IFR fuel

Bumperking

New member
Hoi allemaal,

Ik heb nu met de VCR een IR-examen geregeld eind deze maand; het vliegen (intercepten, holding, approaches etc) zie ik nog wel zitten - één ding houdt me nu al een paar dagen bezig, en ik kan het antwoord gewoonweg niet vinden: Wat is in Europa de minimum required fuel voor een non-profit general aviation IFR vlucht?
In de VS is het makkelijk (A naar B plus 45 mins), in de commerciële luchtvaart ken ik de regels tot op de laatste komma, maar voor de GA kan ik die regels op het net of in mijn boekenkast (daar gaat alles over commercieel luchttransport) niet vinden...

Waar staan die minima, en wat moet ik tanken?

Groeten en alvast bedankt voor jullie hulp!!

Bumperking
 
Voor zover ik weet is er geen eis m.b.t. de hoeveelheid brandstof die je mee moet nemen voor dergelijke vluchten, anders dan dat je voldoende brandstof moet hebben om aan te komen en vanaf je destination uit te kunnen wijken naar je geplande alternate.
Veel 'clubs' in NL hanteren volgens mij ook de uit de V.S. afkomstige 45 minuten; zie het maar als een soort OPS.
Ik zal het morgen nog eens navragen, dan zie ik iemand die het mijns inziens moet weten.

p.s. enkele jaren terug was er op EHRD een Metro a/h begin van de baan bij het oplijnen in het gras gekomen. De baan werd gesloten. Toen kwamen er enkele GA vluchtjes in de problemen vanwege brandstofgebrek. Ze hebben die volgens mij in het gras naast de baan laten landen en ze zijn volgens mij ook op de bon geslingerd, omdat ze geen uitwijk brandstof bij zich hadden. Vraag maar eens na op de VCR of dit verhaal waar is.
 
Last edited:
zie IVW Website EU OPS amendment 2.



Ops. 1.255 Brandstofbeleid:


(i) Voor vluchten van A naar A — de exploitant bepaalt bij welke minimumbrandstofinhoud een vlucht moet
worden beëindigd. Dit minimum, de eindreservebrandstof, mag niet minder zijn dan de hoeveelheid die
nodig is om gedurende 45 minuten te vliegen.


(ii) Voor vluchten van A naar B — De exploitant zorgt ervoor dat er bij de aan de vlucht voorafgaande berekening
van de bruikbare brandstof die voor de vlucht nodig is, rekening wordt gehouden met:

(A) brandstof voor het taxiën — de brandstof die vóór de start wordt verbruikt, indien significant; en

(B) brandstof voor de vlucht (de brandstof die nodig is om de bestemming te bereiken); en

(C) reservebrandstof —

(1) brandstof voor onvoorziene omstandigheden — de brandstof die ten minste 5 % bedraagt van de
brandstof voor de geplande vlucht of, bij herziening van het vliegplan tijdens de vlucht, 5 % van
de brandstof voor de rest van de vlucht; en

(2) de eindreservebrandstof — de brandstof die nodig is om nogmaals gedurende 45 minuten te vliegen
(zuigermotoren) of gedurende 30 minuten (turbinemotoren); en

(D) uitwijkbrandstof — de brandstof die nodig is om de uitwijkbestemming via de bestemming te bereiken,
indien een uitwijkbestemming voorgeschreven is; en

(E) extra brandstof — de brandstof die de gezagvoerder kan eisen bovenop de krachtens subparagrafen A
t/m D voorgeschreven brandstof.




Hopelijk heb je hier wat aan.
Zo heb ik het ook altijd op school geleerd.
 
@Putty: zal ik navragen!

@wfm: bedankt voor de input, maar nee daar heb ik niks aan - die tekst betreft de commerciële luchtvaart, en die regels zijn me zeer bekend; het gaat juist om niet-commerciële IFR-vluchten
 
"Genoeg brandstof en smeermiddelen voor een veilige vluchtuitvoering."

Dus er staat helemaal niets over minimum brandstof.

Je kan dus met minimumfuel nog een paar circuitjes draaien op je homebase vlak voordat je gaat tanken. Wat je dan doet als het veld sluit door een calamitiet, is airmanship.

Als je hem in het gras parkeert of taxitrack, ziet de ene dit als goed vliegerschap, de andere vind dat je meer brandstof bij je had moeten hebben voor een uitwijk.

Brandstofplanning voor AOC-vluchten is veel beter gedefinieerd.
 
Hoi Bumperking,

Heb je in de Nederlandse luchtvaartwet gekeken? Zou iets in moeten staan zou ik zeggen.

Verder vind je op de VCR een blauwe map (OPS Manual) als je les/examen vliegt moet je volgens de FTO deze procedures volgen en daar staat dacht ik ook de 45 minuten in. Luchtvaart wet staat in dezelfde kast ;-)

EU-OPS is idd alleen commercieel.

mvg
Ditched
 
@BdM: "Genoeg brandstof en smeermiddelen voor een veilige vluchtuitvoering." staat ook in zoveel woorden in de duitse LuftVO, die ik wel kon vinden. Ergens kon ik me niet voorstellen dat er voor IFR echt niks geregeld is, maar blijkbaar is dat inderdaad zo, vandaar dat ik niks kon vinden.

@Ditched: Ha een blauwe map, zal er naar zoeken als ik op de club ben... denk dat mijn eerstvolgende keer op de VCR de dag van mijn checkje is... ik sta wel vroeg op!
 
Als het niet (meer) in de RTL staat, dan geldt voor niet JAR (EA)-OPS - dus voor: niet AOC en prive vluchten - ICAO ANNEX 6 (part 2) voor vliegtuigen:
en daar staat:


4.8.1.1
Flight in accordance with the instrument flight rules. At least sufficient fuel and oil shall be carried to allow the aeroplane:
a) when, in accordance with the exception contained in 4.6.2.2, a destination alternate aerodrome is not required, to fly to the aerodrome to which the flight is planned and thereafter for a period of 45 minutes; or
b) when a destination alternate aerodrome is required, to fly to the aerodrome to which the flight is planned, thence to an alternate aerodrome, and thereafter for a period of 45 minutes.
Note.— Nothing in 4.8 precludes amendment of a flight plan in flight in order to re-plan the flight to another aerodrome, provided that the requirements of 4.8 can be complied with from the point where the flight is re-planned.

tenminste, dat is mij altijd verteld...

(en als het niet geldt, dan doe ik het altijd wel minimaal zo - het klinkt wel zinnig)
 
Ik heb het afgelopen zaterdag nog nagevraagd bij Bas Vrijhof (bekend van zijn mooie reeks theorieboeken). En die zei hetzelfde als QED in zijn laatste reply.
Tevens meldde hij dat er komend najaar e.e.a. gaat wijzigen, en dat er bijvoorbeeld ook eisen gesteld gaan worden aan de hoeveelheid fuel voor VFR-trips.
 
p.s. enkele jaren terug was er op EHRD een Metro a/h begin van de baan bij het oplijnen in het gras gekomen. De baan werd gesloten. Toen kwamen er enkele GA vluchtjes in de problemen vanwege brandstofgebrek. Ze hebben die volgens mij in het gras naast de baan laten landen en ze zijn volgens mij ook op de bon geslingerd, omdat ze geen uitwijk brandstof bij zich hadden. Vraag maar eens na op de VCR of dit verhaal waar is.

Daarover nadenkend; de meeste VCR vliegers kiezen Seppe als alternate. Dat is 10 minuten vliegen. Als ze je dus niet direct laten uitwijken maar een half uur of 45 minuten laten cirkelen in bravo of waar dan ook zou je best een uitdaging kunnen krijgen.

Ik plan zelf eigenlijk altijd een uur spare brandstof na uitwijk. Na mijn landing op EHRD zou er dus altijd voor 1u10 in de tanks moeten zitten. Seppe + 1 uur.
Ik kom ook zelden kisten tegen met minder dan 10 gallon in de tanks. En ik ken er weinig die met 10 gallon weggaan... :)
 
Zo ben er uit! Inmiddels geldt de NLse luchtvaartwer inzake fuel niet meer, maar is er een regeling van ICAO.

IFR non-commercieel heb je nodig:

brandstof van A naar B + 45 minuten, en als je weerbericht zo slecht is, dat binnen een redelijke termijn voor en na de geplande arrival, een nadering onder VMC niet mogelijk zal zijn, dan heb je een alternate nodig en dus brandstof van A naar B, dan naar je alternate + 45 minuten.

Dit is ook de regeling die de VCR aanhoudt; er is dus geen speciale conservatievere clubregeling.

Alles na te lezen in de beroemde blauwe map!
 
Tevens meldde hij dat er komend najaar e.e.a. gaat wijzigen, en dat er bijvoorbeeld ook eisen gesteld gaan worden aan de hoeveelheid fuel voor VFR-trips.

Ben ook benieuwd wat er gaat wijzigen. Ik weet hoe ik reken, op basis van mijn theorie boek:

Benodigde brandstof voor trip van A naar B (en eventueel door naar alternate op de minst efficiënte wijze.)
+10 %
+ 1/2 uur
(Het boek was niet erg duidelijk of je nu eerst de +10% moest doen of eerst de + 1/2 uur.)

Oh, ja en dan weet ik dat mijn vliegtuig 14 liter per uur verstookt als ik niet zuinig ben, maar ik reken voor de zekerheid altijd met 15 liter, omdat dat makkelijker rekent.... 14 deelt niet zo lekker door 60 als 15.

(Let op: Bovenstaande is dus wel gebaseerd op VFR, niet op IFR.)

Ben trouwens wel blij met de discussie, want ik heb daar al weer best wat van geleerd.
 
Ben het helemaal eens met de uitkomst van deze discussie,

Vind wel een verduidelijking van de ICAO regeling op zijn plaats hier als toevoeging:

ICAO SARPS zijn Standards And Recommended Practices.

Elk land moet als ICAO lid dit vertalen in hun eigen luchtvaartwet of
Europese wet (als EU-lid).

Als dat niet zo is, (en ook niet Europees is vastgelegd zoals EU-OPS)
is er m.i. geen wettelijk vereiste...

Maar:
Ieder zich respecterend eigenaar van een luchtvaartuig zal echter natuurlijk
wel de ICAO standard (laten) volgen, hoop ik toch...

Zo ook de VCR zie ik, en zo hoort het.

Als laatste vind ik dat de IVW hier wl wat terrein braak heeft laten liggen....
Blijkt maar weer dat het niet alleen voor ons een doolhof is!

grtz VF
 
Back
Top