in het Engels gehouden word, maakt dat het de opleiding niet zwaarder? Hoe lang duurt een gemiddelde opleiding? Is het niet handiger als ik natuurkunde en wiskunde beheers voordat ik aan de opleiding begin ook al zijn dat niet de eisen? Hebben jullie uitgebreide brochures over een opleiding in het buitenland? Is het mogelijk dat ik mij kan inschrijven voor een informatiemiddag over studeren in het buitenland over vliegopleiding(en), ben niet verder gekomen dan study globe. Graag zal ik veel algemene informatie willen krijgen over het studeren in het buitenland. In dit geval het buitenland voor een vliegopleiding.

Alvast bedankt!
 
Ik kom van het vmbo af. Ben doorgestroomd naar een mbo-4 opleiding genaamd
Sociaal Maatschappelijk Werker. Ik kan niet anders denken dan dat ik later
piloot wil worden. Men zegt dat een hbo opleiding een musthave is. Neemt een
vliegopleiding perse mensen aan die hbo of hoger hebben?

Hallo Tom,

sommige vliegopleidingen nemen werkelijk iedereen aan, maar dat wil niet zeggen dat je daarna werk vindt. De luchtvaartmaatschappijen zijn een stuk kieskeuriger. Dat kan ook wel, want er zijn zat jongens zoals jij die aan de opleiding beginnen en daarna pas aan baankansen denken.

Wat is precies je doel? Je zegt dat je CPL wilt gaan halen. Dat is leuk voor een vliegschool of rondvluchtenbedrijf in de kleine luchtvaart. Als dat je passie is zou ik er gewoon voor gaan. Hoeft niet zo duur te zijn en je kan het altijd parttime doen naast een andere baan.

De reden dat iedereen adviseert om eerst HBO te doen is omdat je dan als je geen baan kunt vinden nog iets hebt om op terug te vallen. Als je een ATPL opleiding volgt met geleend geld (als je al een geldschieter kunt vinden) betaal je daarna zo'n 1000 euro per maand aan rente. Dat kun je nooit opbrengen van een baantje achter de kassa bij een supermarkt. Eerst een HBO-studie volgen betekent dat je meer kans hebt bij luchtvaartmaatschappijen, maar ook dat je nog iets hebt om op terug te vallen als je in de luchtvaart toch geen werk kunt vinden.
 
Hallo PPP,

Mijn doel is voor het CPL (Commercial Airline Pilot) brevet te gaan en vervolgens doorstromen naar een maatschappij als voorbeeld; Easyjet. Inderdaad, een HBO opleiding hebben is erg toepasselijk en dat heb ik ook begrepen maar het feit dat ik nu met mijn opleiding kan stoppen, naar Australië kan gaan en beginnen met een vliegopleiding vind ik ook wel erg verliederlijk. Uiteraard weet ik wat de consequenties zijn en dat is het niet hebben van een diploma. Ik zal dit overigens ook niet doen. Een vliegopleiding wil ik nadat ik een diploma heb maar het piloot worden blijft in mijn achterhoofd. Toch verbaasd het mij dat je daarnaast ook een andere baan kan doen. Maar de hoofdvraag voor mij blijft toch; 'waar kan ik in het buitenland studeren, waar aanneembare eisen worden gesteld'.
Eventueel voor de nieuwe reageerders gelieve ook mijn bijzaken beantwoorden.
 
Last edited:
..Ik begrijp dat buitenlandse studies geheel in het Engels gehouden word, maakt dat het de opleiding niet zwaarder?

Dat ligt natuurlijk helemaal aan jouw beheersing van de Engelse taal. Bedenk daarbij dat niet alleen de opleiding, maar vervolgens de hele commerciële luchtvaart, inclusief vluchtuitvoering Engelstalig is, in woord en geschrift.
 
Tom,
Je zal moeten kijken naar de aanname eisen van maatschappijen en niet alleen van scholen. Hoe hoger je vooropleiding hoe beter het is.
De voertaal in de International luchtvaart is Engels.
Een opleiding in het Engels zal je alleen maar voordeel geven.

Het lijkt of je jezelf een beetje tegen spreekt.
Al sinds je jonge haren wil je piloot worden, hoe eindig je dan als Sociaal Werker?
Je bent 18 jaar, je hebt nog jaren de tijd.
Werk nog 3-4 jaar aan een vervolg opleiding voordat je de Luchtvaart in gaat.
Of 2 jaar met 2 jaar een baan en zet al je geld opzij.
Weinig uitgaan en bij je ouders blijven wonen.

Totaal andere oplossing:
Haal modulair in de VS je brevetten en doe dan een EU conversie terwijl je nog bezig bent met je vervolg opleiding.
Jaar 1 PPL
Jaar 2 IR
Jaar 3 CPL
Klaar met je vervolgopleiding
Jaar 4 Frozen ATP en conversie

Kan je ook ieder jaa een persoonlijke evaluatie houden om erachter te komen of je dit ook echt nog wil.
Voor alles is een weg
 
Back
Top