Help ik wil een PPL brevet behalen.

Cessna84

New member
Beste leden,

Graag schets ik even mijn situatie en vraag ik even naar jullie mening of ervaring.

Ik ben een Belg van 34 met een hypothecaire lening. Uiteraard met een passie voor luchtvaart en de droom om lijnpiloot te worden. Echter ontbreekt het me aan financiële middelen en heb ik mijn leeftijd niet meer mee.

Gisteren ben ik me bij een vliegclub om de hoek gaan informeren rond een PPL opleiding. De opleiding wordt verzorgd in een Cessna 152/172. Gezien mijn lengte (194cm) en enig testwerk werd al snel duidelijk dat de 172 de enige keuze is voor me.
De kostprijs voor de opleiding + instructie (enkel het vliegen) varieert van 7300€ (45u) tot 10530€ (65u) en meer, afhankelijk van de benodigde uren. Dit is een bedrag dat ik zou kunnen betalen, maar ik worstel een beetje met het volgende gegeven.

De kost van dergelijke opleiding is 1 ding. Eénmaal het brevet behaald begint het verhaal pas echt en moet er ervaring worden opgedaan. Aangezien ik het geld nu niet bepaald voor het rapen heb, is het voor mij realistisch om maximaal 24 uur op jaarbasis te vliegen.

* Is dit voldoende om veilig de lucht in te gaan of is dit echt te weining?
* Wat vliegen jullie PPL houders op jaarbasis?
* 10000€ betalen om dan mss 1x per maand te vliegen, is dit gekkenwerk?

Hopelijk maak ik mijn dilemma een beetje duidelijk. De passie om te vliegen is aanwezig echter ben ik ook niet naïef om te beseffen dat het altijd wel geld zal kosten het vliegwezen. Graag hoor ik jullie mening.

Dank voor jullie tijd en feedback.
 
Maak een onderscheid tussen de PPL als doel op zich dan wel de PPL als eerste stap naar een beroepsprofiel.

Via "de vliegclub om de hoek" kan men zeer wel de PPL behalen om rond de dorpskerk te cirkelen, en bij de betere club zal men u zelfs begeleiden tot CPL (om zwevers op te trekken, of zo), of de uitbreidingen voor nachtvliegen of instrumentvliegen.

Wantrouw clubs die enkel Cessna's aanbieden, dat is een doodlopend spoor. De betere clubs hebben die dingen nog wel, maar hebben ook modernere toestellen. En in sommige daarvan is ook wel plaats voor die 194 cm van u, al is dat inderdaad wel heel wat :)

Maar om door te groeien naar die droom van beroepspiloot is het misschien een betere insteek om gelijk aan de professionele kant in te schieten, denk dan bv. aan BAFA. Eens gaan kennismaken/koffiepraten kost niet meer dan de verplaatsing!

Sukses gewenst, en houd ons aub verder op de hoogte.
 
Als het je passie is, ga er dan voor. Als je vervolgens budget hebt om 24 uur per jaar te vliegen dan vlieg je al meer dan menig PPL’er.
Het is in principe voldoende om veilig te kunnen blijven vliegen, als je ook maar je theoretische kennis, vaardigheid in vluchtvoorbereiding en vliegprocedures bijhoudt. Dat kan op de grond.
Mocht je bijvoorbeeld ‘s winters een tijdje niet gevlogen hebben, boek dan een les met een instructeur om je skills even weer op te werken.
 
Csaba,

Ergens heb ik nog altijd in men achterhoofd om er mss iets meer mee te doen, iets dat tijd dan wel zal uitwijzen. Echter weet ik ook dat mijn financiële situatie het niet toelaat om verder te gaan tot het traject lijnpiloot. Vandaar dat ik opteer om een PPL brevet te behalen bij een club, zo goed als om de hoek.

Deze club vliegt nu éénmaal met Cessna's 152/172. Wat je bedoelt met "Wantrouw clubs die enkel Cessna's aanbieden, dat is een doodlopend spoor.", daar heb ik het raden naar. Misschien wens je dit eens te verduidelijken?

PPL via BAFA zit in een hogere prijsklasse, rond de 15000€

Heb je zelf ervaring met een PPL brevet om me misschien een antwoord te verschaffen op men vragen/dilemma.

Dank voor je reactie.
 
Skybound,

Bedankt, ik noteer 24 uur is niet weinig volgens uw ervaring. Ik hou je graag op de hoogte. Echter volgende theorie fase start bij deze club in september.
 
Cessna84, van harte welkom! Heb je al eens aan zweefvliegen gedacht? Als vliegen je passie is en je je zorgen maakt om budget, dan kan ik me geen betere start in de vliegerij voorstellen. Ga in iedergeval eens kijken bij een zweefvliegclub, dan heb je alvast een indruk.
 
Beste Cessna84,

Je zou ook eens kunnen orienteren naar een LAPL brevet. Kost waarschijnlijk net iets minder.Als je alleen in Europe wil vliegen en niet richting CPL wil gaan is dat een interessante optie.
 
Een MLA brevet om te beginnen maybe ???

Wat zijn de kosten?
medische keuring (eerste) ca. € 230,- (vervolg keuringen ca. € 164,-)
volgen van theorieles bij Vliegclub Fryslân ca. € 695,- (mogelijk bij voldoende deelname)
benodigd studiemateriaal ca. € 300,-
examen gelden theorie ( 7 vakken) € 712,-
syllabus praktijkopleiding+logboekje € 33,-
praktijkles minimaal 30 uur x € 105,- € 3150,-
Landingsgelden (op EHDR) ca. € 300,-
praktijk examen incl. huur toestel € 360,-
aanvraag vliegbrevet 1ste afgifte (IL&T / Kiwa) € 612,-
praktijk cursus RT+ examen (inclusief LPE) € 400,- (mogelijk bij voldoende deelname)
De totale kosten bedragen € 6792,- (thans geldende tarieven per sep. 2018)
 
Beste Cessna84,

Dat halen van je brevet geloof ik wel, daar kan je wel een goeie school voor vinden waar de kosten zo laag mogelijk zijn en je vlot je brevet kan halen.
Mijn advies is, doe het vlot achter elkaar, zodat je er lekker in zit. (als je het kan betalen natuurlijk)

Na het behalen van het brevet is het misschien handig een stichting op te zoeken dan wel te beginnen zoals in Nederland op Lelystad er onder andere de www.diamondflyers.nl zijn of de https://www.piperpilots.nl/.

Ik hoop dat er in België ook zoiets is dan wel van de grond kan komen bij jou in de buurt.

Op die manier betaal je veel minder per gevlogen uur en kan je dus met je budget veel verder komen.

Ik heb bij de Diamondflyers mijn benodigde 100 uur Pilot in command gehaald om op die manier mijn modulaire opleiding te doen naar uiteindelijk een frozen ATPL. Mijn PPL heb ik gehaald op mijn 33e en uiteindelijk mijn eerste vliegende baan op m'n 37e. Het kan dus nog steeds, mijn advies is alleen, doe het zo goedkoop mogelijk zodat je nooit in de financiele misére komt. Mijn opleiding was gewoon voor mijn eigen plezier. Dat ik er uiteindelijk werk in heb gekregen is mooi meegenomen. :)

Succes met de zoektocht!

Groeten,

:radar: André :radar:
 
Initiatieven zoals Diamondflyers zijn er in Vlaanderen niet, bij mijn weten, helaas. Dat is toch maar wat ze over het Kanaal "a syndicate" noemen? Zijn we hier in het Zuiden te individualistisch :) ?

Als het budget beperkt is (en dat is het voor iedereen, alleen niet voor iedereen evenzeer) dan kun je overwegen LSA te gaan vliegen, de betere clubs (bv. Kiewit, Brasschaat) hebben intussen LSA's in gebruik. Per uur zijn die soms goedkoper, en ze zijn ook gemakkelijker te vliegen waardoor men met minder uren toekomt. Want let wel, ik laat me vertellen dat 45 uur praktijk dan wel het wettelijk minimum is, maar dat slechts weinigen er komen met die 45 uur; en dan vooral lieden die reeds eerder iets deden, radiomodellen misschien, of zweefvliegerij.

Om het echt goedkoop te houden kun je ULM* overwegen, maar - voortgaande op dit verhaal - raad ik het af: het is immers een doodlopend spoor, met een ULM kun je nooit naar VFRN gaan, laat staan naar IFR. ULM is wel ongelofelijk betaalbaar, althans ALS je zelf al wel eens wat sleutelt, en daar je plezier in kunt vinden.

*door sommige gekkerds, waaronder de NL wetgever, "MLA" genoemd.
 
Last edited:
Als je je PPL hebt en je neemt passagiers mee dan mag je gewoon delen in de kosten. Je mag er geen winst op maken natuurlijk, maar passagiers mogen wel mee betalen aan de 'operationele' kosten (of hoe je dat ook noemt). Dat kan je wat geld besparen waardoor je weer meer uren kunt maken.

En verder is het misschien een idee om https://jobs.transavia.com/nl-NL/mpl-opleiding/ een beetje in de gaten te houden? Geen idee of ze op leeftijd selecteren (het staat er in ieder geval niet, maar dat kan ook zijn omdat dat wettelijk gezien niet mag). Het lijkt me dat deze al vol zit, maar misschien starten ze later nog wel met een nieuwe lichting aspirant-piloten? Of misschien even informeren of ze dat nog eens van plan zijn?

Anyway, veel vliegplezier!
 
@Bobo,

Zweefvliegen, heb ik eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan als ik denk aan vliegen. Ik voel meer voor het motorvliegen. Eénmaal dit brevet behaald kan het mogelijk leiden tot meer. Ik zou maar eens de loterij kunnen winnen :). Ik heb in de nabije omgeving 2 vliegclubs waar zweefvliegen niet wordt beoefend. Hiervoor moet ik al snel 50 minuten rijden. Misschien een klein detail maar het is voor mij persoonlijk van tel. Toch wil ik er ook wel eens verder over lezen.

Ik merk op dat je beschikt over 325 SEP uren, dus je hebt een PPL neem ik aan? Wat vlieg je zelf op jaarbasis aan uren, en hoe sta jij over max 24 uren/jaar.

Bedankt voor je feedback.
 
@André,

Het is ook mijn intentie om toch minimaal 2x per week te vliegen tijdens de opleiding omdat ik hoop/denk dat dit sneller tot progressie leidt en mogelijks goedkoper kan uitvallen mits minder vlieguren benodigd.

Helaas bestaan er in België bij mijn weten geen prachtige initiatieven zoals diamondflyers/piperpilots. Misschien zien ze hier ooit het licht :)

Als er ooit de mogelijkheid zou bestaan om verder te groeien tot een ATPL brevet, zal dit gebeuren volgens het modulaire traject (wegens aflossing woning) met als doel zware schulden te vermijden.

Bedankt.
 
@Gerpols,

Dank voor je uiteenzetting van de kosten. Eerlijk gezegd voel ik helemaal niets voor het Lapl gebeuren. Ik zie in het PPL meer mogelijkheden (just my 2 cents), dan voel ik precies meer voor het zweven.

Bedankt.
 
Ekki,

Dat is in het begin een ideale manier om kosten te drukken, hoewel ik hier niet teveel op reken.

Ik ben op de hoogte van de Transavia MPL-opleiding. Ik ken de details verder ook niet maar ik betaal momenteel voor een woonlening. Mijn situatie laat me niet toe een integrated opleiding te volgen.

Bedankt voor je feedback.
 
Ik hoor een beetje een neerbuigende toon over zweefvliegen.
Vergis je daar niet in, het is echt vliegen.
Je zou de verschillende wereld records eens op kunnen zoeken.
In any case is het de goedkoopste manier om te leren vliegen en basis kennis van bv aërodynamica en navigatie op te doen.
Het is wel een sociale sport en je zal over het algemeen een hele dag op de club verblijven i.p.v. een lesje en weer naar huis.
De kosten van een jaar zweefvliegen vallen echt in het niet bij de kosten van een vliegopleiding a la BAFA.

https://sputniknews.com/science/201809091067880509-glider-altitude-world-record/
 
Vergis je daar niet in, het is echt vliegen.

Dat vind ik zelfs een understatement: minstens op mijn vliegveldje vind je onder de zwevers de bekwaamste piloten. Om maar één aspect te noemen: als wij met ons motorgedoe het verknoeien in het aanvliegen of in final, dan geven we plankgas en gaan rond - bij een zwever moet en zal het van de eerste keer goed zijn. En dat zie ik ook keer op keer gebeuren.

Maar inderdaad is het een heel andere atmosfeer: men is in de eerste plaats clublid, en men gaat af en toe ook een keertje de lucht in - maar soms ook niet. Toch bij alle zweefvliegclubs die ik al heb gekend/bezocht.
 
Helaas bestaan er in België bij mijn weten geen prachtige initiatieven zoals diamondflyers/piperpilots. Misschien zien ze hier ooit het licht :)

Misschien zie je zelf het licht. Wat je nodig hebt is 20 mensen die een participatie willen en drie mensen daarvan die voorzitter, secretaris en penningmeester willen worden. Wat let je?
 
@ Europe-American.

Ja misschien kom ik wel zo over, maar ik ben zeker van plan eens een zweefvliegclub te bezoeken. Ik neem jullie meningen/advies ter harte. Er is wel degelijk een groot verschil in kostenplaatje tussen beiden.

Ik oriënteer me richting PPL, omdat ik stiekem ergens hoop met dat PPL brevet verder te raken. Dan bedoel ik richting een ATPL brevet. Maar ik besef ook dat ik met men 34 jaar en mijn portefeuille in het beste geval rond de 40 zal zijn. In mijn ogen kan dit nog een mooie vlieg loopbaan opleveren. De realiteit is echter anders. Maatschappijen zitten niet de wachten op een veertiger met een minimum aan uren.

Misschien zou ik wel kunnen evolueren naar instructie in een vliegclub. Dit is dan weer vooruitlopen op de feiten. Maar ik wil maar aangeven dat ik allerlei opties bekijk en men hersencellen overuren maken.

Bedankt voor je feedback.
 
Back
Top