berggeit
Active member
Inhakend op een opmerking van @Europe-American over dat hij dit meeneemt in briefings, ben ik toch benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ik heb dat verhaal in detail gevolgd, deels om van te leren, deels omdat ik daar stomtoevallig 2 maanden geleden was. Via Haneda. Nota bene achterin een A350-900. Natuurlijk is het beter en respectvol om niet te speculeren en gewoon het eindrapport af te wachten, maar er worden nu al lessen getrokken. Die briefing is er 1 van - naast enkele maatregelen door autoriteiten in Japan.
Zoals gewoonlijk zijn er (naast heel wisselende discussies) behoorlijk veel details te vinden op avherald, zoals de ATC transcript.
Wat me opvalt (EDIT: verbaast dus!) is dat er massaal aan spraakverwarring gedacht lijkt te worden als oorzaak. De Japanse autoriteiten schaffen dan ook per direct sequence mededelingen voor departures af, las ik eerder deze week.
Met mijn nul ervaring denk ik dan... Bij mij is het erin gehamerd dat "Number one" géén clearance inhoudt, voor wat dan ook. Niet in het circuit, niet op final en ook niet voor line-up. Dat je altijd expliciete toestemming nodig hebt op een controlled veld, om over de 'yellow line' te mogen. Dan mag je engels niet zo goed zijn, maar iedere PPL krijgt dit toch een RT opleiding, laat staan CPL en hoger? Ik heb daarbij wel het geluk dat ik dat ook vanaf dag één toegepast heb gezien, met lessen op een controlled veld waar alles heel redelijk volgens het boekje gaat. Zeker op een enkele baan is het heel normaal dat de number 1 voor landing, nog een departure voor zich kan hebben en andersom. En bij twijfel -> vragen.
Bovendien was er geen woord Koeterwaals aan "Taxi to holding point C5 - Number 1" wat foutloos teruggelezen is. To holding point en niet verder.
Zou het geen "expectation bias" kunnen zijn? De mens kan wel eens A horen, zelfs "automatisch" herhalen (readback) en middenin een flinke checklist-workload toch B onthouden omdat dat is wat er "normaal" gebeurt.
Verder vraag ik me af of beide piloten de radio gehoord hebben, of dat dat gescheiden kan zijn. Oftewel: als de FO de radio doet, kan de captain dat dan uitschakelen op zijn set, zodat hij niet meeluistert (intercom only) of luistert hij per definitie mee ?
Ik heb dat verhaal in detail gevolgd, deels om van te leren, deels omdat ik daar stomtoevallig 2 maanden geleden was. Via Haneda. Nota bene achterin een A350-900. Natuurlijk is het beter en respectvol om niet te speculeren en gewoon het eindrapport af te wachten, maar er worden nu al lessen getrokken. Die briefing is er 1 van - naast enkele maatregelen door autoriteiten in Japan.
Zoals gewoonlijk zijn er (naast heel wisselende discussies) behoorlijk veel details te vinden op avherald, zoals de ATC transcript.
Wat me opvalt (EDIT: verbaast dus!) is dat er massaal aan spraakverwarring gedacht lijkt te worden als oorzaak. De Japanse autoriteiten schaffen dan ook per direct sequence mededelingen voor departures af, las ik eerder deze week.
Met mijn nul ervaring denk ik dan... Bij mij is het erin gehamerd dat "Number one" géén clearance inhoudt, voor wat dan ook. Niet in het circuit, niet op final en ook niet voor line-up. Dat je altijd expliciete toestemming nodig hebt op een controlled veld, om over de 'yellow line' te mogen. Dan mag je engels niet zo goed zijn, maar iedere PPL krijgt dit toch een RT opleiding, laat staan CPL en hoger? Ik heb daarbij wel het geluk dat ik dat ook vanaf dag één toegepast heb gezien, met lessen op een controlled veld waar alles heel redelijk volgens het boekje gaat. Zeker op een enkele baan is het heel normaal dat de number 1 voor landing, nog een departure voor zich kan hebben en andersom. En bij twijfel -> vragen.
Bovendien was er geen woord Koeterwaals aan "Taxi to holding point C5 - Number 1" wat foutloos teruggelezen is. To holding point en niet verder.
Zou het geen "expectation bias" kunnen zijn? De mens kan wel eens A horen, zelfs "automatisch" herhalen (readback) en middenin een flinke checklist-workload toch B onthouden omdat dat is wat er "normaal" gebeurt.
Verder vraag ik me af of beide piloten de radio gehoord hebben, of dat dat gescheiden kan zijn. Oftewel: als de FO de radio doet, kan de captain dat dan uitschakelen op zijn set, zodat hij niet meeluistert (intercom only) of luistert hij per definitie mee ?
Last edited: