Het blauwe boekje GVSS..wat doen we moeilijk..

Wat heeft het dan voor nut om alles van tevoren al te weten?
Toes,
De vraag die je stelt vind ik een zeer legitieme. Naar mijn idee gaat het dan alleen nog om de vraag of wij toekomstige collega's moeten behoeden voor een eventuele catastrofe als achteraf blijkt dat zij de selecties hebben gehaald onder valse voorwendselen en toch niet geschikt zijn voor het vak.
Ik denk dat we toekomstige collega's zoveel mogelijk moeten helpen op allerlei gebieden. In dit geval hebben we te maken met 2 gebieden waarop ze hulp nodig hebben:
1) Voorkom de catastrofe. Dit is het gebied waar we als welwillende piloten altijd zelf over beginnen, kijk maar naar Julien en vele anderen op dit forum. Boodschap komt meestal niet over en wordt het liefst genegeerd;
2) Zelfgevraagde hulp van toekomstige collega's mbt selecties. Aangezien we collegiaal zijn, wordt er van je verwacht dat je eventueel verkregen informatie ook gewoon verspreid om anderen te helpen.

Ik snap dat het twee tegenstrijdige dingen zijn als je iemand eerst waarschuwt voor de catastrofe en er vervolgens aan meewerkt door informatie te verstrekken. Ieder voor zich moet hier natuurlijk uitkomen en goed nadenken. Maar wanneer je besluit om eventuele informatie niet te delen, dan moet je er ook niet raar van opkijken als andere mensen je niet zullen helpen als jij ergens om vraagt.

Mbt het blauwe boekje: de informatie die daar in staat kan je makkelijk in 10 dagen uit je kop leren. Iemand die het er in 10 dagen niet in krijgt, zal het in 3 maanden ook niet lukken. Daarnaast moet je de informatie ook nog kunnen toepassen, denk dat dat veel belangrijker is. Kortom, als iemand zich beter voelt door dat boekje al 3 maanden eerder gelezen te hebben, dan heb je iig iemand blij kunnen maken. Zakken of doorgaan zal er niet van afhangen.
 
keep on coming..

ik weet zelf dat ik het kan..en bijvoorbeeld vast wel het blauwe boekje erin kan krijgen.
ik zeg niet dan ik een geniaal persoon ben, maar ik weet hoe het zit met mijn motivatie..en dat zit wel snor..
 
Wat zitten we hier toch weer typisch Nederlands te zeiken om een klein blauw kut boekie!

Ik zie dat je in Spanje woont. Kun je dan je tijd niet beter verdoen in Lloret del Mar en je (PIEP!) gebruiken ??
 
Last edited:
Wat zitten we hier toch weer typisch Nederlands te zeiken om een klein blauw kut boekie!

Ik zie dat je in Spanje woont. Kun je dan je tijd niet beter verdoen in Lloret del Mar en je (PIEP!) gebruiken ??

Subtiel, subtiel :p
 
Wat zitten we hier toch weer typisch Nederlands te zeiken om een klein blauw kut boekie!

Ik zie dat je in Spanje woont. Kun je dan je tijd niet beter verdoen in Lloret del Mar en je (PIEP!) gebruiken ??

Ja, dan kun je tenminste zeggen bij de selectie dat je veel levenservaring hebt:D, Haha:blabla::eek:fftopic:
 
Wat zitten we hier toch weer typisch Nederlands te zeiken om een klein blauw kut boekie!




Ik heb zelf ook selectie gedaan bij KLS en weet dat het boekje werkelijk niets voorstelt. Je hebt de inhoud ervan inderdaad samengevat op 1 A4 en ook erg snel in je hoofd (met de goede motivatie). Om die reden hoeft het van mij inderdaad niet.
Voor jou, mij en vele anderen is het dus niets, maar voor degene die in de selectie zitten is het heel wat. Die staan te popelen om ook maar iets te doen waardoor hun selectie resultaat misschien iets verbetert. Dit, 'het blauwe boekje', is één van die dingen.
 
thnx dito... en nu zat je geloof ik bij de NLS he in opleiding??

Anyway..ja levenservaring...hahaha lucius... dat heb ik zeker opgedaan..
ben begin december weer terug gekomen,,, van 8 maanden wonen op bureaucratie eiland numero uno.. Maar leuk was het wel..

maar das off topic...

kijk als ik al beetje beeld zou krijgen en ook mijn mede wannabees over bepaalde zaken die alleen globaal beschreven staan en niet gedetaileerd..zou het een stuk makkelijker zijn,,, niet dat ik te lui ben om te leren hoor.. want uiteindelijk moet je het toch zelf doen op de opleiding..
 
Leg je er gewoon bij neer. Het boekje is eigendom van de KLS, zoals mijn Operation Manuals eigendom zijn van AF en die ga ik toch ook niet aan jan en alleman geven ? :rolleyes:
 
Royaldman, laat ik maar eens even heel bot zijn (ben ik anders nooit): Ik voorzie bij jou wel een probleempje in je selectie: Je attitude. Beetje cocky en vol zelfvertrouwen en gemaakt laidback. Vertaling voor de selecteur: arrogant. Als ik selecteur was van een vliegschool dan zou je wat mij betreft thuis mogen blijven. Niet omdat je informatie vraagt (dat mag), maar wel de manier waarop je je hier profileert.

Laat ik je alvast verklappen dat men bij de grading van de KLS kijkt naar een stijgende lijn. Als jij vanwege lekker veel oefenen op een 7 begint bij de eerste sessie en op een 7 eindigt bij de laatste, dan laat je dus nul progressie zien. Iemand die begint op een 3 en eindigt op een 7 laat dat wel zien. Als ze moeten kiezen tussen jou en die ander, kiezen ze die ander. Dus lekker veel oefenen op FS2004 kan ook nog eens in je nadeel werken.

Vandaar ook de 10 dagen. Het gaat er niet om of je iets kunt leren. Het gaat erom of je iets snel kunt leren, van je fouten leert en nieuwe aandachtspunten snel kunt toepassen.
 
Royaldman, laat ik maar eens even heel bot zijn (ben ik anders nooit): Ik voorzie bij jou wel een probleempje in je selectie: Je attitude. Beetje cocky en vol zelfvertrouwen en gemaakt laidback. Vertaling voor de selecteur: arrogant. Als ik selecteur was van een vliegschool dan zou je wat mij betreft thuis mogen blijven. Niet omdat je informatie vraagt (dat mag), maar wel de manier waarop je je hier profileert.

Laat ik je alvast verklappen dat men bij de grading van de KLS kijkt naar een stijgende lijn. Als jij vanwege lekker veel oefenen op een 7 begint bij de eerste sessie en op een 7 eindigt bij de laatste, dan laat je dus nul progressie zien. Iemand die begint op een 3 en eindigt op een 7 laat dat wel zien. Als ze moeten kiezen tussen jou en die ander, kiezen ze die ander. Dus lekker veel oefenen op FS2004 kan ook nog eens in je nadeel werken.

Vandaar ook de 10 dagen. Het gaat er niet om of je iets kunt leren. Het gaat erom of je iets snel kunt leren, van je fouten leert en nieuwe aandachtspunten snel kunt toepassen.

helemaal mee eens, met elk woord. goed gesproken!
 
Royaldman, laat ik maar eens even heel bot zijn (ben ik anders nooit): Ik voorzie bij jou wel een probleempje in je selectie: Je attitude. Beetje cocky en vol zelfvertrouwen en gemaakt laidback. Vertaling voor de selecteur: arrogant. Als ik selecteur was van een vliegschool dan zou je wat mij betreft thuis mogen blijven. Niet omdat je informatie vraagt (dat mag), maar wel de manier waarop je je hier profileert.

Laat ik je alvast verklappen dat men bij de grading van de KLS kijkt naar een stijgende lijn. Als jij vanwege lekker veel oefenen op een 7 begint bij de eerste sessie en op een 7 eindigt bij de laatste, dan laat je dus nul progressie zien. Iemand die begint op een 3 en eindigt op een 7 laat dat wel zien. Als ze moeten kiezen tussen jou en die ander, kiezen ze die ander. Dus lekker veel oefenen op FS2004 kan ook nog eens in je nadeel werken.

Vandaar ook de 10 dagen. Het gaat er niet om of je iets kunt leren. Het gaat erom of je iets snel kunt leren, van je fouten leert en nieuwe aandachtspunten snel kunt toepassen.


Lijkt me duidelijk, goed verwoord Iz! Zullen we hiermee dit topic dan eindelijk eens afsluiten?! :boring:
 
Royaldman, laat ik maar eens even heel bot zijn (ben ik anders nooit): Ik voorzie bij jou wel een probleempje in je selectie: Je attitude. Beetje cocky en vol zelfvertrouwen en gemaakt laidback. Vertaling voor de selecteur: arrogant. Als ik selecteur was van een vliegschool dan zou je wat mij betreft thuis mogen blijven. Niet omdat je informatie vraagt (dat mag), maar wel de manier waarop je je hier profileert.

Laat ik je alvast verklappen dat men bij de grading van de KLS kijkt naar een stijgende lijn. Als jij vanwege lekker veel oefenen op een 7 begint bij de eerste sessie en op een 7 eindigt bij de laatste, dan laat je dus nul progressie zien. Iemand die begint op een 3 en eindigt op een 7 laat dat wel zien. Als ze moeten kiezen tussen jou en die ander, kiezen ze die ander. Dus lekker veel oefenen op FS2004 kan ook nog eens in je nadeel werken.

Vandaar ook de 10 dagen. Het gaat er niet om of je iets kunt leren. Het gaat erom of je iets snel kunt leren, van je fouten leert en nieuwe aandachtspunten snel kunt toepassen.


Voel een 2e Julien geboren worden :grijns:

@Royaldman: dit is dus die informatie die ik bedoel die geen enkele wannabee wil lezen of aannemen. Tip: doe er je voordeel mee!!!!

@FLY: Correct taalgebruik: Moderator, PH-FLY, request CTOT;)
 
Nee Royaldman, zit bij MFA.

En Iz, je reactie is ietwat overdreven naar mijn smaak. Een paar posts maakt iemand nog niet arrogant en gemaakt laidback. Ik snap waar je het vandaan haalt, maar wat ingetogener mag vind ik :)

Wat betreft je argument over die stijgende lijn. Helemaal mee eens. Niet aan gedacht in eerste instantie. Ik vraag me alleen af of dat boekje zo'n grote invloed heeft op die stijgende lijn. Het is volgensmij vooral de 'feeling' die het 'm doet. Maar daar kunnen we het over oneens zijn. In ieder geval, het is de keus aan de ab-initio of hij/zij het risico neemt om die leer-curve misschien wat af te vlakken of dat hij/zij denkt die extra tijd echt in iets positiefs kan omzetten. Wegen de voordelen af tegen de nadelen?

Nu klinkt dat wel allemaal heel erg dramatisch, maar zoals ik eerder zei. Uit mijn oogpunt is dat boekje een vodje met de basis van de basis en daar weer de basis van, gewoon simpel. Maar uit het oogpunt van degene die de selectie doorloopt is zo'n blauw boekje heel wat.

Als edit, nog even een conclusie: alles afgewogen zou ik het inderdaad laten rusten, zoals Julien ook al zei. Nogmaals, het boekje stelt echt niet zoveel voor en ik denk dat je beter voor de leercurve kan gaan dan voor een (nog) betere voorbereiding. Die 10 dagen zijn echt wel genoeg en met aanleg en de juiste motivatie kom je er wel.
 
Last edited:
thnx anyway..

laat wel duidelijk zijn dat ik dit niet voorzie als iets wat ik als super eenvoudig vind.. die selectie procedure.. en de opleiding al helemaal niet..

maar airwork is toch om elkaar te helpen??

en ik zet er ook alles op alles voor in om dat te doen.. veel mensen om mij heen verklaren mij voor gek dat ik piloot wil worden.. mn vriendin is het er niet helemaal mee eens vanwege de kosten en risico's.. doe nu een job waar je normaal niet voor je bed uit wil komen..en nee das op moment zoals mijn profiel zegt .. niet golfleraar..

maar dat doe ik omdat ik in het buitenland heb gewoon en nu sinds een maand terug ben en geen baan kon vinden,,maar niet in een uitkering wil zitten en vind dat ik kan werken..

dat buitenland tripje heeft veel geld gekost.. en ben keihard aan het werk om dat terug te verdienen om straks mijn havo als nog te kunnen doen als 23 jarige ouwe bok om vervolgens selectie te kunnen doen om uiteindelijk de mooiste job te kunnen doen die er is..

dit is dan weer eens het bewijs dat deze vorm van communicatie kan leiden..net als bij msnen of smsen..tot verkeerde opvattingen..,want ik bedoel het niet als lui..want als er 1 niet lui is om zijn doel te bereiken ..dan ben ik het wel..ik moet hele stappen terug doen om uiteindelijk wel hopelijk hetgeen te bereiken wat ik zo graag wil... en dat is vliegen als verkeersvlieger.

ik vind het echt jammer dat jij IZ dus en andere mij verkeerd begrijpen..
ik lees elke dag dit forum om maar zo veel mogelijk te weten te komen over deze wereld..

maar goed.. het is aan een ieder om het zo te begrijpen hoe zij of hij het ziet..

groeten van een niet COCKY wannabe
 
Het zijn slechts adviezen die gegeven worden op dit forum. Maak je er niet te druk om en doe er liever wat mee.
 
Royaldman,

Ik ben zeker niet van mening dat je lui bent, dus dat scheelt alweer :) Ik zeg ook niet dat je arrogant bent, maar dat je op mij wel arrogant overkomt op de manier waarop je je profileert. Daarbij komt bijvoorbeeld het invullen van je profiel met allerlei bullshit als PGA golfteacher en je vlieguren op FS ook bij want dat geeft aan dat je het allemaal niet zo serieus neemt. Doe je misschien wel, maar zo komt het niet over.

DiTo, zonder aan Julien ook maar iets af te doen, geef ik dit soort adviezen hiet toch al een tikkeltje langer :) En daarnaast zeg ik liever iemand iets recht voor z'n raap en dat hij/zij er van schrikt dan dat ik er een zacht verhaaltje van maakt. Ik zeg dit ook niet om Royaldman af te zeiken maar zodat hij er iets aan kan doen en het WEL redt.
 
Wat volgens mij ook meespeelt mbt het blauwe boekje is dat de mensen die in de selectie zitten nog bezig zijn met bij een school binnen te komen. Ze zijn over het algemeen vrij eerlijk en willen ook niet de woede van een school op de hals halen door het boekje te gaan kopiëren en op internet te gaan zetten. Als je eenmaal de selectie en grading in het bijzonder hebt gehaald realiseer je je dat het bestuderen van het blauwe boekje ongeveer het simpelste onderdeel is van de selectie, en dat je je daar van te voren nodeloos veel om hebt drukgemaakt. Maar ja, tegen die tijd is dat boekje al lang en breed ingeleverd, en heb je de info dus niet meer.
Overigens staat er echt niet heel veel interessants in. Basis eigenschappen van een vliegtuig zoals lift, weerstand, neveneffecten etc. Uitleg over de besturing: roll, pitch and yaw. Verder zie je alleen cockpit plaatjes met een uitleg over de scan en hoe je het beste bepaalde manoeuvres kan uitvoeren.

That's all folks!
 
Back
Top