N2024
Active member
Op het forum al veel discussies tegen gekomen Boeing/Airbus, blijkbaar interesseert dat veel mensen. Mij wat minder eigenlijk, de kans dat ik ooit zo`n ding kan kopen schat ik nogal laag in:haha: . Vandaar dat ik graag een opzetje wil geven voor een andere discussie.
Wat is nou de ideale kist om te hebben?! Laat ik zelf de aftrap geven dan.
Qua prijs/kwaliteit verhouding scoort de Cessna 150 erg goed. Vandaar natuurlijk dat ik er eentje heb gekocht (Zeeuwen zijn zuinig). Je gaat niet zomaar op je plaat en aan de andere kant ben je ook niet veel kwijt om er eentje te hebben of te vliegen. Ook vind ik de 150 top omdat hij niet zwaar is, zodoende kan ik hem makkelijk alleen in- en uit de hangar trekken.
Maar als we het over een leuke en praktische kisten hebben dan heb ik de volgende selectie gemaakt:
Mooney M20 serie (liefst Executive interieur natuurlijk en Full loaded!). Negatief: verbruik + te zwaar om alleen in de hangar te zetten. Ook een beetje duur voor zomaar een lokale vlucht alleen of met mijn zoontje van 3.
Robin R3000/180 serie. Positief: Verbruik, schuifdak en gewicht. T-tail vind ik ook mooi en metaal wel fijn (ben zelf niet zo voor composiet of linnen). Negatief: Einddatum op de kist (uren tot plm. 11.000 geloof ik), Franse makelij (ben zelf meer voor Amerikaanse kisten) en weinig aanbod. Ook zijn deze kisten vaak niet standaard voorzien van een voorraadje makkelijke instrumenten (VOR met Glideslope, autopilot etc.). Nadeel is ook dat deze kisten niet meer gemaakt worden, ik denk dat de onderdelen dan ook wat duurder zijn. Ook kennen ze bij de FAA alleen maar de 180pk versie, andere versies dus zijn niet mogelijk om onder N- registratie te vliegen.
Cirrus SR22 (composiet is m.i. wat minder, design ook wel maar de functionaliteit is super: lekker ruim en luxe interieur en dat reist wel fijn en gerieflijk).
Al met al vind ik de Cirrus SR22 de meest ideale kist om te hebben. Helaas is het ding nogal duur om te houden (verzekering bijv. voor piloot/eigenaar is best prijzig en aanschaf is voorlopig nog boven budget). Even doorsparen dus...
Nou schiet maar!
Wat is nou de ideale kist om te hebben?! Laat ik zelf de aftrap geven dan.
Qua prijs/kwaliteit verhouding scoort de Cessna 150 erg goed. Vandaar natuurlijk dat ik er eentje heb gekocht (Zeeuwen zijn zuinig). Je gaat niet zomaar op je plaat en aan de andere kant ben je ook niet veel kwijt om er eentje te hebben of te vliegen. Ook vind ik de 150 top omdat hij niet zwaar is, zodoende kan ik hem makkelijk alleen in- en uit de hangar trekken.
Maar als we het over een leuke en praktische kisten hebben dan heb ik de volgende selectie gemaakt:
Mooney M20 serie (liefst Executive interieur natuurlijk en Full loaded!). Negatief: verbruik + te zwaar om alleen in de hangar te zetten. Ook een beetje duur voor zomaar een lokale vlucht alleen of met mijn zoontje van 3.
Robin R3000/180 serie. Positief: Verbruik, schuifdak en gewicht. T-tail vind ik ook mooi en metaal wel fijn (ben zelf niet zo voor composiet of linnen). Negatief: Einddatum op de kist (uren tot plm. 11.000 geloof ik), Franse makelij (ben zelf meer voor Amerikaanse kisten) en weinig aanbod. Ook zijn deze kisten vaak niet standaard voorzien van een voorraadje makkelijke instrumenten (VOR met Glideslope, autopilot etc.). Nadeel is ook dat deze kisten niet meer gemaakt worden, ik denk dat de onderdelen dan ook wat duurder zijn. Ook kennen ze bij de FAA alleen maar de 180pk versie, andere versies dus zijn niet mogelijk om onder N- registratie te vliegen.
Cirrus SR22 (composiet is m.i. wat minder, design ook wel maar de functionaliteit is super: lekker ruim en luxe interieur en dat reist wel fijn en gerieflijk).
Al met al vind ik de Cirrus SR22 de meest ideale kist om te hebben. Helaas is het ding nogal duur om te houden (verzekering bijv. voor piloot/eigenaar is best prijzig en aanschaf is voorlopig nog boven budget). Even doorsparen dus...
Nou schiet maar!
Last edited: