GVSS Grading, vraagje

Niellus

New member
Goedemiddag!

In het blauwe boekje van de KLS dat je krijgt voor de GVSS staat ook de checklist voor piloten.

Bij punt 2 staat daar:

take-off:
Commando "get ready"
2.1. Brakes (on)
2.2. Parking Brake (off)
2.3. Throttle (full)

Commando "begin"
2.4. Brakes (release)
2.5. Throttle (2550 rpm)

Ik probeer mij een voorstelling te maken van hoe dit eruit zal zien, klopt het dat bij "get ready" het vliegtuig al begint te rollen over de startbaan? En dat dan "begin" vrijwel meteen na 2.3 komt? Dus 5 punten die je tijdens het vaart maken voor take-off nog moet checken?
 
Nope...

zoals je zelf als ziet: parking brakes off, maar je brakes (je voetpedalen hou je ingedrukt tot je het commando begin hoort) dus wel.... Je begint pas te rollen op t moment dat jij je voeten van de pedalen haalt..

succes ermee
 
Dus brakes en parking brakes zijn beide van toepassing op de "wielen"?

Zoiets als de voet-rem en de hand-rem in een auto?

Bvd :)

Ps. Ik verwarde het met brakes op de vleugels (die heb je ook toch?) en "wielen" brakes.
 
Hoi Nielles,

idd het is eigenlijk net als bij een auto, beide heeft betrekking op de wielen. Handrem is voor permanent gebruik en voetrem voor 'relatief' korte tijd.

Houdt er rekening mee dat je deze handelingen vooral snel moet uitvoeren, dus eigenlijk zonder na te denken. (Wordt ook door de instructeur gezegt).

Succes ermee, Aviator

P.S De remmen op de vleugels heten spoilers en zijn bedoel voor remmen in de lucht en met landen.
 
bedankt voor de antwoorden,

tot slot:
De trim gebruik je toch eigenlijk constant om de druk van het stuurwiel te houden, snelheid en hoogte vast te zetten?

Uit mijn ervaring blijkt dat ik in bijv. Flight Sim 2005 (ik ga het niet vergelijken met het echte werk) veel meer werk met mijn throttle en de trims dan dat ik daadwerkelijk aan het sturen ben.

Bijv. stijgen 5 graden pitch up en dan constant (ik ben er nog niet perfect mee) gas en trim aanpassen om zo min mogelijk druk te voelen. Het lukte me zelfs dit vast te houden op 80kts en 5graden pitch zonder mijn joystick vast te houden. Dit deed ik voor 90% op gevoel eigenlijk.

(waarschijnlijk begrijp ik dit gedeelte al goed, maar ik vind het prettig om het even samen te vatten en bij vraag om zekerheid, post ik dit soort dingen graag)
 
Last edited:
Trim zorgt er inderdaad voor dat je de krachten op het stuur kunt opheffen.

Take off en zodra je vy/vx vliegt dan aftrimmen.
hetzelfde doe je bij een snelheidsverandering. Als je gas erop gooit zal je lift toenemen, dus gooi je het trimwiel een paar slagen omhoog/naar voren. bij afname snelheid is dat juist weer andersom.
Elk vliegtuig reageert weer anders op een trimslag. De een heeft 4 slagen nodig de ander 2.

Tip. gebruik je trim nooit om te stijgen of te dalen. En niet trimmen tijdens bochten.

Verders eigenlijk niet veel info m.b.t. trimmen.
 
Nog een tip:

het is wel belangrijk om te weten vooral als je met FS2004 ofzo bezig bent:
Snelheid regel je met je PITCH
Hoogte regel je met THROTTLE

Dit wordt bij veel simmers nogal eens omgedraaid.
Greetz:rt:
 
whitelabel said:

Tip. gebruik je trim nooit om te stijgen of te dalen. En niet trimmen tijdens bochten.

In mijn boekje staat bij: Van horizontaal naar klimvlucht:
Stabiliseer het toestel en trim het af voor 75 Kts. Waarbij 75 Kts op +/- 2500 RPM de Climb Power is.
 
whitelabel said:
Tip. gebruik je trim nooit om te stijgen of te dalen. En niet trimmen tijdens bochten.

Dit ben ik niet geheel met je eens want trimmen tijden stijgen/dalen mag wel en wordt zelfs aangeraden (bij de KLu). Zo staat het ook in het boekje. Tijdens bochten idd niet trimmmen!

Greetings Aviator:radar:
 
Ha die aviator,

lees mn antwoord nog eens.
Ik zeg niet dat je de trim niet tijdens klim/daalvlucht mag gebruiken. Dat is juist goed.

Wat ik meer wil zeggen is dat je een trim niet moet gebruiken om je neusstand in een klim/daalstand te zetten (zodat je je yoke niet hoeft te gebruiken.)

Of begrijp ik jou nou verkeerd?

greetz
 
Waarom mag je dan om een stijgstand of daalstand aan te nemen geen trim gebruiken?

Je zet dmv van je stuur een neusstand neer bijv. de neusstand voor de klim. Je snelheid zal teruglopen of beter, afnemen. Maak dan hele kleine correctie in je neusstand om de juiste klimsnelheid te krijgen, dus als je initiele neusstand je een snelheid van 78 kt geeft zul je je neusstand een heel klein beetje moeten vergroten. Je zult merken als je het stuur losjes vast hebt (dan voel je de stuurkrachten veel beter = tip van flip) dat je bijv constant iets moet trekken aan het stuur om de juiste neusstand (zeg bijv 5 graden pitch up) vast te houden. Deze constante trekkracht trim je dan pas weg dmv je trimwiel. In het begin wellicht wat onwennig hoeveel slagen maar dat went vrij snel mits je het stuur maar losjes vasthoudt. Voor een daalvlucht gaat het net zo alleen andersom.
Resumerend: Om een stijg- of daalstand aan te nemen gebruik je je stuur. Dan fine tune je de neusstand weer dmv je stuur met hele kleine correcties. DAN en pas DAN trim je je stuurkracht weg.

SUCCES!
 
Last edited:
Niellus said:
Das een goeie :) thanks

wel enkel bij vertrek he: parking brake of, brakes on, full throttle
bij de scan ni gaan zeggen welk instrument ge aan het scannen zijt he :D
of power-trim-att-trim, zulke zaken niet zeggen, die zien ze ook wel
 
He Niellus,

Het gaat er vooral om dat je de handelingen
uitvoert zoals het in het boekje staat.

Hier zie je ook dat je in bochten niet trimt.
En dat je bij bepaalde handelingen wel trimt,
bijvoorbeeld 2 slagen down/up.
Dit is het groffe trimmen.

Nu klim je bijvoorbeeld naar 2000ft,
daar doe je de handelingen zoals uit het boekje.
Ben je goed afgeleveld en heb je de juiste snelheid,
dan kan je nog wat fijner trimmen om de krachten
van de yoke af te halen.

Dus in eerste instantie grof, en in tweede instantie fijn.
En de snelheid gaat bij het cruisen ed. altijd op RPM-setting.
Dus het is niet zo dat je de hele tijd met de throttle zit te spelen
om een bepaalde snelheid te houden.

Succes in ieder geval.

Mvg,
Maarten
 
Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties en tips.
Morgen (zondag) ga ik naar Eelde om er een dag van te voren te zijn. Kheb er erg veel zin in en voel me goed voorbereid.

Dinsdag lunchen aan de KLS?
 
Back
Top