helipiloot worden in deze tijden?

Ze doelt hoogst waarschijnlijk op Bristow Academy in o.a. Florida. Als jij zorgt dat je een CPL met IR gaat halen met je ATPL (h) theorie dan heb je ook met een opleiding in het "buitenland" voldoende mogelijkheden. CHC, aldus hoofd vliegdienst interesseert het niks en zelfs bij Heli Holland vliegt iemand EC155 op olieplatformen die in het "buitenland" z'n opleiding heeft gedaan.
 
26 jaar is jong! HeliHolland zegt al jaren dat boven de 21 oud is! Wat HeliHolland tevens bedoeld is dat je de opleiding in Nederland bij hen moet doen om bij hen te kunnen werken (zeer misschien overigens) Het maakt de oof-shore comapnies niet uit waar je opleiding doet. De on-shore markt in Nederland is heel erg klein en het heeft weinig zin je daarop te richten.
 
Onshore wordt ook redelijk gedomineerd door HH. En los daarvan kun je op heli.com ook een testimonial lezen van een man die offshore voor HH vliegt. Hij heeft ook ergens een blog staan met info over zijn opleiding. Erg interessant omdat hij naar de states ging samen met zijn vrouw en 2 kinderen. Over "oud" gesproken ...
 
Als je er zeker van wilt zijn dat je in Nederland wilt gaan werken moet je misschien gaan twijfelen. Maar als je bereid bent om naar het buitenland te gaan (26 jaar, nog jong, moet toch kunnen), dan is er toch altijd op de wereld wel een baan te vinden vroeg of laat, denk ik.

Mocht je wat informatie over EHC (Noorwegen) willen, let me know.
 
Arjen, je bedoelt waarschijnlijk: http://www.dirgni.nl/over/ ? mooi verhaal is dat inderdaad!

Bristow Academy lees ik wel goede verhalen over, is het dan ook mogelijk je theorie-gedeelte in nederland te doen, om de praktijk in amerika te doen? Of kan dat niet/onhandig?

Ik heb HH nog het e.e.a. aan vragen gemaild, maar nog geen reactie gehad. Het ziet er wel een beetje naar uit, dat met een opleiding in Nederland, een baan in Nederland er niet in zit. Zou wel het mooiste zijn, maar dan zal het waarschijnlijk buitenland opleiding zijn met de hoop daarna in Nederland een baan te vinden.

Iemand ook enig idee of de pilotenmarkt in Nederland weer aan gaat trekken komende jaren? Dat is vooral een punt waar ik mee zit: hoe zit het met een baan. Opleiding in buitenland met daarna werk voor vast in buitenland is niet mijn ding denk ik, opleiding in buitenland om daarna in Nederland te kunnen gaan werken, zou prachtig zijn.

Waarom zou HH dan zeggen dat 26 oud is, zie op dit forum jongens die tegen de 40 alles halen en ook aan het werk komen.

Heb tevens een proefles aangevraagd, moet er nog reactie op krijgen, ben erg benieuwd hoe me dat bevalt :)
 
Wat ik overweeg te doen is mijn ATPL theorie via distance learning hier, en daarna in de VS te gaan beginnen. Niet per see het FAA/JAA traject, maar eerst professional FAA en daarna de JAA conversie en de JAA IR course erna. Je krijgt een visum dat het mogelijk maakt te werken als instructeur. Het is niet zo dat je dat standaard als cadeautje krijgt oid .. maar er is wel een goede kans dat je aan de slag kunt. Denk ik nu ... Hoe dan ook, wil ik die vast gestelde tijd niet verdoen met theorie lessen. Vandaar dat ik dat zowiezo ga doen voordat ik naar de VS ga.
 
Sorry hoor maar een grading van 4 en een half uur vliegen is nonsense. Vrijwel elke boerelul kan leren helikopter vliegen net zo als bijna iedereen kan leren auto rijden; het is gewoon een motor skill. De ene leerling kan na vier uur al zelf landen terwijl de andere nog geen 100 meter rechtuit kan vliegen, maar dat zegt op zichzelf helemaal niets. Het is veel belangrijker om te kijken of iemand over de juiste houding beschikt, doorzettingsvermogen heeft en op een intelligente manier beslissingen kan nemen.

Al die dingen kun je beter evalueren met een goed gesprek, eventueel een of andere computer vaardigheidstest en misschien een uurtje vliegen dan met een paar duizend Euro aan 'proeflessen'. Het is gewoon zakkenklopperij. Buyer beware.
 
Dat stukje heb je ook en kost volgens mij 650... soort van compass test en psychologische onderzoeken.
 
Nog meer zakkenvullerij... Moet je voor zwemlessen of paardrijlessen in Nederland ook eerst een grading doen? Nee toch? Ik wil niet zeggen dat alles in Amerika beter is, maar hier is het enige criterium om vlieglessen te nemen dat je na afloop van de les genoeg geld hebt om af te rekenen.

Ik denk dat leren vliegen in Nederland zo verschrikkelijk duur is dat er maar relatief weinig leerlingenplaatsen zijn. Vliegscholen kunnen het zich daarom permitteren om de 'grading' als een aparte inkomstenbron te behandelen: die paar ruggen hebben ze alvast in de zak. Volgende aspirant vlieger graag....
 
Sorry? Grading vind ik ook over the top. Maar psychologische onderzoeken e.d. zou ik zeker doen en de uitslag hiervan moet je niet onderschatten aangezien het een goede prognose is voor je aanleg als vlieger. Ja, tuurlijk kan iedereen leren vliegen maar belangrijk is of je de progressie kan laten zien die nodig is om je CPL met IR in een vastgelegde periode succesvol af te kunnen ronden. Dáárom hebben die psychologische onderzoeken m.i. wel degelijk nut. Trouwens, met je CPL/IR op zak je moet je ze sowiezo weer doen als je naar CHC of Bristow wil... en die zijn nog gratis ook!!!
 
Hier werd ook een psychologische test, wiskunde en een intelligentie test gedaan. Ik wil niet zeggen dat iedereen geaccepteerd wordt. Maar als ik zie wat voor malloten hier soms rondlopen, dan vraag ik me af wat zo'n test voor zin heeft.
Er zit hier iemand die echt niet dom is, maar gewoon de moeite niet neemt om te leren. Hij is dan ook gezakt voor de eerste examen periode. Een andere klasgenoot snapt veel niet en heeft vaak moeite met de lessen. Maar hij zit iedere dag tot laat te leren en is succesvol de examens door gekomen. Het belangrijkste wat je kunt hebben is doorzettingsvermogen, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk vooraf te testen.

Waarom zou je niet in het buitenland willen vliegen? Er zijn zo veel mooiere plekken op de wereld en je kan altijd nog na een aantal jaar terug komen. Je bent nog jong en de wereld ligt open voor je.

Waarom zou je jezelf nu al zorgen maken over een frozen ATPL? Waarom niet gewoon eerst vliegen, waar dan ook? Of is offshore je enige keuze?
 
Last edited:
Ik bedoelde wat frozen ATPL eigenlijk inhoud, Ralph. Dat is inderdaad ook wel zo, nederland is saaier vliegen zeggen ze, maar om maar zo je vrienden en familiekring te verlaten voor een baan in het buitenland, tja. Er tussenuit voor je opleiding vind ik anders. In principe maakt het me niet uit waar ik zou komen te vliegen, als het maar in de lucht is.. :) Maar wel een baan 'in de buurt' zou fijn zijn.

Heeft iemand ervaring met Rotarywings? Met het lessen/theorie hier en praktijkgedeelte in de USA wat in de kosten scheelt?
 
Die 4,5 uur vliegen bij HH is er al heel lang. Ze tellen gewoon mee voor je PPL uren en zijn wat dat betreft geen verloren geld. Na die 4,5 uur geven ze je wel een soort advies of zij het verstandig achten om door te gaan. Daarvoor is er inderdaad een testdag waar je wat psychologische en voet-oog-hand coordinatie tests doet. Zo ging het althans in mijn tijd (2006-2008).

Overig: Als je begint is het lastig te voorspellen hoe het werkklimaat zal zijn als je klaar bent. Het blijft altijd een risico. Hiernaast is, in mijn ogen, 26 niet te oud. En ik denk dat als je de heli opleiding wilt gaan doen, je bijna niet onder een lening uit komt als je de opleiding in een beetje afzienbare tijd af wilt ronden en geen ouders hebt die enkele tienduizenden euro's rond hebben slingeren.

Tot zover
 
Kan ik begrijpen. Maar je maakt wel weer nieuwe vrienden en als het echt goede vrienden zijn dan spreek je elkaar regelmatig genoeg of zoek je elkaar op. Als je familie of vrienden wilt zien, dan spring je in het vliegtuig. Je ziet ze misschien minder vaak, maar het is niet dat je ze nooit meer ziet.

Je leeft maar één keer.
 
Als dat zo is, zijn het inderdaad geen verloren uren. Arie, heb je ook de opleiding bij HH gevolgd? Nu aan een baan? Met hoeveel uren kunnen starten?

Een lening zal het sowieso wel worden, is een optie bij een (lokale) bank ook wat? Zijn hier ervaringen mee? Of kun je beter met jongens in zee gaan die 'vlieg' leningen verstrekken?

Stel, de theorie trek ik niet uiteindelijk en het beroeps helivliegen zal er voor mij niet inzitten, hoe zit het dan met de lening? Is er iets van een garantie/verzekering?
 
Back
Top