IFR naar EHLE

QED

New member
Wie van jullie heeft evaring met IFR vliegen naar EHLE? Mag dat (ook in de UDP) op een I-plan (of moet het toch een Y-plan zijn)? Welk punt (in beide gevallen) gebruiken jullie voor je overgang naar VFR?

(Ik weet wat in de AIP staat, dus het gaat mij vooral even om praktijk verhalen)

Thanks!
 
Buiten UDP mag je er alleen IFR heen, binnen UDP alleen VFR, maar dat had je al uit het AIP gehaald. Ik zie regelmatig allerlei vliegplannen voorbij komen waarin vliegers, ook binnen UDP, gewoon IFR filen (I plan) en deze plannen worden door IFPS gewoon geaccepteerd. Een Y-plan binnen UDP is natuurlijk zoals het hoort, je kunt allerlei overgangspunten nemen om van IFR naar VFR te gaan, bijvoorbeeld PAM of zelfs LLS. Het hangt van de route af, welk punt het meest logisch is om IFR te cancellen. Vlieg je de ENKOS 1L arrival, dan ligt ENKOS voor de hand, kom je via de TENLI 1L, dan zou ik FLEVO nemen en uit het westen en zuiden is PAM dan weer logischer.

Kijk eens op AD 2.EHLE.STAR uit het AIP.
Flush
 
Thanks, Dan idd maar een Y-plan maken…. Dank voor je suggesties van overgangen.

Iemand nog ervaring met een cloudbreak? (of is het dan gewoon door naar EHGG als je niet VFR komt)
 
Last edited:
Dmill: "P-XX I see you at 900 ft. Do you want to cancel IFR?"
"Eeh, no still IMC."
"Then get back to 1500"
P-XX: "Request direct EHGG"...

Geen transcript van ondergetekende trouwens.

Kijk, zo moet het niet. Normaal wordt je tot 1500 geklaard, en als je nog steeds IMC bent moet je idd naar je alternate.

Je zou "op top" IFR kunnen cancellen en een gat opzoeken, en als dit niet lukt weer IFR filen.

Als je 's avonds IFR gaat MOET je de hele NDB procedure afvliegen. Als je het veld op een CAVOK dag duidelijk in zicht hebt wil DMill toch dat je de procedure volgt.

Have fun, je moet er tenslotte zwaar voor betalen....
 
Ja, het zou handig zijn als ze class F kunnen activeren om EHLE indien ze IFR verkeer verwachten; dan kan je ook overdag de procedures vliegen… doen ze in Duitsland ook op een aantal ‘groene’ velden…
 
Praktisch gezien kan je beter altijd LLS file'n (want dan ben je echt overhead the field en kan je beslissen of het VMC te doen is) maar je kan je IFR overal cancellen, dus je hoef je route via LLS niet te vliegen.

OM

Buiten UDP mag je er alleen IFR heen, binnen UDP alleen VFR, maar dat had je al uit het AIP gehaald. Ik zie regelmatig allerlei vliegplannen voorbij komen waarin vliegers, ook binnen UDP, gewoon IFR filen (I plan) en deze plannen worden door IFPS gewoon geaccepteerd. Een Y-plan binnen UDP is natuurlijk zoals het hoort, je kunt allerlei overgangspunten nemen om van IFR naar VFR te gaan, bijvoorbeeld PAM of zelfs LLS. Het hangt van de route af, welk punt het meest logisch is om IFR te cancellen. Vlieg je de ENKOS 1L arrival, dan ligt ENKOS voor de hand, kom je via de TENLI 1L, dan zou ik FLEVO nemen en uit het westen en zuiden is PAM dan weer logischer.

Kijk eens op AD 2.EHLE.STAR uit het AIP.
Flush
 
Praktisch gezien kan je beter altijd LLS file'n (want dan ben je echt overhead the field en kan je beslissen of het VMC te doen is) maar je kan je IFR overal cancellen, dus je hoef je route via LLS niet te vliegen.

OM


Ja klopt, mijn grootste zorg zou zijn om een IFPS Acknowledged vliegplan te krijgen, dat cancellen en VFR landen komt wel goed. En zo niet....uitwijken !:naund:
 
Bij een minder gunstige :bwah:, schoot ik (meestal) een ILS approach op SB (Soesterberg), right turn (VFR) to LelyKolder ;)

RMK / Zaken doen (kleine luchtvaart) met Dutch Mill & Partners is m.i. relaxter dan met AMS :blabla:

My 2 cents
 
Back
Top