Hand-oog-voet coordinatie oefeningen?

Lt. Smedes

New member
Hallo allemaal,

Na lang nagedacht te hebben over een carrier bij de luchtmacht, dacht ik op een bepaald moment: "Als je de keuring niet probeerd, heb je daar je hele leven spijt van." Dus ik ga er maar voor.

Ik heb me aangemeld voor een zweefvliegcurses via de IFly regeling. Net bericht gehad dat ik ben toegelaten bij zweefvliegclub NoordoostPolder. Dus dat gaat al lekker, zit nu in VWO 5 dus kan ik ongeveer 1,5 seizoen vliegen. (of langer als ik niet tot de luchtmacht word toegelaten). Ik hoop dat ik door het zweefvliegen meer gemotiveerd word en dat het me helpt bij de keuring.

Maargoed, genoeg levensverhalen. Ik heb een probleempje. Zoals menig van jullie weten is een goede Hand-oog-voet coordinatie een vereiste van de luchtmacht. En die coordinatie zit bij mij nog niet goed denk ik. Ik kan mijn ledematen bijv. tijdens het drummen(ik drum niet) niet apart van elkaar bewegen. Dat wil ik wel graag leren.
Aangezien mijn taartpunttest anders in een ramp eindigt...

Weet iemand misschien oefeningen of bezigheden die de onafhankelijkheid van mijn ledematen vergroot? Ik heb dat programmatje van Tjeerd al gezien. Maar daarmee houd je jezelf volgens mij een beetje voor de gek...

Ik zou het erg op prijs stellen!
Alvast bedankt!

Groeten,

Harmen Smedes
 
Drummen kan ik ook niet maar op de coordinatie test 3x een negen gehaald dus dat zegt niet zoveel.
Mijn vraag is dan meer. Ben je goed in sporten? honkbal(softbal)/bastketbal/voetbal dat soort dingen... haal je uit mijn mening meer uit.
 
Ja ik kan goed voetballen, softballen, en ben erg goed in hardlopen (zit momenteel op atletiek). Dus de FAM moet geen probleem zijn.
 
Hey Harmen,

Voor de PO-1 kun je niet heel veel oefenen. Ik ben zelf ook een fanatiek sportman, maar het gaat vooral om je eigen aanpassingsvermogen en het feit dat je rustig moet blijven. Probeer ook bij die test plezier te hebben, dat scheelt zo ontzettend veel - misschien wel het allerbelangrijkste. De info die je op Airwork kunt vinden over de PO-1 is ruim voldoende, gewoon goed zoeken.

Ik wou eigenlijk maar zeggen: ga niet als een debiel lopen drummen en gamen en weet ik veel wat, dat helpt echt niet. Je houdt dat trouwens sowieso niet een jaar lang vol - want je zit nu in de 5e right? En blijf je sowieso goed orienteren op andere opties; slechts minder dan 0,1 % haalt de eindstreep, en ik zeg niet dat jij dat niet bent, maar de kans is gewoon heeel klein!
 
Ik kan er persoonlijk niets bij voorstellen waarom je niet zou kunnen vliegen als je er niets van bakt met drummen...

Wat misschien beter helpt, is om te oefenen met iets dat wel relevant is en wat je kan voorbereiden. Als je er voor kunt zorgen dat je bij de bewegingen van het taartpuntje niet meer hoeft na te denken is het meteen een stuk makkelijker... Je kunt bv de bewegingen 'chairflyen'. Beeld het spelletje in in je hoofd en doe de bewegingen na met je handen en voeten.
 
Leuk en aardig al die wetenschappelijke studies, maar het ene moment zeggen ze dit, en het andere moment weer iets totaal anders!

Wat ik maar bedoel te zeggen, is dat je er zonder basic vaardigheden op het gebied van inzicht, aandachtsverdeling en oog-hand-voet-coordinatie toch niet doorheen komt. Dat is (een beetje een scheve vergelijking, maar toch) alsof je een aap met een dienblad vol bier wil leren lopen. Je moet vooral goed op de hoogte zijn van wat je wil en hoe je het gaat bereiken en gewoon je stress beheersen.

Europe-American: heb jij trouwens wel eens die test gedaan?
 
Back
Top