Ideale privé kist

Het is te lang geleden voor details ('93) , maar voor een Ercoupe was deze zelfs vreemd (N99039 uit '46 met 85 paardjes) Was iets met een enkel of dubbel rempedaal, besturing via de yoke.

Kist volgeladen met peut zorgde tijdens rotatie voor een schoonmaakbeurt van het voorste glas omdat alles via de drijver naar buiten gutste. Een sterke 100LL geur in de cockpit....

En eenmaal in cruise, net als op het plaatje, de plexiglasschijven openmaken en als met een cabrio over de Smokey mountains heen in de herfst.

Daar doe je het voor.....

Ja die combinatie van rudder/aileron was wel grappig. Konden mensen makkelijk vliegen leren. Je kon zo`n ding toch ook heel moeilijk overtrekken?

Wellicht zouden we een poll kunnen doen over wat de meest ideale kist is. Op dit moment is de stand volgens mij:

Beech Bonanza B36 2x
DA-40
DV-20 Katana
Mooney
Fuji Aero Subaru
Erco Ecoupe

Weinig Cirrus en Robin fans op het forum blijkbaar.
 
Last edited:
Great Balls of Fire;101800Met een BE36 kun je met gemak zo'n 160KIAS (of hoger) tot aan de OM raggen said:
Kebab op 36L op DFW, euh sir, can you reduce, you're gaining on a dc9.

(Als het goed is kan je een Ercoupe nooit overtrekken. Ik heb mijn best gedaan, het ging niet!)
 
@N2024. Mooney zijn inderdaad (ook) fraaie snelle "Hot to Handle" bakken.

Mooney's zijn net SE210's, halve zwevers dus.
Mooney's hebben dunne vleugels, wat een snellere ijsopbouw (IMC) met zich meebrengt :eek!:

Met een BE36 kun je met gemak zo'n 160KIAS (of hoger) tot aan de OM raggen, met een Mooney (zonder speedbrakes) is dit uitgesloten :haha:

Ondanks dat ik aardig wat Mooney uurtjes heb, geef ik toch de voorkeur aan de BE36 of RC114/115 :kiss:


Eigenlijk komt het er dus op neer: Een Mooney is OK mits voorzien van speed brakes, oxygen en known icing?

Jammer dat je dit soort kisten niet zo veel voorbij ziet komen. Op EHMZ staat volgens mij zowel geen Mooney, als Bonanza. Ook geen Cirrus of Rockwell Commander trouwens. Ons Zeeuwen bin zunig weet je.

Dan hebben we het nog helemaal nog niet over dit soort kisten (ook geen liefhebbers op het forum?).

ext-1.jpg
 
Last edited:
Ok,

Hier mijn lijstje met leuke kisten:

C172, maar dan wel met een rechte staart.
C150, ook met rechte staart.
Piper Tri-pacer of Colt
Jodel
Bolkow junoir (als ik er in zou passen)
Rallye
Grumann Yankee


-Kees
 
Ok,

Hier mijn lijstje met leuke kisten:

C172, maar dan wel met een rechte staart.
C150, ook met rechte staart.
Piper Tri-pacer of Colt
Jodel
Bolkow junoir (als ik er in zou passen)
Rallye
Grumann Yankee


-Kees

Wat vind je dan mooi aan die rechte staart dan? Is toch minder aerodynamisch? Gek eigenlijk waarom Mooney altijd zo`n rechte staart met schuine achterkant heeft? Niemand weet zeker waarom?
 
@N2024. De ganse vertikale Mooney tail is trim.

@Kebab. BE36 descending towards FDH IAF.
Zurich ATC asked "N2K Speed please" - said: 200' - ATC: reduce to 160KIAS B743 ahead :grijns:

Dit vliegt anders ook wel errug leuk.

breezy.jpg


En ja, ik heb de Breezy echt gevlogen :D
 
Honderden uren Commander 112. Ideale kist; deze was fully loaded, 2 FD's, KFC 200 + yaw damper, stormscope, Auto-electric trim, KLN90B IFR GPS coupled to AP, you name it; een 'airliner'. Iets underpowerd en dus vooral geschikt voor de 'grotere' velden. Home base is een very short field 650m baan, is ok voor 2 personen; voor meerdere personen raad ik toch minimaal EHBD aan. Toch redelijk overweight een aantal keer (met de nodige ervaring op het type en een groot verantwoordelijkheidsgevoel) vertrokken met zeer hoge temp. 3 man en full luggage op een 900m rwy. Het vliegtuig kan meer dan je denkt (dit was na 400 hr op hetzelfde vliegtuig by the way). Ook op een golfbaan in Zweden geland (authorized natuurlijk!), erg kort, maar d'r was een Seneca II based, dus niet de enige gek.. De 114 heeft dezelfde cell, echter 50 pk meer is daardoor beter short field, heeft echter een te verwaarlozen hogere cruise en een veel grotere fuel burn. Ook bestaat er een TC conversie incl. speciale prop voor de 112 die d'r voor zorgt dat de 114 voorbijgevlogen word. Snel en economisch, de meest ruime cabine die er op deze markt te vinden is en de beste 'kooi' die er bestaat; kan een crash impact weerstaan van 29 G !!!!!!! Leuk weetje, de vleugel is gebaseerd op die van een P-51 en de Commander is dan ook extreem wendbaar.

Meer info op http://rockwell-commander.tripod.com

http://rockwell-commander.tripod.com/why.htm

Niet de goedkoopste, wel één van de leukste c.q. betere! Ik vind de Beeches ook erg leuk, alleen de fuel!!!!
 
@Kebab. De Cri Cri is errug :D helaas nooit mee gevlogen.
Vroeger was er een Cri Cri Acro team Britannia ofzo, deden er :grijns: mee.

@MichielSL. Daarom staat de Rockwell Commander (second best) op m'n lijstje.
Een goede vergelijking tussen de 112 (Hot Shot) en de 114/115 kan ik helaas niet maken, omdat ik in tegenstelling tot de RC14/RC15 te weinig RC12 uren heb.

@N2024. TB20 en 21's zien er op het oog aardig uit, maar het blijft Frans natuurlijk.
TB's hebben vliegtechnish niet m'n voorkeur :bwah:, behoudens de TBM700/850 dan ;)
 
Ik ben het met Great Balls of Fire eens. Ik vind persoonlijk de constructie van o.a. de staart erg zwak en ook met de naar boven openslaande deuren zijn een aantal incidenten geweest. Deze zijn een constructureel onderdeel van de aerodynamica bij dit ontwerp en bij het verlies van de deuren door welke reden dan ook kan dit erg vervelende gevolgen hebben. (voorbeeld; bij slecht weer, hevige turbulentie zijn van een TB20 de deuren opengeslagen, afgebroken; de aerodynamica verstorend mede de oorzaak van een dodelijk ongeval). Ook vind ik het 'landing gear' (zeker vergeleken met een Commander) een zwak punt (ook van de fixed TB9 en 10 trouwens.
 
@MichielSL. Dat van die deuren heb ik ooit (TB20 PH-JBW) zelf meegemaakt.
Alles is goed afgelopen, maar toch :eek!:

@TMG. Persoonlijk vind ik de TB series niet lekker vliegen, zeker niet als (serieus) hardball/hands-on IF platform :bwah:
 
Over die Socata`s, ik heb er bijna 1 gehad als vervanging van mijn Cessna, vandaar dat ik het nog een beetje in de gaten houdt. Het valt me op dat er de laatste tijd echt een heleboel 2e hands worden aangeboden. Zal er wel mee te maken hebben dat ze niet meer gefabriceerd worden. Wel jammer op zich want nu worden er in Europa geen vergelijkbare kisten meer gebouwd.
 
Vergelijkbaar met de c150 volgens mij, maar ik vind 'm net iets sportiever:
de DV(of DA)20 Katana...leuk ding.

Of een Fuji Aerosubaru...toeren en toch ook aerobatten!
nadeel: verbruik!!!

Ik hou ook heel erg van stermotor-geweld, maar ja, waar hebben we 't dan over, qua kosten hahaha

@N2024: hoe bevalt dat, met je zoontje van 3 jaar vliegen?
De mijne is 4, maar dacht dat ik beter nog even kon wachten...
grtz...

Dit is dus mijn vliegmaatje! Zoals je ziet kun je best vliegen met een kind van 3, gelukkig luistert hij tot nog toe erg goed (geen riemen los maken e.d.), dus is het goed te doen.

47tpor8.jpg
 
2poo6k2.jpg


Nu denk je natuurlijk dat ik hem er slapend in stop om mee te nemen, maar hij valt tegenwoordig echt vaak tijdens de take-off al in slaap. Zoals je ziet is hij hier nog wakker.
 
Nu ga je wel een klein probleempje hebben als hij 16 wordt.

Normale puber vraagt dan een brommer, de jouwe zal z'n eigen kist willen.

Hopelijk ben je dan zo'n zeldzaam dik betaalde piloot :D
 
Wat vind je dan mooi aan die rechte staart dan? Is toch minder aerodynamisch? Gek eigenlijk waarom Mooney altijd zo`n rechte staart met schuine achterkant heeft? Niemand weet zeker waarom?

Zo'n rechte staart vind ik gewoon mooier staan dan een schuine staart, kwestie van smaak denk ik.
Het vreemde is dat een Cessna 150/172 met een rechte staart een ietsepietsje rapper is dan eentje met een schuine staart en het richtingsroer is ook wat effectiever.

Groeten,
Kees

P.S. Mijn C150 heeft een rechte staart.
 
Back
Top