IF vraagje

Tomahawk

Member
Mede vliegers, een kleine vraag.. Ik ben al een tijdje niet IF richting Duitsland gevlogen. Volgende week gaan we dat weer eens doen. Nu zie ik dat bijna alle punten op airways (low altitude) RNAV punten zijn geworden. Misschien is dat al lang maar mij was het eerder nog niet opgevallen. Kent iemand de achtergrond en heb ik het goed als ik zeg dat ik die routes gewoon mag vliegen met een up-to-date GNS430 GPS.
 
Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp, maar het antwoord is volgens mij JA!

Vanuit EHRD, ARNEM departure, wordt vaak volgende fix meteen "DIRECT SONEB" of "DIRECT SUVOX". Wij gebruiken inderdaad een GNS 430 dan met up-to-date GPS charts.

Beantwoord dit je vraag ?
 
Wat ik bedoel is dat voorheen veel punten op de low altitude enroute kaart aangegevens stonden als open of gesloten driehoekjes (reporting pionts) en nu zijn al die punten veranderd zijn in vier puntige sterren (RNAV). Ik vroeg mij af waarom dat is. Verder denk ik die routes gewoon te kunnen vliegen met een GNS430 maar ben niet helemaal zeker. Een RNAV approach vliegen kan niet, dat weet ik wel zeker omdat het apparaat dat zelf aangeeft als je een SID laad.
 
Pin me er niet op vast maar als je gps B-RNAV (RNP5) is moet het volgens mij geen probleem zijn. Voor app moet je RNP0.5/0.3 hebben en dat gaat je niet lukken met een 430
 
Hoi first Solo, bedankt voor je tip! Zeer interessant. Ik was altijd van de makkelijke qua flight plan en vul standaard S/S in bij equipment. Volgens jouw documentje zou dat betekenen dat ik op bijna alle routes door Duitsland geen acknowledgment zal krijgen. Met een GNS430, mits B-RNAV approved, dus bij item 10 de "R" erbij en in item 18 "PBN/B2". Thx! heb ik wat aan.
 
Het antwoord is:

Technisch gezien. Is het geen enkel probleem.
Of het mag hangt af van het flight manual supplement dat bij het toestel is gegeven (van de Garmin GNS430).

De eerste tijd gaven die aan "VFR only". Naderhand zijn er nieuwe fms uitgegeven. Dat is een kwestie van zorgen dat de kist er dan 1 krijgt.

In Nederland vlieg je een RNAV overlay.. Geen probleem
Enroute kan hij ook zeker.

Waar het vaag wordt is bij de approaches. Daar is het afhankelijk van hoe de approach is geklassificeerd wat daar de eisen zijn. Je kan prima een Rnav approach vliegen.
Sommige approaches vereisen echter een hogere precisie .. Bijvoorbeeld ook met gps bepaalde glideslope. Deze kunnen alleen via een waas gecertificeerde gps .. In geval van de 430 heet hij dan GNS430W.

Alle 530/430s zijn ook om te bouwen.

Deze materie valt allemaal onder het hoofdstuk Performance Based Navigation (PBN). Dat is bijzonder taaie kost omdat men bepaalde termen gebruikt die historisch verschillende betekenissen heeft gehad. Ook is van belang of je EASA of FAA vliegt.

Tot slot zijn er ook situaties waar jij samen met het toestel een aanvullend certificaat moet halen.

De nieuwe icao flightplan codes gaan hier dus ook over.. In het vluchtplan moet je aangeven wat jouw /PBN en /NAV mogelijkheden zijn.

Het simpele antwoord is..
Ja je kan de meeste dingen doen vermits het juiste supplement is afgegeven.

Voor meer info.. Wordt lid van PPLIR.org en lees dan de manual/volg dan de training van Vasa Babic.
 
Back
Top