Heli crash Veghel

LNRalph

New member
In het artikel wordt eerst gesproken over een particuliere helikopter en later wordt er gezegd dat de helikopter eigendom is van Heli Holland. Ik snap hem niet meer... bedoelen ze niet een PPL vlieger in een helikopter van Heli Holland?

Artikel
 
Dat klopt ja, dat was de PH-ECJ (EC 130)

Dit was de PH-HHF (Schweizer 330 turbine heli). Vond het altijd een lelijk ding maar goed, blijft toch altijd dramatisch zoiets. De piloot had gelukkig niets...
 
Als totale leek, is hier een causaal verband? Ik bedoel, als van een bedrijf een x-aantal keer een ongeluk zich voordoet, kan dat dan worden herleid naar slecht onderhoud? Of is het vaak gissen, een mogelijke productiefout, of een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
 
Heli Holland heeft gewoon veruit de grootste vloot en vliegt het meeste, dus is de kans op een ongeluk relatief groter.
 
In deze topic worden een aantal zaken aangehaald die op zich niets met elkaar te maken hadden. Helaas zijn er in tegenstelling tot wat eerder gezegd wel dodelijke slachtoffers te betreuren.

NEERGESTORT TIJDENS FOTO-OPNAMEN, EC-130 HELIKOPTER, MAASVLAKTE BIJ ROTTERDAM, 27 JUNI 2010
EC 130 van Heli Holland op de Maasvlakte.

Startdatum onderzoek 27 juni 2010
Einddatum onderzoek
Type onderzoek Verkort
Registratie vliegtuig PH-ECJ
Status onderzoek Lopend
De helikopter hing stil tijdens foto-opnamen bij een wielertocht. Getuigen zagen dat de helikopter plotseling om zijn topas draaide en al draaiend vertikaal naar beneden stortte. De helikopter werd totaal vernield. De bestuurder en drie inzittenden kwamen hierbij om het leven.


BESCHADIGD TIJDENS NOODLANDING, EUROCOPTER EC-120, ROTTERDAM AIRPORT, 2 APRIL 2010
EC 120 van HeliFlights op Rotterdam Airport. (H. den Blijker was de passagier)

Startdatum onderzoek 2 april 2010
Einddatum onderzoek
Type onderzoek Verkort
Registratie vliegtuig D-HHLF
Status onderzoek Lopend
Kort na de start verloor de helikopter vermogen en besloot de bestuurder een noodlanding te maken in het gras tussen de baan en taxibaan V. Hierbij raakte het toestel zwaar beschadigd. Beide inzittenden konden de helikopter zonder letsel verlaten.

4 april 2011:
Het onderzoek bevindt zich momenteel in de eindfase. Het eindrapport zal omstreeks juli 2011 worden gepubliceerd.


De vlieger van de neergestorte Schweizer 330 van Heli Holland heeft geen PPL maar een ATPL(H). Hij vliegt op heli's sinds midden jaren 70 en het zou mij niet verbazen hij meer dan 20.000 vlieguren gelogd heeft op verschillende heli's.
 
Dan vraag ik me toch af waarom ze in het artikel zeggen dat het om een privé helikopter gaat. Het ging dus om een commerciële helikopter met een commerciële vlieger?
 
Back
Top