Hi Overload, betreffende je post van 4/9, #50, moet ik zeggen dat het een intrigrerend stukje is. Ik begrijp dat je de staatsgeheimen niet op het board kan gooien, maar je hebt wel mijn interesse gewekt met je opmerking omtrent het ultieme resultaat van de LoCo om voor niets , voor de pax dan, te gaan vliegen. Heb voorheen hierover nogal van gedachten gewisseld met the powers that be in AirArabia en later met AirAsia, beide zijn op zoek naar deze Holy Grail, tot nu toe echter zonder success.
Kan me ook nog een intervieuw met je baas herinneren, een aantal jaren geleden, (toen de brandstof 350 dollar/ton was), waarin hij dit streven onthulde.
Nu ken ik de mechanismes van aircraft financing, leaseback constructies en inventieve financiele derivaten, waarbij ik me voor kan stellen dat de “A” van de inhouse acmi sterk kan worden gedrukt.
Maar iemand zal toch de brandstof, nu 725 dollar/ton, en later 900 dollar/ton, hedgen houd ergens op, moeten ophoesten. Autoverhuur, hotel commissies, verzekeringen, reclame, noem maar op, kunnen dat soort revenue de kosten dekken? En met de ticket price bedoel ik dus nul. nada, niks, dus geen toeslagen, bijzondere heffingen of taxen of wat dan ook. Ik denk het niet.
Mocht het wel zo zijn, over vijf jaar dan, vooruit, eet ik mijn inmiddels aan de kapstok hangende pet op.
Zo, na deze korte inleiding, is het inderdaad de bedoeling een gratis vlucht aan te bieden voor alle 160 paxen van een 738, het gratis ticket, of wordt het een kombinatie van spindoctoring en hidden persuaders in de reclame acties?
Overload, ik ben gewoon benieuwd, het is een fascinerende ontwikkeling, en, mischien, zonder uit de school te klappen, zou je wellicht toch je voorgenomen stukje, iets aangepast, kunnen plaatsen? Levert zeker een dankbaar onderwerp voor verdere discussie op. Kunnen we gelijk het MPL in de groep gooien, komt er vroeg of laat toch van. Zoiets als, paxen voor niks en flight crew optional.
(anders pm even)
MPL, The requirements include the flight experience of a private pilot but not that the candidate first achieve a private pilot license. That is "optional," agrees Paul Lamy, chief of ICAO's flight safety section. This results in the apparent paradox that an MPL-equipped pilot may be an FO on a 777 but can't act as pilot-in-command in a single-pilot Cessna.
Cheers
Art