Hoe krijg je dit voor elkaar?

N2024

Active member
fuel_cessna_150.jpg
 
Het was tijdens vliegen en ik slipte niet. Ik denk wel dat je warm zit btw.

Nog even een hogere resolutie foto:

DSC04284.JPG
 
Circuitbreaker niet.. Er is maar één circuitbreaker voor beide indicators.
 
Heb nu zo`n placard "aerobatics strictly forbidden bla bla bla". Deed ik daarvoor toch al niet hoor, dat doe je alleen maar in een kist van een ander toch:eek: Hoe dan ook, het was niet tijdens aerobatics.
 
Dan denk ik toch dat je achter het instrumentenpaneel bezig bent geweest met een kniptang ;)

Maar even om uit te sluiten, de tank was niet leeg en er was geen indication failure?
 
Ik denk dat het iets te maken heeft met de specifieke configuratie van jouw kistje, he N2024? Dan zal ik het verder even niet verklappen . . .
 
De oorzaak

De oorzaak

Bij meting achteraf bleek dat de linker tank 6 gallon inhoud had en de rechtertank 7 gallon. Dit verschil zit `m er in dat de rechtertank iets voller zit doordat deze gevuld wordt door de aux tank. Dat verklaart echter nog niet het extreme verschil.

De voelertjes van de brandstofmeter worden trouwens een beetje vervuild door lood als je brandstof verdampt (komt als je `m wegzet met minder als 75% vol). De brandstof verdampt en het lood blijft achter. Hierdoor krijg je een miswijzing. Bij de annual maken ze de voelers daarom schoon met aceton. Als je `m vol wegzet is het probleem minder.

Tenslotte. Om te testen of de meters überhaupt werkten heb ik een stevige linkerbocht ingezet. Nazgul heeft voor mij toen de foto gemaakt. De voelers zitten namelijk bovenin te tank, als je naar links draait raakt de inhoud van je tank natuurlijk geen voeler meer. Bij rechts natuurlijk wel.
 
BOEFJE!...:biertje:


Had wel al een vermoeden dat het met je indicatie systeem te maken had....

cheers
 
Ik ben ook wel eens naar zuid Engeland gevlogen met een c152 ,en als ik een lange leg had met een beetje zijwind,en de kist hing een beetje scheef voor een langere periode , dan zag je ook wel een verschil in aanwijzing. Niet zo extreem trouwens. Als je dan een minuut of 10 met tegengestelde roeren vloog ,dan losde dit zichzelf weer op. Je kunt bij een 152 natuurlijk niet uit 1 tank lurken,en ik vraag me af hoe snel de crossfeed alles weer in evenwicht brengt.
 
Ik ben ook wel eens naar zuid Engeland gevlogen met een c152 ,en als ik een lange leg had met een beetje zijwind,en de kist hing een beetje scheef voor een langere periode , dan zag je ook wel een verschil in aanwijzing. Niet zo extreem trouwens. Als je dan een minuut of 10 met tegengestelde roeren vloog ,dan losde dit zichzelf weer op. Je kunt bij een 152 natuurlijk niet uit 1 tank lurken,en ik vraag me af hoe snel de crossfeed alles weer in evenwicht brengt.

Dat begrijp ik niet - als je met zijwind vliegt, vlieg je met een crab angle, maar niet scheef, toch?
 
volgens de wet de brandstofmeter moeten alleen corect zijn bij zero.
Dus links leer, rechts nog maar 1 gallon en er mag precis zo uit zien.
 
Back
Top