Hou Flant in z'n pand!

Nosig

Active member
Het ons zo bekende Flantuas (het restaurant boven Martinair Vliegschool van Gerard en Wilma Flantua) dreigt uitgezet te worden door hun huurbaas! Kennelijk wil die het weer verhuren aan een vliegschool zodat die dure roze zonnebrillen kunnen verkopen aan wannabee-verkeervliegers. Dit kunnen we natuurlijk niet laten gebeuren, een leven zonder de traditionele, legendarische wereldburger is geen leven!

Klik op Like, Join the cause of tweet deze door om je stem te laten horen / zien:
http://www.causes.com/causes/623734-hou-flant-in-z-n-pand

Lees hier de column van Goof Bakker voor zijn kijk op dit drama:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Columns/Goof_Bakker_Hou_Flant_in_z_n_pand
 
Kennelijk wil die het weer verhuren aan een vliegschool zodat die dure roze zonnebrillen kunnen verkopen aan wannabee-verkeervliegers.

Het ook nooit goed! Eindelijk heeft de betreffende vliegschool de mogelijkheid om hun leerlingen een beetje fatsoenlijke ruimte te bieden in plaats van les geven in containers/portacabins, gaan we weer protesteren!

Die leerlingen hebben het heel moeilijk en hebben een fortuin moeten neerleggen voor hun opleiding (zie vele topics op dit forum), dan is het toch prima dat hun school alles op alles zet om in ieder geval wat meer passende ruimte te vinden?

Vreemd genoeg springen we nu in de bres voor de lokale restaurateur terwijl afgelopen week nog de complete inboedel van een andere lokale vliegschool door de belastingdienst na excecutieverkoop is weggehaald en daar horen we niets over.

Dus naast de oproep "Hou Flant in z'n pand" zou "Haal wat van zolder voor ......" ook op z'n plaats zijn.

Begrijp mij niet verkeerd; ik heb niets tegen Gerard of Wilma, kom er ook af en toe over de vloer, mooie lokatie maar zo werkt het nu eenmaal in de grote boze wereld, het is niet anders.
 
Het ook nooit goed! Eindelijk heeft de betreffende vliegschool de mogelijkheid om hun leerlingen een beetje fatsoenlijke ruimte te bieden in plaats van les geven in containers/portacabins, gaan we weer protesteren!

Die leerlingen hebben het heel moeilijk en hebben een fortuin moeten neerleggen voor hun opleiding (zie vele topics op dit forum), dan is het toch prima dat hun school alles op alles zet om in ieder geval wat meer passende ruimte te vinden?

Vreemd genoeg springen we nu in de bres voor de lokale restaurateur terwijl afgelopen week nog de complete inboedel van een andere lokale vliegschool door de belastingdienst na excecutieverkoop is weggehaald en daar horen we niets over.

Dus naast de oproep "Hou Flant in z'n pand" zou "Haal wat van zolder voor ......" ook op z'n plaats zijn.

Begrijp mij niet verkeerd; ik heb niets tegen Gerard of Wilma, kom er ook af en toe over de vloer, mooie lokatie maar zo werkt het nu eenmaal in de grote boze wereld, het is niet anders.

eens
 
Dit kunnen we natuurlijk niet laten gebeuren, een leven zonder de traditionele, legendarische wereldburger is geen leven!

De wereldburger zal ik niet missen, mn aderen zijn al verstopt bij de gedachte, maar de rest van de broodjes zijn geniaal! Is er geen nieuwbouw mogelijk op de parkeerplaats naast MVVL, die is toch te klein en kan misschien verplaatst worden naar de overkant in het weiland.
Flant moet blijven!

Die leerlingen hebben het heel moeilijk en hebben een fortuin moeten neerleggen voor hun opleiding (zie vele topics op dit forum), dan is het toch prima dat hun school alles op alles zet om in ieder geval wat meer passende ruimte te vinden?
Ik zat prima in die portcabins, het is toch 8 uur per dag naar de computer kijken, goede kachel en airco aanwezig. Ik hoef niet een glazen dak liften roltrappen en alles. Is een prima plek om te leren
 
Vreemd genoeg springen we nu in de bres voor de lokale restaurateur terwijl afgelopen week nog de complete inboedel van een andere lokale vliegschool door de belastingdienst na excecutieverkoop is weggehaald en daar horen we niets over.

Dus naast de oproep "Hou Flant in z'n pand" zou "Haal wat van zolder voor ......" ook op z'n plaats zijn.

Helemaal mee eens. Dit is een groter verlies dan dat restaurant. Flantuas mag van mij blijven (graag zelfs), maar als ze op tijd actie ondernemen en een nieuw onderkomen zoeken hoeven ze niet echt weg. De huur is opgezegd per 2013. Ze hebben nog even...

P.
 
Als ze dan goedkoper worden en gratis water hebben ipv kraanwater in een duur flesje stoppen en dan verkopen stem ik voor.

Die wereldburger is prima!
 
Ik weet niet naar wie de bovenverdieping zou gaan, maar er is schuin tegenover de school een compleet leeg kantoorgebouw met prachtige lokalen. Flantuas is een essentieel deel van het vliegveld, zoals het terras bij Ed ook de kern en het karakter van het vliegveld vormt. Grotere vliegscholen is wel het laatste wat we kunnen gebruiken in Nederland. Daarentegen is het natuurlijk onmogelijk om voor Flantuas zo'n prachtige lokatie wederom op te bouwen (even los van de investeringen die je daarvoor nodig hebt), terwijl het natuurlijk geen reet uitmaakt waar iemand z'n vliegtuig handboek doorleest.

Natuurlijk werkt het vaak zo in de harde, boze, kapitalistische wereld. Maar dat is nog geen reden om het totaal ongepast, zinloos en dom te vinden als een essentieel deel van het vliegveld bewust om zeep wordt geholpen vanwege het feit dat roze zonnebrillen op korte termijn beter verkoopt dan het verhuren aan een bedrijf dat Lelystad vliegveld al jaren lang een gezicht, smaak en sfeer geeft. En dus is het ook geen reden om geen stem te laten horen hiertegen.

Dat een lokaal verhuurbedrijf om is gevallen is ook inderdaad zeer spijtig. Helaas hoorde ik dat pas naderhand. Echter zijn er wel meer vliegscholen en verhuurders te vinden op het veld, in tegenstelling tot een dergelijke restauratie waar elk ander bedrijf (en alle bezoekers van het vliegveld) ook baat bij heeft op zowel het fysieke als emotionele vlak. Daarbij draaien zij wel gezond maar worden ze willens en wetens om zeep geholpen op deze manier, een essentieel verschil. Ik hoop dat er voor na 2013 een goed onderkomen gevonden kan worden, maar ik betwijfel of het ooit zo'n ideale lokatie weer kan zijn, iets wat zo van belang is voor zo'n bedrijf maar wat niks uitmaakt voor een leslokaal. Ik kan me ook niet voorstellend dat de opbrengst van verhuur niet genoeg is om een deel van dat lege kantoorgebouw tegenover de school te huren, ongetwijfeld dat er nog wat politieke achtergronden zijn.

Als je een tijdje op Lelystad vliegveld zit weet je dat dit het waard is om voor te staan. Passende ruimtes voor mensen met grote schulden, gewoon eens naar de overkant van de Emoeweg kijken, 10 meter hemelsbreed van de portacabins. Ook ik heb overigens mogen studeren in portacabins (en de B1 theorie in een kleuterschool), dat een school dure ruimtes gaat inrichten zou voor mij alleen maar betekenen dat ze wat te gemakkelijk mijn (geleende) geld weggooien.
 
Als ze dan goedkoper worden en gratis water hebben ipv kraanwater in een duur flesje stoppen en dan verkopen stem ik voor.

Die wereldburger is prima!

Amen Brother!

Ik ben een zeeeer frequent bezoeker van Flantuas, en dan niet alleen voor een broodje maar voor gewoon compleet Diner, glaasje wijn erbij enz enz.

Maar sinds m'n vriendin de vorige keer niet gewoon een glas kraanwater bij haar wijn kon krijgen zijn ze mij (ons) kwijt wat Diner betreft. What the F*CK man, ze zijn al niet goedkoop, en je krijgt ook regelmatig datgene wat je niet besteld hebt, of juist niet datgene wat je wel besteld hebt (afhankelijk wie de bestelling komt opnemen). Allemaal prima, ik ben erg soepel, maar als er dan voor een vaste klant die er al jaren komt nog geen glas water geregeld kan worden bij het eten (behalve dan dat kraanwater in een dure fles). Tja, DOEEEEEEG!!!!!!

Overigens hoop ik wel dat ze blijven, hetzij op de huidige locatie, danwel een nieuwe locatie. Er zal echt wel een restaurant op het veld blijven. Dat is gewoon nodig, en het is er ook ECHT wel goeie handel! Hopelijk op de huidige locatie want ik vind dat terras gewoon mooi.
 
Ik heb geen medelijden met Flantuas.

Enige tijd geleden vroeg ik of ik een glaasje kraanwater bij de cappuccino mocht. Ja hoor.
Bij het afrekenen werd mij € 1,- berekend.

Vanaf dat moment heeft het restaurant voor mij afgedaan.

Folberts, ben jij haatdragend? Antwoord: Ja.

Ze zoeken het maar uit!
 
.....terwijl afgelopen week nog de complete inboedel van een andere lokale vliegschool door de belastingdienst na excecutieverkoop is weggehaald .....

Wie en waar? En waarom is de inboedel door de belastingdienst weggehaald NA de executieverkoop?
 
Ik geef Folberts helemaal gelijk (en alle anderen die over de waterprijs vielen) en je krijgt inderdaad gewoon kraanwater in een flesje. Wat Andre zegt m.b.t. het feit dat je vaak iets anders krijgt dan je bestelt hebt klopt ook. Sommige mensen vinden dit wel een zekere charme hebben, ik vind het amateuristisch.

@Nosig: Get real ! Wat zou je zelf doen als je een pand verhuurde (beleggingspand dus) en je kon aan een andere huurder meer verdienen ? Zelf dan maar winder winst maken, om het unieke restaurantje te laten overleven ?
Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Beetje bizar om dan een soort reddingsactie op te zetten.

Trouwens zo uniek is Flantuas ook weer niet, zijn ze weg, dan komt er wel weer een ander ergens op het veld, ik zal er geen traan om laten.
 
Voor de goede orde: Een restaurant op Lelystad lijkt me wenselijk en een terras is voor de bezoekers van een restaurant relevanter dan voor de gemiddelde ATPL-student, lijkt me. Die kan maar beter naar de beamer of het bord kijken ipv naar buiten als hij/zij zichzelf een plezier wilt doen.

Het is aan de vliegschool of ze vinden dat de lokatie in kwestie budgettair wenselijk is. Ik kan me voorstellen dat er goedkopere vierkante meters zijn op het vliegveld die ook representatief zijn. Ik weet er te weinig van om er een oordeel over te hebben.

Wel heb ik een oordeel over Flantua's. In de omschreven situatie zat het water niet eens in een flesje, maar in een soort van long drink glas en het kwam uit de kraan, hetgeen door de serveerster in kwestie bevestigd werd.

Wie zo met zijn klanten omgaat hoeft bij mij niet op enig medeleven te rekenen. Good riddance!
 
Last edited:
Ben met je eens dat een terras (met uitzicht op de baan !) meer bij een restaurant hoort dan bij een vliegschool. Maar als die vliegschool er meer geld voor over heeft, tja dan lijkt de keuze van de verhuurder mij duidelijk.
Het verbaasd me dat er vervolgens (ook door mensen als Goof Bakker) wordt gedaan alsof er een uniek stukje Nederlandse luchtvaart verloren zou gaan.

Kom op zeg, het is maar een restaurant en niet eens een erg goed of gastvrij restaurant. Bij mij zat het water overigens wel in een flesje, als ik het mij goed herinner, maar daar stond eerlijk op dat het kraanwater was.
Weet in elk geval zeker dat ik heb betaald voor kraanwater, voor mij altijd een teken om het betreffende rstaurant voortaan links te laten liggen.
 
Het is maar een restaurant, dat klopt, maar wel een restaurant waar ik goede herinneringen aan heb. Lekker naborrelen na het vliegen en goede discussies over hetzelfde vliegen. Heerlijk eten en prima bediening. Dat er af en toe wat fout gaat klopt, maar dat gebeurd overal. Een water drinker ben ik niet dus daar kan ik niet over meepraten. Ik zal Fluantas wel gaan missen als het in 2013 verdwijnt, van mij mag het blijven. Waar moet ik dan heen na het vliegen? Gaat de KAC dan toch een terras openen in het clubgebouw, wellicht ben ik dan wat minder rouwig.
 
:eek: 2,5 jaar internationale school down the drain!

Dat er af en toe wat fout gaat
vooruit maar.

Maar mensen geld in rekening brengen voor een glas water valt onder een andere categorie, nl. hoe klop je je klanten zoveel mogelijk geld uit de zakken.
 
Begrijp ik het nou goed dat er hier mensen zijn die Flantuas liever zien gaan dan blijven omdat ze soms wat geld blijken te rekenen voor een glas leidingwater of af en toe een foutje maken? Nee, ik heb daar ook mijn vraagtekens bij, maar om daarvoor nou een ondernemer weg te willen hebben?

Ikzelf ben wèl blij met Flantuas op Lelystad. Ik vind dat ze over het algemeen een prima restaurant runnen daar. Èn, ze zitten op een hele prettige locatie. Als ze daar vandaan gedwongen zouden moeten verhuizen, gaan ze niet makkelijk een net zo goede locatie terug vinden, en da's dan meteen het einde van het restaurant denk ik. En vergeet niet dat dit restaurant - of je ze nou goed vind of niet - wèl het visitekaartje voor het vliegveld is voor veel piloten en non-piloten. En in die functie werken ze naar mijn mening prima. Zou een verlies voor het vliegveld als geheel zijn als ze moeten vertrekken.

Hoewel ik ook de vliegschool (welke dat dat dan ook is) zijn succes wens, denk ik ook dat die zijn activiteiten makkelijker van andere locaties op het vliegveld uit kan voeren. Het zou doodzonde voor Flantuas zijn als ze alleen vanwege dit zouden moeten verdwijnen.
 
Ik wil ze niet weghebben, maar zal er zoals gezegd ook geen traan om laten.
Wat ik probeer te zeggen is dat ik niet begrijp dat mensen Flantuas zo uniek en geweldig vinden, dat ze een actie op internet gaan opzetten om de eigenaar van het pand er toe te bewegen om dat unieke etablisement te behouden. Ten koste van (waarschijnlijk) een lucratiever contract met de vliegschool. Ik vind dat weinig realistisch en gezien het gebodene bij Flantuas nergens op slaan.

Wat betreft die fouten, die worden overal gemaakt, het gaat er om hoe je er mee omgaat.
 
Ik gun Lelystad een mooi restaurant, met goed eten, nette/prettige bediening en een terras met uitzicht op de landingsbaan.

Voor de rest sluit ik me bij LHU aan. Ik zal er geen traan om laten!
Ik hoop dat er een uitbater komt die met wat meer respect met z'n klanten omgaat.
 
Back
Top