Ideale privé kist

N2024

Active member
Op het forum al veel discussies tegen gekomen Boeing/Airbus, blijkbaar interesseert dat veel mensen. Mij wat minder eigenlijk, de kans dat ik ooit zo`n ding kan kopen schat ik nogal laag in:haha: . Vandaar dat ik graag een opzetje wil geven voor een andere discussie.

Wat is nou de ideale kist om te hebben?! Laat ik zelf de aftrap geven dan.

Qua prijs/kwaliteit verhouding scoort de Cessna 150 erg goed. Vandaar natuurlijk dat ik er eentje heb gekocht (Zeeuwen zijn zuinig). Je gaat niet zomaar op je plaat en aan de andere kant ben je ook niet veel kwijt om er eentje te hebben of te vliegen. Ook vind ik de 150 top omdat hij niet zwaar is, zodoende kan ik hem makkelijk alleen in- en uit de hangar trekken.

Maar als we het over een leuke en praktische kisten hebben dan heb ik de volgende selectie gemaakt:

Mooney M20 serie (liefst Executive interieur natuurlijk en Full loaded!). Negatief: verbruik + te zwaar om alleen in de hangar te zetten. Ook een beetje duur voor zomaar een lokale vlucht alleen of met mijn zoontje van 3.

0M20R%2008.JPG

017.jpg


Robin R3000/180 serie. Positief: Verbruik, schuifdak en gewicht. T-tail vind ik ook mooi en metaal wel fijn (ben zelf niet zo voor composiet of linnen). Negatief: Einddatum op de kist (uren tot plm. 11.000 geloof ik), Franse makelij (ben zelf meer voor Amerikaanse kisten) en weinig aanbod. Ook zijn deze kisten vaak niet standaard voorzien van een voorraadje makkelijke instrumenten (VOR met Glideslope, autopilot etc.). Nadeel is ook dat deze kisten niet meer gemaakt worden, ik denk dat de onderdelen dan ook wat duurder zijn. Ook kennen ze bij de FAA alleen maar de 180pk versie, andere versies dus zijn niet mogelijk om onder N- registratie te vliegen.

DCP_0012.JPG


Cirrus SR22 (composiet is m.i. wat minder, design ook wel maar de functionaliteit is super: lekker ruim en luxe interieur en dat reist wel fijn en gerieflijk).

176_7688.JPG

DSC00007.JPG


Al met al vind ik de Cirrus SR22 de meest ideale kist om te hebben. Helaas is het ding nogal duur om te houden (verzekering bijv. voor piloot/eigenaar is best prijzig en aanschaf is voorlopig nog boven budget). Even doorsparen dus...

Nou schiet maar!
 
Last edited:
Rockwell Commander 112, liever 114. Ruime cabine en trailing link landing gear. Vliegt als een droom.

En de echte natte droom is een BeF33/A36/V35 oftewel gewoon de Bonanza. Honderden uurtjes in deze Caddillac of the Sky mogen vliegen.

(Mijn eerste kistje in eigen handen was trouwens een C152.)
 
Rockwell Commander 112, liever 114. Ruime cabine en trailing link landing gear. Vliegt als een droom.

En de echte natte droom is een BeF33/A36/V35 oftewel gewoon de Bonanza. Honderden uurtjes in deze Caddillac of the Sky mogen vliegen.

(Mijn eerste kistje in eigen handen was trouwens een C152.)

Nog nooit het plezier gehad om zo`n Rockwell Commander te mogen vliegen. Kan er dus geen mening over geven. Ziet er wel erg chique uit. Hoe is de performance (en hele domme vraag wat is een trailing link landing gear ook alweer?).

De Bonanze V-tail vind ik zelf ook erg mooi. Had ik eigenlijk vergeten te noteren, is inderdaad een prachtkist die niet al te duur is (in Zwitserland staat er nog eentje voor net 40.000 Euries). Zie www.planecheck.com (is op Airwork na mijn favoriete site). Zie afbeelding:

DSC00017.JPG


Me valt wel op dat veel fabrikanten van nieuwe toestellen failliet gaan de laatste tijd. Ik ben bang dat daardoor de "occasions" weer duurder gaan worden op termijn. Symphony is failliet, Tiger idem dito en Taylorcraft zit er aan te komen. Volgens mij gaat alleen Cirrus als een trein. Aan de andere kant; als veel vliegers wat ouder worden en er weinig jongere vlieger/eigenaren overblijven komt er weer veel aanbod de komende tijd wat de prijs drukt.
 
Last edited:
Waarom geen Diamond DA-40? Kun je lekker op goedkope Jet A1 vliegen...en het is een prachtige reiskist...

da40d1.JPG

0P7221060.JPG


Waarom staan die Diamonds dan zo gauw weer te koop? Als mensen er eentje hebben willen ze er ook gauw weer van af? Ik heb er zelf nog nooit mee gevlogen. Er stond er eentje bij ons op het veld maar die is al weer weggedaan. Ik hoorde waaien dat het ook een beetje underpowered is. Bij een Cessna 150 is dat niet erg, die kosten natuurlijk niet zoveel in aanschaf. Had graag wel even een rondje gedaan, maar het mocht niet zo wezen...

Is het qua performance dan een beetje netjes dan? Moet ik nog eens nakijken, staat vast wel ergens op het net.

Ik had op Planecheck even een onderzoekje gedaan. Er staan op die site nu 6 Da-40`s te koop waarvan 4 TDI`s. Ze moeten nog best veel opbrengen trouwens. De bovenste bijvoorbeeld op het plaatje moet 276.000 Euro opbrengen en is van 2003. De onderste is van 2004 en moet 238.800 Euro opbrengen. Is wat goedkoper omdat hij niet IFR approved is. Voor dat geld (vind ik hoor) koop ik dan liever een 2e hands Mooney of Beech en van het verschil kan ik dan jaaaaren rondvliegen. Is persoonlijk natuurlijk.

En dan nog wat. Ik vind die DA-40 net een motorzwever. Eigenlijk vind ik een metalen kist (Mooney o.i.d.) toch wat stoerder ogen hoor. Een Cirrus of Columbia gaat dan nog wel, ziet er meer uit als een echt vliegtuig.
 
Vergelijkbaar met de c150 volgens mij, maar ik vind 'm net iets sportiever:
de DV(of DA)20 Katana...leuk ding.

@N2024: hoe bevalt dat, met je zoontje van 3 jaar vliegen?
De mijne is 4, maar dacht dat ik beter nog even kon wachten...
grtz...

Helaas kan ik nog geen foto direkt van mijn pc op het forum zetten. Ik heb namelijk een hele leuke foto als hij slaapt tijdens het vliegen.

Mijn zoontje heeft nu al een uur of 10 te pakken. Meestal locaal, hij is ook al een keer overland mee geweest. Meestal valt hij tijdens de take-off in slaap nu, hij is het al gewend. Ik neem hem maar niet te vaak meer mee, hij vindt het niet meer zo bijzonder. Ik zet hem op een extra dikke kussen omdat hij anders niet boven het raam uit kan kijken. Als de stoel helemaal naar achter is kan hij niet bij knoppen of besturing, dus gaat het prima. PM maar even je mail adres anders voor die foto.

Nog even over de Diamond. Als het net zo vliegt als mijn 150, dan zou ik het wel vinden tegen vallen. Het prijsverschil is toch behoorlijk en m.i. alleen in clubverband terug te verdienen. Ik maak met mijn kist maar 50 uur per jaar (ik gebruik hem puur voor mezelf), dus dan moet de Avgas wel heel duur worden wil ik een DA-40 terug verdienen.
 
Mijn keuze (Piston Engine):

1. Raytheon/Beech A36 - B36TC
2. Rockwell 114 - 115TC TKS

orville.gif


Dus kocht ik als 21 jarige samen met mijn broer, een Short Clipped Wing Piper Tri-Pacer PA22-160.
 
Last edited:
Ha die GBOF, ook al wakker!

Inderdaad leuke kisten, kun je wel mee voor de dag komen. Die Rockwell`s worden die nog gemaakt dan? Ik heb er eerlijk gezegd niet vaak eentje gezien. Heb even gesurfd, vind ze inderdaad wat knapper om te zien dan een Mooney. Maar aan de andere kant, in verhouding ook wel aardig aan de prijs.

Je was er wel erg vroeg bij om een eigen kist te kopen! Ik was pas 26 toen ik mijn kist kocht (wel alleen dan). Op EHMZ is Richard van As net bezig aan zo`n Tri-Pacer. Op zich wel grappig en best uniek. Uitzweven bij motorstoring zit er niet echt in lijkt me met zo`n smal vleugeltje. Affijn, ben je ook weer zo beneden toch?
 
Last edited:
GBOF heeft honderden (IF) uren op BE36's :grijns:

De Tri-Pacer was echte Fun, de onze had (nog) Aileron-Rudder Interconnect (ARI).
Ooit eens een tolvlucht uitgeprobeerd (solo), 1.000 voet per slag en de recovery was letterlijk struckle for life!

De PA22-160 moet je vanwege de hoge vleugelbelasting wel vliegend houden "Need for speed" en gaat bij het dichttrekken van 't gas als een baksteen naar beneden.

Samen met m'n broer heb ik in '83 een (Tri-Pacer) Noord Africa rondtrip gemaakt :D

@N2024 om je een indruk te geven wat GBOF allemaal heeft uitgespookt, kijk maar eens OP switch M A M
 
Maar zo`n Mooney panel mag er ook wel zijn hoor:

big_panel-1.jpg


Heb net even op je site gekeken. Staat wel een boel op inderdaad!

Het valt me wel op dat er niemand een VLJ of juist een MLA op het verlanglijstje heeft staan (heb ik ook niet hoor).
 
Trailing link, landingsgestel heeft een "gewricht" en het "scheenbeen" trailt een beetje naar achteren. De eerste landing met een RC was, wow, een greaser, tweede, damn ik voel die kist perfect aan. Derde landing. Hmmm is het misschien de kist.

BA146 heeft ook zo'n landingsgestel. Ook daar lijkt de grootste ramp landing op een greaser. Van horen zeggen.


En mooiste vlucht in een piston SE was wel in een Ercoupe uit '46. Mooi klein kistje waar alles op zijn Mc Gyvers werkte.

N2679H.jpg
 
Trailing link, landingsgestel heeft een "gewricht" en het "scheenbeen" trailt een beetje naar achteren. De eerste landing met een RC was, wow, een greaser, tweede, damn ik voel die kist perfect aan. Derde landing. Hmmm is het misschien de kist.

BA146 heeft ook zo'n landingsgestel. Ook daar lijkt de grootste ramp landing op een greaser. Van horen zeggen.


En mooiste vlucht in een piston SE was wel in een Ercoupe uit '46. Mooi klein kistje waar alles op zijn Mc Gyvers werkte.

N2679H.jpg

Thanks for info! Mijn examinator uit Amerika is toevallig vorig jaar gecrashed en helaas overleden in zo`n Ercoupe. Hij had hem net gekocht met een vriend. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Ercoupe niet zo`n knappe verschijning vind, maar smaken verschillen natuurlijk. Wist je dat ze die Ercoupe bij vrij veel verschillende fabrikanten gemaakt hebben? Oorspronkelijk Erco, daarna heeft bijvoorbeeld ook Mooney hem gemaakt. De M10 van Mooney bijvoorbeeld. Voorzien van C90 motor (iets eenvoudiger meen ik als de O200).

Je bent trouwens wel de eerste die met een echte classic aan komt zetten!
 
@N2024. Mooney zijn inderdaad (ook) fraaie snelle "Hot to Handle" bakken.

Mooney's zijn net SE210's, halve zwevers dus.
Mooney's hebben dunne vleugels, wat een snellere ijsopbouw (IMC) met zich meebrengt :eek!:

Met een BE36 kun je met gemak zo'n 160KIAS (of hoger) tot aan de OM raggen, met een Mooney (zonder speedbrakes) is dit uitgesloten :haha:

Ondanks dat ik aardig wat Mooney uurtjes heb, geef ik toch de voorkeur aan de BE36 of RC114/115 :kiss:
 
Het is te lang geleden voor details ('93) , maar voor een Ercoupe was deze zelfs vreemd (N99039 uit '46 met 85 paardjes) Was iets met een enkel of dubbel rempedaal, besturing via de yoke.

Kist volgeladen met peut zorgde tijdens rotatie voor een schoonmaakbeurt van het voorste glas omdat alles via de drijver naar buiten gutste. Een sterke 100LL geur in de cockpit....

En eenmaal in cruise, net als op het plaatje, de plexiglasschijven openmaken en als met een cabrio over de Smokey mountains heen in de herfst.

Daar doe je het voor.....
 
Back
Top