GVSS Grading, vraagje

Wepz

Omdat je dat gewoon niet doet..

Zie je het al voor je..
ok climbing.. AI-AS-AI-DG-AI-AS-AI-DG-AI-VS

Hmm.. niet echt profesioneel he..

Cheers.
 
Dus het is niet professioneel om te zeggen:

"Mijn hoogte is iets te laag, beetje aan de yoke trekken"

"Koers ziet er goed uit" ?

Ok, ik ben niet professioneel :rolleyes:
 
TIP: Resets zeggen nix.

Gewoon rustig blijven, als je maar weet waarom je een reset krijg er er dan juist naar gaat handelen.
 
Wepz said:
Hoezo niet?

waarschijnlijk ben je dan meer bezig met nadenken over welk instrument het is enz ipv met te reageren op uw afwijkingen

welk zin heeft het trouwens? de instructeur moet dat niet weten, ze willen enkel dat je streng bent voor jezelf en dat je je afwijking corrigeert en liefst zo vlug mogelijk
 
Wist dondersgoed welk instrument ik voor me had en wat te doen als deze afweek van zijn reguliere stand waar deze in behoorde te staan.

Instructeur hoeft het ook niet te weten. Maar ik ondervond dat als je tegen jezelf praat en alle handelingen doorneemt, dit veel prettiger werkt dan al je intern geheugen te gebruiken en al die handelingen 1000x door je hoofd te zien spoken.

Nu spreek ik voor mezelf, ieder zijn eigen ding. Maar heb het idee dat iedereen in dit topic zegt van je moet dit en dat doen, terwijl dit alleen uit eigen beleving is. Nu denkt deze jongeman dat het niet gewenst is om tijdens de vlucht tegen jezelf te praten, dat je hier misschien op afgerekend wordt omdat je dan niet professioneel zou zijn. Het is mooi om andere ervaringen aan te horen, maar iedereen beleeft de grading op zijn/haar eigen manier.

@Gerben
Ben ik nu nog steeds onprofessioneel?
 
Scannen is scannen.. En dit moet er zo goed ingeramd zitten zodat je alles in de gaten hebt..
Zou je gaan dreunen wat je basic scan behoord te zijn dan geef je een klein beetje blijk dat je de situatie niet helemaal meester bent, omdat je jezelf verteld wat je aan het doen bent.. het straalt naar mijn mening een beetje onzekerheid uit.
En geloof me.. de Instructeur ziet echt wel of je goed scant ja of nee.
daarbij komt dat je nog veel meer dingen moet doen..
Wat dacht je van R/T, Approach briefings, Faillures..
Het gaat dan niet goed als je gaat vertellen dat je iets te laag zit maar iets trekken aan de yoke..
Je scan moet zo zijn dat elke afwijking direct wordt opgevangen. zonder dat je daar bij na hoeft te denken.
Je hebt het al druk genoeg namelijk.. en helaas zullen er 1000 dingen door je hoofd gaan tijdens het vliegen.. Daarom wordt er ook zoveel aandacht besteed aan je ruimtelijk inzicht. je moet altijd een plaatje hebben.

Groeten.
G.
 
Alles opzeggen voor jezelf kan wel een stukje rust met zich meebrengen waardoor je tijdens het vliegen misschien wel zelfverzekerder en minder gespannen bent.

Just my 2 cents

Aviator:radar:
 
Kijk weet je wat het is: je moet natuurlijk gewoon wel af en toe ff je rust pakken. De instructeur merkt het namelijk als het helder is dat je de hele tijd loopt te stressen he. Daarom zeg ik vaak: je leert ervan.
 
@Gerben
Ik begrijp je punt, alleen het gaat hier om een grading. De rest wordt je geleerd in de opleiding.
 
Ik zou gewoon doen wat jij t lekkerst vindt. Gaat t makkelijker als je t hardop opzegd is dat geen probleem denk ik. Maar misschien dat je dan in de war raakt dor wat je zelf zegt, dat kan ook. Dan doe je het gewoon in jezelf.

Groeten,
Steven
 
Als je ook nog gaat praten wordt er ook nog een beetje extra hersencapaciteit aangewend dat je beter kunt gebruiken voor het nadenken :D

Zonder dollen, je moet gewoon doen wat je zelf het prettigst vindt. Ik hoefde niet tegen mezelf te praten bij de grading. Als ik een beetje te laag zat is het een natuurlijke reactie om aan mn yoke te trekken, dat hoef ik mezelf niet nog eens hardop vertellen.

Als je er wel voor kiest om hardop te denken, zeg dan wel de juiste dingen anders val je ook direct door de mand bij de instructeur :)

Ik kan je alleen maar succes wensen, het is redelijk te doen en de marges zijn mijns inziens acceptabel
 
Wel handig, gratis instructie via het forum. Scheelt weer een paar euries. Had ik niet tijdens mijn gradings(tijdje geleden).
WEES GEWOON JEZELF!
Succes!
 
Yeah ik ben net terug van Eelde. Ik hoop dat toch wel dat ik wat goeds heb laten zien. Aan het eind voelde ik absoluut dat ik controle had over de frasca. Gelukkig ook geen potje gemaakt van de laatste oefening!

Nou wachten tot zaterdag, ben benieuwd!
 
Kijk eens bij he forum van de Klu en marine vliegdiensten. Daar is genoeg over deze vraag te vinden
 
Hey markwise,

als eerste wil toch wel even vermelden dat de GVSS van de KLu zeer zeker niet makkelijk is maargoed..
Dat boekje wat je thuis gestuurd krijgt is het 'beroemde' blauwe boekje en het is belangrijk dat je dit boekje tot in den treure leert en dan nog 10x:D .
Qua voorbereiding op de slectie zou je een keer in een Frasca simulator bij een sim centrum kunnen oefenen om een beetje bekend te raken met de instrumenten. Je zou ook nog Flihtsimulator kunnen gebruiken om een beetje bekend te raken met de instrumenten en hoe die met elkaar samenhangen. BELANGRIJK punt in het geval van flightsimulator is dat je je SNELHEID met je NEUSSTAND(PITCH) regelt en je HOOGTE met je GAS. (Dit wordt door veel flightsimmers nogal eens omgedraaid.)
Mijn mening is dus dat een beetje oefening geen kwaad kan maar denk erom dat de heren instructuers wel een steigende lijn willen zien in jouw presteren.

Greetings Aviator:rt:

P.S Zorg ervoor dat je foutacceptaties echt MINIMAAL zijn. B.v 1000 Ft = 1000 Ft en geen 1020 Ft
 
gewoon rustig blijven en streng zijn, dan komt dat wel in orde
reset wil niet zeggen eruit he, onthoud da!!
 
Back
Top