Headset

Leerling

New member
Beste mensen,
Ik ben een paar maanden geleden begonnen aan (hopelijk) mijn eerste vliegbrevet (LAPL). Ik krijg goede hulp van mijn instructeur. Ik kreeg ook een boodschappenlijst mee naar huis (oa kaart, logboek etc...). Hierop stond ook dat er een headset zeer aan te raden was. Dat begrijp ik ook zo’n Cessna maakt best wel een geluid en de headsets die de club levert hebben geen geluidsonderdrukking en zijn volgens mijn instructeur ook niet de schoonste. Dus ik naar een headset zoeken, allemaal vrij duur. Toen kwam ik op deze sites; https://uflymike.com/ en https://www.getavee.com/home/the-avee-system/the-avee200-bluetooth-communication-controller/ . Deze combinatie lijkt mij gunstig, gezien ik hoogstens 2x in een maand vlieg, ik kan dan de koptelefoon loskoppelen en in het dagelijks leven gebruiken. De prijs is ook beter, 400 euro in vergelijking met 600 tot 900 euro. Maar ik ben er niet helemaal zeker van, de combi van avee heeft geen licentie en die van UflyMike moet je zelf laten keuren. Verder staat er ook weinig over op het internet. En ook optellend het feit dat ik later graag mijn ATPL zou willen halen, dan zou dit een dubbele uitgave zijn als ik dan een headset
moet kopen die wel gelicenseerd is (de kans om op de KLS toegelaten te worden blijft wel 12%).
Dus heeft iemand antwoord op de volgende vragen:
Gebruikt iemand Avee of UflyMike? Werkt het goed en is het aan te raden?
Is het toegestaan om met een niet gelicenseerde headset te vliegen? Meer van: Is het absolut verboden of is dit iets wat door de vingers wordt gezien?
Heeft iemand alternatieven (Clark)?
Met vriendelijke groet.
 
Bij het bedrijf waar ik werk (1800 piloten) schat ik dat 15% de UFlyMike gebruikt.
Volgens mij zijn ze TSO goedgekeurd.
In any case maakt dat voor jouw niet uit.
Het is niet wettelijk verplicht om zelfs maar een headset te gebruiken.
Nadeel van de UflyMike is dat het maar op twee (dure) modellen van Bose past.
Ik heb zelf net deze ontvangen en ga ‘m over twee dagen proberenals ik weer aam het werk ga. Voordeel is dat het op iedere headset past.
https://nflightmic.com/
Heb hem op een Baby Bose geplakt:

41Ca2KclsOL._SL500_AC_SS350_.jpg


Als dat niet goed werkt ga ik weer voor een “ear-bud” headset, waarschijnlijk de Faro.
https://www.faroaviation.com/in-ear-aviation-headset.html

By the way de UFlyMike heeft een levertijd van 3 maanden en de NFlight een paar dagen.
 
Ik heb een Chinees, met "active noise reduction". Zal wel inferieur zijn aan de Bose en andere luxepaarden, maar voor mij doet hij het best, voor zowat 20% van de prijs...
Mocht ik naar iets anders uitkijken, dan zou ik die "in-ear" zeker overwegen.
 
Dat begrijp ik ook zo’n Cessna maakt best wel een geluid en de headsets die de club levert hebben geen geluidsonderdrukking en zijn volgens mijn instructeur ook niet de schoonste.

Dat laatste is vooral een probleem omdat je de microfoon zowat tegen je onderlip aan moet drukken. Als iedereen dat doet heb je toch graag op zijn minst een eigen plofkapje eroverheen.

Wat je vaak ziet is dat mensen eerst een goede headset aanschaffen (David Clark or zo) en dan na een paar jaar alsnog verkopen om bijvoorbeeld een Bose aan te schaffen. De oude gaat dan naar Marktplaats voor €200,=.

Je kunt dus overwegen om eerst van Marktplaats zo'n David Clark van €200,= te kopen en als je later een Bose wilt, de oude headset opnieuw op Marktplaats aan te bieden voor €200,=. Kost niks en als je niet met die dingen gooit slijten ze echt niet.
 
Bedankt voor de reacties/hulp,
-Fijn om te horen dat de Uflymike veel wordt gebruikt, klinkt niet slecht. Nflytmic kwam ik ook op het internet tegen, ben benieuwd.... Levertijd bij Avee en Ufly is inderdaad een drama
-Het idee van Marktplaats met de Clarke lijkt mij qua kosten het beste.
-Wat is het merk van de “Chinees”? Waar is die te koop?
Ik ga er nog over nadenken....
 
De Uflymike wordt volgens mij met name gebruikt in jets. De noise reduction schijnt niet erg goed te zijn in propeller kisten. Ook schijnt het geluid door het omgevingsgeluid zo nu en dan te vervormen. Zelf geen ervaring met deze headset overigens.
 
Last edited:
De Uflymike wordt volgens mij met name gebruikt in jets. De noise reduction schijnt niet erg goed te zijn in propeller kisten. Ook schijnt het geluid door het omgevingsgeluid zo nu en dan te vervormen. Zelf geen ervaring met deze headset overigens.

UFlyMike is geen headset maar een microfoon + kabel en dubbele luchtvaartplug.
Je koopt dit:

P1040394.jpg


Een van de reguliere ( niet luchtvaart ) active noise cancellation moet je er zelf nog bijkopen.

P1040396.jpg


Voordee van de Nflight is dat het niet alleen maar op 2 Bose modellen past.
 
Klopt, Uflymike komt wel alleen maar met de bose25/35. De Nflymic kan dus zoals gezegd, kan je overal aan vast zetten wat het dan een best interesseant product maakt.
 
UFlyMike is geen headset maar een microfoon + kabel en dubbele luchtvaartplug.
Je koopt dit:
.

Weet ik inderdaad. De headset (lees Bose Quietcomfort) is echter schijnbaar dus niet opgewassen tegen het geluid van een propeller kist. Zelf de gok niet genomen en hierom een A20 gekocht.
 
Een (redelijk) economische opposing is misschien een gebruikte David Clark of Peltor van Marktplaats.nl of een van de Ebay varianten (UK) en zelf omkatten naar ‘active noise reduction’ met een kitje:

http://www.headsetsinc.com/anr_kits.html

Ik heb verschillende leerlingen gehad die zo’n ombouw kitje hadden gebruikt en zij waren er erg tevreden over.
 
Ik ga het allemaal nog maar eens bekijken, ik laat wel weten wat het is geworden. Iedereen bedankt voor de hulp :)
 
Hallo Leerling,

Toen ik zelf een leerling was, heb ik een relatief goedkoop maar prima headset gekocht bij de Pilot Shop in Lelystad (Peter's Own Brand PH40-XLM).
Toen bleek dat ik het wel heel leuk vond om te vliegen heb ik de Bose A20 gekocht (in een periode met aanbiedingen zodat je er een gratis speaker bij krijgt). En heb nu dus ook een headset beschikbaar voor een passagier.
 
Ik ga binnenkort weer mijn SEP geldig maken en volgend jaar twin engine turboprop vliegen. In hoeverre is de Telex Airman 8 of 850 (ANR) aan te raden voor dit soort vliegwerk?
 
ivm het feit dat ik een zojuist een company headset heb gekregen welke prima is wil ik mijn Bose A20 verkopen. Twin plug met bluetooth.

Is als nieuw, 3 maanden gebruikt in de 737 gekocht bij de pilotshop in Lelystad.

Vraagprijs 750 euro en uiteraard alles er bij incl factuur! Nieuwprijs 1150 euro!

reactie in pm graag!
 
Hoi allemaal,

Ik ben ook aan het kijken naar een headset. Nu heb ik een 2e hands headset op het oog. Hoe kan ik testen of deze goed werkt of niet?

Kan je een headset gewoon aansluiten op elk willekeurige laptop bijvoorbeeld?

Het gaat om een David Clark H10-13.4

Alvast bedankt!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kan je een headset gewoon aansluiten op elk willekeurige laptop bijvoorbeeld?

Het gedeelte "luisteren" kan nog wel, daar heb je enkel een verloopstuk of verloopkabeltje nodig van de 3,5 mm van de PC naar de 1/4" van de headset. Maar het microfoongedeelte is lastiger, dat is zowel mechanisch als electrisch een beetje exotisch, omdat het per se compatibel wil blijven met de prehistorie :(

Simpelste is om even aan te sluiten in een werkende vliegtuiginstallatie, met enig geluk meldt er zich wel iemand uit jouw buurt.
 
Back
Top