helipiloot worden in deze tijden?

Dat is wel zo Ralph, het is de stap die je dan uiteindelijk neemt. De 1 vind dat lastiger de ander. Ik las in berichten dat je vlieguren even stilliggen vanwege een andere school in Noorwegen? Of waren dat wat oude berichten?
 
Ja, ik heb bij HH mijn PPL en CPL gedaan. Heb mijn IR bij Bristow in Norwich gedaan (die opleiding bestaat nu niet meer, zit nu ergens anders in de UK). Na mijn opleiding heb ik vrijwel meteen een baan gevonden (weinig uurtjes dus). Was nog net op tijd voordat de recessie begon. Ik heb een lening afgesloten bij de ABN-AMRO (pilotendesk) omdat hun rentetarief toendertijd het aantrekkelijkst was. Een voordeel dat ik had was dat ik door een baan met wisseldiensten kon blijven werken naast de opleiding, wat er dus voor zorgde dat het te lenen bedrag lager was, en mijn salaris ook als basis voor de lening kon dienen. Die situatie zal van persoon tot persoon verschillen, dus het grote voordeel van een 'vlieg'lening is mij niet zo bekend.

Als je uiteindelijk besluit dat je toch niet doorgaat, is het volgens mij mogelijk om te beginnen met aflossen (hangt natuurlijk af van de soort lening die je afgesloten hebt). Toen ik klaar was met mijn opleiding is het bedrag dat nog niet opgemaakt was van mijn schuld afgetrokken en zijn we met een soort aflosschema begonnen. Een garantie/verzekering was er niet. Met een andere baan dan vliegen kan je tenslotte ook je schuld aflossen.
 
Met mijn huidige baan verwacht ik dat er ook wel wat te regelen valt. Waar moet je dan aan denken bij het combineren? Hoeveel dagen/uren werkte je en hoeveel ging er op aan de opleiding per week?

Een andere vraag die ik ook in een ouder topic tegen kwam:

'Andere vraag: hoe ziet een werkdag als Piloot er eigenlijk uit? 8-17u baan? Of ben je net als piloten van bijv. KLM x uur "ter beschikking" van het bedrijf? Is er een rooster waarbij je 10 dagen werkt / 4 dagen vrij? Of is het 5 / 2 zoals een gewone werkweek?'

Je begrijpt het al, die vraag speelt bij mij ook. ;)
 
Wilfred,

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: een JAA-CPL met IR, dát is je eerste stap! Maakt niet uit waar je dit doet. Heeft die dame van HH ook verteld waaróm de in het buitenland opgeleide vlieger minder kans zou hebben? Op welke feiten baseren ze dit?? Ik heb wel een vaag vermoeden waarom HH hierover negatief is. HH was jarenlang zo’n beetje de enige opleider in Nederland en hierdoor min of meer hofleverancier voor toen nog Schreiner, nu CHC. Maar door de opkomst van FTO’s in o.a. het buitenland waar je het JAA-CPL kan behalen is dit verleden tijd. Ik begrijp dat ze dit bij HH niet leuk vinden maar om dan de buitenlandse route op deze wijze het nadeel van de twijfel te bezorgen vind ik persoonlijk stijlloos. Naar mijn mening absolute onzin en ik zou er niet te veel waarde aan hechten.

Ik ken Bristow Academy (BA) niet uit persoonlijke ervaring dus kan er niet over oordelen. Maar ik hoor wel positieve verhalen over BA en de negatieve geluiden die ik erover hoor komen bij HH vandaan. Vraag bij BA wel of men ook nazorg biedt. Bij HH is het zo dat eenmaal daar je CPL gedaan de mogelijkheid bestaat mee te draaien in de eigen vliegoperatie. Daar moet men zich nou ook weer niet te veel bij voorstellen maar op deze manier doe je wel waardevolle vliegervaring op. Echter, je krijgt hier geen enkele financiële compensatie voor!! Op zich best dubbel omdat je een CPL hebt behaald om eindelijk te verdienen aan je vliegactiviteiten. Zie het maar als investeren in je verdere carrière. Rotarywings is een nieuwkomer dus daar is weinig over te zeggen. Ze zijn wel ambitieus en als ik mij niet vergis kan je daar in de toekomst tevens je IR(H) behalen.

26 jaar vind ik niet te oud, heb leerlingen gezien tussen de 20 en 35 jaar met de meest uiteenlopende (voor)opleidingen. De meeste vliegen inmiddels wel offshore dus wat leeftijd en opleiding betreft denk ik niet dat je kansen veel kleiner zijn. De kans op een baan als vlieger is een kwestie van vraag en aanbod en niemand kan exact voorspellen wanneer de vraag gunstig wordt. Momenteel is de vraag in de offshore in Nederland niet geweldig maar dit kan over een jaar opeens veranderen. Onshore in Nederland is de vraag nog minder. De betere onshore werkgevers zijn de ANWB en KLPD alleen is het erg lastig daar tussen te komen. Wat onshore overblijft is inderdaad redelijk gedomineerd door HH maar het vliegwerk wordt daar voor een groot deel gedaan door de eigen opgeleide, freelance vliegers.

Wat betreft de centen: ook ik heb destijds mijn financiering bij de pilotendesk ABN-AMRO in Eelde geregeld en heb er goede ervaringen mee. Je stelt trouwens nog een belangrijke vraag: als het beroepsvliegen er uiteindelijk niet in zit wat dan? Hangt ervan af hoever je al in de opleiding zit en hoe hoog je schuld is. Volgens mij is vroegtijdig stoppen en het risico geen baan als vlieger kunnen vinden niet te verzekeren. Maar je moet je zeker afvragen waarop je terug kunt vallen indien je geen baan als vlieger vindt én of je dan met je huidige opleiding en werkervaring genoeg financiële draagkracht zult hebben om alles nog af te kunnen lossen.
 
Vliegen gaat inmiddels weer door.
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je het niet zou halen. Mits je voldoende doorzettingsvermogen hebt en een beetje gezond verstand, dan is het prima te halen. De theorie kan soms moeilijk zijn, maar wanneer je niet te lui bent om af en toe de boeken open te slaan, is het goed te doen. Uit mijn ervaring...
 
Dreamflyer,

Ik werkte fulltime en ging zo'n drie keer per week voor of na mijn werk naar Lelystad om te vliegen. In het begin tijdens de PPL lessen ga je dus voor zo'n 45 minuten per les die kant op, maar als je uren aan het bouwen bent na je PPL en voor je CPL kan je als het even meezit die kist langer meekrijgen.

Een vliegdag verschilt per keer. De lengte van de dag hangt af van het tijdstip dat je begint. Dit is allemaal vastgelegd. Als je vroeg begint is het aantal uren dat je ingezet kan worden minder dan wanneer je halverwege de dag begint. Van 8 tot 17 is het meestal niet (eerder 6 tot 15 of 12 tot 21 of zoiets), de ene keer heb je wat minder vluchten en kan je eerder naar huis en soms heb je er wat meer en duurt de dag wat langer, maar meestal ben je 's avonds gewoon weer thuis.

Ook roosters zijn vrij divers en waarschijnlijk per bedrijf verschillend, evenals de vliegtijden. 5 werken twee vrij komt wel voor, maar aangezien er in het weekend gewoon doorgevlogen wordt, wordt dit afgewisseld met 4 werken 2 vrij of 3 werken 2 vrij of 5 werken 3 vrij, etc.

VrGr Arie
 
Last edited:
Die financiële compensatie bij RW lijkt mij meer een lokworst. Hoe lang schatten ze de looptijd van de complete opleiding (PPL, CPL)? Zijn er in Nederland geen opleiding die PPL integreren in CPL?
 
De belangrijkste reden voor niet in Nederland opgeleide piloten om niet terug te kunnen naar Nederland zijn met name de belachelijk lage salarissen (vergoeding). Alleen in off-shore kun je een goed salaris verdienen, on-shore is een absoluut lachertje.

Als je niet in het buitenland wil werken, en niet de off-shore in wil, moet je het vliegen naast een andere baan doen, en kun je full-time professional gewoon vergeten.
 
Ik snap niet dat er gezegd wordt dat terugkeren naar Nederland een probleem is.
Ben zelf 'redelijk' recent terug gekomen en werk nu bij CHC Netherlands.
De markt is op het moment wel aardig verzadigd en de banen liggen nu zeker niet voor het oprapen. Maar ik snap niet dat HH zegt dat Nederlandse ATPL'ers voor gaan. Misschien bij HH Ofshore maar elders geldt dat zeker niet. Ik kan ook beamen dat er iemand bij HH vliegt die in Amerika de opleiding heeft gedaan (muv IR) en ook dat hij ouder is dan jij bent. Dat ben ik zelf ook (32 tijdens opleiding). Laat je daar dus niet door ontmoedigen.
Het aantal vliegers dat de opleiding gedaan heeft bij Helicopter Adventures/ Bristow Academy en nu bij CHC Netherlands vliegt zijn er snel geteld tenminste 8.

Succes
 
Ook als je NIET de offshore markt in wil denk ik dat het om het even is. Er is gewoon geen of bijzonder weinig werk in Nederland buiten de offshore markt om. Als je je opleiding hebt gedaan via HH maak je misschien kans om af en toe 's een heli te repositionen of heel misschien als je je instructiepapieren hebt om les te gaan geven bij HH. (mocht je dat willen)
Ik ben van mening dat je positie niet slechter is als je je opleiding in het buitenland doet.

Aangaande het offshore vliegen; CHC geeft zelfs presentaties over het traject dat doorlopen moet worden en de procedures die gevolgd moeten worden om offshore te vliegen bij CHC op Bristow Academy. Dat doen ze tenminste één keer per jaar. Ze zijn erg tevreden over het opleidingsniveau.

vr.gr. Dennis
 
Hallo,

even een kleine update. Met enkele onderstaande jongens ook contact gehad, niet dat het beeld geschetst word dat ik niet op onderstaand reageer. Bedankt voor die info jongens!

Ben nog steeds elke dag bezig met me verdiepen in het wereldje, informatie her en der plukken en ondertussen vorige week een grading positief afgerond bij IST. :yeehaa: Over 2 weken staat de medische keuring in de planning, komt dat goed, dan gaan we eens de boekhouder aan de neus trekken. Maar vooralsnog wil ik nog steeds mijn droom gaan waar maken. Ik spreek velen over de lening die je toch wel aan je broek krijgt, gelukkig zit ik in een iets gunstiger situatie dan een ik-verlaat-net-de-middelbare-school-leerling, vaste baan (zegt tegenwoordig ook niet meer alles..) , kleine spaarpot en kan de opleiding naast mijn werk doen en woon als (opnieuw:traantjes :) ) vrijgezel nog vredig thuis. Zal pittig worden, maar als iets me interesseert, slok ik het op als bier.. Dus ik hoop dat het 'bier' in de toekomst dezelfde smaak blijft houden als het druk word :) E.e.a. qua lening/aflossing/huidige baan i.c.m. de slechte markt hoop ik toch een hoop duidelijker te worden van de boekhouder. Ik wil mijn droom niet laten liggen en om het voor de hobby te gaan doen, vind ik teveel geld, dus dan volgt een baan. Wie zegt hoe de markt er over 3 jaar uitziet. Wie dan leeft, wie dan zorgt :)

Stap voor stap hoop ik dichterbij te komen, onder het genot van af en toe een :biertje:
 
Last edited:
GEZOCHT CO-PILOTS EC 155

GEZOCHT CO-PILOTS EC 155

GEZOCHT co-pilots EC 155

--------------------------------------------------------------------------------

Emmercompascuum 20 oktober 2009

Heli Holland Offshore zoekt per onmiddellijk 2 tot 3 nieuwe co-piloten op de
EC 155 B1.

Ex studenten uit onze eigen FTO genieten uiteraard de voorkeur.

Minimum Aanname eisen
- Theoretisch ATPL
- Geldig CPL
- Geldig IFR
- IFR Radio Telefonie

Voor aanvraag sollicitatieformulier zend email naar:
heliholland@hotmail.com
 
eh...heliholland@hotmail.com?

Das een vaag email adres...
Heliholland heeft gewoon een eigen domein, namelijk www.heliholland.nl

dit klinkt een beetje als:
stuur je rekeningnummer en pincode naar postbank @ hotmail.com
 
Misschien omdat wanneer je het bedrijfs email adres op internet (vooral een forum) plaatst, je grote kans hebt dat je overspoeld wordt met spam. Voor een Hotmail account is dat niet zo'n groot probleem.
 
Back
Top