IF SEP check

Bumperking

New member
Dag allemaal,

Beetje domme vraag misschien, maar de vliegschool is alweer een tijdje geleden:

Ik wil mijn IR voor SEP weer geldig maken, wil daar graag een checkje voor doen. Nu hoef ik maar 1 check te vliegen en het ding doet het weer, maar wat moet ik in een piper/cessna op die check laten zien?

- SID vliegen
- holding entry/windcorrectie
- airwork/unusual attitude onder de kap
- partial panel
- NPA
- ILS

dat was het toch wel een beetje? Heeft iemand hier recente ervaring?

Groeten,
Bumperking
 
Verlenging IR-SE(A)

De IR-SE(A) kan verlengd worden op grond van de IFR profcheck voor verlenging van Multi Engine en VFR profcheck voor verlenging SE. De examinator moet daarvoor een nieuwe vervaldatum invullen op het Skill Test and Proficiency Check Report Form. Worden deze gegevens elektronisch doorgegeven door de maatschappij, dan moet dit op het Report Form worden aangegeven. Een schriftelijk verzoek tot verlenging van de IR-SE(A) kan ingediend worden zonder meesturen van een Flight Test Schedule.

bron

Je hoeft tegenwoordig dus geen speciale SE IR te doen.
 
jawel want hij staat niet meer op mijn brevet, heb alleen IFR CAT3b voor zowel a330 als 340 op mijn brevet staan, niet voor sep(L)

de verlenging kan inderdaad in de simulator, daarom wil ik nu ook weer een IR voor de SEP, omdat ik hem niet elk jaar met een aparte check moet verlengen
 
jawel want hij staat niet meer op mijn brevet, heb alleen IFR CAT3b voor zowel a330 als 340 op mijn brevet staan, niet voor sep(L)

de verlenging kan inderdaad in de simulator, daarom wil ik nu ook weer een IR voor de SEP, omdat ik hem niet elk jaar met een aparte check moet verlengen

Als je opnieuw je brevet aanvraagt (papiertje vol / ATPL) zal er een los "IR" op komen, waarna je wel SEP IR kan vliegen en het niet apart hoeft bij te houden. De IR is sinds een tijdje weer los (zoals vroegah), niet gekoppeld aan een class of type rating.

Ik heb dus een E170/190 typerating, een (verlopen) Fokker 50 type rating, een SEP class rating en een aparte IR rating in brevet staan nu. Voor de brevet (ATPL) aanvraag was het een aparte (verlopen) SEP-IR en een aparte vermelding bij Fokker 50 VFR and IFR, nu niet meer dus.
 
Als je opnieuw je brevet aanvraagt (papiertje vol / ATPL) zal er een los "IR" op komen, waarna je wel SEP IR kan vliegen en het niet apart hoeft bij te houden. De IR is sinds een tijdje weer los (zoals vroegah), niet gekoppeld aan een class of type rating.

Ik heb dus een E170/190 typerating, een (verlopen) Fokker 50 type rating, een SEP class rating en een aparte IR rating in brevet staan nu. Voor de brevet (ATPL) aanvraag was het een aparte (verlopen) SEP-IR en een aparte vermelding bij Fokker 50 VFR and IFR, nu niet meer dus.

Stel:
- Je hebt een SEP en een IR rating op je brevet hebt staan.
- Je haalt daarna een losse MEP rating.
- Dan kan je na het behalen van die losse MEP rating gewoon IFR op een ME kist vliegen?

Als dat waar is kan dat een hoop geld schelen tijdens een vliegopleiding.
 
Stel:
- Je hebt een SEP en een IR rating op je brevet hebt staan.
- Je haalt daarna een losse MEP rating.
- Dan kan je na het behalen van die losse MEP rating gewoon IFR op een ME kist vliegen?

Als dat waar is kan dat een hoop geld schelen tijdens een vliegopleiding.

Volgensmij kan dit niet. Heb zelf 10(!) jaar geleden het zelf in jouw volgorde gedaan, maar moest tijden mijn MEP checkride ook gewoon een ILS (N-1) en een NPA vliegen. Als je dat niet doet dan kan je alleen NEP VFR vliegen.

Het is tenslotte niet voor niets een SEP/ir rating!
 
Er is nog wel een verschil IR-SE en IR-ME. Maar als je IR-ME hebt, dan heb je OOK (zonder dat dat speciaal genoemd wordt op je brevet) de bevoegdheden die horen bij IR-SE. Zie verder verhaal van Nosig of JAR 1.180

Als je een SEP hebt met een IR en je wilt MEP gaan doen; dan doe je meteen examen MEP-IR en klopt alles weer ...
 
Als je opnieuw je brevet aanvraagt (papiertje vol / ATPL) zal er een los "IR" op komen, waarna je wel SEP IR kan vliegen en het niet apart hoeft bij te houden. De IR is sinds een tijdje weer los (zoals vroegah), niet gekoppeld aan een class of type rating.

Dit is op mijn Duitse brevet helaas niet het geval; heb net sinds april een nieuw papiertje met mijn Engels-Niveau, maar zonder losse IR.
 
CE550B en QED bedankt, er is dus toch blijkbaar verschil, maar ondertussen is er maar 1 IR rating, beetje vage wetgeving i.m.o.

Verder vind ik het ook raar dat als je een A340/A330 door de lucht mag sturen (dus een ME/IR hebt) geen single engine IFR mag vliegen.
 
Aan de ene kant wel, aan de andere kant zijn het ook 2 verschillende kopjes thee... andere operatie, single pilot etc.

Ik moet nu ergens goedkoop een keer oefenen en dan een checkje vliegen - het komt vast allemaal snel weer terug - intercepten met een RMI en windcorrecties vliegen in een holding gebaseerd op een NDB :)

Een ILS is met 65 knopen vast makkelijker dan met 165kts ;-)
 
Trouwens, het blijft onduidelijk voor me; in JAR 1 180 staat dat je een IR(A) kan halen als je een PPL of CPL hebt; een ATPL wordt niet genoemd, want bij een ATPL komt ie inclusief (en ik heb al jaren een ATPL).

En toch beweerde het LBA een half jaar geleden, dat ik een aparte check moet afleggen voor een IR-SEP? Het is dat ik te braaf ben, maar anders zou ik gewoon een IFR vluchtplan te filen en lekker ergens heen boren :)


Edit: Hoe meer ik in de JAR-FCL rondblader, hoe meer ik van deze mening overtuigd raak. Ik heb een ATPL op een CPL (ooit) gebaseerd, en moet dus een IR(A) inclusief hebben; op een PPL of CPL wordt ie nog apart opgevoerd. Als je een IR voor ME hebt, geldt die automatisch ook voor SE. In de JAR-FCL staat echter alles omtrent IR bij het hoofdstuk CPL, want bij de ATPL geldt die dus als gegeven. Mis ik hier nu gewoon enorm de plank, of is het advies wat ik tot nog toe heb gekregen gewoonweg niet goed geweest?
Wie o wie is hier een kenner?
 
Last edited:
Ik weet dat het IVW zelf alsmede genoeg instructeurs niet weten van de veranderingen in de JAR FCL. De JAR FCL file op de JAA site is van december 2006 (!), dus zal ook nog niet die veranderingen hebben lijkt mij. Waar de veranderingen wel zijn gelist, of dat er wellicht een nieuwe EASA FCL file ergens staat, weet ik helaas nog niet.
 
Het IVW stuurde me naar het LBA (de duitse IVW), en die stuurde me naar een examinator, die ik al kende en die de mening heeft dat ik een check moet vliegen, omdat de kennis bij het LBA ook niet aanwezig is.

De weg van de minste weerstand is dus een checkje. Is aan de ene kant zonde van het geld, aan de andere kant ook wel goed om te oefenen.
 
Back
Top