Het grote "welke fout hebben jullie wel eens gemaakt" topic

Beer

New member
In navolging van het topic "Wat gebeurt hier in godsnaam?" waarin een crew vergeten was een control lock te verwijderen, was ik benieuwd wat voor een fouten jullie wel eens hebben gemaakt.

Ik zal aftrappen...

Ik ben tijdens mijn opleiding wel eens met een C152 van Greenville naar Atlanta gevlogen met een kapotte 152. Het ding moest gemaakt worden, want de radio's en transponder werkte niet.
Goed, met toestemming van Atlanta centre vertrokken toen ik, na 20 minuten op mijn hand GPS-je sturen, er achter kwam dat ik mijn VFR kaart was vergeten.

Een lekkere screw up, want zonder kaart is gewoon niet langs Atlanta te komen zonder class B airspace te busten. Halverwege maar even gestopt op een klein veldje (géén idee welk veld, want ik had geen kaart) om een VFR kaart te kopen (met schaamrood op mijn kaken...).
Oorzaak: slechte voorbereiding. Ik dacht aan alles gedacht te hebben, maar je zult altijd zien.... het belangrijkste vergeet je dus gewoon...

Nog meer mensen?
 
Ik ben tijdens mijn opleiding wel eens met een C152 van Greenville naar Atlanta gevlogen met een kapotte 152. Het ding moest gemaakt worden, want de radio's en transponder werkte niet.
Goed, met toestemming van Atlanta centre vertrokken toen ik, na 20 minuten op mijn hand GPS-je sturen, er achter kwam dat ik mijn VFR kaart was vergeten.

Een lekkere screw up, want zonder kaart is gewoon niet langs Atlanta te komen zonder class B airspace te busten. Halverwege maar even gestopt op een klein veldje (géén idee welk veld, want ik had geen kaart) om een VFR kaart te kopen (met schaamrood op mijn kaken...).
Oorzaak: slechte voorbereiding. Ik dacht aan alles gedacht te hebben, maar je zult altijd zien.... het belangrijkste vergeet je dus gewoon...

Nog meer mensen?

Dit weet ik nog wel....... ik vloog eerst achter je. Maar na de landing kon ik je nergens meer vinden.....
 
Dit weet ik nog wel....... ik vloog eerst achter je. Maar na de landing kon ik je nergens meer vinden.....


Beer zat waarschijnlijk op de main airport te wachten op zijn Amsterdamse moppie :kiss: .

De mijne een paar maanden geleden. We hadden besloten 7800 kgs mee te nemen maar toen ik mijn raam opende bestelde ik 9400 kgs. Waarom weet ik nog steeds niet?? Ik kwam erachter toen ik mijn benen aan het strekken was buiten en wilde tekenen voor de fuel dat de beste meneer me zei : "De tankwagen is leeg en ik moet even een nieuwe halen". Ik kijk en zie al 8.800 dr in. F$%K dacht ik laat maar zitten, we hebben genoeg :grijns: . Het was opeens slecht weer op onze destination :D :D :D .

SP
 
Ooit geland met een Seminole op Daytona met een klaring van de toren van Orlando Regional. Frequenties lijken ook allemaal op elkaar toch....

Na een goed gesprek met de toren van Daytona mochten we weer verder.
 
Geld overgemaakt te hebben op de rekening van fam. Smit! en die boef van een E. de Vlieger :D :D
nja, ben tenminste uiteindelijk aan het vliegen gekomen.....

Climb350
 
Ik kan er wel een paar noemen, maar die ga ik hier niet posten. En de meeste anderen denk ik ook niet.
Niet zozeer omdat ikhet niet wil toegeven of omdat ik de ervaring niet wil delen, maar voornamelijk omdat de pers en mijn baas meelezen. Ik denk dat veel anderen er netzo over denken.

We doen allemaal wel eens iets stoms. Dienen dan netjes een rapportje in en liggen er 's-nachts nog eens over na te denken. Daarna probeer je het de volgende keer beter te doen en maak je er een mooi verhaal van voor in de kroeg :cool:
 
Inderdaad. Niks aan toe te voegen. Heb ook kleine dingen fout gedaan. Heb er leering uit getrokken, biertje genomen en weer vrolijk verder gegaan.

FD
 
idd denk dat je in dit topic geen verhalen zult lezen van mensen die fouten hebben gemaakt in de lijnoperatie.
Ik weet bijna zeker dat iedereen hier wel eens heeft gedacht... F**k wat heb ik nu gedaan. Zo niet... dan komt het nog wel, dat hoort bij het leven en daar haal je ervaring uit.
Ervaring krijg je door dingen fout te doen!
Na die tijd zoals overload al zegt, rapportje schrijven en er nog eens over nadenken, maar niet hier posten.
Ik heb gelukkig nog geen grote screw up gemaakt maar wel dingen die op de limiet zitten (zowel mijn eigen als van het vliegtuig, daarom is het ook belangrijk om beide te kennen!), vertel ze graag in de bar aan je maar niet op dit board.

groeten!


-edit-

weet je: in veel van zulke gevallen is het heerlijk dat je nog FO bent, je kan eens naar links kijken en een knikje of een geruststellende blik krijgen. (als je tenminste een ervaren capt hebt en niet eentje die net een maandje capt is en net nieuw komt kijken op het toestel....)
 
Midden dec krijgen we gratis patat (en bier?) van 'MD11rulezzz' op schiphol... Ik zie je daar wel! Kan niet wachten om al die stoere Dashtrash verhalen te horen ;)

FD
 
Ik kan er wel een paar noemen, maar die ga ik hier niet posten. En de meeste anderen denk ik ook niet.
Niet zozeer omdat ikhet niet wil toegeven of omdat ik de ervaring niet wil delen, maar voornamelijk omdat de pers en mijn baas meelezen.

Da's toch ook de reden dat we hier allemaal anoniem zijn?
Zelfs Diana blijkt in het echt geen Diana te heten :grijns: :grijns: :grijns:
 
Inderdaad Overload...

Op een openbaar internetforum gaan posten wat voor fouten je als vlieger hebt gemaakt, is voer voor knakkers als Burlage en co.

En anoniem of niet, maakt niet uit. Van genoeg vliegers is namelijk met een beetje zoeken in de diverse forums precies terug te vinden in wat kleur apparaat ze vliegen. Doe maar niet dus!

K.
 
Van genoeg vliegers is namelijk met een beetje zoeken in de diverse forums precies terug te vinden in wat kleur apparaat ze vliegen. Doe maar niet dus!

De reden dat ik dit topic ben begonnen is om aan te tonen dat ook vliegers gewoon mensen zijn en fouten maken. Dat begon namelijk een beetje naar boven te borrelen in het andere, eerder genoemde topic.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die alle fora afsnuffelen om vliegers te betrappen op (mensenlijke-) fouten die bijv. in een opleiding zijn gemaakt.

Maar dat maakt niet uit... iedereen heeft natuurlijk recht op een eigen mening. ;)
 
Het is op zich leerzaam en interessant om over fouten te lezen.
Er is volgens mij wel eerder een poging ondernomen met een dergelijk topic. Het strandt op de gevaren die hierboven al genoemd worden. Ik hamer er steeds weer op dat anonimiteit zéér beperkt is en iedereen meeleest: je werkgever, je chef-vlieger, IVW en ja, ook het journaille. De meeste piloten zijn afhankelijk van die ene werkgever en het risico is daarmee simpelweg te groot.

Maak je een foutje, vergeet je je mass & balance te maken en vlieg je overloaded? Kan een leuk verhaal zijn en een les voor iedereen, maar overloaded vliegen is tegenwoordig wel een misdrijf.
Een grappig verhaal over het vliegen met een passagier leidt op dit board al tot opmerkingen over het verbod op werving met een PPL.

Kortom: bescherm jezelf. Schrijf het pas op als er een paar jaar overheen is gegaan en stuur het in voor Verhalen uit de cockpit. En vraag je altijd af: zou ik er mee kunnen leven als het in Panorama of in de Telegraaf zou staan?
 
Zit wat in Diana... vandaar dat mijn verhalen stammen uit de tijd van de opleiding. Ach... iedereen moet het leren... :D
 
Hoe zat dat ook nog maar met die gearpins? Owja, die moest je eruit halen VOOR take-off....
Twas er gelukkig nog maar 1 en niet allemaal....

:eek!:
 
Hoe zat dat ook nog maar met die gearpins? Owja, die moest je eruit halen VOOR take-off....
Twas er gelukkig nog maar 1 en niet allemaal....

daar heb ik ooit eens wat leuks over gehoord...

BA tegen LH, "LHxxx plz conctact us at 12345"
no answer
"LHxxx plz conctact us at 12345"
no answer
"LHxxx plz conctact us at 12345"
"LHxxx to BAxxx we are professional pilots and we wont chat on that freq"
"ok professional pilots, we wanted to tell you that the gear pinns are still installed, looking at that big red flag, remove before flight, outside your gearbay...."

:grijns:
 
Zeg, Diana...

Hoe zit dit legaal gesproken? Mocht een van ons iets zeggen hier over een incident, zou jij door justitie gedwongen kunnen worden het ip adres over te geven?
Zijn wij legaal gecovered door de titel "verhalen uit de cockpit"?

bedankt!
 
Back
Top